Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Hvor lenge kan en akseptere at et verksted bruker på din reperasjon?

Anbefalte innlegg

Og dersom strømkontakten må byttes så byttes hele hovedkortet. Og prisen på en slik jobb ligger ikke innenfor den prisen som trådstarter har betalt.

stemmer det du sier, Acer bytter hovedkortet. HP har faktisk bedre service på dette problemet, de bytter kontakten på noen modeller hvis det er ikke skader på hovedkortet. sånn var det tidligere, vet ikke om det har forandret seg. kan hende at Acer bytter disse også, det er 2-3 år siden var sist kontakt med Acer om disse problemene.

Nytt strømkontakt koster 5 dollar fra utlandet, men da må det byttes også og det er ikke bare bare å bytte disse.

PS. dette er desverre ikke garanti på slike feil og kunden må betale hovedkort selv, og hvis det er bare støv som lager varme problemer er det igjen kunden som må betale rens.

Endret av Ferrari-5005
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg tar forbehold om at vi snakker om et forbrukerkjøp og ikke bedriftskjøp her.

1. Du skal ha tilbake pengene dine for reperasjonen. Åpenbart var det ikke strømforsyningen som var feilen da den nye oppfører seg helt likt.

Eg er enig i at kunden skal ha tilbake pengene dersom vi snakker om en reklamasjon her. Men spørsmålet blir jo om verkstedet har reparert varen eller bare levert ny lader. Dersom kunden kun har fått ny lader så er jo spørsmålet om skaden som oppstod på maskinen fortsatt er der og om denne skaden ble forårsaket pga kunden brukte uorginalt utstyr. Beløpet kunden her har betalt virker som om det kun dekker lader + tid brukt til feilsøking.

Hvis han bare har fått levert ny lader så må de selvsagt ta tilbake den laderen om han ikke ønsker den. Full tilbakebetaling. Det virker som at det var pluggen på laderen, og ikke pluggen i hovedkortet som ble skadet. Dersom pluggen i hovedkortet var skadet så kanskje, men det står det ingenting om. Det er i alle fall åpenbart at de ikke har feilsøkt og testet godt nok, mest sansynlig ikke i det hele tatt.

2. Du bør kreve kompensasjon for lang ventetid og feil diagnose. Dette var åpenbart en reklamasjonssak i utgangspunktet, og da har de 10 dager på seg for å rette opp i feilen.

Som sagt enig dersom dette er en reklamasjonssak, men hvor har du disse 10 dagene dine fra? Loven spesifiserer ikke et spesifikat antall dager et verksted har på å utbedre feil og mangler, men opererer med uttrykket "innen rimelig tid". FTU har tidligere slått fast hva som er innenfor eller utenfor rimelig tid. Kompensasjon som i et økonomisk vederlag tviler eg det er grunnlag for her bortsett fra å dekke kundens utgifter med en reklamasjon. (kilde)

Jeg tok feil. Jeg husket det som 10 dager, men det var ved den gamle kjøpsloven. Nå er det faktisk strengere. Sjekk forbrukerkjøpslovens paragraf 30. "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.". Dette er gjeldende lov, og den er svært klar på dette punktet. De har ei uke på seg så lenge det ikke medfører vesentlig ulempe. Være uten PC er en vesentlig ulempe da man f.eks ikke får betalt regninger osv.

3. Siden feilen er den samme som før (eller opptrer for deg som å være det samme, i praksis kan det godt være noe helt annet så lenge det ser likt ut ifølge loven), så har Acer brukt opp en av de tre forsøkene de har på å fikse PCen.

Rettelse, en av de to avhjelpsforsøkene. (kilde)

Korrekt. Jeg husker fortsatt den gamle kjøpsloven. Dette synes jeg er i overkant strengt, men det er gjeldende lov.

4. Vær stram i din sak. De har tre forsøk på å fikse feilen, og skal maksimalt bruke 10 virkedager på hvert forsøk. Bruker de lenger enn 10 dager på et forsøk, så skal du få en tilsvarende låne-PC i mellomtiden.

Nei, verkstedet/butikken har maksimalt 2 forsøk på å gi kunden avhjelp(reparere varen) eller omlevere(gi kunden ny tilsvarende vare). Tredje gangen har verkstedet/butikken krav på å få konstantert samme feil/mangel og at den ikke er forårsaket av kunden selv, men ved tredje gang har kunden krav på heving. Dessuten har du som kunde ikke krav på tilsvarende vare som lånegjenstand. Dette slås tydelig fast i forbrukerkjøpsloven §30 da dette vil volde verkstedet/butikken urimelig kostnad. Dersom man krever en lånegjenstand så er det vanlig praksis å få låne en gjenstand som dekker basisbehovet men akkurat hva dette er ikke spesifisert i lovverket.

Gjenstanden som skal lånes ut refereres til som "erstatningsgjenstand", og er per definisjon dekker den de samme behovene eller mer. En dårlig PC kan ikke erstatte en god en. Mangler wlan eller blåtann f.eks så kan det ikke regnes som en fullgod erstatning. Altså enten like god eller bedre. For et PC verksted eller en stor butikk som Elkjøp eller Netshop, så er det ikke en vesentlig økonomisk byrde å låne ut en PC. De får inn PCer på retur både titt og stadig, og omsetningen deres er såpass høy at det å ha tilgjengelige erstatningsgjenstander ikke kan ansees som en vesentlig ulempe. For ei lite shappe på hjørnet i Mo I Rana stiller det seg annerledes.

6. Husk å få dem til å spesifisere hva de bytter ut på PCen din. Disse delene får nå nye 5 års reklamasjonsrett. Bytter de hovedkortet f.eks, så krev å få dette skrevet på kvitteringen.

Interresant. Hvor har du dette fra?

Godt spørsmål. Dette var beskrevet nøye i forrige forbrukerkjøpslov. Ser ikke ut som at de har fått det med seg videre. Det er dog enkelt å forstå. Hvis en snekker slår opp en planke som faller av etter fire år og elleve måneder, så må han fikse det igjen. Det holder da ikke å bruke duct-tape for at den skal henge der en måned til. Nye delere og reparerte deler skulle ifølge gammel kjøpslov ha ny reklamasjonstid. Mulig de anså dette som så naturlig at det ikke var behov for å ha det nedskrevet i loven denne gang?

Saken her stiller seg slik at trådstarter fikk en feil på maskinen sin som ble forsøkt reklamert på. Siden det var benyttet uorginale deler hevder verkstedet at denne uorginale delen var skyld i problemet og dermed ikke en reklamasjonssak. Verkstedet tilbyr seg da å rette feilene mot et vederlag som kunden godtar. Når kunden så mottar maskinen igjen så er feilen fortsatt tilstede og denne gang med orginale deler slik verkstedet krever.

Men så er spørsmålet, er feilen på maskinen reparert eller har verkstedet kun solgt kunden en ny lader pluss tatt seg betalt for feilsøking? Hva står på verkstedsrapporten?

Dette virker å være korrekt. De sier at det skyldes uoriginal del, men det er åpenbart at de ikke har testet med en original del. Dette kan i absolutt alle tilfeller ansees som en svært mangelfull feilsøking, som de forøvrig også har tatt seg betalt for. Det kalles gjerne svindel å ta betalt for arbeid som ikke er blitt utført, og det kan se ut som at dette er beskrivende i denne saken.

At de har sendt med ny lader har her åpenbart skjedd for selgers risiko da de åpenbart ikke har testet dette. Det er svært dårlig service å la kunden stå for testingen.

Det blir spennende å se hva verkstedsrapporten sier.

Lenke til kommentar

Det er korrekt som Ko-dez skriver at nye deler i maskina får resatt reklamasjons fristen. Akkurat som med reparasjoner på bil, hvor du har 5 års reklamasjon på det som blir utbedret.

Hvis det er varme/støv som har gitt problemet så har FTU bestemt at dette skal dekkes av produsent hvis det ikke er opplyst at vifter ol krever spesielt vedlikehold.

Lenke til kommentar

Jeg angrer ikke på at jeg registrerte meg på dette forumet. Mange gode råd og konstruktiv argumentasjon dere kommer med. Mange takk.

I verkstedsrapporten står det følgende;

"Følgende er utført: Sofware fix, Nytt AC-adapter til kunde. Kr 1287,50 ink.mva. Testet ok."

For det første tror jeg vi kan utelukke at det uoriginale strømadapteret var kilden til problemene. Dette har jeg brukt i ca. ett år nå og har ikke vært bort i noen problem etter det, bortsett fra de som nå har oppstått i senere tid. Jeg oppgraderte også pcen innenfor de spec.grensene som er gitt av Acer og dette har gått helt smertefritt. 160GB harddisk og 2048RAM minne.

Da jeg oppgraderte pcen, noe jeg gjorde hos www.altermulig.no, ble den også renset og dette betalte jeg litt over prisen jeg nå må betale for adapter og "konsultasjonen". Som sagt har ikke det vært noen problem før nå siste mnd. eller to, hvis en tar med ventetid.

Siden den tar shutdown etter bare 10min., og kortere om jeg setter på et videoklipp, så er det noe som ikke stemmer med softwaren. Kanskje er det rett og slett CPU'en som er tatt av dage? I så fall burde det vært testet. Jeg får inntrykk av at det ikke noe form for testing er gjort. De sendte den i retur etter å ha fått en shutdown, kan jeg tenke meg, siden diskkontrollen startet da jeg startet den.

Det kan også være pluggen i hovedkortet som har fått en "støkk". Siden ringen smelter og det blir brennende hett der, er muligheten for dårlig kontakt til stede. At Ferarri-pcene generelt har en varmgang utenom det vanlige er ikke for meg noe nytt. Det har denne også vært helt siden jeg kjøpte den, men ikke på denne måten. Før jeg sendte den inn begynte viften å gå på høygir allerede når jeg slo den på, så her var det tydeligvis noe gale. Men nå går ikke viften i det hele tatt som sagt og dette forminsker jo ikke akkurat varmgangen.

Las om en som hadde avinstallert ett av oppstartsprogrammene til Acer, og pcen hadde blitt som ny visstnok, men det nytte ikke når jeg såvidt kommer meg inn på maskinen før den tar shutdown.

Jeg siterer min reklamasjon:

"FEILBESKRIVELSE/SYMPTOM: PC slår seg av etter kort tidsbruk, fra 10-30min. Viften slår seg på allerede ved oppstart, grunnet rask oppheting. Strømmottak i PC smeltet strømforsyningen."

"BEGRUNNELSE FOR REKLAMASJON: En såpass dyr investering i en PC bør holde reklamasjonstiden på 5år. Reklamasjonen er gjennomført grunnet at feil ved PC ikke skyldes normalt bruk/slitasje. Jeg har kun benyttet denne PC til normalt bruk, og feilen kan derfor ikke skyldes forbruker."

Dette burde vel være god nok reklamasjonsbeskrivelse. Jeg forstår den i allefall. Jeg tenkte jeg skulle skrive en mail til Acer Norway med kritikk og høre hva de sier. Fint om dere har noen tips til hvordan jeg bør utforme denne, for å komme i mål med denne saken. Er mitt første tilfelle med reklamasjon på PC, så jeg setter pris på alt av hjelp. Hvis det er noe mer info dere lurer på rundt denne saken/historie så si ifra.

Mvh

Cogan

Lenke til kommentar
I verkstedsrapporten står det følgende;

"Følgende er utført: Sofware fix, Nytt AC-adapter til kunde. Kr 1287,50 ink.mva. Testet ok."

Hvis de har gjort en software fix så har de i praksis godtatt at det i utgangspunktet har vært noe galt med maskinen fra fabrikken. En software fix er mest sansynlig en oppgradering av BIOS eller annen flash software på maskinen. Den er åpenbart ikke testet OK siden feilen fortsetter, også med ny original strømforsyning, så de har allerede en løgn i verkstedsrapporten.

Tatt i betrakning resten av informasjonen du skriver der så foreslår jeg følgende.

1. Ring og klag. Skriv opp hvem du snakker med, når, og et sammendrag av det dere snakket om. Ikke gi deg, du har loven på din side, men ikke bli irritert eller sint. Slå i bordet med argumentene du har. Du skal ha tilbake alle utgiftene, og maskinen skal repareres på reklamasjon. Hvis karen du snakker med ikke kan hjelpe deg, så be om å få snakke med en som kan. Som regel er de "ute på reise", men det er verd et forsøk. Spør om telefonnummer til personen, og evt når du kan ringe tilbake for å få snakke med personen. Hvis du ikke "får lov" til det, noter dette for fremtidig referanse.

2. Snakk med forbrukerrådet (www.forbrukerraadet.no). Disse folkene får betalt av dine skattepenger for å hjelpe deg når butikker forsøker å svindle deg på denne måten. Hør med dem om hvor god sak de tror du har.

Hvis forbrukerrådet synes du har en god sak, så ber de deg sikkert gjøre følgende:

3. Hvis du får automatisk bekreftelse fra verksted om at de har mottatt e-mailen din, så send en mail der du legger alt frem på en saklig måte. Hvis ikke, så sender du et rekommandert brev. Få med alle argumentene, og be om å få svar senest innen to uker.

Fortsatt ikke gjennomslag:

4. Gå til www.fobrukerraadet.no, og last ned PDFene de har liggende der for å få hjelp i slike saker. Fyll ut, legg ved kopi av korrespondanse og kvittering på motatt e-mail hos dem/tracking av rekommandert sending, så tar de seg av resten av saken.

Foreløpig har jeg fått rett i samtlige saker jeg har kjørt via forbrukerrådet. Jeg påtar meg slike saker for alle i familien og for venner siden jeg etterhvert har fått litt erfaring med det. Vi har kanskje verdens beste forbrukerkjøpslov her i Norge, og vi betaler ekstra for varer på grunn av det, så det er ingen grunn til at ikke du skal nyte godt av det.

mvh

Lenke til kommentar

"FEILBESKRIVELSE/SYMPTOM: PC slår seg av etter kort tidsbruk, fra 10-30min. Viften slår seg på allerede ved oppstart, grunnet rask oppheting. Strømmottak i PC smeltet strømforsyningen."

I de fleste tilfeller skyldes dette at støv har tettet igjen kjøleribbene og maskinen ikke får tilstrekkelig kjøling.

Dermed slår den seg av når cpu-tempen blir for høy.

Dette må regnes som normalt vedlikehold og ikke en "iboende svakhet"(fabrikasjonsfeil) som loven krever.

Selvfølgelig er det mulig at det kan være en annen årsak som dekkes av reklamasjonsretten

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller skyldes dette at støv har tettet igjen kjøleribbene og maskinen ikke får tilstrekkelig kjøling.

Dermed slår den seg av når cpu-tempen blir for høy.

Dette må regnes som normalt vedlikehold og ikke en "iboende svakhet"(fabrikasjonsfeil) som loven krever.

Selvfølgelig er det mulig at det kan være en annen årsak som dekkes av reklamasjonsretten

Viften går nå ikke i det hele tatt, men den gikk for fullt før jeg sendte den inn. Grunnen til at den gjorde det var overopphetingen av pcen, og ikke støv i kjøleribbene, da pcen ble grundig renset ved oppgraderingen. Men støv kan jo forekomme ganske kjapt, men i dette tilfelle er det sannsynlig en programvarefeil, eller noe med CPU. Siden hovedkortet smelter strømadapteret og pcen slår seg av etter 10min. så er det noe som ikke stemmer i allefall.

Lenke til kommentar

Snakket med Acer Norway igår. Har fått nytt reklamasjonsnr. og oversendt mail med sitater fra kundebehandleren. Dette er copy-pasted i rekl.dokumentet, så dette er klart til sending.

Fikk også beskjed om å legge ved en lapp hvor det er spesifisert at jeg ikke skal betale forrige "reperasjon".

For å spe på med litt info rundt denne tråden kan jeg også sitere dialogen mellom meg og Acer Norway i forrige reklamasjon:

"Før jeg svarer ja til rep.forslaget, så lurer jeg på om det blir gjort noe mer enn å bare bytte adapteret? Fint om jeg får en fullstendig rep.oversikt når dere er ferdig, da bare denne sier meg at adapteret alene er årsaken til vifteproblemet og overopphetinga.

Og er det mulig at bare det uoriginale adapteret er grunnen til at den blir så opphetet og skrur seg av, eller må dere fikse programvare? Fint om dette blir testet så slipper jeg å sende pcen tilbake:)

Setter pris på raskt svar, da jeg får svart dere iløpet av dagen."

Svar fra Acer:

"Vi kan ikke gi noe garantier på om det det kan dukke opp mere ettersom det er brukt uorginal utstyr sammens med enheten. Evt. sen skader vil heller ikke dekkes av Acer.

Om tekniker oppdager mer når den er på verkstedet så vil vi ta kontakt."

Så får vi se om de finner problemene denne gangen.

Lenke til kommentar
Hvis de har gjort en software fix så har de i praksis godtatt at det i utgangspunktet har vært noe galt med maskinen fra fabrikken. En software fix er mest sansynlig en oppgradering av BIOS eller annen flash software på maskinen.

Feil. Det kommer ofte fikser på produksjonsfeil/svakheter som skal utføres uansett hvorfor maskinen er inne til reparasjon i utgangspunktet. Altså fiksen har nødvendigvis ikke noe å gjøre med den feilen pc'n er innlevert for. Disse "fiksene" skal selvfølgelig dekkes av garantien/reklamasjoenen. Hvis det dreier seg om bios oppdatering, er det så raskt gjort at det ikke nødvendigvis ikke har noe innvirkning på den tiden verkstedet har fakturert.

Tar man dette i betraktning faller hele argumentasjnen din.

Lenke til kommentar
Kansje litt på siden.

Du er klar over at på de fleste bærbare, så går det så store strømmer via adapteret.

Riktig bruk er: Sett inn kontakt i maskinen, før støpsel settes inn i stikkontakt.

Ved feil bruk vi det lett oppstå "sår" på kontaktene, som vil kunne gi varmegang etterhvert!

Dagens bærbare venter med å koble om til nettdrift til spenningen fra nettadaptret har vært stabil en stund ca 1-2 ssek. Dermed ungår du disse gnintene når du kobler til og fra strømmen.

Lenke til kommentar
Hvis de har gjort en software fix så har de i praksis godtatt at det i utgangspunktet har vært noe galt med maskinen fra fabrikken. En software fix er mest sansynlig en oppgradering av BIOS eller annen flash software på maskinen.

Feil. Det kommer ofte fikser på produksjonsfeil/svakheter som skal utføres uansett hvorfor maskinen er inne til reparasjon i utgangspunktet. Altså fiksen har nødvendigvis ikke noe å gjøre med den feilen pc'n er innlevert for. Disse "fiksene" skal selvfølgelig dekkes av garantien/reklamasjoenen. Hvis det dreier seg om bios oppdatering, er det så raskt gjort at det ikke nødvendigvis ikke har noe innvirkning på den tiden verkstedet har fakturert.

Tar man dette i betraktning faller hele argumentasjnen din.

Feil? Det står ingenting spesifisert i regningen om at det er rutine eller annet, og tatt i betraktning at viften oppførte seg annerledes så er det rimelig å anta at det er relatert. At det ikke er helt sikkert er en ting, men å påstå at det jeg sier er feil er ganske bombastisk. Det må jo bety at du påstår at det ikke er relatert og at jeg faktisk tar helt feil. Har du noen bevis i denne saken for at det du sier er tilfelle? Indisier?

-Morgan-

Lenke til kommentar
Snakket med Acer Norway igår. Har fått nytt reklamasjonsnr. og oversendt mail med sitater fra kundebehandleren. Dette er copy-pasted i rekl.dokumentet, så dette er klart til sending.

Fikk også beskjed om å legge ved en lapp hvor det er spesifisert at jeg ikke skal betale forrige "reperasjon".

For å spe på med litt info rundt denne tråden kan jeg også sitere dialogen mellom meg og Acer Norway i forrige reklamasjon:

"Før jeg svarer ja til rep.forslaget, så lurer jeg på om det blir gjort noe mer enn å bare bytte adapteret? Fint om jeg får en fullstendig rep.oversikt når dere er ferdig, da bare denne sier meg at adapteret alene er årsaken til vifteproblemet og overopphetinga.

Og er det mulig at bare det uoriginale adapteret er grunnen til at den blir så opphetet og skrur seg av, eller må dere fikse programvare? Fint om dette blir testet så slipper jeg å sende pcen tilbake:)

Setter pris på raskt svar, da jeg får svart dere iløpet av dagen."

Svar fra Acer:

"Vi kan ikke gi noe garantier på om det det kan dukke opp mere ettersom det er brukt uorginal utstyr sammens med enheten. Evt. sen skader vil heller ikke dekkes av Acer.

Om tekniker oppdager mer når den er på verkstedet så vil vi ta kontakt."

Så får vi se om de finner problemene denne gangen.

Slitsom font du bruker... :ph34r:

Uansett:

Dette har de ikke lov til å si. Det er din rett å kunne kjøpe fra tredjeparts-leverandører. Audi kan ikke komme til en kunde å si "Desverre, du har installert en tredjeparts gummiforing i bakstillingen, derfor gjelder ikke reklamasjonsretten ved feil med motor og elektrisk lenger." Det har vært rettsaker om dette såvidt jeg vet, og konklusjonen er at du kan bruke uoriginalt verksted og uoriginale deler og likevel beholde garanti og reklamasjonsrett med mindre billeverandøren kan dokumentere at de uoriginale delene eller arbeidet ikke holder mål. Dersom de avviser dette så må de dokumentere at spenningen fra den uoriginale strømforsyningen ikke leverer riktig spenning og strømmengde, og at det er dette som har skadet maskinen. Det holder ikke at de bare sier det, de må ha beviser i form av målinger som viser dette.

I denne saken så hadde ikke jeg gått videre uten forbrukerrådet. Jeg anbefaler at du ringer dem først.

Lenke til kommentar
Feil? Det står ingenting spesifisert i regningen om at det er rutine eller annet, og tatt i betraktning at viften oppførte seg annerledes så er det rimelig å anta at det er relatert. At det ikke er helt sikkert er en ting, men å påstå at det jeg sier er feil er ganske bombastisk.

Den "feilen" du gjør er å gå ut i fra at en ting som verkstedet gjør som sansynligvis er standard rutine, beviser at den feilen som er på maskinen skyldes fabrikasjonsfeil. Videre at du ut fra dette sier direkte at verkstedet lyver. Det er vel kansje ikke den smarteste måten å innlede en konstruktiv dialog på når man skal løse et problem.

Det må jo bety at du påstår at det ikke er relatert og at jeg faktisk tar helt feil. Har du noen bevis i denne saken for at det du sier er tilfelle? Indisier?

-Morgan-

Jeg sitter ikke med fasiten, men TROR ut fra erfaring at det ikke er sammenheng mellom en eventuell bios/softwareoppdatering og feilen på denne maskinen. De eneste som faktisk har feilsøkt på maskinen og har mulighet for å gi en kvalifisert uttalelse i denne saken er verkstedet. Men de har jo du allerede utrop til inkompetente løgnere...

Lenke til kommentar
Den "feilen" du gjør er å gå ut i fra at en ting som verkstedet gjør som sansynligvis er standard rutine, beviser at den feilen som er på maskinen skyldes fabrikasjonsfeil. Videre at du ut fra dette sier direkte at verkstedet lyver. Det er vel kansje ikke den smarteste måten å innlede en konstruktiv dialog på når man skal løse et problem.

Da vi gjorde samme greia på biler, så skrev vi i alle fall på kvitteringen hva vi gjorde, og at det ikke kostet noe. Jeg ser ingenting som tyder på det i denne kvitteringen. Dersom det du sier stemmer, så er jeg enig. Jeg hadde aldri lest det ut av den teksten som står der. Såklart, sier de at dette er rutine, og det ikke var for å fikse feilen, så er det en helt annen ting. Ikke akkurat konstruktiv måte å angripe en diskusjon på heller, å starte med "FEIL!". Fyi.

Det må jo bety at du påstår at det ikke er relatert og at jeg faktisk tar helt feil. Har du noen bevis i denne saken for at det du sier er tilfelle? Indisier?

-Morgan-

Jeg sitter ikke med fasiten, men TROR ut fra erfaring at det ikke er sammenheng mellom en eventuell bios/softwareoppdatering og feilen på denne maskinen. De eneste som faktisk har feilsøkt på maskinen og har mulighet for å gi en kvalifisert uttalelse i denne saken er verkstedet. Men de har jo du allerede utrop til inkompetente løgnere...

På mine to forrige laptoper, så kom det bios fix for overopphetingsproblem, så ut ifra _min_ erfaring så er det relatert. Den ene ble GPU overopphetet dersom det var mer enn 22 grader i rommet, og den andre ble CPU overopphetet om laptopen lå på fanget. Fixen var å skru opp viftehastigheten tidligere dog, ikke ned.

Når karen her også skriver at viften ikke gikk i full hastighet hele tiden, noe den gjorde før, og når det i tillegg ikke står noe på kvitteringen om at maskinen har vært åpnet og renset, så er det ikke helt urimelig å gå ut ifra at det ikke har vært gjordt. Jeg synes resonementet mitt er logisk ut ifra hva vi her vet. Er det sånn at kvitteringen har mangler og dårlig beskrivelse av hva som er gjordt, så gjør ikke det folka mer kompetente akkurat. Hvor kvalifisert man skal være for å klare å se at tilkoblingen til PCen smelter, er sterkt begrenset. Å finne årsaken er en annen ting, men i dette tilfellet har de ikke testet for å se etter feilen engang.

Nå skal rett være rett dog. Det jeg sier er at de faktisk ikke har sjekket. Det vises med all tydelighet i det faktum at det tok eieren bare 10 minutter med den nye originalladeren før samme problem oppstod. Sansynligheten for at de har hatt den stående en time mens de drev med andre ting på laben sin er derfor forsvinnende liten. Det kan godt hende de vet hva de driver med og ikke har tid til å gjøre en god jobb. Mest sansynlig er at de har sett på den uoriginale laderen, og gått ut ifra at det var feilen, og så skrevet regning med gaffel slik de fleste håndverkere gjør. Det er gjordt slett arbeid når man får tilbake ting man har sendt inn uten at feilen er utbedret selv om det påstås at den er det.

Ut ifra teksten de skriver om at dersom du har brukt uoriginal lader så bortfaller all reklamasjonsrett, det er løgn. I det minste er det uvitenhet eller forsøk på å svindle kunden. Hverken det første eller det siste gjør at folka fremtrer som mer kompetente eller ærlige. Det skal være minst en der som har utdannelse innen lover og regler, og ut ifra det så burde de andre ha blitt opplyst om at de ikke har lov til å komme med slike uttalelser. I mine øyne burde slikt vært bøtelagt, for absolutt alle butikker kommer med feilinformasjon om hvilke rettigheter man har.

Ved elkjøp så ble et gammelt ektepar sendt hjemover med en regning på 3k for reperasjon av en to måneder gammel VHS spiller husker jeg en gang. Da sa jeg til dem at de måtte gå tilbake og si at de ikke skulle betale for den. Da folka i butikken skjønnte at de visste de ikke skulle betale, så bare fjernet de regningen. Det er usmakelig, og slikt gjøres overalt.

I mine øyne ser det veldig ut som at folka i denne saken opptrer på samme måte. Du må gjerne være uenig, men jeg hadde ikke latt dem slippe unna med det. Alle i dette landet skal følge norsk lov, og som lovlydig skattebetalende innbygger hadde jeg aldri godtatt at en bedrift skulle berike seg urettmessig på min personlig økonomiske bekostning.

Lenke til kommentar
Da vi gjorde samme greia på biler, så skrev vi i alle fall på kvitteringen hva vi gjorde, og at det ikke kostet noe. Jeg ser ingenting som tyder på det i denne kvitteringen. Dersom det du sier stemmer, så er jeg enig. Jeg hadde aldri lest det ut av den teksten som står der. Såklart, sier de at dette er rutine, og det ikke var for å fikse feilen, så er det en helt annen ting.

Jeg driver selv elektronikk/data verksted og er helt enig i at denne arbeidsrapporten er ekstremt dårlig. En god arbeidesbeskrivelse er alfa omega både for å forklare kunden hva som er gjort og ikke minst hva som ikke er gjort. Samtidig som det er en god log for verkstedet ved eventuelle reklamasjoner. Men for det at rapporten er ekstent dårlig betyr ikke at den MÅ tolkes i verst tenkelige mening.

Ikke akkurat konstruktiv måte å angripe en diskusjon på heller, å starte med "FEIL!". Fyi.

Husk det var DU som startet diskusjonen og det var DU som la lista. Det vil i de aller fleste tilfeller være smart å tone ned ordbruken for å få en konstruktiv og problemløsende dialog.

På mine to forrige laptoper, så kom det bios fix for overopphetingsproblem, så ut ifra _min_ erfaring så er det relatert. Den ene ble GPU overopphetet dersom det var mer enn 22 grader i rommet, og den andre ble CPU overopphetet om laptopen lå på fanget. Fixen var å skru opp viftehastigheten tidligere dog, ikke ned.

Bios oppdateringer kan endre både vifte hastighet og strøforbruk på maskinen og kan derfor selvfølgelig ha innvirkning på varmeutviklingen. Men i denne situasjonen har maskinen funger fint i nesten 5år og som du sier er viftehastigheten redusert. Det er dette som gjør at jeg tror at Bios oppdateringen og feilen på DENNE maskinen ikke har noe med hverandre å gjøre.

Når karen her også skriver at viften ikke gikk i full hastighet hele tiden, noe den gjorde før, og når det i tillegg ikke står noe på kvitteringen om at maskinen har vært åpnet og renset, så er det ikke helt urimelig å gå ut ifra at det ikke har vært gjordt. Jeg synes resonementet mitt er logisk ut ifra hva vi her vet.

Nå har vi vel allerede fastslått at arbeidsrapporten er ekstermt dårlig og lite utfyllende på alle måter. Så å bruke det at det ikke står spesifisert i arbeidsrapporten som bevis for noe som helst holder ikke mål.

Er det sånn at kvitteringen har mangler og dårlig beskrivelse av hva som er gjordt, så gjør ikke det folka mer kompetente akkurat. Hvor kvalifisert man skal være for å klare å se at tilkoblingen til PCen smelter, er sterkt begrenset. Å finne årsaken er en annen ting, men i dette tilfellet har de ikke testet for å se etter feilen engang. Nå skal rett være rett dog. Det jeg sier er at de faktisk ikke har sjekket. Det vises med all tydelighet i det faktum at det tok eieren bare 10 minutter med den nye originalladeren før samme problem oppstod.

Teknikeren som feilsøkte på denne har utvilsomt hatt en dårlig dag. Men det endrer ikke det faktum at det er han og kun han som har feilsøkt på maskinen, ikke du, ikke jeg og ikke eieren. Etter mine erfaringer er det ekstremt vanskelig å få en god feilbeskrivelse når teknikerene ikke har direkte kontakt med kunden. Det kan faktisk tenkes at teknikeren ikke har blitt informert og at maskinen slår seg av etter 10-15min, men bare at strømingangen blir overopphetet. En annen ting er at det kan være en annen årak enn overoppheting til at maskinen slår seg av.

Ut ifra teksten de skriver om at dersom du har brukt uoriginal lader så bortfaller all reklamasjonsrett, det er løgn.

Med mindre de kan bevise at det er en sammenheng mellom det uorgianle adaptret og feilen. Og det må man vel kan si at de har bevist tatt i betraktning at maskinen nå ikke blir overopphetet med et orginale adaptret.

Ved elkjøp så ble et gammelt ektepar sendt hjemover med en regning på 3k for reperasjon av en to måneder gammel VHS spiller husker jeg en gang. Da sa jeg til dem at de måtte gå tilbake og si at de ikke skulle betale for den. Da folka i butikken skjønnte at de visste de ikke skulle betale, så bare fjernet de regningen. Det er usmakelig, og slikt gjøres overalt.

I mine øyne ser det veldig ut som at folka i denne saken opptrer på samme måte. Du må gjerne være uenig, men jeg hadde ikke latt dem slippe unna med det. Alle i dette landet skal følge norsk lov, og som lovlydig skattebetalende innbygger hadde jeg aldri godtatt at en bedrift skulle berike seg urettmessig på min personlig økonomiske bekostning.

Det er sevfølgelig forkastelig at enkelte prøver driver med svindel. Men å gå utfra at det er bevist svindel hver gang ting ikke går i den retningen man selv skulle ønske, er litt drøyt. De aller fleste konflikter skyldes dårlig kommunikasjon og misforståelser.

Lenke til kommentar
Ut ifra teksten de skriver om at dersom du har brukt uoriginal lader så bortfaller all reklamasjonsrett, det er løgn.

Med mindre de kan bevise at det er en sammenheng mellom det uorgianle adaptret og feilen. Og det må man vel kan si at de har bevist tatt i betraktning at maskinen nå ikke blir overopphetet med et orginale adaptret.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13406103

Her sies det at strømtilkoblingen blir glovarm, og at PCen kjører shutdown etter 10 minutt. Det har altså ikke vært noen som helst bedring på problemet, hverken med software fix eller med originalt adapter.

Det er sevfølgelig forkastelig at enkelte prøver driver med svindel. Men å gå utfra at det er bevist svindel hver gang ting ikke går i den retningen man selv skulle ønske, er litt drøyt. De aller fleste konflikter skyldes dårlig kommunikasjon og misforståelser.

Selvsagt, men nå tar jeg denne saken for å være denne saken. Jeg sier ikke svindel nå fordi det har vært det i andre saker, jeg sier det fordi at det i denne saken ser ut til å være det. Det eksterne eksempelet var til informasjon om at slike ting skjer.

Til trådstarter: Blir det kontakt med forbrukerrådet her eller?

Lenke til kommentar
Her sies det at strømtilkoblingen blir glovarm, og at PCen kjører shutdown etter 10 minutt. Det har altså ikke vært noen som helst bedring på problemet, hverken med software fix eller med originalt adapter.

Beklager, har av en eller annen grunn fått det for meg at varmeproblemet var løst.

Selvsagt, men nå tar jeg denne saken for å være denne saken. Jeg sier ikke svindel nå fordi det har vært det i andre saker, jeg sier det fordi at det i denne saken ser ut til å være det. Det eksterne eksempelet var til informasjon om at slike ting skjer.

Hva hvis det viser seg at det har oppstått kontaktfeil i strømkontakten i pc'n, fordi strømpluggen på det uorginale adaptert var dårlig tilpasset. Vil du da forsatt si at verkstedet har drevet med svindel?

(Dette er den mest trolig årsaken til over opphetingen i denne saken. Verkstedet burde selvfølgelig sjekket dette men da snakker vi om reklamasjon og ikke svindel.)

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Blir det kontakt med forbrukerrådet her eller?

Har snakket med forbrukerrådet og de sier jeg skal forlange spesifisert dokumentasjon på hvorfor det uoriginale adapteret er årsaken til problemene. Hvis dette ikke kan bevises, kan jeg kreve å slippe å betale beløpet de har forlangt for den første "reparasjonen". Forbr.rådet kan ikke konkludere med noe før de har sett dokumentasjon etc. Siden Acer nå var villig til å utbedre problemene de har påført, gjenstår det bare å se hvor lang tid dette tar, hva de gjør og hva som egentlig blir gjort.

Jeg legger ved vedlegget jeg sendte med pakken idag, så får dere se hva verkstedet nå må forholde seg til. Dette er altså verkstedet på Dølasletta i Tranby.

For å nevne én ting til; jeg kom jo også på at jeg sendte pcen i sin originale innpakning sist gang, med den hvite beskyttelsesduken og mellomleggsduken, men at pcen kom tilbake i en vanlig pappeske uten dukene. Dette noterte jeg for hånd i begrunnelsen, så får vi se om de sender det tilbake, noe som er lite trolig siden de sikkert har kastet det.

PS: fonten er vel ikke av det verste slaget, kanskje blir det lettere å lese om jeg bruker standarden? :p

Vedlegg_for_reklamasjon_2.pdf

Endret av Cogan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...