Gå til innhold

Bruke vanlig usbpenn som OS-disk i HTPC?

NgZ

Anbefalte innlegg

Går til innkjøp av en htpc nå. Den skal ikke ha opptaksmuligheter (ikke foreløpig ihvertfall), og skal brukes til streaming av filmer fra en filserver og vise de på tv-en. Den trenger altså ikke noe særlig lese- eller skriveytelse på OS-disken. Vurderer derfor ganske enkelt å bruke en enkel/billig usbpenn. De har jo flere på 16GB til under 300kr, og det er mer enn nok plass. Spørsmålet er om hastigheten vil være god nok, eller om det er noen ulemper o.l. med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil bli nødt til å optimalisere windows på samme måte som for OCZ Core serien, men hvis du velger en med god hastighet vil det fungere fint. Hvis HTPC'n din har eSATA så kan OCZ Throttle være et fint alternativ, den burde ha nokk ytelse til å få alt til å flyte fint, kanskje til og med raskere enn med en standard harddisk (når alle optimaliseringer er gjort). (EDIT: den funker med USB også...)

Nødvendige tweaks vil være:

Skru av pagefile, indeksering, autodefrag.

Flytte tempfiler til en RAMdisk.

Muligens installere windows steady-state (prøv uten først).

Multicom har OCZ Throttle 16GB til 538kr. 90MB/s les, 30MB/s skriv. Og du har 2 års OCZ garanti, så hvis den skulle knele fra windows' skriving etter halvannet år få du ny gratis uten noe tull.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

For hvilket OS, og nøyaktig hva er planene?

For Ubuntu med VLC og Firefox burde vell en kjapp minnepenn holde, og throttle vil gi deg god nokk leseytelse til at programmene popper opp fort og OS blir responsivt. Prøv å foreta tweaks som gir minst mulig random write til minnepennen. Da vil ytelsen være bedre, og levetiden mye lenger. (RAMdisk for firefox temp filer f.eks)

Jeg har selv lekt med idèen å prøve dette, hvis du går for det, så la meg vite hvordan resultatet blir ;)

EDIT: siden du ber om spesifike tall, så vil jeg si 30MB/s sekv. les burde holde til et levbart OS, men 90 som throttle gir vil være mye bedre. Under 20 MB/s sekv. skriv vil gi et OS som føles VELDIG tregt, 20-30 vil være levbart, 30 vil være helt OK (forutsatt tweaks for å redusere random write). Nå må du huske at det er RANDOM read/write som blir flaskehalsen, ikke hovedsaklig sekvensiell. De aller fleste minnepenner har faktisk bedre random read enn harddisker, så det er ikke så mye å bekymre seg for. Med litt tweaks kan du få redusert random write til et nivå der dette heller ikke blir noe problem (for det meste), men du vil likevell kunne møte noen spesielle tilfeller der systemet kan møte en trang flaskehals en skjelden gang i blandt (installeringer og oppdateringer?). Hvis write caching er støttet vil dette kunne ta den værste delen av dette.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt usikker på OS.

Muligens Archlinux, da jeg har maskiner som kjører det fra før. Men det kan og være jeg går for en eller annen variant som inneholder gode ferdigpakker med xmbc e.l. Skjønt, da det kun er en svn-versjon/fork av xbmc som har VDPAU-støtte foreløpig, er det vel neppe noe som er ferdigoppsatt/pakket i noen distro. Kontrollpanel for videoutgangene vil være viktig, og noe brukervennlig oppsett for det er jo ikke akkurat tilstede i Arch by default. Eller så veeeldig mange linuxdistroer, i og for seg. Windows er dermed ikke helt utelukket.

Takk for tallene. :)

De er til nytte når jeg kikker lit på cf-kort og. Ulempen da er jo at man trenger en adapter i tillegg, som også kan bli flaskehals. Tenker som så at det er lit bortkastet å betale 800kr for en 30+GB ssd når jeg trenger halve plassen, men det kan hende prisforskjellen til slutt blir såpass liten at det er like greit. Skal si ifra hvordan det går.

red: KJøpte like godt en OCZ ATV 16GB usbpenn. 331kr inkl. frakt virket som en god pris, mtp at leseytelsen er testet til jevnt rundt 30MB/s.

Blir vel litt knoting med oppsett o.l., men det ordner seg nok. Skal se om jeg får til å montere den inni kabinettet på et vis. Hvis det er noen ledige usb-pinner på hovedkortet er det jo greit, hvis ikke får jeg jukse litt.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...