Gå til innhold

[Løst]Hvilke RAM kan jeg velge?

Gjest Anonym konto

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym konto

Hei,tenkte og kjøpe ny RAM til pc'n. Er veldig usikker på hvilket/hvilke jeg skal velge, samt hvilke kort som passer til min maskin. Tenkte meg rund 2-4GB RAM. Prisklasse 1000 NOK. Har vel egentlig ikke noe peiling på RAM så jeg plukka frem all informasjonen jeg kunne finne.

Device Locator: Slot 1

Manufacturer: Micron Technology

Part Number: 8VDDT6464AG-40DB

Serial Number: 7497A273

Capacity: 512 MBytes

Memory Type: DDR(PC3200)

Speed: 200MHz

Supported Frequencies: 133MHz,166 MHz,200MHz

Memory Timings: 2-2-2-6-0 at 133MHz, at 2.5 volts( CL-RCD-RP-RAS-RC)

Memory Timings: 2-3-3-7-0 at 166MHz, at 2.5 volts( CL-RCD-RP-RAS-RC)

Memory Timings: 3-3-3-8-0 at 200MHz, at 2.5 volts( CL-RCD-RP-RAS-RC)

Data Width: 64 bits

Manufacturing Date: 2005, week 3

EPP SPD Support: No

CMP SPD Support: No

Jeg har TO slike kort,AKA 1024 MB RAM.

Har sett at det er flere typer RAM ( RAM(1), RAM2 osv.) Hva er forskjellen på dem? Kan de brukes om hverandre?

Tilbake til saken, hvilke spesifikasjoner må RAM kortet ha for at jeg kan bruke det? Noen forslag eller erfaringer til RAM kort som jeg kan bruker? Grunnen til at jeg skal kjøpe RAM er for og få hastigheten til pc'n opp når jeg spiller etc.. Er det riktig og kjøpe RAM, eller er det noe annet jeg burde kjøpe(prosessor?)? Glemte nesten, er det noe begrensning på hvor mye ram jeg kan ha?

Mvh

Fredrik ;)

Endret av Anonym konto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bør helst vite hva slags hovedkort du har i maskinen.

Det du kan gjøre er som følger:

- Bruk program som: SIW eller Everest for å finne ut hva slags hovedkort du har.

- Du kan så benytte "Minnehjelper" som du blandt anent finner Hos PS.no og Komplett.no.

- Du vil også finne tilsvarende "Minnehjelper" hos produsentens hjemmeside...

Crucial Memory Advisor tool

Kingston Memory Search

Corsair Memory Configurator

Så kan du bare søke opp Minnebrikkene du har funnet i Prisguiden her

PS: Jeg vil ikke anbefale å blande Ram. Skal du kjøpe nye, ville jeg ha byttet ut alle og forsvarlig kastet de nåværende7gammle minnebrikkene.

Når det gjelder CPU så kan vi ikke svare deg, ettersom vi ikke vet hva slags Prosessor du har fra før. Det jeg dog kan si, er at til spilling er skjermkort hakket viktigere enn prosessor. Dette må dog ikke missforstårs med at CPU er uviktig. Sitter du med en Intel Celeron Prosessor på 1.2GHz og relativt kraftig skjermkort, er og vil CPU være flaskehalsen i PCen din.

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Hvis med hovedkort menes motherboard så har jeg:

Manufacturer NEC COMPUTERS INTERNATIONAL

Model MS-7168

Version 1.0

North Bridge ATI Xpress 200 (RS480) Revision 10

South Bridge ATI SB400 Revision 10

CPU AMD Athlon 64 Processor 3700+

Cpu Socket Socket 939

System Slots 4 PCI

Memory Summary

Maximum Capacity 8192 MBytes

Memory Slots 4

Error Correction None

Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed

Prosessor er AMD Athlon 64 3700+

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Får ikke minnehjelper til og fungere. Av den enkle grunn at jeg ikke vet hvordan motherboard jeg har. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto
Vi bør helst vite hva slags hovedkort du har i maskinen.

Det du kan gjøre er som følger:

- Bruk program som: SIW eller Everest for å finne ut hva slags hovedkort du har.

- Du kan så benytte "Minnehjelper" som du blandt anent finner Hos PS.no og Komplett.no.

- Du vil også finne tilsvarende "Minnehjelper" hos produsentens hjemmeside...

Crucial Memory Advisor tool

Kingston Memory Search

Corsair Memory Configurator

Så kan du bare søke opp Minnebrikkene du har funnet i Prisguiden her

PS: Jeg vil ikke anbefale å blande Ram. Skal du kjøpe nye, ville jeg ha byttet ut alle og forsvarlig kastet de nåværende7gammle minnebrikkene.

Når det gjelder CPU så kan vi ikke svare deg, ettersom vi ikke vet hva slags Prosessor du har fra før. Det jeg dog kan si, er at til spilling er skjermkort hakket viktigere enn prosessor. Dette må dog ikke missforstårs med at CPU er uviktig. Sitter du med en Intel Celeron Prosessor på 1.2GHz og relativt kraftig skjermkort, er og vil CPU være flaskehalsen i PCen din.

Har et lite problem... Det står at hovedkortet er ukjent. Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar

Uten å være 100% sikker, ser det med sansynlighet ut til at du har Hovedkort fra MSI

Dessverre er din nåværende PC urgammel for en PC å være, så det er ikke det letteste i verden å finne deler som passer. Jeg fant >>denne siden<< som vist nok skal selge Ram som passer til din PC. Dessverre er dette ikke en Norsk side, og for å strø litt salt på såret kan jeg quote følgende opplysning:

Your MSI MS-7168 Motherboard only supports modules made with a specific type of chip build. If you come across a website and find what seems to be the exact same memory for a lower price, it is likely that the cheaper memory will not work in your system.

En 1GB Rambrikke koster ca 300 kroner fra denne butikken.

Så vil satan... meine staten momse i seg +25%, så prisen kommer opp i ca 375 kroner.

Dernest vil det komme et fortollingsgebyr på ca 100 kroner, så prisen vil nå komme opp i 475 kroner.

Og til slutt er det ikke gratis å frakte varer over den store dammen. Vil ikke komme som en bombe om fraktkostnadene kommer på 2>300 kroner. For å rudne det hele av, så vil du havne på 6>700 kroner for en enkel 1GB minnebrikke, Noe som er serdels dyrt.

Faktisk vil det da svare seg å kjøpe en oppgraderingspakke i stedet.

Som til eksempel; Oppgraderingspakke AMD AM2 Athlon64 I dagens standard er dette også relativt svake komponenter. Dog men sammenligning til hva du har nå, så vil denne pakken være som å gå fra Lada til Mercedez.

Her har du forresten en helt ny PC: PC i deler - AMD Athlon64 X2 5200+

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Tror kanskje jeg fant ut hvordan hovedkort den har. Fant ihvertfall ut hvilken pc jeg har. Hvis du trykker på produktinformasjon og ser på core, kan det da stemme at hovedkorte mitt heter Orion (MS-7168 Ver 0.A)?

Lenke til kommentar

Synes kanskje du i stedet burde forsøke å finne en brukt X2 dual-core Athlon prosessoer (den du har nå er enkel-kjerne) såfremt hovedkort/biosoppgraderinger støtter det.

Følgende passer til Socket 939

Athlon X2

Disse dukker tidvis opp på hw's bruktmarked og Qxl. Ligger forresten en 4600+ her på HW men den er noe stivt priset synes jeg (kr.650) :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Mulig at det hadde hvert smart og gjøre det. Jeg har nylig kjøpt meg nytt skjermkort(HD 4850) og størmforsyning(600w). Og jeg vet ikke om jeg gidder og bruke så mye tid på og kjøpe inn nye deler til pc'n hele tiden. Siden de nye programene blir mye tyngre og tyngre kjøre så jeg tenkte at hvis jeg kjøperdenneså slipper jeg og handle på en liten stund.

Så hvis jeg kjøper denne pakken som er litt dyrere(og antagelig yter bedre)enn og kjøpe brukt. Vil det det da være noe mer jeg trenger for og sett opp pc'n?

Mvh

Fredrik ;)

Lenke til kommentar

Har du sjekka innvendig på Packard Bell kabinettet om det "støtter" vanlig ATX-size hovedkort? Godt mulig/sansynlig at det gjør det for alt jeg vet, men bare lurer siden "ferdig-pc" produsenter kan ha såkallte propitære løsninger ("ikke-standard")

btw, tror jeg ville valgt annen Phenom cpu

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg om den støtter ATX?

Tenkte på om bakplaten har de nødvendige hull til til å skru inn avstandsstykker som skal stå mellom hovedkort og bakplaten;

mbstandoff.jpg

Når du tar ut micro-atx hovedkortet du bruker nå, er det 2 av avstandsstykkene som må flyttes (merket med rødt) nedover til andre hull for å overensstemme med skruhull på vanlig atx-size hovedkort;

pcbell5a.jpg

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Det er vel bare og bruke borret litt hvis det ikke passer?

Hvis du ser 3 hull nedenfor hovedkortet ditt, passer det nok, da det er atx-standard mål.

Har ikke sagt jeg ikke vil anbefale den cpu'n i oppgraderingspakken, sa jeg ville valgt en annen Phenom (X3 Triple-core). Forøvrig er det ikke noe penger å spare på å kjøpe såkallt oppgraderingspakke fremfor å plukke tingen enkeltvis.

Hvis du ikke er "låst" til å handle hos Komplett/oppgraderingspakken kr.2195 der, har jeg annet forslag;

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...59;c:36124;r:pg

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...92;c:36123;r:pg

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...82;c:36213;r:pg

Sum: kr.1836

De 350 kronene i differanse ville jeg brukt til f.eks. en retail-kjøler eller sata-disk;

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1802895;c:36231

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1579828;c:36376

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Det er burde kanskje kjøpe den der, men hva er forskjelln på de to pakkene? Det oppgraderingspakken er jo dyrere enn den andre og kanskje bedre, jeg vet ikke. Hva gjør sata disk?

Følgere det med noen vifte hvis jeg bestiller det du annbefalte? Det gjør det på komplett.

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Uheldigvis så hadde jeg for lite kabinett og må kjøpe meg et nytt. Hvilke typer kabinet er stort nok for atx hovedkort?

Lenke til kommentar
Følgere det med noen vifte hvis jeg bestiller det du annbefalte? Det gjør det på komplett.

Medfølger standard/stock vifte på begge ja. Forslaget om kjøp av retail-kjøler er fordi "stort sett alle" før eller siden ønsker seg en ekstra stillegående kjøler. Men det selvsagt ikke et "must have"

Uheldigvis så hadde jeg for lite kabinett og må kjøpe meg et nytt. Hvilke typer kabinet er stort nok for atx hovedkort?

Kabinetter som i varebeskrivelsen er benevnt med ATX.. I motsatt fall står det m-atx, micro-atx, mini-tower, micro-tower, etc.

Dog, i stedet for å kjøpe nytt kabinett, kan du vel også vurdere å gå for et m-atx hovedkort som vil passe i nåværende?

f.eks.

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2036205;c:36123

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=L8sW...&templete=2

Hvis du bare skal ha plass til ett grafikkort og ikke "masse andre" pci-kort i tillegg, så gjør dette hovekortet jobben sin det og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...