Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Problemer med laptop, hva har jeg krav på?

Anbefalte innlegg

Hei!

Den 22.10.2006 kjøpte jeg meg en Asus A6F laptop fra Komplett på avbetalingsløsningen deres. Denne begynte etter kort tid å få problemer med skjermen. Fikk en hvit stripe nederst i biosen og når windows XP var ferdig startet fikk jeg ikke full oppløsning på skjermen, bare bilde øverst i venstre hjørne. Den ble sendt inn til A Novo for reparasjon den 19.09.2007. Den ble ferdig den 05.11.2007 og sendt den tilbake til meg. De byttet her hele hovedkortet. Fikk den tilbake, og den fungerte en stund før den hvite stripen kom tilbake og oppløsningen var ikke riktig. Sendte den inn igjen til dem den 01.09.2008. De byttet skjermen og sendte den tilbake. Den fungerte noen måneder så begynte den med samme problem igjen. Nå er jo garantien gått ut (2 år), og jeg er ikke ferdig med nedbetalingen av den enda. Surt å sitte med en laptop som ikke fungerer. Så derfor spør jeg her, hva har jeg rett på? De klarer tydeligvis ikke å løse problemet, så har jeg rett på pengene tilbake? Reklamasjon? Er ikke helt inne i reglene.

Dette ble et langt innlegg men håper noen har tid til å lese det og komme med gode svar!

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner du har kjøpt varen som privatkunde, og da har du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Og du har 5 års reklamasjonsfrist. Og jeg at du har hatt samme feil alle gangene, slik at du faktisk har rett på å heve kjøpet.

Men det enkleste blir sikkert om de omleverer til nytt produkt.

For siden du har varen på avbetaling, så vil de trekke fra gjelden føre de til tilbake penger til deg.

Hvis du går inn på lovdata.no og søker etter forbrukerkjøpslov, så vil du studere FKL litt nærmere.

Men har du maskinen hjemme hos deg ennå?

Lenke til kommentar

Husk at loven sier at selger har rett til 2. avhjelpsforsøk. Under avhjelp ligger både retting og omlevering. Dersom selger ikke klarer å yte avhjelp, kan kunde kreve prisreduksjon eller heving.

Slik du beskriver saken her, kan du altså kreve å få hele kjøpet hevet. Det betyr i grove trekk at du skal få tilbake akkurat det du ga for produktet. Dersom mangelen er av mindre art, vil det være prisreduksjon som nok er gjeldene.

Men ta kontakt med de og si at du har fått samme feil etter 2 reprasjonsforsøk, og spør om omlevering dersom det er det du vil. Om de setter seg på bakbeina, og gir deg et produkt du ikke vil ha, krev å få kjøpet hevet.

Da kan du kjøpet et produkt som holder det det lover istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...