Gå til innhold

Tråden for oss som driver med Plastbyggesett

Gjest Slettet+212343

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343

Så ut som de boksene med luft var på størrelse med en vanlig sprayboks. holder det til et par biler så er jeg fornøyd med det i første omgang:)

men det med rengjøringen, hvordan foregår det? Og bruker du vanlig hobbylakk, type humbrol o.l som du tynner ut, eller hvordan er det med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker for det meste bare Tamiya Acrylic maling. Denne er vannbasert og dermed enklere å ha med å gjøre (IMHO, man slipper tynner-gassene). Bruker Tamiya's tynner til deres maling

Har også noe Humbrol som jeg bruker av og til, og til den bruker Universaltynner No 1 til de. Dette er en liters boks man kjøper på jernia eller andre malingbutikker. Den varer lenge.

Rengjøring Tamiya: sprayer litt tynner igjennom AB, så vann. Demonterer som regel AB og renser den når jeg er ferdig for dagen.

Humbrol er stort sett det samme bortsett fra at man må bruke oljebasert tynner (som No1) med de gass-problemer de medfører

malingen blir til tynnet ut før bruk og tommelfinger reglen er vel at maling skal ha en konsistens omtrent som melk. men dette må eksperimenteres med og tilpasses sprøyte og lufttrykk.

Lenke til kommentar

Så fint at fantes en aktiv tråd om dette fra før av. Jeg har ikke akkurat tatt opp en gammel hobby, for jeg er kun 16. Men jeg har begynt med dette nå, syns dette er veldig artig å holde på med. Det er som trådstarter nevner en hobby som ikke krever data/TV, og for min del er dette en fin hobby. Det er ikke bra å sitte foran PC'en hele tiden.

For min del har jeg vært mest borti (så langt da) Airfix, Revell og litt Tamiya.

Jeg har bygd mest millitær kjøretøy.

For tiden holder jeg på med et prosjekt som er nokså gammelt. For noen dager siden fikk jeg et byggesett av min far, som han aldri fikk bygd når han var yngre. Det var et Airfix superfreighter. Dette er et prosjekt som skal gjøres nøye. Det er jo tross alt ganske gammelt.

Link: http://images.google.no/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1 (Dette er selvfølgelig ikke mitt prosjekt, men tok med den linken for å vise hvordan den kan se ut)

Sender med et male spørsmål: Lønner det seg å male før- eller etter montering?

Endret av macgyver1958
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

wohoo! Da har jeg vært og handlet mitt første byggesett på sikkert 13-14 år!

Siden det er det første på mange år, og en slags test for å finne ut om denne hobbyen fremdeles er noe for meg, starter jeg i

det små, og ganske enkelt.

Jeg valgte en morris mini cooper 1275 S Mk1 fra Tamiya. Denne:

http://www.italianhorses.net/Gallery/Tamiya/TamMini/mini.htm

Og av den enkle grunn at jeg ikke kom meg til biltema for å se på

den enkle AB sprøyten de har der i dag, så fulgte jeg et råd fra han innehaveren av hobbybutikken, og kjøpte Tamiya grunning

og spraylakk til karosseriet (British racing green, selvfølgelig) og humbrol enamel maling til interiør, understell og detaljer.

I tillegg måtte jeg kjøpe meg maskeringstape, pussepapir, pensler, en liten kniv, lim og en pinsett. totalpris ca 500 kroner.

Nå skal jeg sette på litt god musikk, pakke opp byggesettet og sette igang! gleder meg:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Det tok ikke lang tid før jeg husket hvor avhengighetsskapende dette er!! :D

Jeg fikk ikke gjort så mye i løpet av den første økten, men fikk malt alle motordeler som skal være grønne og svarte, samt limt sammen litt. Jeg skulle gjerne gjort ferdig motoren i dag, men fant ut at jeg må kjøpe en del flere malingsfarger for å få gjort det skikkelig, og denne gangen skal jeg ikke stresse:p

Jeg fikk også pusset og grunnet karroseriet og understellet, samt malt setene grå. Setene skal ha grønne detaljer, men fant ut at det var like greit å spraye hele smæla i gråfargen som skal "hovedfargen" først, og male detaljene i grønt senere

Jeg brukte også litt tid på å lage med en "lakkerings-stasjon" i kjelleren, ved hjelp av en stor skoeske, et kaffebord, tape og noen papirark. Jeg fant en klump med isopor som jeg skjærte til "plattformer" jeg plasserte delene på, slik at jeg kunne rotere dem, samt bære dem med meg opp i stua så de får tørke i normal romtempratur. (ganske fuktig kjeller) Merka at det skulle vært bedre lufting der nede, for jeg fikk problemer med å puste etter bare noen minutter:p en p2 maske får gjøre nytten inntil videre.

En annen ting som tok litt tid var at jeg klarte å ødelegge tørkestativet vårt da jeg slengte fra meg en maleblokk oppå det! Spørs om det var litt vel mye klær på det, for det sank sammen som en tom potetsekk:p Ble litt rydding!

Gleder meg til videre bygging og en tur til hobbybutikken for å kjøpe fler farger i morgen!

post-108144-1237926457_thumb.jpg

post-108144-1237926512_thumb.jpg

post-108144-1237926553_thumb.jpg

post-108144-1237926590_thumb.jpg

bildene ble ikke så interessante, men værsågod banjo ulf:)

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Alle som holder på med bilmodeller, ta en titt på denne nettsiden, og se på linkene til modeller under ferraris og other makes!! Er det mulig altså..man kan bli litt demotivert av å se sånne fantastisk dyktige modellbyggere altså, men mest av alt inspirert! masse nyttige tips med tekst og bilder, og ikke minst fantastiske modeller. Snakk om å ta det til "the next level"!

http://www.italianhorses.net/

Jeg lurer på om jeg skal driste meg til å prøve teknikkene for plugg-kabler og simulering av tepper etter hvert! effekten ser enormt bra ut!

Se også på hvor bra finish de klarer å få til på karosseriene! det ser jo ut som ekte billakk! Mange strøk med grunning og lakk med airbrush, pluss voksing og polering er tydeligvis det som skal til, men det kreves nok mange års erfaring for å få det til så bra som de gutta der!

Lenke til kommentar

Først av alt må jeg bare si takk for bilder, håper på flere etterhvert:)

Gleder meg til å se det ferdige resultat men viktig å ikke stresse, da blir det bare klin og suppe.

Jeg har så lyst til å kjøpe meg et sett og prøve meg igjen jeg også, ser så moro ut istedenfor bare å sitte å glane på tv boksen eller taste på detta tastaturet.

Trener vel fin motorikken veldig bra dette her vil jeg tro, spørs om jeg ikke kjøper meg et sett utover og gjør noe av det samme som deg, må bare få tid først.

Dette er jo en sånn aktivitet som er fin på mørke høstkvelder, varm kaffekopp og sitte utover de sene nattestimer med flyet/bilen/båten..

Når jeg ser du driver og jo mer jeg leser på nett så tror jeg jaggu at jeg må stikke innom en eller annen sjappe og titte litt.

Noen som har noen gode tips til butikker i oslo område forresten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Morsomt at det smitter:)

Finmotorikken trenger litt trening merket jeg. Når jeg konsentrerer meg om å holde smådelene rolig, så virker det som jeg skjelver ekstra mye:p Det skal bli så godt å ha noe konstruktivt å holde på meg på kveldene fremover, i stedet for å sitte pal å glo på idiotkassa eller pc skjermen så og si hver kveld.

Det hadde vært kjempegøy om flere som holder på aktivt med modellbygging hadde slengt seg på tråden her og delt bilder, tips og erfaringer!

Kom også gjerne med flere linker til butikker/nettbutikker så vi får "dekning" ellers i landet også!

edit: fjernet quote

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar

Ja, det blir nok et kjøp, så får man se hvor mye det fenger meg.

Skal overlevere leilighet neste onsdag så de neste ukene blir hektiske så får vel nesten bare begynne med vindus shopping med det første.

En annen ting jeg tenkte på når vi var innom airbrush osv, nå flytter jeg inn i en blokkleilighet hvor jeg har et kontor tilgjengelig, her kommer jeg nok til å sitte å bygge.

Men når det kommer til maling, spray, airbrush osv, går det greit å drive med dette innendørs i en leilighet eller bør man ha en liten bod hvor man driver med akkurat denne biten? Tenker da på lufting, maling søl osv. Ny oppussa leilighet så vil ikke ha camofarger opp over veggene, hehe:D

Gjerne noen tips ang hva dere bruker som underlag ol, så du (Caacrinolaas) brukte noen isopor biter, ikke dumt.

Den linken din hadde jo masse fint, den førte meg faktisk videre hit, veldig fin side det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

For det første, grattis med ny kåk!

Jeg har så langt ikke prøvd airbrush, bare spraylakk og vanlig maling med pensel. Men utifra de videoer jeg har sett og det jeg har lest, så tror jeg du skal være rimelig dårlig koordinert hvis du klarer å spraye ned veggen:p Dersom man ordner seg en liten krok slik som jeg har gjort, med bra underlag og skjerming på sidene og bak, så burde det gå greit å unngå søl. Det viktigste for min del er dog bra avtrekk, noe jeg må forsøke å få gjort noe med. Har ikke sjans til å stå å lakke med spray mer enn et par minutter av gangen slik det er nå hvertfall!

linken din er lagt til i førstepost!

Jeg var en tur innom trønderfrim igjen i dag og kjøpte 4 malingsfarger og finere pussepapir, så nå skal jeg straks gå i gang med økt 2 med minien:)

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar

Jo takker for det, er temmelig hektisk her om dagen da.

Kjekt å samle linkene i førstepost, da kanskje noen andre oppdager denne hobbyen også.

Tenkte litt på dette kontoret, at jeg dekker til med litt dekkpapp osv, så tror jeg det skal gå greit, det eneste som egentlig plager meg litt er lukt.

Har forsåvidt et stort vindu jeg kan åpne der men får tenke litt mer på det før jeg setter i gang med noe bygging.

Blir kontor/hobbyrom/datarom, så må tenke litt løsninger på dette.

Satt og funderte litt her, virker som det ikke er så mange som driver med dette her inne på diskusjon men fins det noen andre norske fora på nett?

Må vel finnes et eller annet vil jeg tro, rop ut om noen vet om noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Virker ikke som så mange modellbyggere er aktive her på diskusjon nei, men noen er det da og det er bra:)

Lukten av spesielt lakken kan bli litt påtrengende etterhvert, så du er heldig som har vindu:p ble en del økter i kjelleren i kveld, og jeg kjenner at det skulle ikke blitt så mange fler før jeg hadde fått vondt i hodet! Plasser "lakkeringsstasjonen" i relativ nærhet til vinduet, det er hvertfall mitt tips!

Økt 2 med minien er nå ferdig, og i dag fikk jeg gjort en del føler jeg! glemte klokka fullstendig, så når jeg er ferdig med denne posten er det rett i loppekassa!

I dag fikk jeg satt sammen det meste av motoren og montert den i chassiset. Det gjenstår et par smådeler på motoren enda, og de er jeg litt spent på om jeg klarer å få på plass, for de var små!!

Jeg fikk også malt setedetaljene i grønt, og jeg måtte gjøre om igjen en del på baksetene, pga en bommert med maskering. de ble ikke bra nå heller, men de synes nesten ikke baki mini'en, så det får være. fremsetene ble jeg ganske fornøyd med da.

Chassiset fikk et strøk med britisk grønn først, så ble det i hovedsak malt i matt svart, slik at hjulbuene og motorrommet er grønt men resten er "tektylert"

Karosseriet fikk litt puss og et strøk britisk grønn. Tamiya sprayboksene funker overraskende bra dersom man er forsiktig med avstanden og mengden! Det må pusses ned igjen litt med fint pussepapir før det siste strøket påføres i morgen, pga det ble et par ujevnheter.

Alt i alt en god økt, akkompagnert av jethro tull og led zeppelin låter:) Bildene ble tatt i hui og hast og ble desverre litt uklare.

post-108144-1238031398_thumb.jpg

post-108144-1238031412_thumb.jpg

post-108144-1238031423_thumb.jpg

post-108144-1238031435_thumb.jpg

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar

Ett lite sted du kan besøke hvis du har interesse for plastbygging er vår interesse organisasjon.

IPMS Norge, dette er Norske delen av en verdensomspennende organisasjon av og for modellbyggere. Vi har møter ca en gang i måneden, noen lokal lag har oftere. Vi har også konkurranser og utstillinger.

Sjekk ut hjemesiden vår

www.ipmsnorge.org

Du kan også hive deg med på forum med likesinnede på www.ipmsnorge.org/forum her får du tips og kan diskutere interesse.

Velkommen :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Takk for det! definitivt verdt å sjekke ut for alle som deler denne interessen. linken er lagt til på førstepost. Jeg var en snartur innom gallerisidene hos ipms og der var det masse fantastiske modeller! Det blir nok lenge til jeg klarer å lage så flotte modeller, men med slike galleri har man en stor kilde til inspirasjon!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Jeg må bare si, jeg elsker å pusle med dette:) satte på noen gamle top gear episoder i bakgrunnen så jeg har noe å titte på mellom monteringen og malingen også. Så har jeg tatt helg! bliss:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

So, økt 3 på prosjekt mini!

Tok det ganske easy i dag pga det var mye liming, og jeg ville unngå søl. Fikk satt i radiator og diverse smådeler i motorrommet, samt touchet opp litt på malingsdetaljene på motoren. bl.a testet jeg finmotorikken ved å ta den minste penselen jeg har, dyppe den såvidt i metallic sølv lakk, og touchet opp det jeg fant av markerte bolter. faktisk så klarte jeg det uten å bomme!

Jeg presterte å rive over viftereima da jeg tok av tannhjul/reim delen av rammen, men fikk fiksa det ved å bruke bittelitt lim og sitte og holde den på plass med fingrene i 6-7 minutter. Var redd det skulle bli dårlig plass og skjevt i motorrommet fordi alt er så smått, men det ser greit ut så langt.

hjuloppheng bak er malt og pålimt. Der måtte jeg til med litt beskjæring og pussing for å få på plass alle delene. Støtdempere ble montert foran, og her gjorde jeg en feil. Jeg satte på sportdemperne som var valgfrie. Jeg hadde tenkt å lage standardmodellen uten disse. Eksosanlegg ble montert og understellet fikk litt fintouch med maling til slutt.

Karosseriet fikk sitt andre strøk over hele med british green spray, og helt til slutt i kveld maskerte jeg hele karosseriet slik at hjulbuene og rammen panseret hviler på fikk et siste strøk. Panseret ble malt svart på innsiden, og de fleste interiørdelene som gjenstår fikk et strøk grunning.

I morgen har jeg fri, så da blir jeg kanskje ferdig, men som sagt: Jeg skal ikke stresse. Ser frem til masse blodnøye detaljearbeid med dashboard, ratt, dørpaneler osv!

dagens bilder for de som er interessert i det: (Når man ser nøye på bildene så ser man at det fremdeles gjenstår en del finjusteringer med maling hist og pist. men det skal jeg ta når limet har fått herdet til i morgen!)

post-108144-1238116916_thumb.jpg

post-108144-1238116942_thumb.jpg

post-108144-1238116968_thumb.jpg

post-108144-1238116999_thumb.jpg

post-108144-1238117043_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg syns dette ser virkelig bra ut jeg Caacrinolaas, stå på. Blir bra resultater når man legger litt tid og arbeid i ting, så dette ser bra ut, tviler på om jeg hadde fått det til noe bedre.

Takk for tipsene Scanor og Cardinal, driver og funderer litt på hva mitt første bygg på lenge skal bli, regner med jeg går for et fly men hva? Noen tips? Jeg har alltid hatt sansen for andre verdenskrig og Avro Lancaster har jeg tenkt litt på, men får se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Takker!

Sitter og leser litt om såkalt "wash", en teknikk for å fremheve panel-skjøtene på bilen med meget uttynnet maling. Lurer på om jeg skal driste meg til å prøve det til slutt:) jeg må gå meg en tur på trønderfrim å kjøpe klarlakk, oransje maling og kanskje til og med voks, hvis han har:) Mulig det blir litt overkill i forhold til det endelige resultat (jeg får det uansett ikke til å ble utrolig bra), men tenkte det kunne være artig å prøve litt mer avanserte teknikker.

Hva slags skala tenkte du å begynne med da Banjo Ulf? (heter du ulf forresten?). Avro lancaster er jo et historisk meget viktig fly som ble flittig brukt også over norge. i tillegg er det spesielt å se til, samt at det i sin tid ble drevet av 4 rolls royce merlin motorer (senere griffin, hvis jeg ikke tar helt feil), så lyden må ha vært noe av det villeste på jord:) En 1:32 lancaster hadde ikke vært feil å hatt på hylla, og det er sikkert vanvittig mye detaljer på et bombefly i den skalaen! Ekstra tøft hadde det vært å hatt en Skadron 617/tallboy modifisert lancaster i skikkelig skala! ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tallboy_bomb)

Mitt tips er hvertfall å begynne med noe annet enn bf109 Messerschmitt. Det er et flott og historisk viktig fly, men jeg har inntrykk av at det er det flyet alle bygger. Jeg synes hvertfall det er artig å ha noe litt uvanlig, men det er nå smak og behag:). De flyene jeg personlig liker best fra andre verdenskrig er; Spitfire, F4U Corsair, JU87, B17, Beaufighter og hawker flyene ( tempest, hurricane og typhoon). dette er basert på fascinasjon fra ungdommen, ikke teknisk overlegenhet osv:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...