trulsi Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Hei! Jeg legger inn dette innlegget fordi jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å fikse vår Samsung CLX 3175 FN. Den er nemlig perfekt for oss utseendemessig - den passer akkurat inne i en krok i kontoret og er svært diskret i forhold til større skrivere. Problemet er at den har fryktelig dårlig utskriftskvalitet. Vi kjøpte vårt første eksemplar i november 2008. Jeg testet alle funksjoner med én gang, og syntes scanner og kopifunksjon var litt dårligere enn forventet. Men pytt sann, det fikk gå. Det som derimot ikke var greit var kvaliteten på dokumentutskrifter. Dette var symptomene: Fete overskrifter i farge fikk en tydelig "aura" av fargesøl rundt seg. Liten tekst i kursiv og mellomgrå ble svært kornete, og deler av den forsvant nesten Vanlig tekst (str 10-12) med serifer ble fetere enn den skulle være, med ujevn tykkelse på linjene i bokstavene. I tillegg var serifene (de små pynteavslutningene på bokstaver som du finner i fonter som times new roman, century schoolbook, courier, garamond, georgia) ujevne i form og størrelse. Generelt dårlig definisjon av bokstaver. Ujevn tykkelse langs linjene i bokstavene, kornete kanter. Jeg så ikke så nøye etter på den første utskriften, men etter å ha forsøkt å lese et dokument og blitt sliten i øynene så skjønte jeg at noe ikke var helt som det skulle. Det var da jeg fant symptomene over. Jeg sammenlignet det med utskrifter fra den store gamle fargelaseren på jobben, og så en meget stor forskjell. På utskriftene på laserskriveren fra jobben var alle bokstaver, selv helt ned i str 6-8, meget skarpe og jevne. Ingen tegn til dårlig oppløsning, og i str 10-12 var serifene helt like. Bokstavene hadde alltid riktig tykkelse på linjene, og dokumentene var behagelige å lese. Så jeg leverte inn skriveren på datakjeden i trondheim, hvor jeg hadde kjøpt den. Den ble levert inn ca 10.01, og teknikeren vi leverte den til var enig i at kvaliteten var for dårlig. Likevel tok det 3 MÅNEDER!!! (og mye mas) før vi fikk en ny skriver. Nå har jeg testet den, og den er nesten like dårlig. Det eneste den gjør bedre er at kursiv-skrift i små størrelser ikke forsvinner, samt at auraen rundt fete overskrifter i farge er litt mindre tydelig. Men alle de andre problemene er like mye til stede. I dag fikk jeg sammenlignet utskriftene med utskrift av de samme dokumentene fra min gamle skriver som står hos mamma, en ca 5 år gammel (kanskje mer?) OKI C 3200. OKI-skriveren skriver også perfekte bokstaver i str 10, med helt fine serifer og alt. Og den kostet ca 3000 for ca fem år siden. Da skulle man tro at en skriver i ca samme prisklasse i dag skulle kunne yte minst like godt! Men det gjør den altså ikke, og jeg må nok kreve pengene tilbake fra datakjeden. Jeg orker nemlig ikke en ny lang reklamasjonsprosess. Jeg har forsøkt mange forskjellige kombinasjoner av instillingene på skriveren, uten å komme noen vei. Så jeg lurer derfor på om noen her har skriveren, og kan fortelle litt om deres erfaringer med den? Det kan jo teoretisk hende at jeg har fått to dårlige eksemplarer på rad, men jeg mistenker at denne modellen rett og slett bare er så dårlig. Endret 21. mars 2009 av trulsi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå