Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Trenger råd, løse problem med nettverk og Vivotek kamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med oppsett av nettverk for en bekjent av meg. Han har kjøpt seg ett Vivotek PZ6114 nettverkskamera (Link til kamera) som han vil ha tilgang til via internett.

Oppsettet er som vist på den vedlagte tegningen.

• Internett i form av Telenor ADSL kommer inn via ett Speedtouch modem satt som bridge.
  • Det går deretter en kabel til en D-Link DIR-655 router.
  • Fra denne går det en kabel til en vanlig PC med Windows XP.
  • Fra DIR-655 routeren går det trådløst via en antenne på veggen ut til nabohuset.
  • Der blir signalet tatt i mot av nok en antenne hvor det går inn til en SMC WEBT-G nettverksbridge.
  • Deretter er det koblet til en Zyxel 10/100 5-port switch på port nummer 5.
  • I denne switchen er det koblet til nok en helt vanlig PC med Windows XP i port nummer 1.
  • På port nummer 2 står det ett kamera med nettverksport type Vivotek PZ6114.

Kameraet kjører en webserver av en eller annen type. For å få tilgang til denne, åpner man en nettleser og skriver inn ip-adressen til kameraet. HTTP/TCP på port 80 er standard. Det finnes en rekke innstillinger for kameraet, alt i fra nettverksoppsett til kvalitet på bilde eller video.

Nettverket er satt opp slik:

• Router - 192.168.1.1
  • PC 1 - 192.168.1.10
  • SMC Bridge - 192.168.11
  • PC 2 - 192.168.1.12
  • Kamera - 192.168.1.13

Så til den vanskelige biten...

• Jeg får tilgang til kameraet på den pcen (PC2) som er koblet til samme switch som kameraet.
  • Jeg får ikke tilgang til kameraet fra pcen som står sammen med modem og router (PC1)
  • Jeg kan pinge PC1 fra PC2 og omvendt
  • Jeg kan ikke pinge kameraet fra PC1
  • Både PC1 og PC2 har internett og alt fungerer tilsynelatende som normalt
  • Jeg kan kjøre fjerntilkobling (Remote Desktop) fra PC1 til PC2
  • Jeg får tilgang til routeren fra begge pcene

Ideen her var først og fremst å få tilgang til kameraet utenfra ved å forwarde de portene kameraet trenger i routeren. Men når jeg ikke engang får tak i kameraet via PC1 som er på samme lokalnettverk vet jeg ikke hva jeg skal se etter eller forsøke nå.

Alle maskinene på nettverket kjører DHCP utenom kameraet som har fått fast ip. Nettverksmaske, dns-adresser osv er likt som på de andre. Har forsøkt forskjellige kombinasjoner uten hell.

Ved å velge DHCP i kameraet, og så reboote dette for at innstillingene skal tre i kraft får det ikke noen ip-adresse, men faller tilbake til "default ip" som er fastsatt i programvaren. Det virker som om det tar for lang tid å spørre routeren om IP via switch, bridge, 150 meter luftlinje og så inn på routeren.

Ble mye tekst dette her, men forsøkte så godt jeg kunne å kartlegge så mye som mulig slik at en eller annen snill sjel kan hjelpe meg litt. Blir å kontakte leverandør av kameraet til uken, dog er jeg ikke så sterk i engelsk når det gjelder å formulere problemer som dette.

På forhånd takk

post-20605-1237675385_thumb.jpg

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...