IsakL Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hei, jeg har nylig kjøpt en brukt pc. I går faktisk. så i dag når jeg skulle til å skru den på, kommer det opp feilmelding om at det mangler drivere. Det fattet ikke jeg helt. Når pcen kommer på, er det ingenting som virker som det burde. Dette skal være en veldig bra pc, med 3,4 gHz core duo. Jeg åpnet vegas og skulle til å redigere litt, men jeg merket at den tok ingenting før den hoppet over mange frames. altså det en ville gjort på en svakere pc Hva anbefaler dere meg å gjøre? reboote hele pcen? har vista ultimate på den nå, kanskje vanlig vista hadde vært et bedre alternativ? takker for raske svar Isak Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Hei! Gratulerer med ny PC. Hvilke drivere er det som mangler? Er det til skjermkortet? Hvis ja, hvilket skjermkort har PC-en? Forskjellen på Vista Ultimate og "vanlig" Vista er minimal, så det vil nok ikke utgjøre noen forskjell. Du kan uansett ta det med ro. Det er nok ikke noe alvorlig galt med PC-en din. Er godt mulig en liten restart vil løse alt også... Endret 21. mars 2009 av qweac Lenke til kommentar
EvenL Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Har du sjekket at du har alle hovedkort drivere og slikt? Husker at jeg hadde et lignende problem, og da manglet det noen drivere til HK'et. Endret 21. mars 2009 av EvenL Lenke til kommentar
IsakL Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Det hjelper nok ikke med omstart. Jeg er ikke sikker om det mangler noe, det kan godt være. Kjøpte pcen av en kar som bygden den for meg, så jeg vet ikke helt om han bommet på noe. Har hdd, men jeg tror ikke det er problemet En annen ting, hvordan rebooter man:P? Lenke til kommentar
IsakL Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 En til ting jeg lurer på. Der hvor en finner ut hvor godt pcen er kompatibel med vista aero, står det om prosessor, grafikk osv Denne pcen har jo 3,4ghz prosessor, men allikevel scorer den bare en 4.4 :O hvorfor det? alle de andre scorer opp mot 6.0 Er dette systemfeil, eller er det noe galt med selve prosessoren? som vanlig, takker for raske svar Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hva heter prosessoren din? Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Omstart og reboot er vel det samme? Det er ikke vanskeligere enn å skru PC-en av, for så å slå den på. Det høres ikke ut som om denne fyren som har satt sammen PC-en for deg har installert alle de nødvendige driverne. En driver er et lite program som hjelper operativsystemet (Windows Vista) å kommunisere med delene i PC-en. Dersom en eller flere av disse driverne mangler kan denne kommunikasjonen fungere dårlig. Noe som vil resultere i at ting ikke fungerer helt slik som de skal. Det er ikke verre enn at du kan lagge inn disse driverne selv. Hvis du forteller oss hvilke deler PC-en din er satt sammen av kan sikkert noen her hjelpe deg å finne ut hvor på nettet du kan laste dem ned. Alternativt kom det sikkert noen drivere på CD sammen med delene til maskinen din. Hvis du fikk med disse trenger du ikke gjøre mer enn å installere dem derfra. Endret 21. mars 2009 av qweac Lenke til kommentar
Marius WL Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 En til ting jeg lurer på. Der hvor en finner ut hvor godt pcen er kompatibel med vista aero, står det om prosessor, grafikk osv Denne pcen har jo 3,4ghz prosessor, men allikevel scorer den bare en 4.4 :O hvorfor det? alle de andre scorer opp mot 6.0 Er dette systemfeil, eller er det noe galt med selve prosessoren? som vanlig, takker for raske svar I følge CPU charts ligger denne cpuen på 4.40 i ytelse: "Intel Pentium 4 651 Dual 3.40 GHz, 2MB, Cedar Mill, FSB800, DDR2-667"Du kan sjekke selv på: Tomshardwareguide Vista chart Lenke til kommentar
IsakL Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 * Intel p4 3,4ghz s775 * msi p965 neo med 5 sataporter++ * ATI Radeon HD 4670 512mb * gddr3 en 320 sata2 disk * 4 gb 800mhz ram * dvd brenner og sånne ting Er det nok? eller skal jeg åpne pcen og sjekke inni? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Pentium 4 er en svært utdatert prosessor og har ikke to kjerner med mindre du har en Pentium D. Selv om frekvensen er relativt høy så jobber den mye mindre effektivt en nyere prosessorer med mindre frekvens. Jeg foreslår at du investerer i en ny prosessor og et hovedkort som støtter de nye prosessorene. Edit: Hovedkortet ditt støtter noen av C2D prosessorene, men kun 65nm-versjonene og ikke Quad. Endret 21. mars 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
IsakL Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 og det vil koste meg? jeg kjøpte jo nettopp pcen har ikke så mye cash left Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 og det vil koste meg? jeg kjøpte jo nettopp pcen har ikke så mye cash left Går du for en billig AMD så slipper du unna med en 1000-lapp, velger du en i7 så må du ut med 5-6000kr, så valget er ditt. Lenke til kommentar
IsakL Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Hvor mye betalte du? Betalte 3500kr Sikkert derfor den var så billig -.- AMD er vel 64 bits? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvor mye betalte du? Betalte 3500kr Sikkert derfor den var så billig -.- AMD er vel 64 bits? Jada, så godt som alle nyere prosessorer har støtte for 64-bit. Jeg foreslår en AMD Phenom X3 eller en Athlon X2, de er ikke særlig dyre og yter godt. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Vel, du har ikke kjøpt noe ytelsesmonster, så du vil nok ikke få maks score i Vista-testen på denne uansett. Om mangelen på drivere er årsaken til den dårlige ytelsen i Vegas eller om PC-en rett og slett er for dårlig vet jeg ikke. Det kan uansett ikke skade at du prøver å installere driverne som mangler for å se om ting blir bedre. Har ikke tid til å lete opp driverne du trenger på nettet nå, men det kan kanskje noen andre gjøre? Eventuelt kan du jo prøve med CD-ene som trolig fulgte med. Endret 21. mars 2009 av qweac Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Etter det jeg vet så krever Vegas mye av prosessor, og Pentium 4 Prescott er en slik prosessor jeg har i min gamle datamaskin fra 2005. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Har han lite penger, så må han nesten prøve å gjøre det beste han kan utav PC-en. Skal sies at jeg ikke helt skjønner hvorfor trådstarter kjøpte en så utdatert PC når han skal bruke den til videoredigering. Du trenger ikke legge i mye penger for å få kjøpt noe mye bedre.... Endret 21. mars 2009 av qweac Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Skjermkortet er da ikke så gale, men det hadde nok vært lurere å kjøpe en nyere i en relativt lav prisklasse. Endret 21. mars 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
IsakL Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Det står at IDE slave mangler, om det sier dere noe. Er det noen form for regler når det gjelder kjøp og salg av brukt? Kan jeg kreve at han tar pcen tilbake fordi den ikke er riktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå