Gjest Slettet+1374861 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvilke regler er det som begrenser (og bestemmer) hva som er en lovlig parkering? Si det er en vei som opplagt har plass til to biler i bredden (men ingen merking for delingen av feltene), og som ikke er noen hovedfartsåre, men kun fremgang til hus osv (50km grense). Til hvilken grad er det lovlig å parkere langs denne? Veikryss er jo naturligvis noe man unngår (er det 5 meter som er regelen?). Enkelte plasser er det jo bare opplagt at folk har bestemt seg for å ta hele siden av en vei, selvom det ikke er noen merking for det (eller imot det), mens andre plasser undrer jeg over om jeg har lov til å parkere langs veien, og delvis forhindre fremkommelighet for den ene "filen". Det parkeres da evt forran en eiendom, men jeg antar at veien er offentlig. Det er vel ingen regler så lenge man ikke hindrer innfart/utfart til eiendommen? Det er da ikke noen skilting angående parkering forbudt eller lignende ved veiene det undres om i denne diskusjonen. For å spesifisere min hindring av trafikken så vil det da evt bli nødvendig for trafikk som møtes der jeg evt parkerer at den ene filen avventer bil i motgående felt, før det gjøres en forbikjøring. På forhånd takk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Det er for det første forbudt å parkere der det er skiltet forkjørsvei og fartsgrensen er 50km/t eller høyere (trafikkreglene sier "over 50km/t". Er litt usikker på hvordan det skal tolkes, om det da gleder f.o.m 60km/t eller f.o.m 50km/t). Generelt sett kan man si at parkering på forkjørsvei er alltid forbudt pga. forkjørsveier alltid er veier som benyttes som hovedveier og trafikk ikke skal hindres på. Generelt sett vil jeg si at veier som benyttes som gjennomkjøringsveier bør man ikke parkere på så fremt det ikke er lagt opp for det. Veier som bare benyttes rundt hus og lignende er greit å parkere på så lenge det er mulig å passere (det skal alltid være mulig for en lastebil/brannbil å passere(!)). Må uansett ta forholdene i betrakning. Hva som er vanlig praksis på stedet. Dersom det er vanlig å parkere langs veien, så er alle de som kjører der ofte vant med det og vil ta hensyn til det. Parkerer du et sted der ingen forventer at du skal parkere kan det oppstå farlige situasjoner av det. Endret 21. mars 2009 av gxi Lenke til kommentar
saddams_madame Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Det er for det første forbudt å parkere der det er skiltet forkjørsvei og fartsgrensen er 50km/t eller høyere (trafikkreglene sier "over 50km/t". Er litt usikker på hvordan det skal tolkes, om det da gleder f.o.m 60km/t eller f.o.m 50km/t). Generelt sett kan man si at parkering på forkjørsvei er alltid forbudt pga. forkjørsveier alltid er veier som benyttes som hovedveier og trafikk ikke skal hindres på. Generelt sett vil jeg si at veier som benyttes som gjennomkjøringsveier bør man ikke parkere på så fremt det ikke er lagt opp for det. Veier som bare benyttes rundt hus og lignende er greit å parkere på så lenge det er mulig å passere (det skal alltid være mulig for en lastebil/brannbil å passere(!)). Må uansett ta forholdene i betrakning. Hva som er vanlig praksis på stedet. Dersom det er vanlig å parkere langs veien, så er alle de som kjører der ofte vant med det og vil ta hensyn til det. Parkerer du et sted der ingen forventer at du skal parkere kan det oppstå farlige situasjoner av det. Over 50 km/t betyr helt klart alle hastigheter som er større enn 50 km/t. Altså ikke 50 km/t. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå