Gå til innhold

Tråden for oss som driver med Plastbyggesett

Gjest Slettet+212343

Anbefalte innlegg

Yay, fikk endelig malings settet mitt, 140 farger, kosta meg 2700kr men det blir bare 18kr pr. flaske

Var jo slettes ikke ille.

Har litt lyst til å ta opp denne hobbyen igjen selv. Er bare 16-17 år siden sist. :p

Viste seg at 140 farger ikke er nok, så jeg har kjøpt noen flere her og der, sist var en pakke med 6 forskjellige hud farger, poenget er at man skal bruke alle sammen på en gang i ansiktet, men det ble for mye, så jeg bruker 3 farger i ansiktet og 2 på hender

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+212343

Nice! Er det en røykpakke, komplett med helseadvarsel som ligger på setet? :p Hva brukte du til enderør på eksosen? Er de hulet ut, eller ser det bare sånn ut? Ser veldig "clean ut" denne Judge'n!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Har kjøpt meg Airfix sin P51-D Mustang 1:72 gavesett. Nettopp malt det gule partiet på propellbladene samt senteret til propellen.

Genialt at alle fargene, samt lim og penslene følger med. Alt man trenger (foruten om tape såklart :p)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk alamo modelen i går, og dette blir en mye større jobb en jeg trodde,

Jeg trodde jeg bare kunne male den, men det er flere store mangler, og jeg suger i å modelere, jeg må lage noen ramper og kanon plasser, jeg måtte også dekke hele nordveggen med "stokker" som den hadde i virkligheten.

Desverre kan jeg ikke gjøre noe med lunetten.

Selve modelen i 12 deler i resin plast.

alamo003.jpg

Veggen jeg dekket til med stokker, i virkligheten, hadde nesten hele denne veggen falt sammen, og veggenbesto nå av sand masse sand som ble holdt på plass av store trestokker.

alamo004.jpg

Lunetten, i virkigheten var denne mye større, kunne ha flere dusin soldater og to kanoner, men på denne modelen får jeg nesten ikke plass til to kannoner en gang.

alamo008.jpg

Palisaden, denne siden var orginalt helt open og stokker ble slått ned i bakken og jord kaste oppå den, det var her David Crockett forsvarte the alamo

alamo009.jpg

alamo010.jpg

Det grønne håper jeg å få til å se ut som en trestok etter litt kludder og maling.

Den eneste delen som er helt ferdig så langt, hovedingangen, med lunetten, the alamo er egentlig laget av adobe "mursteiner" med dekke over, så der muren har falt litt sammen, kommer de røde adope steinene til syne

alamo011.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

2 spørsmål.

1. Hvor kjøper dere helst disse settene? Noen bra sider med godt utvalg? Sålangt har jeg funnet det meste på eBay, men hadde vært fint med noen mer spesifikke hobby sider.

2. Noen som vet hvor slikt selges i butikk i Oslo eller i nærheten av Oslo? Da tenker jeg på typ Tamiya byggesett eller Revell? Hadde en butikk i Ski der jeg bor, men de la ned mellom 2 av permene mine så det var litt kjipt. Fant en butikk i Tromsø, men er så ofte der at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Gunfreak: Å herre, det ser ut som du har litt av et prosjekt på gang! masse detaljer der! Har du nye bilder fra prosjektet?

KingArms: Ta en titt på førstesiden i denne tråden. la til en del linker der. Er riktignok lenge siden den var oppdatert da jeg har hatt en pause fra hobbyen en stund. Jeg har som deg, kjøpt de fleste på ebay, da man ofte finner de mer sjeldne der. Er på utkikk etter en ecto van aka ghostbusters bil jeg. Kunne tenkt meg å modifisere den kraftig til en panel van :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk en veldig fin model av en Amerikansk soldat under Vietnam krigen, det eneste problemet er at den var laget av bedritten plastikk, kalt resin, det er utrolig skjørt og knuser og brekker fra den minste ting, så M16 gikk i 4 deler og flere av delene forsavant så jeg måtte byggde den opp igjen, så den ble dårlig, måtte til og med bruke deler av en binders.

nam002.jpg

nam018.jpg

nam021.jpg

nam023.jpg

nam025.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Hei, sorry for sent innlegg, men trenger hjelp.

Fikk mitt første byggesett idag. Men fant fort ut at malingen som kom med ikke setter seg fast. Funker acrylic(?) maling som grunnmaling? Og hvis ikke, hva funker?

Link til byggesettet jeg holder på med:

http://www.modellers.com/hobby/Produkter/Plastmodeller/Gavesett-med-lim-og-maling/Gavesett-fly/Airfix-Panavia-Tornado-F3-gavesett-1-72-AIR55301.aspx

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Hei, sorry for sent innlegg, men trenger hjelp.

Fikk mitt første byggesett idag. Men fant fort ut at malingen som kom med ikke setter seg fast. Funker acrylic(?) maling som grunnmaling? Og hvis ikke, hva funker?

Link til byggesettet jeg holder på med:

http://www.modellers.com/hobby/Produkter/Plastmodeller/Gavesett-med-lim-og-maling/Gavesett-fly/Airfix-Panavia-Tornado-F3-gavesett-1-72-AIR55301.aspx

Det hender at overflaten på settene er for glatte/fettete til at fargen setter seg. Da bruker jeg å pusse over alle delene forsiktig med fint pussepapir. På den måten blir overflaten ru nok til at malingen setter seg. sørg også for å røre/riste malingen slik at den blander seg skikkelig før bruk :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, nylig startet med modellbygging av plastsett. Og har tre spørsmål:

Kjøpte et 1:45 F-4 til 38 dollar, 1:535 USS MIssouri til 25 dollar og et (husker ikke scale) men er rundt 20cm i vingespenn og lengde til 18 dollar.

1. Ca. alle til 500 kr, hvor mye hadde de tre kostet i Norge? Klarte seg overraskende bra i kofferten fra USA.

2. Og, hvor mye koster rundt 10-20 forskjellige malinger til USS MIssouri og F-4 flyet mitt?

3. Mens jeg først er i gang: skjønte ikke hvordan "klistremerkene" som den røde japanske runding på zero-flyet mitt skal festes? Er absolutt ikke klistremerker, med noe printet på et litt tykt ark, mulighet for at det er noe som går av i vann eller lignende? vil helst ikke ødelgge noen av dem i et forsøk :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Hei

1. sjekk gjerne noen av lenkene i første post for å finne prisen på tilsvarende sett. Jeg kjøper kun biler, og de sparer jeg ca 100-200 kroner settet på ved å kjøpe på ebay kontra norske butikker

2. Malingsbokser koster fra kr 15 og oppover til kr 80, )avhengig av om du skal ha akryl, oljebasert eller spraylakk) pr stykk sist jeg sjekket. (I Norge)

3. Det kalles "dekaler", og i de fleste tilfeller skal disse bløtlegges i vann et minutt eller to før du legger de på plass på modellen. Man kan kjøpe hjelpemidler som gjør dekalene mer smidig/fester bedre (Micro sol/ Micro set etc), men man kommer langt med en skarp kniv for å skjære dem ut, litt vann med en dråpe zalo i og en q tip for å manøvrere dem på plass og tørke av overflødig vann:)

lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...