Gå til innhold

MÅ gå opp i VEKT:( Hjelp meg.

Anbefalte innlegg

:ermm: Jeg har prøvd og gå opp i vekt i ca. 4år nå, men det går ikke særlig godt. :cry:

Jeg er 18år - 1.80høy og 60kg. (veide meg nettopp) Som du sikkert ser for deg så er jeg veldig tynn:( Jeg har ingenting fett på kroppen. Muskler har jeg faktisk, jeg trener 3-4 ganger i uken, kan ikke forstå at jeg ikke går opp i vekt :ermm: Treningen min består av 60min jogging mandag-onsdag-fredag. Jeg tar 35 breie armhevinger og 40-50 situps hver dag. JEG MÅ GÅ OPP I VEKT TIL SOMMEREN:( Synes det er flaut og veie så lite:( Jeg vil legge på meg fort, håper jeg kan komme meg opp til 70 - 80kiloen. Det er min drøm.

Lagde nettopp bruker på denne siden, fordi jeg håpet på gode råd til og legge på meg fort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn helt kort foratlt så bør du da gå til innkjøp av proteiner og karbohydrater. kanskje kreatin og

få deg et skikkelig program å følge. de kan sikkert hjelpe deg på treningsstudioet du går på.

kjenner sånn halvveis til en kar som slet med bulimi og ble mobbet sønder og sammen. så gikk det en faen i han og han kjøpte inn det som jeg har foreslått og trente vekter hver eneste dag med et skikkelig program. (viktig med et ordentlig program sånn at hvis man trener hver dag at div muskelgrupper får 1 døgns hvile hvertfall) og nå er han svær som et ond år og har begynt å trene seg ned igjen.....han ble kalt for arnold da han var i syden ifjor hehe.

edit: det som jeg hadde gjort feks er å kutte en god del ned på joggingen og heller brukt den tiden på mer vekttrening hvis du skal gå opp i vekt

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar
sånn helt kort foratlt så bør du da gå til innkjøp av proteiner og karbohydrater. kanskje kreatin og

få deg et skikkelig program å følge. de kan sikkert hjelpe deg på treningsstudioet du går på.

kjenner sånn halvveis til en kar som slet med bulimi og ble mobbet sønder og sammen. så gikk det en faen i han og han kjøpte inn det som jeg har foreslått og trente vekter hver eneste dag med et skikkelig program. (viktig med et ordentlig program sånn at hvis man trener hver dag at div muskelgrupper får 1 døgns hvile hvertfall) og nå er han svær som et ond år og har begynt å trene seg ned igjen.....han ble kalt for arnold da han var i syden ifjor hehe.

Takk for hjelpen :) Jeg SKAL ta ditt råd med proteiner, karbohydrater og kreating, burde startet med det for lenge siden. :( Skal også se om jeg klarer og sette opp en skikkelig treningsplan.

Har du ett anbefalt treningsprogram som jeg kan følge? Jeg kan tilpasse vekt,antall og slikt selv.

Trenger bare og vite hva jeg skal trene den o den dagen.

Jeg sliter litt med og skrive skikkeligt nå:) er sykt trøtt.

Endret av Lars4070
Lenke til kommentar

skaff deg mutant mass gainer eller musclejuice, produkter som er designet for vektøkning. kreatin kan også være en ide. i tillegg kan du begynne og spise havre og tunfisk flere ganger daglig. og drikk flere liter hel melk daglig. ligg i ganske stort kalori overskudd. må bare eta og eta. vis ikke legger du ikke på deg ett gram muskler.

slutt med jogging-ro ned jogginga. tren gjerne med få repitisjoner og stor motstand, hold deg unna maskiner. bruk manualer og stenger.

tren knebøy,markløft, benk,stangroing, millitærpress-pushpress, chins,dips og rykk-støt. viktige øvelser...

Endret av neoman
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :) Jeg SKAL ta ditt råd med proteiner, karbohydrater og kreating, burde startet med det for lenge siden. :( Skal også se om jeg klarer og sette opp en skikkelig treningsplan.

Har du ett anbefalt treningsprogram som jeg kan følge? Jeg kan tilpasse vekt,antall og slikt selv.

Det går sikkert fint det. Var selv forholdsvis lett, men så begynte jeg å trene mer styrke å spise mer. Har nå gått opp ca 4,5kg på 3mnd. Viktig å trene beina/rumpa da dette er store muskelgrupper, og testosteronproduksjonen øker. Dette igjen fører til raskere muskelbygging. Tror du bør satse mindre på jogging da dette gjør deg tynnere/lettere, og mer på eksplosiv styrke :) .

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det går sikkert fint det. Var selv forholdsvis lett, men så begynte jeg å trene mer styrke å spise mer. Har nå gått opp ca 4,5kg på 3mnd. Viktig å trene beina/rumpa da dette er store muskelgrupper, og testosteronproduksjonen øker. Dette igjen fører til raskere muskelbygging. Tror du bør satse mindre på jogging da dette gjør deg tynnere/lettere, og mer på eksplosiv styrke :) .

Lykke til!

Takk for at du tok deg tid til og hjelpe meg:) setter virkelig pris på det. Skal gjøre som folka sier:P får ta en pause fra joggingen.

Lenke til kommentar
skaff deg mutant mass gainer eller musclejuice, produkter som er designet for vektøkning. kreatin kan også være en ide. i tillegg kan du begynne og spise havre og tunfisk flere ganger daglig. og drikk flere liter hel melk daglig. ligg i ganske stort kalori overskudd. må bare eta og eta. vis ikke legger du ikke på deg ett gram muskler.

slutt med jogging-ro ned jogginga. tren gjerne med få repitisjoner og stor motstand, hold deg unna maskiner. bruk manualer og stenger.

tren knebøy,markløft, benk,stangroing, millitærpress-pushpress, chins,dips og rykk-støt. viktige øvelser...

Kjøleskapet skal fulles med helmelk:) Takk så mye for hjelpen.:)

Lenke til kommentar

ja. helmelk eller fløte...er jo akkurat det samme hehe :)

neida, men hvis du googler litt så kanskje det dukker opp et program eller noen her inne som har ett bra ett på lur.... du må hvertfall tenke på at den enkelte muskelen får seg en 24 timers pause til å bygge seg opp igjen. ta feks legg, fremside lår, bakside lår, rumpe, mage og korsrygg en dag, div brystøvelser, biceps, underarm, mage og korsrygg, side muskulaturen en dag, og triceps, skuldre, hele bakside rygg, og mage en dag. evt ta vekk noen muskelgrupper og dra de heller ut på flere dager. viktig at mage og rygg trenes likt. de tåler det og kan med fordel trenes hver dag. tenker da spesielt på korsrygg og sidemuskulaturen da de blir brukt hele dagen sånn ellers. nytter ikke å få vaskebrett med å trene magen et par ganger i uken :) trener du mage mye mer enn rygg kan du få problemer med ryggen ved et senere tidspunkt.... god natt hehe :)

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar
Ligg i ganske stort kalori overskudd. må bare eta og eta. vis ikke legger du ikke på deg ett gram muskler.

Slutt med jogging-ro ned jogginga. tren gjerne med få repitisjoner og stor motstand, hold deg unna maskiner. bruk manualer og stenger.

Tren knebøy,markløft, benk,stangroing, millitærpress-pushpress, chins,dips og rykk-støt. viktige øvelser...

Om du kjøper proteinpulver vil det kunne slå to fluer i én smekk, ettersom du får 4kcal per gram protein samtidig som proteinet i seg selv vil sørge for at kaloriene blir brukt til det du vil det skal.

Om du jogger så mye som du gjør, vil du forbrenne veldig masse på dette. Du kan jo se selv, 60 min jogging (eller bare så rask gange at pulsen går opp) vil du forbrenne et sted mellom 300-350 kcal. Dvs. at du må spise 300-350kcal MER for å kompensere, om du vil komme i kcal-overskudd, noe du må for å legge på deg muskler. Så om du sliter med å få i deg nok mat vil jeg anbefale at du roer ned på joggingen.

Knebøy, markløft og benk er det viktigste. Du kan trene bare disse tre og få kjempesvære muskler over alt på kroppen. Det er det de store bodybuilderne begynte med. Om du bruker tid og energi på andre isolasjonsøvelser etc. vil energifordelingen bli annerledes og du vil få mindre fremgang fra baseøvelsene.

Edit: Helmelk er en god kilde til kcal, men du får også i deg mye mer laktose og mettet fett enn ved andre typer melk. For å gjøre inntaket av mettet fett og laktose mindre vil skummet melk f.eks. være den beste.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Hele poenget ved å drikke helmelk er å få i seg mest mulig Kcal, Nwlife2....

Trådstarter, ikkje hopp rett på Kreatin og pulver, heller møkje bedre å skaffa seg ett bedre kosthold..

Ka e da du vil ha Styrke eller volum? 50 50?

www.stronglifts.com er ett dritbra program, meld deg på trenings senter og følg det programmet der..

Kosthold forslag:

MASSE H-melk (ca 4l + hver dag gir deg 2700kcal berre fra melken )

Frukost : Havregryn, skiver med egg eller lignende

Lunch: Bananer

Middag: Kylling,Fisk, koteletter, biff etc

Kvelds : Havregryn, skiver med egg, etc

Og viss du vill OPP i vekt, kutt ned på jogginga:)

Lenke til kommentar

Edit: Helmelk er en god kilde til kcal, men du får også i deg mye mer laktose og mettet fett enn ved andre typer melk. For å gjøre inntaket av mettet fett og laktose mindre vil skummet melk f.eks. være den beste.

Må da være lov å opplyse om nedsidene. Vi vet begge at det gir kcal.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Du kan jo se selv, 60 min jogging (eller bare så rask gange at pulsen går opp) vil du forbrenne et sted mellom 300-350 kcal.

Du kan doble det kaloriantallet der...minst. 60 min jogging i 10km/t vil for trådstarter forbrenne rundt 600 kcal. for meg vil jeg ligge på ca 1000 kcal på en slik økt (ikke at det noengang kommer til å skje)

Lenke til kommentar

Trådstarter, ikkje hopp rett på Kreatin og pulver, heller møkje bedre å skaffa seg ett bedre kosthold..

Ka e da du vil ha Styrke eller volum? 50 50?

www.stronglifts.com er ett dritbra program, meld deg på trenings senter og følg det programmet der..

Kosthold forslag:

MASSE H-melk (ca 4l + hver dag gir deg 2700kcal berre fra melken )

Frukost : Havregryn, skiver med egg eller lignende

Lunch: Bananer

Middag: Kylling,Fisk, koteletter, biff etc

Kvelds : Havregryn, skiver med egg, etc

Og viss du vill OPP i vekt, kutt ned på jogginga:)

Jeg er klar over at dette skal vise inntaket av proteiner, men det bør likevell gjøres klinkende klart at det er viktig å få i seg rikelig med grønnsaker om kroppen skal kunne fungere optimalt. Så trådstarter; Spis grønnsaker!

Lenke til kommentar
Du kan jo se selv, 60 min jogging (eller bare så rask gange at pulsen går opp) vil du forbrenne et sted mellom 300-350 kcal.

Du kan doble det kaloriantallet der...minst. 60 min jogging i 10km/t vil for trådstarter forbrenne rundt 600 kcal. for meg vil jeg ligge på ca 1000 kcal på en slik økt (ikke at det noengang kommer til å skje)

Ingen av oss kan egentlig si noe, pga det kommer helt an på farten. Det er avstand som har noe å si, fart og tid har ingen verdens ting å si for kcal-forbruk (så lenge man får høyere puls), men har man disse kan man jo også beregne avstanden.

Om man har en gitt avstand man har tenkt å jogge/løpe/gå raskt har det ingenting å si hvilken hastighet man har, så lenge pulsen går opp.

Skal man jogge/løpe/gå raskt på tid har det noe å si, nettopp pga avstanden vil bli lengre jo høyere fart man har.

Formel for energi(Kj/kcal) = Arbeid (vekt) * avstand

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt meg kosttilskudd. Det du trenger er å lære deg å spise. Begynn å spise mer - ja det er faktisk så lett! Du spiser nok alt for lite nå, du må øke både frekvensen på måltidene i tillegg til å spise mer. Høres kanskje lettvint/krast ut? Vel, sånn er det. Doble porsjoner, spis skikkelig mat ala fisk, kjøtt, havregryn, grovbrød, drikk bare h-melk eller juice/eplejuice (kalorier), småspis på nøtter etc.

Mvh en som gikk fra 46 til 80+ kg (fremdeles på vei opp) så dette vet jeg. :)

Lenke til kommentar
drikk bare h-melk

Ser at alle skriver at man må drikke h-melk... Men de ekstra kaloriene her er jo fra mettet fett? I tillegg får man større mengder laktose, som ikke alle er like glad i.

Drikker bare ekstra lett jeg.

Litt fett, mettet eller umettet gjør bare godt når en skal gå opp i vekt.. :) Lettmelker jo utvannet så det holder, tro det eller ei; vi trenger fett i hverdagen, spesielt når en skal opp i vekt. Laktose er en annen itng, har ne problemer med laktose bør en ligge unna melk.

Endret av slux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...