Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Skal sette sammen en ny stasjonær PC for en bekjent, som skal brukes til forholdsvis tung 3D-modellering. Programvaren som brukes er i hovedsak NX. Han har planlagt å bruke ca. 20000 på dette. Dette er da ikke inkludert skjerm og annet tilbehør. Da jeg ikke har veldig god greie på hva som faktisk trengs av maskinkraft til den typen programmer, trenger jeg forslag til oppsett. Endret 19. april 2009 av Slettet-IBL5Pam9QB Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Trenger masse CPU-kraft og RAM. Jeg ville gått for en av workstation-modellene til IBM, HP eller Dell. Gjerne med dual Xeon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Det ville være bedre enn å sette sammen noe selv? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Ja, dual CPU-oppsett blir fort fryktelig dyrt om man skal kjøpe løst. I tillegg får du bra serviceavtaler som er et must om maskinen skal bruke til å lage noe i kommersiell sammenheng der nedetid vil koste dyrt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Godt poeng. Du har ikke noen konkrete modeller det kan være verdt å se på? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Dell Precision er fine maskiner. T5400 passer bra innunder budsjettet. Men du burde få et kravspec av personen som skal ha PCen. Personlige preferanser har en del å si for hva som er kjekt å ha. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Nærmer seg snart innkjøp, og budsjettet har blitt oppjustert en del. Tenker nå å bruke i overkant av 20000. Har laget et oppsett på en Dell Precision T7500, som lander på ca. 22000 (se vedlegg). Er dette noe å satse på? Ett par ting ting jeg er litt usikker på: Hva slags prosessor(er) bør man gå for? Er det best å gå for 2 prosessorer (totalt 8 kjerner) med litt lavere klokkehastighet, eller 1 prosessor med høyere klokkehastighet? Har her satt opp 2 stk. Xeon E5504 (2,00 Ghz, 4 MB cache), mens det blir omtrent samme pris med 1 stk. Xeon E5530 (2,40 Ghz, 8 MB cache). Hva med skjermkortet? Hvor mye har det å si til denne typen bruk? Minne? Er 4 GB tilstrekkelig? Endret 19. april 2009 av Slettet-IBL5Pam9QB Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Viss det ikke haster ville jeg kanskje ventet til Quad-core i nehalem serien komme ut snart. Viss jeg ikke tar veldig feil vil disse være overlegne i forhold til Xeons? Men et bygge forslag. (Av en eller annen grunn kan jeg ikke fordra ferdigbygde pcer) Hovedkort 4573,- x2 Prosessor 6080,- Kabinett 1835,- (Valgte dette kabinettet pga den overlegne kjølingen, og pga størrelse. Da hovedkortet er litt større en et standard ATX kort) x2 Minne 1428,- Strømmforsyning 1436,- x2 Skjermkort 7.190,00 Harddisk # 1 2.495,- Harddisk # 2 845,- TOTALT 25882 Mulig dette ble litt overkill, vet jo ikke helt hvor krafig beist han trenger. Kanskje og en fordel med et hovedkort som takler SLI med tanke på Physic. Men tror alvorlig talt ikke at prossesorene trenger hjelp så lenge han ikke holder på med noe skikkelig hardcore. Kan kutte 3k på og bare ha et skjermkort også. Har ikke peil på hvor godt et 3D program jobber opp mot Crossfire. Og om han kommer til og ha noe nyttet av det. Men går utifra det Jaja, bare et lite alternativ over budsjett i forhold til ferdigkjøpt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Så interessant ut det der. Men er det virkelig nødvendig med såpass heftig skjermkortløsning? Er det ikke stort sett CPU som gjør jobben i CAD-programmer? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Tviler på det.. Kan NX benytte seg av nVidas fysikkmotorer? (PhysX og CUDA) I så fall er et nVidakort et bedre valg. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Er ikke 256MB minne på skjermkortet i minste laget? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Mulig det, har ikke anelse hva den typen programmer faktisk krever av skjermkort. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) har ikke selv brukt overnevnte programmet men har selv jobbet som teknisk tegner og skiftet jobb nylig til IT, men maskinen jeg hadde var: dualcore 2,6ghz 4gb ram pny quadro (usikker akkurat modell) 512mb 4x skjerm utganger jeg kunne da uten problem jobbe med 200-300mb filer i autocad, da hadde jeg hardware render på så skjermkortet tok hele belastningen. kan sette opp et forslag men store spørsmålet er litt hans tegnevaner, hvor mange skjermer skal brukes? dette varierer veldig fra tegner til tegner, jeg brukte selv 4 mens andre på kontoret som jobbet med samme prosjektene klarte seg fint med 2. Endret 20. april 2009 av cruzader Lenke til kommentar
fflex Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Hva slags skjerm sitter han med, og hvor mange? Med heavy 3D modellering bør du faktisk se på Nvidia Quadro eller ATI FireGL sine løsninger. NVS 295 kortet du hadde satt opp er et 2D kort, og duger ikke til dette i det hele tatt. Ville sett på FX1700 serien og oppover fra nvidia, helst et FX3700 evt et FireGL V5600. Dessverre koster de flesk, men de er optimalisert for den type bruk. HP XW4600 og XW6600 er fine maskiner. XW4600 kommer med type konsumer produkter (core 2 duo, standard DDR2 minne), mens xw6600 kommer med Xeon CPU og ECC minne osv. Endret 20. april 2009 av fflex Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 sitter her selv på en xw4600 men en standard pakkepc som f.eks xw4600 så et cad skjermkort til 5-7k funker fint. (vanskelig og anbefale et kort uten vite hvor mange skjermer som skal brukes) Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Så enkelte her mener at Crossfire med 4870 blir for svakt:O Hovedkortet støtter bare Crossfire derfor jeg valgte det Var en tur innom NX og det ser jo ut som om dette er et 3D program som krever prosessor, tror egnetlig av skjermkortene klare jobben. Men det lar vi det som kan det svare på Men som sagt over er sikkert SLI bedre med tanke på PhysiX og CUDA. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) 3D-modellering sier seg selv; det krever også en del av GPU. 2x hd4870x2 i crossfire er et typisk gamingoppsett, og ikke minst skalerer de utrolig dårlig i quadfire. De har ingen sertfiseringen for feks CAD bruk. Har du sjekket om applikasjonene i det hele tatt støtter crossfire før du anbefaler det? Som sagt, gå for en løsning fra en av de store, type; HP & Dell. Her får du fine garantier, og de er sertfiserte for type bruk trådstarter skal ha de til. Kjøper han et feks HD4870 eller GTX 260 vil det ikke være noen support på driversiden fra verken nvidia eller produsenten av grafikkortet (type asus, MSI). Ville selv gått for en krafig quadcore evt 2 av de og et FX1700 grafikkort fra nvidia. Da vil det ikke bli altfor dyrt heller. Endret 20. april 2009 av fflex Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 3D-modellering sier seg selv; det krever også en del av GPU. 2x hd4870x2 i crossfire er et typisk gamingoppsett, og ikke minst skalerer de utrolig dårlig i quadfire. De har ingen sertfiseringen for feks CAD bruk. Har du sjekket om applikasjonene i det hele tatt støtter crossfire før du anbefaler det? Det var og derfor jeg skrev, at dette kan være en fin løsning VIS programmer støtter Crossfire!Og jeg skrev også at noen som har litt mer peilig faktisk kan se på det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 3D-modellering sier seg selv; det krever også en del av GPU. Vil det si at på den Dell PC'en jeg satte opp, hadde det vært bedre å gå litt ned på CPU, og gått litt opp på GPU? Det er vel egentlig avgjort at han vil gå for et ferdig oppsett fra Dell, pga. gode erfaringer med de fra før og gode garantiordninger. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Tror det er det han sikter til ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå