Veoh Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hei! Jeg og en kompis av meg har tatt vannprøver langs en elv (akerselva) og har da laget en graf ut fra de ph-verdiene vi fikk fra vannprøvene. Kan dere komme meg forslag til hvorfor ph-verdien stiger og synker i visse steder langs Akerselva? Takk. Lenke til kommentar
Veoh Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Kan dere i det minste komme med mulie årsaker da ? Lenke til kommentar
Grand Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Forurenset nedbør/surt nedbør er vell den største hovedgrunnen tenker jeg. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Fordi det er mer bakterier i visse deler av elva. Lenke til kommentar
Veoh Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Forurenset nedbør/surt nedbør er vell den største hovedgrunnen tenker jeg. Fordi det er mer bakterier i visse deler av elva. Øker altså pH-verdien da? eller synker pH-verdien? Andre flere årsaker? Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Den synker vist det er mange bakterier. Men du kan godt si mer om det du fant ut, hvor fant du høge verdier og hvor du fant lave Lenke til kommentar
Veoh Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Det var stort sett i områder rundt skogen og nær trafikken. Har elvestrømmen noe å si? Kan noen her komme med forslag på årsaker til at pH-verdien øker? Lenke til kommentar
Veoh Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Stemmer det at ved utslipp av såpe langs elva så synker pH-verdien? Lenke til kommentar
Grand Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg antar at dette her er et skoleprosjekt, har du ikke en bok eller noe ark du har fått av læreren du kan lese i? Lenke til kommentar
Veoh Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Nei, dette er noe jeg og en kompis av meg har valgt å gjøre. Vi må selv finne ut informasjon til dette. Er det noen her som kan komme med flere årsaker til hvorfor pH-verdien øker eller synker? tenk litt kjemi her forøvrig. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Det er konsentrasjonen av H+-ioner i vannet som avgjør PH-verdien. Det kan være mange årsaker til at dere får forskjellige målinger avhengig av hvor dere måler: temperatur, mer forurensing (løser man et surt stoff i vann, blir PH-verdien lavere) etc. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Stemmer det at ved utslipp av såpe langs elva så synker pH-verdien? Den burde gå opp ved tilsetning av såpe, som er basisk. Er det noen her som kan komme med flere årsaker til hvorfor pH-verdien øker eller synker? tenk litt kjemi her forøvrig. Takk for hjelpen Du la ikke merke til innløp til elven, dvs. bekker og lignende, da? Hvis du målte i nærheten av slike, så kan man jo lett tenke seg at det kan bli variasjoner i målt pH. Hvor store forskjeller var det dere målte, forresten? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hvis det ikke er store variasjonen, kan det også være usikkerhet i målingene - hvis dere brukte PH-papir eller lignende. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jepp, akkurat det jeg også begynte å tenke på her. Lenke til kommentar
Veoh Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Hei Takk for tipsene deres Nei, jeg la ikke merke til innløp til elven. Som sagt så tok jeg disse målingene nær skogsområder og nær trafikken. Det var en her som sa det med bakterier, at hvis det er bakterier i noen steder av elven så øker pH-verdien, hvordan? Kom gjerne med flere forslag folkens, setter utrolig mye pris på det. Lenke til kommentar
Veoh Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Det er bare å komme med flere forslag til hvorfor pH-verdien synker . Setter utrolig mye pris på deres hjelp Lenke til kommentar
GeO Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Greit, vi skjønner at du er interessert i forslag ... Hvor store variasjoner hadde dere, og hvordan målte dere pH? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå