Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Pass dere nå gutter som trimmer bilen deres uten å tenke så mye på det (f.eks. chip), blir dere tatt av statens nye våpen med f.eks. 30hester for mye må dere betale 80.000kr ! Ikke nok med det, er du ekstra uheldig må du også betale tilleggsavgift, som tilsier 50% ekstra, dvs 120.000kr !

60.000,- og 90.000,- ved tilleggsavgift stod det visst, men det er virkelig ille uansett... Det viser bare nok en gang den ensidige avgiftspolitikken og den stigende bøtesatsen, som "skal få trafikkulykkene ned". Hadde Staten virkelig brydd seg om at folk dør på veiene hvert år, hadde vi ikke hatt en av Europas laveste veistandarder, om ikke den laveste. Det er tydeligvis greit at 1/4 eller mindre av veiavgiften man betaler går med til vei og resten går opp i spinninga. Det er like mulig å kjøre seg ihjel i en bil med lavere effekt og gjennomsnittlige kjøreegenskaper, men her til lands er det blitt så vanlig å glemme at føreren var for tung på foten, og gjøre gatebiler/sportsbiler/etc. til syndebukk nummer èn.

 

Politikerne er således svært flinke til å forlange overpris for motorsterke biler. Her skal vi betale dyrt for alt som er moro og fortsatt bli sett på med ugleøyne. Snakk om bakvendtland.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker han mener foreksempel buss nr 9,20,21,24,50,80,100 og 520 som kjører forbi der jeg bor.

 

Hver dag er de bussene forsinket. Det er fordi det er enormt mange biler som lager store køer slik at bussene ikke kommer frem. Om der ikke hadde vært noen biler, så haddde bussene komt mye mer presist.

Lenke til kommentar

Det er ikke bilene som gjør at bussene er forsinket. Det er altfor lange ruter, og rutetider som er satt opp uavhengig av å ta med hvor mange av/påstigninger det er med i beregningen.

 

Er ganske vittig, jeg tar rute 21 fra der jeg bor til skolen. Det tar 50 minutter hver vei. Kjører jeg tar det 10 minutter.

Lenke til kommentar
Det er ikke bilene som gjør at bussene er forsinket. Det er altfor lange ruter, og rutetider som er satt opp uavhengig av å ta med hvor mange av/påstigninger det er med i beregningen.

 

Er ganske vittig, jeg tar rute 21 fra der jeg bor til skolen. Det tar 50 minutter hver vei. Kjører jeg tar det 10 minutter.

hvordan kan en kø IKKE hindre bussene i å bli forsinket?

Lenke til kommentar
Busser blir ikke en time forsinket på grunn av av- og påstigning.

Jo, det har jeg faktisk opplevd. Bussene blir så fulle at de ikke klarer lukke dørene og kommer seg derfor ikke fra holdeplassene og folkene som ikke kom med forrige buss nekter selvsagt å gå av.

Lenke til kommentar
Busser blir ikke en time forsinket på grunn av av- og påstigning.

Jo, det har jeg faktisk opplevd. Bussene blir så fulle at de ikke klarer lukke dørene og kommer seg derfor ikke fra holdeplassene og folkene som ikke kom med forrige buss nekter selvsagt å gå av.

herregud så kverulerende sagt.

Lenke til kommentar

Dette er bare tabloid tull. BNP/innbyggere er ikke lik gjennomsnittlig nettolønn. Hvordan skal liksom at vi betaler mere i skatt eller at staten får store inntekter fra olje gi innbyggerne større kjøpekraft?

 

For å kunne betale 60 liter bensin med 2,33 timers jobb må man ha utbetalt ca. 600.000 i året som betyr en brutto årslønn på over en million.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

La oss si at 1/4 av det som kommer inn i form av avgifter på bil blir ført tilbake via bedre veier, drive biltilsynet, reparasjoner osv. Altså noe som har med temaet og gjøre. Kan man da si det slik at, da tar vi å fjerner 3/4 av avgiftene siden de ikke går til det de skal uansett og øker det generelle skattenivået for å ta igjen det "tapte"?

 

Blir litt på sidelinjen av denne diskusjonen men synes det er relevant uansett :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er helt OK at bilførere betaler litt ekstra til fellespotten da de ødelegger for alle andre med å forurense, støye, lage køer for bussene osv osv

 

Bare litt? Det er hinsides mye vi bilister må betale ekstra. For eksempel så er "luksusskatten" som legges på nesten alle nybiler kun noe den bedritne regjeringen har lagt på for å tjene penger. Det er absolutt ingen annen grunn.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Kollektivtrafikken er for lite fleksibel. Markedet er der men virker som ingen tør satse. Han som startet selskapet som har rute mellom Oslo og Notodden med avgang hver time hele døgnet, ble millionær når han solgte seg ut etter kort tid. Jeg tok nylig den bussen fra Oslo til Drammen sent på kvelden, den var halvfull på det merkelige tidspunktet! Men når jeg kom til Drammen var det ikke ett eneste kollektivtilbud til andre steder. Hadde valget mellom å vente i 7 timer på tog eller å ta en svindyr taxi. Ikke noe mer kollektivtransport når jeg har andre muligheter fra nå av.

 

Dessuten, de som snakker så varmt om tog og trikk og nærmest vil forby biltransport og veier, hvordan skal man få varer til butikkene med trikken? Samme type folk som er imot oljeutvinning og høyt forbruk, men samtidig er konsumentjunkies og mottar lønn eller trygd fra det offentlige.

Endret av Kaffemann
Lenke til kommentar

En av de verste bilavgiftene vi har er omregistreringsavgiften. Hvorfor skal man betale en avgift på mange tusen bare man bytter bil? Miljømessig blir det jo helt feil, da folk velger å ha en bil som ikke passer deres behov akkurat nå. Mange blir sittende med sin store bensinsluker da det er billigere enn å betale avgift for å bytte til en mer passende bil. Helt sykt og perverst er det. I andre land er tilsvarende maks et par hundre kroner.

Lenke til kommentar

Man betaler en slik dyr avgift fordi vi har en avgiftskåt stat som ikke gjør annet enn å suge folk for penger..

 

Her i Tr.heim blir vi prakket på med avgifter fordi folk velger bil i stede for buss, greit nok, men det store paradokse er at bussen koster flesk!! 30kr en f***** vei, man vil at folk skal ta bussen mere samtidig som man har landets dyreste buss.. Wtf? Henger ikke på greip.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...