Gå til innhold

Kan jeg fremdeles få fritak for nynorsk?

Khaffner

Anbefalte innlegg

Først litt forhistorie:

Jeg er utenlandsk statsborger og mitt morsmål er ikke norsk.

På ungdomsskolen hadde jeg fritak for nynorsk, rett og slett fordi jeg ikke orket et ekstra språk og jeg hadde muligheten.

Når jeg begynte på videregående kunne jeg igjen ta valget, men i løpet av et møte med 2 rådgivere og en norsklærer ble jeg nok hjernevasket til å tro at jeg kom til å få bruk for nynorsk, så jeg valgte å ikke få fritak.

Nå går jeg i andre klasse studiespes. og jeg skulle gjerne hatt fritak fra nynorsk nå, det bremser meg litt i alle andre fag og jeg har fortsatt grunnlag til å slippe.

Kan jeg gå til klasseforstander, rådgiver eller noen andre og få fritak på flekken? Må jeg vente til jeg begynner i VG3? Eller er jeg helt screwed?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du går til kontaktlæreren din og spørr om ett lite møte med han sånn på 10 minutter eller noe sånt. Så spørr du han på det møte om det er mulig, ikke gå rett bort til han mens han driver med noe fordi da er det lett å bare si " Nei det går ikke!".. Sier han nei, kan du også spørre om møte med rådgiver, fordi du kan jo bli fritatt fra gym, hvorfor ikke nynorsk når man ikke er norsk statsborger da? : - /

Håper dette hjalpt deg NOE på vei i hvertfall :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Hva er det med at alle skal få fritak for alt mulig nå for tiden egentlig?

Greit nok at forsvaret ikke har behov for alle ungdommene, men det virker jo som at man bare kan si "jeg har astma*host*" og vips så slipper man hele førstegangstjenesten. Var selv i marinen, og iløpet av hele mitt opphold så var jeg ikke en i nærheten av pollen en gang.

Sønnen min kom hjem ifra skolen igår, flere i klassen hadde vært gjennom tester for å sjekke for dysleksi (de måtte vistnok ta en standardisert iq-test), men mesteparten bestod, men da tok de bare enda en test, og joda, den gav de fritak og gratis laptoper allerede i tredjeklasse.

Er det bare jeg eller har prosentandelen med astma og/eller dysleksi eksplodert de siste 30 årene? Eller er den nye generasjonen bare mer pinglete etter å ha blitt oppdratt med puter sydd under armene?

De som virkerlig har grunn til ekstra hjelpemidler (på grunn av gener, ikke latskap) ser jo alltid ut til å ha lyst å gjøre sitt aller ytterste. Imens resten bare ser ut til å åndse gjennom skolen med fritak her og ingen krav til resultater til tross for at alt blir lagt til rette for det "handicap" de klarer å snylte på seg.

Hva med å gå tilbake til den originale "alle er unike, men vi krever likevel at alle iallefall prøver", og drite totalt i å finne på "diagnoser" som narkomani, dysleksi, astma, sosial angst etc..

Med mindre det kan bevises at det skyldes gener eller bevises fysisk (f.eks. ved skjøre bein, downs, dvergvekst) så syns jeg ikke du skal få alt du peker på og slippe å gjøre jobben/leksa di. De som faktisk har handicap er i min erfaring de som faktisk ikke har lyst på stønad ifra Nav, men som absolutt har rett på det.

Jeg sier ikke dette som et angrep på trådstarter, men om du allerede sliter på andre året på videregående fordi du må lære deg nynorsk i tillegg, hvordan skal du da klare deg på tertiær utdanning? Allmennfag er jo kun en plattform videre, så jeg antar at du skal fortsette etter videregående.

Lenke til kommentar
Hva er det med at alle skal få fritak for alt mulig nå for tiden egentlig?

Greit nok at forsvaret ikke har behov for alle ungdommene, men det virker jo som at man bare kan si "jeg har astma*host*" og vips så slipper man hele førstegangstjenesten. Var selv i marinen, og iløpet av hele mitt opphold så var jeg ikke en i nærheten av pollen en gang.

Sønnen min kom hjem ifra skolen igår, flere i klassen hadde vært gjennom tester for å sjekke for dysleksi (de måtte vistnok ta en standardisert iq-test), men mesteparten bestod, men da tok de bare enda en test, og joda, den gav de fritak og gratis laptoper allerede i tredjeklasse.

Er det bare jeg eller har prosentandelen med astma og/eller dysleksi eksplodert de siste 30 årene? Eller er den nye generasjonen bare mer pinglete etter å ha blitt oppdratt med puter sydd under armene?

De som virkerlig har grunn til ekstra hjelpemidler (på grunn av gener, ikke latskap) ser jo alltid ut til å ha lyst å gjøre sitt aller ytterste. Imens resten bare ser ut til å åndse gjennom skolen med fritak her og ingen krav til resultater til tross for at alt blir lagt til rette for det "handicap" de klarer å snylte på seg.

Hva med å gå tilbake til den originale "alle er unike, men vi krever likevel at alle iallefall prøver", og drite totalt i å finne på "diagnoser" som narkomani, dysleksi, astma, sosial angst etc..

Med mindre det kan bevises at det skyldes gener eller bevises fysisk (f.eks. ved skjøre bein, downs, dvergvekst) så syns jeg ikke du skal få alt du peker på og slippe å gjøre jobben/leksa di. De som faktisk har handicap er i min erfaring de som faktisk ikke har lyst på stønad ifra Nav, men som absolutt har rett på det.

Jeg sier ikke dette som et angrep på trådstarter, men om du allerede sliter på andre året på videregående fordi du må lære deg nynorsk i tillegg, hvordan skal du da klare deg på tertiær utdanning? Allmennfag er jo kun en plattform videre, så jeg antar at du skal fortsette etter videregående.

VELDIG enig i det du skriver, og du har nok rett i at det er puter som sys under eksploderende egoisme i dagens samfunn.

MEN - hvis trådstarter er utenlandsk og tar andre språk som kompenserer for nynorskmangelen - så skal det vel gå seg til at h*n får fritak. Men det kan jo ikke vi her på et forum hjelpe med, da må du gå til rådgiver/kontaktlærer/rektor og ordne dette. Ikke gi deg hvis du får ett nei, gå videre til neste person.

Lenke til kommentar

Jeg gjør det greit(ca 4) innen bokmål og bra(6) i Tysk 2 og har tenkt å ta Tysk 3 som privatist, så et fritak for nynorsk kommer ikke til å tære på min samvittighet eller arbeidsmengde hvis det er det IvyMike tror. Jeg ønsker bare å prioritere.

Lenke til kommentar
Men konklusjonen er at jeg fortsatt kan få fritak etter sommeren, kanskje før?

Sannsynligvis får du det, ja. Jeg fikk selv fritak på starten av Vg3, uten å ha hatt fritak før, på hverken ungdomskolen eller Vg1-Vg2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...