Gå til innhold

Koble Cerwin-Vega til pc evt. Tv?

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei, lurer litt på å kjøpe et par nye høyttalere, å har noen spørsmål angående dette:

- Er høyttalerene jeg lurer på å kjøpe bra? Er Cerwin-Vega CLS-12 jeg tenkte på.

- Kan de kobles til pc'en, må jeg ha noen forsterker eller lignende da?

- Om jeg kan koble til pc'en, hva trenger jeg av utstyr da?

- Om jeg vil koble til tv, å dette er mulig, hvordan og hva jeg trenger jeg?

Tv'en er en Samsung LE32R88BD

Rommet er ikke stort, kanskje en 10 kvadrat meter, så derfor vil jeg ikke kjøpe noe større. Det og såklart det at jeg ikke har råd til noe større.

Håper noen har greie på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Du trenger en forsterker for å koble til både TV og PC. Du trenger egentlig en forsterker uansett, hvis du vil ha noe lyd i de gutta der.

Hehe ok. Så da trenger jeg forsterker, høyttaler å kabler? Er det 2x300 W forsterkere jeg trenger? Er det noen dere anbefaler?

Lenke til kommentar

Du slipper unna med mindre høyttalerkraft enn det. Du kommer til å trenge

-Forsterker

-høyttalerkabler

-Kabel som skal gå fra PC til forsterker. Spørs på hva slags utganger du har, muligens en minijack til rca-phono

-kabel fra TV til forsterker. Spørs fortsatt på TVen, men kanskje rca phono til rca phono, altså en slik en:

321374_X_2006-07-04_063955_227.jpg

Jeg har ikke så veldig peiling på CW, men det er oppgitt en høy følsomhet, så de bør være relativt lettdrevne. Det er dog bedre med for kraftig forsterker enn for liten. Hvor mye penger ser du for deg å bruke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Du slipper unna med mindre høyttalerkraft enn det. Du kommer til å trenge

-Forsterker

-høyttalerkabler

-Kabel som skal gå fra PC til forsterker. Spørs på hva slags utganger du har, muligens en minijack til rca-phono

-kabel fra TV til forsterker. Spørs fortsatt på TVen, men kanskje rca phono til rca phono, altså en slik en:

321374_X_2006-07-04_063955_227.jpg

Jeg har ikke så veldig peiling på CW, men det er oppgitt en høy følsomhet, så de bør være relativt lettdrevne. Det er dog bedre med for kraftig forsterker enn for liten. Hvor mye penger ser du for deg å bruke?

Ok :)

Nå er ikke det helt sikkert at det blir, men er liksom ok å vite hva prisen ligger på om jeg ønsker å kjøpe et. Har desverre dårlig med penger, å det jeg har går til lappen. Men kan jo hende jeg klarer å få en sommerjobb, da hadde jo det vært utrolig stilig med et slikt lydanlegg. (med mindre de ikke går til bil lappen de også, noe de sikkert gjør. )

Tenkte vel kanskje en 5-6 tusen, har liksom ikke helt peiling, hehe. Satt jo ihop noe på Hi-Fi klubben, ble fort en 15 tusen for forsterker, reciever samt cd spiller. Men nå trenger jeg jo ikke alt det heldigvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Så den klarer det? :D Fy søren så bra.

Men, den har jo "Utgangseffekt 8 ohm: 2 x 50 W i 4/8 ohm (kontin. effekt, begge kanaler samtidig, 20-20.000Hz)"

Må man ikke ha 2x300w da? Eller er det for maks effekt? Er det stor forskjell på å ha en 2x300 watts forsterker å en 2x50w ? Blir ikke noe særlig høy spilling ettersom jeg bor i blokk, men liker å ha en klar lyd, bass er jo greit også.

Nå skal rommet lydisoleres riktignok, ettersom det er gipsvegger på veggen til naboen sitt rom, så kan jo hende det blir litt bedre. Men vil vel alltid være begrenset hvor høyt jeg kan spille :p

Lenke til kommentar

2x300w er maks belastning høyttalerne tåler. CV-ene er ganske lettdrevne (dvs trenger ikke så mye kraft for å få lyd i de), men du trenger en god del mer kraft enn 50w pr kanal for å få stålkontroll på bassen, men da snakker vi skikkelig lydvolum såklart, det er når serviset til mora di begynner å riste i etasjen over. :p

Siden du bor i blokk med gipsvegg (!) mot naboen tror jeg du kanskje burde vurdere en høyttaler med mindre basselement, lydisolering hjelper litt, men jeg er ikke helt overbevist om at naboen din blir så glad i de nye CV-ene. :p CLS-10 er jo litt mindre, og da har du mer penger til en god stereoforsterker. Selv bor jeg i rekkehus/blokk med betongvegg mot naboen, og det kunne aldri falt meg inn å kjøpe 12-tommere :D

Jeg vil anbefale en NAD-forsterker, i 4000-5000 kr-klassen, så fremt du har råd til det da. De fås på (relativt overprisede) Hifi Klubben. Det dumme mange førstegangskjøpere gjør er å undervurdere viktigheten av en god og kraftig forsterker, gjerne sammen med store høyttalere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hehe, ok. Skal se, har en lokal Hi-Fi forhandler her hvor jeg bor, håper han forhandler CV.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Du sier at du ønsker klar fremfor kraftig lyd, da er jeg litt usikker på om CV er det rette valget. CV spiller høyt med en litt buldrende bass, ikke så veldig klart.

Hmm, vet du om noen som spiller klar lyd da?

Lenke til kommentar

Dynavoice får i veldig god kritikk når man tenker på pris. XTZ spiller også bra.

Jeg har ikke så mye peiling og praktisk erfaring når det kommer til høytalere. Men planen min i begynnelsen var også CV, helt til jeg ble avskremt inne på avforum.no. Her mente de at CV spilte høyt, men ikke noe mer enn det.

Dynavoice F6 spiller fantastisk, dette har jeg hørt. Det eneste er at de kanskje ikke spiller så kraftig bass, men pengene du sparer i stedet for å kjøpe CV kan du bruke til sub.

Ønsker du forresten et anlegg for både film og musikk? Da kan en pakke med Dynavoice F6 (eventuelt M65), senterhøytaler og bakhøytalere være en idé. Om du kjøper en sub i tillegg får du bra "punch" til både film og musikk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Dynavoice får i veldig god kritikk når man tenker på pris. XTZ spiller også bra.

Jeg har ikke så mye peiling og praktisk erfaring når det kommer til høytalere. Men planen min i begynnelsen var også CV, helt til jeg ble avskremt inne på avforum.no. Her mente de at CV spilte høyt, men ikke noe mer enn det.

Dynavoice F6 spiller fantastisk, dette har jeg hørt. Det eneste er at de kanskje ikke spiller så kraftig bass, men pengene du sparer i stedet for å kjøpe CV kan du bruke til sub.

Ønsker du forresten et anlegg for både film og musikk? Da kan en pakke med Dynavoice F6 (eventuelt M65), senterhøytaler og bakhøytalere være en idé. Om du kjøper en sub i tillegg får du bra "punch" til både film og musikk!

De der var jo HELT fantastisk, pris, utseende, (deres omtale :p). JA! Får jeg råd så blir det de ja. (en sub blir det sikkert i tillegg, hehe.)

Hjertlig takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Forsterkere som Onkyo 606 og Yamaha 663 er jo veldig populære valg. En av disse sammen med et par Dynavoice F6, eller kanskje M-65 om du ønsker skikkelig trøkk, burde ikke sprenge budsjettet ditt så mye.

Med F6 kanskje rundt 5000 kr om du får tak i forsterker brukt, og med M-65 kanskje rundt 5-7000 kr.

Etter som jeg forstår du skal spille mest musikk med anlegget ditt ville nok kanskje en sub lønnet seg mest som neste komponent. XTZ 99 W10 eller kanskje W12 er veldig populære valg som også gjør det knallbra i tester.

Om du går for noe av dette tror jeg du bør bli godt fornøyd og vel så det. Jeg tror alle produktene jeg her har nevnt er prisvinnere og har blitt kåret til "beste kjøp/årets kjøp" i en rekke tester, og det er mange som med got resultat har valgt å bruke denne komboen til både film og musikk.

Et lite tips dog er å sjekke bruktmarkedet. Her kan du finne alt fra høytalere til komplette anlegg som folk finner ut de vil bytte ut(utvide) :)

Lenke til kommentar

Jeg sjekket nettopp bruksanvisningen til TVen (lastet ned fra hjemmesiden), og fant ut at den ikke har høytalerutganger. Så det betyr at du ha en forsterker mellom TVen og høytalerne. Hvis TVen hadde hatt høytalerutgang, som noen TVer har, er det mulig å kople høytalere direkte i TVen.

Lenke til kommentar

Bare sånn som et forslag til trådstarter, så kan han kjøpe en slik:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...ker_grafitt.htm

og et par slike

http://www.surround.no/product/468643/__Dy..._Black_PAR.html

Da kan han kjøpe det han trenger av kabler, og lande på ca 6000 sammenlagt.

Går han opp 1000 kroner til NADs neste hakk er han litt mer forbredt på fremtiden og eventuelt høyttaleroppgradering.

Lenke til kommentar

Styrken til CV ligger i at de spiller veldig klart når en spiller veldig høyt. Mange høyttalere som låter veldig fint opp til moderat volum men som lyder dårlig når en skal spille veldig høyt. Har hatt CLS-12 og en kraftig NAD på 2x90W RMS. Svake leddet var forsterkeren, men det ble overraskende bra lyd på høyt volum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hjertlig takk for svar, skal se igjennom de forskjellige produktene litt senere idag, men det er vel Dynavoice høyttalerene som blir mest aktuelle for meg. CV er jo fint å alt det, men om de kun spiller bra på høyt volum, er det desverre ikke hjelp i for meg, ettersom jeg har planlagt å bo her noen år til ihvertfall :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...