Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forholdet mellom storting og regjering

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg skal ha en fremføring neste uke om regjering og stortinget.. Jeg skal fortelle om forholdet mellom stortinget og regjeringen..

Men jeg har problemer med å forstå hvordan en regjering blir dannet.. Når man stemmer til stortingsvalg.. Er det en et menneske eller et parti man stemmer på?

Og hvordan kan man si at regjeringen blir dannet av de største partiene i stortinget? Hvem er det som bestemmer hvem som skal bli med i stortinget i i regjeringen? Har lest og søkt, men har virkelig problemer med å skjønne dette stoffet..

Også skal jeg fortelle om hvilke utfordringer stortinget og regjeringen kan møte? Noen som kan hjelpe meg med dette?

Jeg ber dere, please help meg!!! Jeg vil virkelig gjøre det bra!!

Og tusen takk for alle svar.. Setter virkelig pris på det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man stemmer på partier som har representanter til å sitte på stortinget. De partiene som får flest stemmer, vil også få flest personer på stortinget.

Det er nå for tiden vanlig at to eller flere partier samarbeider, da det er vanskelig å få nok stemmer til et parti kan sitte der alene med all makten. Derfor vil det også være vanskeligere for en flerpartiregjering å handle, da de må bli enige med hverandre etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...