Gå til innhold

E8500 Boxed kjøler bråker, behov for ny?

rakfish

Anbefalte innlegg

Sliter med at min E8500 boxed kjøler/vifte bråker noe usannsynelig mye. Vifta viser seg å være på rundt 1700-1800 idle og 2800+ under load. Prosessoren er ikke overklokka, og temperaturene er greie (28-30 idle og 40-50 under load), men den bråker vanvittig mye og lager noen rare lyder i mange spill (f.eks CS og WoW).

Er det noe eg kan gjøre for å fikse dette eller bør eg rett og slett skaffe ny kjøler?

Har sett en del på denne, og den får jo bra omtale + at den er på tilbud no.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns du heller burde gå for en luftkjøler.

Denne er god:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=87148

Stock-kjølere er generelt elendige. (både på støy og ytelse)

Har skjønt at det er en god kjøler ja, men syns den blir litt i dyreste laget. Eg har ikke klokket cpu'n, så trenger ikke det beste/dyreste, så lenge den er stillegående og kjøler greit. Det er mulig eg kommer til å prøve meg så vidt på klokking med ny kjøler men det blir uansett lite.

Har sett litt på disse: Scythe Ninja 2, Xigmatek HDT-S1283 og OCZ Vendetta 2. Er de å anbefale? Hvilken er i såfall den beste til mitt bruk?

Edit: det er også viktig at den passer til mitt kabinett (NZXT Hush) så den bør ikke være for stor. Og er en stor fordel om eg slipper å ta ut HK for å montere kjøleren.

Endret av Shox-
Lenke til kommentar

Xigmatek er bra. Har hørt mye bra om alle de der, men Xigmatek er vel det beste når det kommer til ytelse:pris

Du må forklare meg en ting. Hvorfor blir Noctua i dyreste laget, når den har helt lik pris som NorthQ-kjølern du linka til først? :)

Lenke til kommentar
Xigmatek er bra. Har hørt mye bra om alle de der, men Xigmatek er vel det beste når det kommer til ytelse:pris

Du må forklare meg en ting. Hvorfor blir Noctua i dyreste laget, når den har helt lik pris som NorthQ-kjølern du linka til først? :)

Eg heller mest mot Xigmatek'n ja, bare synd at den ikke er på lager no. Men hvordan er det med monteringen av de? må man ut med hk'et?

Eg syns Noctua'n er litt dyr til å være luft kjøler til mitt bruk, når det er andre nesten like gode til 3-400kr. Så for meg at siden NorthQ er vannkjøling så var det verdt 500kr, men eg har lite peiling på dette ^^

Lenke til kommentar

De ferdig-settene (VK) er ofte ikke bedre enn de beste luftkjølerne. Er da snakk om rundt 10 grader forskjell, noe jeg ikke syns det er verdt med tanke på plass.

Andre like gode luftkjølere som Noctua/TRUE til lavere pris? Nei.

Forholdet pris/ytelse kan være bedre, men du finner ikke en kjøler til 300 kr som er like bra som Noctua-kjøleren.

Den Xigmatek-kjøleren er konge.

Vet ikke med festene på noen av de kjølerne, men er ganske sikker på at du må ut med HK ja. Men det er jo en relativt smal sak.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Med xigmatek sin kjøler tror jeg du slipper ut med hk ja.

Men jeg er like forundra over at alle andre enn meg har så mye "problemer" med stock kjølern og høye hastigheter.

Og nei jeg er verken døv eller blind, for 2000+rpm hører uansett vifte egentlig.

Og jeg ligger på ca samme temperaturene som alle andre med problemene.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

@Wikipedersen: Eg skrev nesten like bra :) Vil tro at en kjøler i 3-400kr klassen er ypperlig for meg, siden eg ikke driver noe med overklokking, så trenger vel ikke det beste/dyreste.

@meg0709: Eg er også veldig forundra over den høye hastigetheten på cpu vifta, og har prøvd å justere dette i program som SpeedFan, men uten hell. Temperaturene er jo fine men eg hadde forventet meg en relativt stille pc når eg valgte NZXT Hush kabinettet (som har støydempende matter), men med denne kjøleren bråker det vanvittig mye.

Tar fortsatt imot råd om kjølere i 3-400kr klassen. Usikker på om eg gidder å vente på at Xigmatek'en kommer på lager :)

Lenke til kommentar

Beklager, får skylde på klokkeslettet :p

Jeg vet ikke diameteren på vifta, men mindre vifter har ofte høyere rpm enn store (like 120mm).

Du nevnte OCZ Vendetta. Den skal nok fungere bra :thumbup: Tror nok det vil være den beste til ditt bruk

Lenke til kommentar

Det kan se ut til at eg havner på Vendetta'en ja, men leste litt om at den var litt stor? Vet dere om den passer på et P5Q-E i NZXT Hush?

Og når det gjelder kjølepasta. Trenger eg noe spesielt for å fjerne den nåværende pasten før eg tar på den nye? Har aldri tatt på/fjærnet kjølepasta før.

Lenke til kommentar

Vel det jeg mente med det jeg sa over her var at vifter generelt lager støy på 2000rpm+, hvertfall det jeg har inntrykk av.

Nå har ikke jeg hørt alle vifter som finnes så unntak er det jo helt sikkert.

Er ikke sikker på om jeg skjønner det jeg skriver selv engang, får vel skylde på tidspunktet.

Lenke til kommentar

Er bare å måle det :) Vil tro det får plass. Så vidt jeg vet er det et midi-tower, og har aldri vært borti at en kjøler ikke får plass i et slikt kabinett.

Jeg vil anbefale isopropanol til å fjerne den gamle pastaen. Eventuelt kan du bruke vanlig lighter-refill (merk, væske, ikke gass). Man får også kjøpt egne stoffer til dette, men de er svindyre.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...