Gå til innhold

Vurderer å åpne butikk med hunde- og katteutstyr - er jeg sprø?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig forum engang, men hvis ikke, får jeg nok hjelp av en munter moderator til å flytte det! ;)

 

Jeg bor et sted der det er mange jegere (elgjakten er vel mer en religion enn noe annet), men det er drøyt fire mil til nærmeste dyrebutikk med hundemat i klassen over "Rema-mat". Det er et par veterinærer i nærheten som selger fôr og litt utstyr, men som vanlig hos den sorten er det de dyreste typene (Hills og sånt) til høye priser. Stedet jeg vurderer, ligger på et handelsområde like ved en europavei, og det er bensinstasjon og en del andre butikker (stooor kolonial, byggevarer, bank, bokhandel osv.) i området, som det er "vedtatt blant de høye herrer" ssom et område under utvikling. Det er også en mindre bykommune i nærheten, så medregnet den er det et mulig kundegrunnlag på rundt 10 000 mennesker, pluss tilreisende fra iallfall én kommune til, som lokkes av dette handelsområdet. Det fôret jeg vi satse på, er av god kvalitet men forholdsvis lav pris (en god del under tilsvarende Eukanuba og spesielt Hills). De har også spesialfor til aktive hunder, som jakthunder, med lite fyllstoffer (så det blir mindre å bære på når man er på tur, og det blir mindre av det som kommer ut i den andre enden).

 

I tillegg til fôret vil jeg ha vanlig hundeutstyr og katteutstyr, som matskåler, halsbånd, trekkseler osv. Og enkelte kule småting, som en spesiell type humoristiske hunde- og katte-T-skjorter jeg kan importere fra en kontakt i USA.

 

Lokalavisen her lager alltid reportasje om nye butikker, så det blir ikke noe stort problem å fortelle at vi fins.

 

I tillegg vil jeg sette opp et rom med datamaskin og kaffetrakter, som en slags minidatakafé. Jeg jobber med IT og kan sette opp og styre det i blinde. Den ideen fikk jeg fordi det ikke er noe sted i nærheten der man kan gå inn og sjekke E-post og lignende. Det vil ikke koste noe ekstra ut over datamaskinen til noen få tusinger, for plassen er der. Så det er det nok vanskelig å tape på. Og kanskje det funker til å lokke litt folk ekstra.

 

Lokalene vil bli leid, og jeg håper jeg slipper å satse mer enn aksjekapitalen (100 000), og dekker resten med kassakreditt og muligens oppstartslån. Så det blir varelager, en viss sum i interiør (men det bør kunne ordnes med Ikea og lignende rimelige varianter, med oppfinnsomhet kommer man langt) og faste kostnader i form av strøm, vann, husleie, bredbånd og leie av betalingsterminal.

 

Min kone skal stå i butikken. Hun er langtidsledig, og mye av årsaken til at jeg vurderer dette er at hvis hun ikke kan få en jobb, så får vi heller lage en til henne! Hun får ikke ledighetstrygd lenger, så alt som kommer ut av butikken i form av overskudd vil vi (iallfall i vår privatøkonomi) regne som hennes lønn. Dermed har vi ikke noen spesielle krav til avkastning og overskudd, bare hun får noe som tilsvarer en normal lønn. Det blir neppe atuelt med andre ansatte, bortsett fra muligens en lørdagshjelp om sommeren, så vi kan dra på hytta i noen helger.

 

Jeg kommer til å bli bakmann og stå for driften, regnskap og lignende (med hjelp fra godkjent regnskapsfører i den grad det blir nødvendig). Jeg har selv et konsulentyrke med proosjektdeadlines, så jeg kan styre min arbeidsdag akkurat som jeg vil og kan steppe inn i butikken hvis kona er syk eller andre ting skjer.

 

Høres dette ut som urealistisk idioti, eller virker det som noe som kan bære seg og gi kona den inntekten hun gjerne vil ha?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe sånt jeg også tenker. Man angrer ofte mer poå de sjansene man ikke tok, men som kunne lyktes, enn dem man tok, og som gikk i bøtta. Og som aksjeselskap taper man ikke mer enn aksjekapitalen heller. 100 000 kroner fra eller til nå betyr vel ikke all verden om 20 år. :)

 

Stemmer.. + at du kommer til å få god livstrening med å starte noe opp helt fra bunnen selv :) Kommer til å bli artig!

Lenke til kommentar

Sånn som du legger frem ideen, så høres den absolutt god ut. En god ide i tillegg, kan være som en over som foreslår litt mer fritidsting også. En annen tanke du også kan ha, dersom det viser seg å bli lite å gjøre etterhvert, er å knytte en nettbutikk opp mot butikken, sånn at dere har noe å gjøre, selv i stille perioder. Krever selvfølgelig at du kan skaffe ting til bra priser, eller yte over gjennomsnittet service. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil være forsiktig med å forskreve meg i starten. Det har vært to forsøk på dyrebutikker her de siste fem årene. Begge ga opp, fordi de begynte med for mye ting (akvariefisk, smådyr, alt mulig rart) og satset for stort. Så jeg vil satse smått i starten. Men fritidsutstyr vil nok også være aktuelt på sikt.

 

Vargaz, jeg har sett det. Mye morsomt til salgs på Finn! :)

 

En annen ting jeg har tenkt på, er å kjøre en "datadoktor"-tjeneste med innlevering og henting av maskiner i samme lokalet. Så kan jeg rense for virus og malware, ta backup, oppgraderinger, bytte av harddisker osv. Dette kan jeg kjøre ved siden av min egentlige jobb uten at det tar noe særlig ekstra tid. Jeg har gjort sånt for venner og naboer i flere år, og mange av dem har sagt at det er kolleger osv. som har problemer med sine pc-er og sikkert ville betalt for å få hjelp. Så da må vel slagordet være noe i retning av "Mett hund og frisk pc i én smekk"! ;)

 

I tillegg vil jeg ha noen pc-er installert med en lettfattelig Linux-distribusjon til gratis utlån mens folks pc er til reparasjon. Dermed kan de holde kontakten med folk og gå i nettbanken og delta på diskusjon.no likevel! :D

 

(Som dere ser, fikk jeg hjelp av en munter moderator til å komme til riktig sted...helt til jeg begynte å snakke om pc-reparasjoner også i samme tråden. Lurer på hva som skjer nå...)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Jeg kan ingenting om å drive egen business og slike ting, men jeg tror du burde holde deg (hvertfall i starten) til ett område dere vet dere kan klare, og så heller bygge ut derfra. Det er mange dyrebutikker som får for mye av "alt", og da blir det for lite fokus på de viktigste gruppene.

En dyrebutikk ikke så langt unna meg har ting til hunder, katter, fugler, gnagere, litt hesteting samt fisk og akvariesaker. Men på de fleste gruppene mangler det ting. Eksempelvis er de skikkelig dårlige på hundebånd og hundeleker, ting som er ganske viktige for de som er der som hundekunder ;)

 

Høres jo ut som du har tenkt litt på det da, siden du også nevner det i det siste innlegget :)

Lenke til kommentar

Jo takk, det er et problem. Det jeg vil, er å konsentrere meg om ting som selges forholdsvis lett og som alle trenger. Som sagt hunde- og kattemat, litt jaktutstyr (signaldekken og varmedekken), og sånne ting. Så skal jeg notere ned alt folk spør etter for å finne ut hvilken retning vareutvalget bør utvides i. Høres ikke det ganske lurt ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...