Gå til innhold

Ny PC til student. Langvarig investering på ca 10-11 000

Anbefalte innlegg

Hallo!

Sommeren nærmer seg, og det gjør også dimmepengene!;D Jeg har lenge sittet på en Dell Inspiron 640m som jeg er strålende fornøyd med, den har alltid vært trofast. Men nå er det på tide å komme seg videre, og en del av dimmepengene skal investeres i en ny Bærbar PC. Jeg har god tid, og jeg vil være sikker på at jeg kjøper noe jeg kan ha lenge. Men etter å ha vært i militæret i snart 9 mnd har jeg ikke fulgt særlig godt med på datamarkedet, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg burde satse på.

Det PCen skal brukes til er skolebruk, film, musikk og noe bilde/videoredigering ++

Jeg vil ha en kraftig PC, og en bra størrelse på harddisken er ikke negativt. Skjermkortet gir jeg egentlig blanke i da jeg så og si aldri spiller spill som krever rå spillytelse. Det har jeg spillkonsollert til;) Altså vil jeg heller ha en rå prosessor framfor et godt skjermkort.

Når det gjelder skjerm så sitter jeg nå på en 14,1" og den er veldig snerten, men er ikke alltid den beste skjermen å se film på, så jeg kan godt ha litt størrelse på skjermen, dog ikke større enn 17". Viktig når det gjelder skjerm er også batterikapasitet. PCen jeg har nå hadde i starten 6 timers batterilevetid. Dette har selvfølgelig sunket ned med årene, men jeg vil ha en PC med så god batterikapasitet som mulig. Jeg vil anta at maskinvare spiller en rolle der også, minne f.eks?

Jeg regner med at utvalget av tilkoblinger på dagens PCer er bra. En del USB porter og en HDMI utgang er det eneste som er et must. CD/DVD-rom skal også være til stede. Høytalere kan godt være gode, men det er ikke krise om jeg må skaffe noen eksterne høytalere for å få grei lyd fra den.

Operativsystemet er ikke viktig. Om jeg får kjøpt en PC uten så gjør jeg gjerne det til fordel for ytelse. Men du får vel knapt kjøpt PCer uten Vista så følger det med spiller det ingen rolle.

Utseendet er ikke det som er prioritert høyest, det virker som at PCene du får kjøpt i dag ser ganske bra ut uansett. Men en PC som skiller seg litt ut og har litt særpreg gjør ingenting, det er bare positivt. Vekt og størrelse har noe å si. PCen skal være med overalt hvor jeg er, så noe som er greit å bære på og som får plass i en normal PC-bag.

Det skulle vel være det meste. Les og vurder! Og ikke hold igjen med forslag. Jeg er åpen for det meste uansett merke eller hva det skulle stå på.

Takk for all hjelp på forhånd

Christian_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kikker litt på noen dellPCer, da jeg har veldig gode erfaringer med dem;) Hva sier dere om Dell XPS 16? Noen erfaringer med den?

Med rabattkupong så kan jeg faktisk få en veldig bra PC til en god pris!

PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo T9400-prosessor (2,53 GHz, 6 MB, 1066 MHz)

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista® Home Premium SP1 - Norwegian

KUNDESTØTTETJENESTER 1 års Premium Warranty Support

LCD 16" (inch) Truelife 720p HD WLED Edge to Edge Display

MINNE 4096 MB 1067 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2048]

HARDDISK 250 GB harddisk med 7200 rpm og fallsensor

GRAFIKKORT 512MB ATI® Radeon™ HD 3670 graphics card

OPTISK(E) STASJON(ER) Innebygd DVD+/-RW-stasjon med innstikksplass (leser og skriver DVD og CD), med programvare

PRIMÆRBATTERI Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh) og ekstra 9-cellers litiumionbatteri (85 Wh)

BLUETOOTH Dell Wireless 370 Bluetooth-modul

TRÅDLØS TILKOBLING Intel WiFi Link 5300 halvt minikort (802.11 a/g/n) (Centrino)

Denne får jeg for rett i overkant av 12000 kr. Det som er endret er bedre prosessor (fra 2.40 3mb til 2.53 6mb), ekstra 9-cellers batteri, og bedre nettverkskort.

Hva sier folk om denne?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at alt over 14" blir litt stort om man skal dra det med seg rundt på forelesninger og slikt. Men om man ikke er så nøye på størrelsen og vekten går det jo bra. rent kvalitetsmessig er jo Dell XPS bra saker, med god byggekvalitet og god ytelse. Jeg har ikke erfaring med Dell XPS 16 du henviser til, men rent ytelsesmessig får du mye for pengene her.

Det første jeg umiddelbart legger merke til er skjermen. Laptopen kommer med LED-skjerm, noe som gir overlegen fargegjengivelse. Men til gjengjeld er oppløsningen litt lav. 720P (1360 * 720) er ikke veldig mye for en 16" skjerm akkurat, så om du skal drive mye med tekstintensivt arbeid er kanskje ikke dette pc-en for deg. Skjønt, om du har en ekstern pc-skjerm å koble XPS-en opp mot er det vel ikke noe stort problem. Men ting som programmering og tekstbehandling kan bli litt slitsomt med så lave oppløsninger.

RAM-en virker veldig bra. 1067MHz på ram er vel den raskeste klokkehastigheten du får på ram idag. Så ingenting å si på det. Prosessoren er det heller ikke noe negativt å si om. Intel Core 2 Duo med 6MB L2-cache yter bra. Harddisken har kanskje noe lav lagringskapasitet, selvsagt avhengig av hva du skal bruke den til. 250GB kan fort bli litt lite om du skal drive med filmredigering. ukomprimert video tar mye plass! Jeg bruker min bærbare mest til programmering, tekstbehandling, bittelitt bildebehandling og media (filmer, serier etc), og føler at mine 360GB strekker godt nok til. Om du tenker å drive med filmredigering ville jeg nok vurdert å sett på bærbare med 500GB lagringskapasitet. Hvis du får XPS-en med 500GB harddisk bør du gå for det. Ikke bare får du større lagringskapasitet. Siden lagringstettheten er større vil harddisken også yte bedre (være raskere). Forøvrig er 5400RPM å anbefale over 7200RPM. 7200RPM-disker har for vane å være bråkete. 5400RPM-harddisker er langt mer stillegående. Du taper litt hastighet, men det blir stillere og litt kjøligere.

Skjermkortet er ikke akkurat et spillkort, og yter "kun" 4400 i 3Dmark06. Men som du sa var ikke et godt grafikkkort noe krav. Så alt i alt virker dette som en bærbar for deg. Hvis det er mulig burde du se om du kan få maskinen med større harddisk. Ellers ser den meget pen ut.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Flott Snorre! Takk for kjempebra post!

Jeg tror det blir en Dell XPS 16, men som sagt er den enda en stund til PCen skal bli kjøpt, vil bare være forberedt;) Om noen måneder får jeg kanskje PCen for samme pris med større harddisk. Jeg skal følge med!

Om noen har andre forslag eller innvendinger så fyr løs! Er det virkelig nødvendig å bruke så mye på PCen f.eks? Jeg bruker gjerne så mye om dere mener det er nødvendig. Jeg husker jeg kjøpte den PCen som jeg har nå for 8000kr, og den har vært helt toppers hittil! Så sånn sett så var det ikke nødvendig å bruke mer penger på PCen enn det.

Hva sier dere?

Christian_

Lenke til kommentar

Finnes billigere enn 12000 vil jeg tro om du ikke skal ha bra skjermkort. Se på denne.

* P9500 2,53ghz (bruker mindre strøm enn T9400)

* 500gb 5400rpm HD

* 4gb RAM

* HDMI

Denne kommer på 10200. Går du for P8600, får du den for 9000. Skjermen er noe ala den på Dell-pcen.

Om du ikke liker 5400rpm, kan jeg si at denne er raskere enn 250gb 7200rpm.

Skjermkortet er integrert da, men du har jo spillkonsoller :D

Lenke til kommentar
Om du ikke liker 5400rpm, kan jeg si at denne er raskere enn 250gb 7200rpm.

Jaha?

Dessutan ser trådstartar på dette som ei langvarig investering, og då ville ikkje eg ha kjøpt noko skrotpc (skjermkort?) som dette :)

Edit: ser du nemner at denne pc'n kanskje passer om trådstartar ikkje har behov for noko skjermkort, my bad. Men kva skal ein med T9400 utan mogelegheit for å dra spel? Fyre for kråkene? :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Mitt forslag:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....100561%3bfl%3a0

med disse endringene:

15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

INTEL CORE 2 DUO P9500 2.53GHZ 1066MHz FSB 6MB cache 25W

320GB SATA 7200RPM 2.5"

4GB DDR2 SO-Dimm 800MHz (2x2GB)

9-cellers batteri XL (ekstra kapasitet), 7200mAh

Denne pc'en kommer da på 10.399,-, og dette er med NVIDIA® GeForce® 9600M GT skjermkort 512MB skjermkort.

Eneste er at den kanskje ikke har så god skjerm som EivindS sitt forslag (men så absolutt helt grei skjerm).

Hvordan har du, EivindS, forresten kommet til 10200kr for den? Med de samme endringene du har gjort, så kommer jeg til 8926,- som er rimelig mye for pengene vil jeg si... (7642kr for samme med P8600)

edit:

La oss si du kanskje har en tidsramme for denne pc'en på 3 år. At den skal vare i 3 år. Kanskje en mulighet da er å bare bruke halvparten av pengene på en litt billigere pc, for så å kjøpe en ny tidligere?

Endret av jale
Lenke til kommentar

Tar du med OS blir det vel 10200. Jeg leste litt feil i første innlegget. Trudde han skulle bruke den til endel redigering. P8600 vil helt sikkert holde da det er en ganske sterke prosessor.

500gb 5400rpm HD vil være raskere enn enn 250gb 7200rpm HD. Når du også tar i betraktning at du får dobbelt opp med plass, vil 500gb 5400rpm være lurt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hallo igjen!

Tar opp igjen denne tråden litt da det nå begynner å nærme seg tid for bestilling. Har noen funnet noen knalltilbud i prisklassen 9000-11000?:p

Jeg sikler mer og mer på Dell Studio XPS 16, men det er kjedelig at jeg ikke kan bestille 9-cellers batteri på den. Den er så solid, ser bra ut og ikke minst er skjermen bra. Jeg kan også velge 64bit OS på den. Noen som mener de har et bedre alternativ enn den?

Christian_

Endret av Christian_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...