Gå til innhold

Hvorfor battery men ikke Red Bull?

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har hørt er det en for høy blanding av koffein og Taurin som gjør at Red bull ikke er lovlig i Norge.

Jeg søkte litt på nettet.. så fant jeg ut dette:

I en boks battery (0,33 l) er det 105,6 mg koffein, dermed 320 mg i 1 liter.

I en boks Red bull (0, 25 l) er det 80 mg koffein, dermed 320 mg i 1 liter.

Altså like mye koffein.

I en boks battery er det 1,33 g taurin, dermed 4 g i 1 liter

I en boks Red Bull er det 1 g taurin, dermen 4 g i 1 liter

Altså like mye taurin og koffein!

Så derfor lurer jeg på hvorfor ikke Red Bull er lov når Battery er lov? Eller er det kanskje ikke blandingen av koffein og taurin som er grunnen?

Og dette er hentet fra wikipedia (om Red Bull): Drikken er ulovlig å selge i Norge da den inneholder for høye verdier av koffein og taurin.

Hadde likt et svar her.

[ Edit: HTML-kode x) ]

Endret av skytern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... På toll.no (linken jeg sendte forrige post) står det om en grense på 150mg koffein/liter.

Etter et par søk ser jeg at i følge andre forum står det at det er grensa, men at i Norge er battery bare på 150 mg/l mens i Sverige er den 320 mg/l.

Kan noen konstatere at dette er riktig? Eller må jeg kjøpe en Battery senere på kiosken for å skjekke? :p

Energidrikken inneholder vann, sukker maltodextrin, taurin, sitronsyre, koffein, guarana-ekstrakt, B-vitaminer, aroma, fargestoffer og konserveringsmiddel. Etter hva som er normal praksis i Finland, opplyser produsenten at drikken inneholder «320 milligram koffein per 100 centiliter», hvilket vil si 320 mg/l, som tilsvarer 105.6 mg i en 330 mililiters boks. Dette er omtrent like mye koffein som i en kopp med espresso. I Norge er det maks 150 mg/l koffein.

http://no.wikipedia.org/wiki/Battery

Dette sa meg ikke mye.. ?

[edit: feil]

Endret av skytern
Lenke til kommentar
Efedrin er ulovlig i Sverige også, så det er neppe grunnen.

Kilder?

Efedrin er ulovlig i de aller fleste land. Trodde dette var "common knowledge"...

Förbjudna substanser

Det förekommer kosttillskott som innehåller otillåtna och skadliga substanser ex. efedrin och prohormoner. Det är förbjudet att i Sverige sälja dessa preparat.

http://www.dopingjouren.nu/page.asp?page=kosttillskott

Lenke til kommentar
hmm... På toll.no (linken jeg sendte forrige post) står det om en grense på 150mg koffein/liter.

Etter et par søk ser jeg at i følge andre forum står det at det er grensa, men at i Norge er battery bare på 150 mg/l mens i Sverige er den 320 mg/l.

Kan noen konstatere at dette er riktig? Eller må jeg kjøpe en Battery senere på kiosken for å skjekke? :p

Er en god stund siden, men husket jeg kjøpte en Battery når jeg var i Sverige engang. Og npr jeg drakk så syns jeg det var så merkelig smak - og ifølge pappa så var det mer i den enn i den i Norge.

Men som sagt, mange år siden.

Lenke til kommentar
Efedrin er ulovlig i Sverige også, så det er neppe grunnen.

Kilder?

Efedrin er ulovlig i de aller fleste land. Trodde dette var "common knowledge"...

Så hvorfor er ikke RedBull "ulovlig i de aller fleste land"?

Fordi det ikke er efedrin i Red Bull

Er en god stund siden, men husket jeg kjøpte en Battery når jeg var i Sverige engang. Og npr jeg drakk så syns jeg det var så merkelig smak - og ifølge pappa så var det mer i den enn i den i Norge.

Men som sagt, mange år siden.

Ja, var i Levi i Finland da jeg kjøpte Battery, og så på boksen at det var like mye koffein og taurin i battery som Red Bull. Og syntes at den smakte litt sterkere enn vanlig norsk. Så da er vell batteryen i Norge ikke helt den samme..

Lenke til kommentar
Grunnen til at Red Bull er ulovelig i Norge er fordi den inneholder Taurin, som er et giftstoff i Norge.

Snakket vi ikke om at Battery også inneholdt Taurin?

Jeg legger meg ned på kne, jeg har visst blitt villedet av polen-arrangørene, om så ikke Polen liker å putte Efedrin i RedBullen. :)

Grunnen til at Red Bull er ulovelig i Norge er fordi den inneholder Taurin, som er et giftstoff i Norge.

Snakket vi ikke om at Battery også inneholdt Taurin?

Jeg legger meg ned på kne, jeg har visst blitt villedet av polen-arrangørene, om så ikke Polen liker å putte Efedrin i RedBullen. :)

Lenke til kommentar

Taurine er en form for aminosyre.. som ikke er noen form for gift,, men er mer som dop :) tror denne står på dopinglisten for idretsutøvere..

Taurine er oppkalt etter det latinske orden taurus som betyr okse.. derav navnet redbull? :)

mange pattedyr produserer taurin naturlig.. (i testiklene faktisk,, :) )

Katter er helt avhengig av taurin.. derfor blir dette tilsatt i all kattemat (se på pakningene for kattemat nestegang du er i butikken )

taurine er også et bra hjelpemiddel for folk med dårlig hjerte.. så hvorfor dette er forbudt i norge, må en spørre politikerene om.. :wallbash:

Lenke til kommentar

Wikipedia sier:

Energidrikken inneholder vann, sukker maltodextrin, taurin, sitronsyre, koffein, guarana-ekstrakt, B-vitaminer, aroma, fargestoffer og konserveringsmiddel.

Nå er ikke Wikipedia noe troverdig kilde, men hjemmesiden til Battery sier også at det inneholder Taurin.

Kilde

Lenke til kommentar

Ja battery inneholder taurin.

Men som ScreamRape minnte meg på tilier så er ikke smaken helt likens i norge som f.eks Finland.. så det kan være en annen type battery i Norge da. Med mindre koffein, som gjør den lovlig.

Da kan de vell også lage en "norsk" Red Bull med mindre koffein? :p neppe like god men ok..

Taurine er oppkalt etter det latinske orden taurus som betyr okse.. derav navnet redbull? :)

Nei i følge Wikipedia så kommer navnet av den Tailandske drikken "Krating Daeng" som var inspirasjonen til Red Bull. Men "Krating Daeng" betyr da Red Bull (eller rød okse), så det kan være at det kommer dærfra :)

btw, Taurin er syre fra gallen til mennesker og dyr, og den i red bull kommer fra okser.. xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...