Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

blir ikke fylle sjuk, selv etter store inntak med alkohol

dan83

Anbefalte innlegg

hei

hvorfor er det slik at noen blir mer fylle sjuk en andre?(hvis alle andre kriterier er like, vekt osv)

Jeg, personlig, blir nesten aldri fylle sjuk selv etter store inntak med alkohol!Hva kan være årsaken til dette?

Kan det være at kroppe min bryter ned alkoholen mer effektivt?

Jeg har derimot hørt at det kan være et bra tegn på at man blir fylle sjuk, siden det betyr at leveren jobber mer effektivt!?

Nå pleier jeg å spise før jeg legger meg etter fylla, men det vet jeg at mange andre også gjør, men alikevell føler seg ganske guggen dagen ettepå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En årsak kan være det som kalles et "alkoholikergen". Jeg tror det gjør at alkoholen bli brutt ned fortere (du kan søke det opp på google eller spør folk på forumet eller noe)...det gjør iallefall at man ikke blir full så fort som andre, altså ikke i samme grad. det negative ved å ha et slikt gen er at man lettere blir avhengig, og altså har større sjanse for å bli alkis. Men jeg er jo ikke lege da, så dette er bare at forslag, og det kan godt hende du ikke har dette genet.

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar

Samme med meg. Jeg blir heller aldri fyllesjuk, ble det kun første gangen jeg drakk når jeg drakk så mye at jeg besvimte til dagen etter. Kanskje jeg ble herdet etter den gangen :p.

Seinere har jeg drukket så mye at jeg kan nesten ikke klarte å stå, spøy en gang på kvelden, og like fin igjen dagen etterpå bortsett fra fortsatt full til langt på dagen etterpå. Fyllenerver hva nå enn det er er også ukjent for meg. Aldri merket noe til det dagene derpå.

Lenke til kommentar

har vist mye med hva man har i seg i løpet av en kveld, vistnok blir man mer fyllesyk hvis man blander masse saker.

jeg er også velsignet med at jeg nesten ikke blir fyllesyk, jeg er nok noe redusert dagen derpå, men ikke værre enn at jeg bare merker det, funker normalt.

jeg har kjøpt meg alko-måler, og merket en sak sist gang jeg skulle ut å kjøre "tildig" dagen etter en fest.

jeg var ikke den som ga meg senest på kvelden, usikker på om jeg var den som drakk mest, men jeg våknet med 1 i promille. de andre som skulle kjøre hadde 0, så for meg er det ikke at jeg bryter ned alkoholen fortere enn andre.

fyllenerver har jeg hatt 1 gang, det var da jeg startet 08 på jobb, jobbet en standard dag, hastet til flyplassen rundt 15, satt på fly ett par timer, fant hotell og dro ut og drakk til laaaangt på natt og stod opp alt for tidlig dagen etterpå.

antar noen bare har flaks med at de ikke blir syke dagen derpå :)

edit: oftest drikker jeg vann før jeg legger meg, men blir ikke syk selv om jeg ikke gjør det.

det samme gjelder mat.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg også vanligvis spiser mat og drikker brus før jeg legger meg. Men sist gang jeg var alt for full og la meg så var jeg ikke istand til å gjøre det, så gikk bare å la meg og forventet å bli fyllesjuk dagen etterpå. Fant frem bøtte å greier :p. Men våknet opp igjen fortsatt full og uten noe særlig ubehag utover det.

Men jeg spiser alltid meg god og mett før jeg begynner drikkingen. Kan ligge noe der, tror det er utrolig viktig. Blandingsdrikking ser ikke ut til å ha noe å si på meg. Jeg har drukket Aquevit, øl, rusbrus og Jaeger omhverandre uten at det har hatt noen negativ effekt.

Lenke til kommentar

Alkohol gjør en del ugang i kroppen, men acetaldehyd som er et nedbrytningsprodukt av alkohol er faktisk enda værre og det som har stor skyld i "dagen derpå" formen.

Leverkapasiteten og almentilstanden er forskjellig for folk, likeså reservene av de stoff og kapasiteten som behøves for avgiftningsprosessen. Noen har treg metabolisering av alkohol til acetaldehyd og kjapp metabolisering av acetaldehyd til mindre skadelige substanser. Disse kommer beste ut, mens de som har det motsatt sliter tilsvarende dagen etterpå.

Dette er jo selvfølgelig forenklet, men er uansett nok til å få litt innblikk.

Ting som faktisk funker dagen derpå er egg, banan og juice + paracet, B-vitaminer og C-vitaminer.

Før du legger deg tar du et stort glass vann med litt fruktsalt i (samarin / nyco ) for å dempe dehydreringen + et par paracet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...