Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Årsaker til økning/fall i ph-verdi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kompis av meg har tatt vannprøver langs en elv (akerselva) og har da laget en graf ut fra de ph-verdiene vi fikk fra vannprøvene.

Kan dere komme meg forslag til hvorfor ph-verdien stiger og synker i visse steder langs Akerselva? Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forurenset nedbør/surt nedbør er vell den største hovedgrunnen tenker jeg.
Fordi det er mer bakterier i visse deler av elva.

Øker altså pH-verdien da? eller synker pH-verdien?

Andre flere årsaker?

Lenke til kommentar

Nei, dette er noe jeg og en kompis av meg har valgt å gjøre. Vi må selv finne ut informasjon til dette.

Er det noen her som kan komme med flere årsaker til hvorfor pH-verdien øker eller synker? tenk litt kjemi her forøvrig.

Takk for hjelpen :p

Lenke til kommentar
Stemmer det at ved utslipp av såpe langs elva så synker pH-verdien?

Den burde gå opp ved tilsetning av såpe, som er basisk.

Er det noen her som kan komme med flere årsaker til hvorfor pH-verdien øker eller synker? tenk litt kjemi her forøvrig.

Takk for hjelpen :p

Du la ikke merke til innløp til elven, dvs. bekker og lignende, da? Hvis du målte i nærheten av slike, så kan man jo lett tenke seg at det kan bli variasjoner i målt pH. Hvor store forskjeller var det dere målte, forresten?

Lenke til kommentar

Hei

Takk for tipsene deres

Nei, jeg la ikke merke til innløp til elven. Som sagt så tok jeg disse målingene nær skogsområder og nær trafikken. Det var en her som sa det med bakterier, at hvis det er bakterier i noen steder av elven så øker pH-verdien, hvordan?

Kom gjerne med flere forslag folkens, setter utrolig mye pris på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...