Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny stasjonær, anbefalinger til komponenter?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg en ny stasjonær pc snart.

Den skal brukes mest til 3d moddelering i blender og sketchup, photoshop ol.

Den skal muligens brukes til litt spilling også, selv om jeg ikke spiller så mye for tiden på grunn av ekstrem hakking..

Jeg har ganske mye fra før, noe har jeg kjøpt inn som feks. dvd-spiller, harddisker powersupply(NorthQ NQ-4001AL) og professorvifte. (Thermaltake Big Typhoon)

Og jeg lurer på hva dere synes om denne handlekurven.

Jeg er mest i tvil om skjermkortet og kabinettet. Hovedkortet og ram-en føler jeg meg ganske sikker på.

Takker for svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva er det egentlig man skal se på i et grafikkort?

Er det grafikkprosessoren, minne, frekvens osv.

Litt kjipt kabinett? Jeg synes slike kabinett blir bare jalla og unødvendig. De bruker mer plass, og er ikke like robuste og brukervennlige.

Lenke til kommentar

Litt kjipt kabinett? Jeg synes slike kabinett blir bare jalla og unødvendig. De bruker mer plass, og er ikke like robuste og brukervennlige.

Er litt enig i det, er ikke noe vits å betale extra for slike lys overalt, med annet man er 14 år og syns det er kult.

Skjermkortet du har valgt er greit det. Og hva man skal se på med tanke på skjermkort? Tja det er jo så mange modelbetegnelser der ute at det letteste man kan gjøre når man skal kjøpe et skjermkort er og ta en tur på google og finne tester av kortene.

Lenke til kommentar

Ja riktig det, men når du først kjøper en pc, vil du ikke at den skal se heftig ut også da?

Btw, er ikke en 14 år gammel dude som syntes neon er kult :p Syns bare at det kabinettet er det kuleste, grunnet formen på det og lysene selvfølgelig!

Lenke til kommentar

Den psu'en du linket til er langt ifra kraftig nok til ett gtx 280!

Holder kanskje til et 9500gt..

Det er litt canskelig og si, for ATI og nVidia har foskjellig arkitektur..

Ta og les noen reviews av de kortene du lurer på. :)

Endret av Mallarmist
Lenke til kommentar

Ser du har valgt 4stk 4gig ram kit. dvs. 4x2 ram-brikker, og hovedkortet støtter bare 4stk. så du må nok kutte ned litt på rammen.

Edit: Når det gjelder kabinett så vil jeg anbefale Antec p182. Har et stående under pulten selv som du ser av signaturen min, og er kjempefornøyd med det:D

Hvor mye har du tenkt å spille? er kanskje litt overkill med det skjermkortet der hvis det bare er spilling litt nå og da du har planer om. hvor stor skjerm sitter du på nå(oppløsning)? Har en del å si det for hvor kraftig skjermkort du trenger.

Ellers så ser hovedkort og CPU greie ut.

Edit 2: kan sikkert sette opp et greit oppsett til deg når jeg kommer meg opp i morgen ;)

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar

Satt i sammen en handlevogn på et rimelig i7 system. Jeg ville heller valgt i7 fremfor Q9650 bl annet fordi det er en nyere sokkel; kan bytte ut prosessoren om 2-3 år uten å bytte hovedkort (kanskje). For sokkel 775 er vel uansett det minimal sjans. i7 er best av disse på spill, i andre applikasjoner er det ikke enorme forskjeller - noen ganger er Q9650 best mens i andre er i7 best. DDR3 er en fordel.

Skjermkortet er på 1 GB som kan være en fordel ved større skjermer/større oppløsninger. I forhold til GTX280 er det littegrann dårligere(ikke i alle tester/spill/cinebencher/zipping osv), men allikevel et veldig bra kort.

Lenke til kommentar

Dersom vedkommende synes det er lite så kan Chieftec Giga være aktuell. Skal en opp i pris så er Antec P182 selvfølgelig veldig aktuell. Det anbefales av mange.

Helt enig at skjermen må vurderes. Tror at Q9650 og et 775 kort også vil være et kjempevalg. Ikke mange prosessorer som overgår Q9650 i dag. Men som sagt - jeg ville kjøpt i7 i dag dersom jeg skal kjøpe nye PC til mer enn 7000,-. Under den prisen finnes det veldig mange forskjellige oppsett.

Men også Phenom II 940 4 kjerner og 3 Ghz er mulig å vurdere. Et 790GX kort, AMD PII 940 og HD 4870 koster rundt 4800,-. Det er det såkalte Dragon-oppsettet til AMD og yter veldig bra spesielt i spill. Rambrkker for 600, strøm+kabinett til 1400,- vil gi en totalsum på 6800,-. Dette kan også vurderes opp i mot Intel sine løsninger.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig lite om hva dere snakker om, men jeg kan svare på et par spørsmål.

Det er bare litt spilling nå og da, ikke noe "hardcore gaming" her i gata. Men jeg vil gjerne at rendring i blender3d skal gå raskest mulig og trenger derfor så bra prosessor som mulig.

Skjermen min er en 32" med 1280x720

Er det to rambrikker i det settet? trodde det var en med fire gig på. Er jo greit med så mye ram som mulig. Photoshop og blender sluker ram.

Men jeg kan vel velge et litt dårligere grafikkort, eller? Har dere noen anbefalinger til det? Siden jeg ikke spiller så mye og ikke har så bra skjerm...

Kabinettet kan dere bare slutte å tulle med, det synes jeg går mer på hver enkelts smak. Skal jeg ha bedre luftgjennomstrømning er det jo bare å modde litt.

Lenke til kommentar

Mitt forslag har 6GB DDR3 ram og det er bra om du har 64 bit operativsystem. Har du 32 bits er 4GB uansett maks du trenger å putte inn. Skal du oppgradere til W7 så kan du godt kjøpe 6GB nå uansett.

Jeg foreslår 3 stk skjermkort:

9600 GSO 768 MB kjøpes for 700,- ikke særlig mer.

HD 4670 512 MB ikke over 650,-

9600 GT 512 MB ikke noe særlig over 750,-.

Har skjermen HDMI så er det greit å velge et kort med samme tilkobling.

Grunnen til at jeg nevner Q9650, AMD Phenom II 940 og i7 er at det vil være litt forksjell på pris. ca 1000-1500 fra dyrest og best i7, ned til nr 3 AMD Phenom II 940. Ytelsesmessig er det ikke sånn enorm forskjell som du vil legge merke til. i7-system er etter min mening den mest fremtidsrettede av de tre nevnte.

Lenke til kommentar

i7-handlevogn

Har satt opp et alternativt oppsett. Dette med i7, som er mye mer fremtidsrettet. Er vel enig i at det kanskje er det beste alternativet nå. Er rå kraft i dette oppsettet. Pga ganske lav oppløsning på skjermen så trenger du ikke noe kraftigere kort enn det i handlekurven. Har utelatt kabinett, men som du ser så anbefaler jeg Antec sitt P182. Husk at for å få utnyttet mer enn ca 3 gig med ram så må du ha 64-bits operativsystem. La 6gig(3x2gig) i handlekurven, vet ikke helt hvor mye de programmene dine bruker, men tror nok det skal holde. Skulle det likevel bli ille er det bare å kjøpe 3x2gig med ram til(er totalt 6 plasser på hovedkortet).

Bare å komme med spørsmål hvis det er noe du lurer på ;)

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...