Gå til innhold

Lage mpg-klipp - hvilken kodek?

Anbefalte innlegg

Med mitt digitale fotoapparat så kan jeg ta opp små filmsnutter. 10 bilder per sekund osv..

Har prøvd å gjøre en av disse om til mpg-format for å kunne dele med andre på Internett. Dessverre fungerte ikke fila på noen av skolens PC-er - hvilket betyr at de ikke har samme kodekene som jeg har brukt når jeg laget filmen..

Finnes det noen mpg-kodeker som liksom er standard i Windows? Det er ikke system i kodekene på min egen maskin..

Disse alternativene får jeg opp i Virtual Dub --> Video --> Compression

(Uncompressed RGB)

DivX Pro 5.0.2 Codec

Intel 4:2:0 Video V2.50

Microsoft H.261 Video Codec

Microsoft H.263 Video Codec

Microsoft RLE

Microsoft Video 1

Mpeg4 Video Codec Compressor V1

Mpeg4 Video Codec Compressor V2

Mpeg4 Video Codec Compressor V3

Har som sagt prøvd Mpeg4 Video Codec Compressor V1, men det fugerte ikke på skole-PC-ene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eeey, takk for hjelpa, LarsC! :)

Lastet ned TMPEnc 2.5. Siden avi-fila fra digitalkameraet er litt spesiell, så gjorde jeg den først om til MPEG-4 ved hjelp av Virtual Dub. Åpnet den fila igjen i TMPEnc og lagret som MPEG-1. Får håper det fungerer bedre nå..

Minuset er at mpg-fila nå tar større plass, men har dårligere kvalitet. Jeg regner med det er pga. MPEG-4 komprimerer bedre enn MPEG-1!?

Tror nok jeg skal formatere snart.. er så mye tull på maskinen - spesielt mht kodeker. Time will show.

[15:40] [howard|]: (OS) Windows XP Professional, Service Pack 1 (5.1 - 2600), (installed for) 39w 6d 5h 49m, (uptime) 5h 55m 27s, (record) 1w 2d 38m 58s

Edit: støtter ikke Win2000 og WinXP i utgangspunktet bedre enn MPEG-1? Og hvordan er det med Win98 (som en del fortsatt bruker..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...