Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg hører deg!

det er jo sinnsyke bil priser. bare du drar ned til tyskland kan du dele bilprisene med 2.

importeringa er jo totalt latterligt!

 

skulle bare sjekke hvor mye en ford mustang kostet å importere resultatet var:

Bilens pris: 130 000 NOK

etter importering 560 000 NOK

 

og bensin prisen er jo også ute på jordet. Her er det vel rundt 11 kr for literen i usa er det rundt 14 kr for en galleon ( 4 liter eller noe sånt)

 

det som er rart er at staten sparer rundt 270 mrd i året til fremtiden, men fremtiden er også i morgen, så Norge bør begynne å bruke litt penger (eller i hvertfall gi litt bort til u-land)

 

men norge er jo et land hvor det nesten er så mye over og avgifter at du nesten må betale 30 kr og du ma ta et kurs før du kan begynne å tenke på å hente in avisa en lørdags morgen.

Lenke til kommentar

Kanskje norge som en miljøsatsning kunne fjernet importavgiften? Vi har en utrolig gammel bilpark og det er fordi vi ikke har råd til nyere biler som er både sikrere og har mindre utslipp.

 

Og å ta buss, evt kjøre mindre er ikke et alternative for alle i Norge.

 

Veistandarden i landet vårt er veldig lav, men vi har utrolig mye vei i forhold til innbyggertallet. Det koster kanskje litt å vedlikeholde, men denne veien burde kanskje aldri ha vært bygd om det aldri var planlagt at den skulle vedlikeholdes.

Lenke til kommentar
Hvor lenge skal vi ha veier som regelrett er farlige, som koster mange liv hvert år, mange millarder i sykehus og trygdeutgifter? Og som i tillegg koster privatpersoner og bedrifter store mengder tid og penger pga, tapt tid, større vedlikeholdskostnader på bilene?

Ærlig talt, hør på deg selv. Er det virkelig veiene som er farlige, eller er det dere som har "bil som hobby" som overvurderer deres egne kjørekunnskaper og setter dere selv og oss normale mennesker i fare?

USA og Tyskland har enormt mange trafikkulykker, men makan til gode veier de har også. Kanskje det ikke er veiene i seg selv som er farlige, men personen bak rattet?

 

Bensinprisen her til lands er lav i forhold til lønna.

Ikke for de med en årsinntekt på mindre enn 300.000 kr, eller minstepensjonister, sosialklienter, etc. Det er tøft å være fattig i et rikt land.

Bensin vil alltid være dyrt for de med en liten årsinntekt, uansett hvilket land du befinner deg i. Polen, så fremt som alle andre land i den vestlige verden, har dyrere bensin enn Norge om man regner med hvor mye hver enkelt person tjener i timen.

Og selvsagt, Polen selger biler for halve prisen av det den selges i Norge, men så tjener de fire ganger så lite også.

 

Seriøst, slutt å whine. Bensin, avgifter, og bilpriser i Norge er ikke så vanvittig høye som dere skal ha det til. Og at dere har bil som hobby er ikke et argument for at prisene skal ned.

 

Skjerpings folkens!

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Jo, avgiftene i Norge er på flere punkter latterlig høye.

 

Skjerpings selv.

De er høye, ja. Men de er ikke så ekstremt mye høyere enn andre land når du tar til høyde for din timelønn sammenlignet med andres timelønn i deres land.

Så i bunn i grunn kan dere ikke klage på høye avgifter og priser i Norge, men i verden generelt.

Lenke til kommentar
Jo, avgiftene i Norge er på flere punkter latterlig høye.

 

Skjerpings selv.

De er høye, ja. Men de er ikke så ekstremt mye høyere enn andre land når du tar til høyde for din timelønn sammenlignet med andres timelønn i deres land.

Så i bunn i grunn kan dere ikke klage på høye avgifter og priser i Norge, men i verden generelt.

 

Jo, de er helt latterlige. La meg sitere meg selv:

 

Perfekt eksempel på hvorfor vårt avgiftssystem er helt bak mål:

 

http://www.dinside.no/808641/nye-golf-gti-lanseres

 

Bilen får 10 hester mer og går opp 30 000 i grunnpris???

 

Jeg høyner meg selv med:

 

Nye Ford Focus RS som starter på 714000 når innkjøpsprisen egentlig bare er 230000. EN FORD TIL 700'?!

 

Til sammenligning så starter en helt vanlig Focus på ca 200000. En Focus ST koster ca 500000. Dette er ren og skjær idioti. Avgiftslogikk mer bak mål finner man ikke.

Lenke til kommentar
Jo, de er helt latterlige. La meg sitere meg selv:

 

Perfekt eksempel på hvorfor vårt avgiftssystem er helt bak mål:

 

http://www.dinside.no/808641/nye-golf-gti-lanseres

 

Bilen får 10 hester mer og går opp 30 000 i grunnpris???

 

Jeg høyner meg selv med:

 

Nye Ford Focus RS som starter på 714000 når innkjøpsprisen egentlig bare er 230000. EN FORD TIL 700'?!

 

Til sammenligning så starter en helt vanlig Focus på ca 200000. En Focus ST koster ca 500000. Dette er ren og skjær idioti. Avgiftslogikk mer bak mål finner man ikke.

 

Nye Golf GTI er i salg i Norge nå og koster 430.000 kroner med manuell girkasse+ 445.000 kroner med DSG-kasse.

 

I Tyskland starter den på 240.000... --><div class='quotetop'>QUOTE("DinSide"

Nye Golf GTI er i salg i Norge nå og koster 430.000 kroner med manuell girkasse @ 445.000 kroner med DSG-kasse.

 

I Tyskland starter den på 240.000...

 

Jeg regner med at det er denne du klager over? At det er billigere i Tyskland enn i Norge?

 

Men nå må du også huske på at tyskere tjener mye mindre enn det vi nordmenn gjør. En normal timelønn for en ufaglært tysker ligger på mellom 4,50 til 7,50 euro. Med dagens eurokurs vil det si at en timelønn ligger fra 40 til 65 kroner i timen. Tariffen for en ufaglært i Norge lå i 2008 på 121,90 kroner (i handel og kontor sektoren).

Så seriøst, hva er det du klager over? Bilen er jo faktisk nesten billigere i Norge enn den er i Tyskland, med tanke på timelønn!

 

Kilde: http://answers.yahoo.com/question/index?qi...02162228AA12fQr og en tysker som sitter ved siden av meg som går god for det som står der.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Hva skal jeg regne på? Er innkjøpsprisen fra fabrikken i USA (eller hvor enn Ford produseres nå for tiden)?

Isåfall kommer jo frakt med på kjøpet, moms (slik alle andre ting i Norge) osv!

 

Hva koster så denne bilen i Tyskland, Polen, Frankrike og lignende land, og hvordan tjener en ufaglært i de landene sammenlignet med en ufaglært nordmann?

 

Jeg fikk resepsjonisten på hostellet mitt (er for øyeblikket i Krakow, Polen) til å sjekke ut hvor mye en Ford Focus RS 2009 modell koster i Polen. Det ligger på rundt 80 000 Zloty. Han, som ufaglært, tjener 6 Zloty i timen. 1 krone tilsvarer 0.5 zloty. Altså, han tjener 12 kroner i timen. Regn selv ut, men for han er det faktisk dyrere å kjøpe den bilen i Polen enn for oss nordmenn i Norge.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg regne på? Er innkjøpsprisen fra fabrikken i USA (eller hvor enn Ford produseres nå for tiden)?

Isåfall kommer jo frakt med på kjøpet, moms (slik alle andre ting i Norge) osv!

 

Hva koster så denne bilen i Tyskland, Polen, Frankrike og lignende land, og hvordan tjener en ufaglært i de landene sammenlignet med en ufaglært nordmann?

 

Jeg fikk resepsjonisten på hostellet mitt (er for øyeblikket i Krakow, Polen) til å sjekke ut hvor mye en Ford Focus RS 2009 modell koster i Polen. Det ligger på rundt 80 000 Zloty. Han, som ufaglært, tjener 6 Zloty i timen. 1 krone tilsvarer 0.5 zloty. Altså, han tjener 12 kroner i timen. Regn selv ut, men for han er det faktisk dyrere å kjøpe den bilen i Polen enn for oss nordmenn i Norge.

 

230000 er hvor mye det koster å få den i Norge uten skilter. Står i nyeste Autofil. ;)

 

Når du heller sammenligner hvor mye en RS koster i forhold til ST i Norge (drøyt 230k mer) og f.eks i England (drøyt 50k mer). Vi tjener ikke 4.5x så mye i Norge som i England, vi tjener ca 1.5x mer.

 

Avgiftene som ligger helt i bånn er det ikke noe galt med, men når det kommer til effekt og hester er vi helt ute å kjøre. I utlandet koster en Focus ST mindre enn en Golf GTI, i Norge er det helt omvendt kun på grunn av effektavgiftene.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Minstelønnen i Storbritannia er 5 pund, så vi tjener nærmere 2,5 ganger mer.

 

Hvor mye mer forurenser en bil med mere effekt og hester enn den uten?

 

jeg hører deg!

det er jo sinnsyke bil priser. bare du drar ned til tyskland kan du dele bilprisene med 2.

importeringa er jo totalt latterligt!

 

skulle bare sjekke hvor mye en ford mustang kostet å importere resultatet var:

Bilens pris: 130 000 NOK

etter importering 560 000 NOK

 

og bensin prisen er jo også ute på jordet. Her er det vel rundt 11 kr for literen i usa er det rundt 14 kr for en galleon ( 4 liter eller noe sånt)

 

det som er rart er at staten sparer rundt 270 mrd i året til fremtiden, men fremtiden er også i morgen, så Norge bør begynne å bruke litt penger (eller i hvertfall gi litt bort til u-land)

 

men norge er jo et land hvor det nesten er så mye over og avgifter at du nesten må betale 30 kr og du ma ta et kurs før du kan begynne å tenke på å hente in avisa en lørdags morgen.

 

Du kan dele bilprisene med to, men det må du også med lønningene.

Det samme gjelder bensin. Norge har relativt billig bensin i forhold til andre steder i verden.

 

Og synes du virkelig at Norge er så skremmende dyrt og mye avgifter, så kan du jo prøve å flytte til ett annet land. Skaff deg jobb der, og tjen slik som en normal innbygger i det landet ville ha tjent, så forstår du at Norge er ikke så dyrt som du vil ha det til.

Lenke til kommentar

Er det ikke gjennomsnittslønna som teller? Vi tjener i snitt 350' i Norge mens de tjener 200' i England (det er de tallene jeg har fått opplyst).

 

Focus ST: 224g CO2, 225hk, ~0.8l/10km i snitt

Focus RS: 225g CO2, 300hk, ~0.8l/10km i snitt

 

Kan ikke se hvordan staten på noe som helst plan kan forsvare at en bil med helt identisk utslipp og kun mer effekt skal koste 230000kr mer.

Lenke til kommentar
Er det ikke gjennomsnittslønna som teller? Vi tjener i snitt 350' i Norge mens de tjener 200' i England (det er de tallene jeg har fått opplyst).

 

Focus ST: 224g CO2, 225hk, ~0.8l/10km i snitt

Focus RS: 225g CO2, 300hk, ~0.8l/10km i snitt

 

Kan ikke se hvordan staten på noe som helst plan kan forsvare at en bil med helt identisk utslipp og kun mer effekt skal koste 230000kr mer.

 

hvis det er i avgifter så er det teit, men ford må jo bruke bedere deler.

 

det som er sinnsykt er at an ny audi a6 1.8 T (150hk)koster rundt 700 000

hvis en drar til usa så kan man kjøpe en audi rs6 (570hk)også til 700.000

Lenke til kommentar

Sånn til info: vi har ikke lovfestet minstelønn i Norge. Det vil si at du i teorien kan tjene 10kroner timen (sett at du f.eks. er selger og av en eller annen idiotisk grunn bare har provisjonsbasert lønn). Det blir dermed håpløst å sammenligne "minstelønn" for å regne om en bil er dyr eller ei.

 

Det holder å se på bilparken. Vi har Europas eldste. Det burde ikke være holdbart for et land som omtaler seg selv som verdens rikeste. Gamle biler er mindre sikre og forurenser mer enn nyere biler. Økt vrakpant vil føre til at færre av de gamle vrakene våre blir eksportert til f.eks. afrika.

 

USA og Tyskland har mange ulykker, ja, men der kjøres det vel mer bil enn i Norge også? Uten at jeg har sjekket, så vil jeg anta at de har mange trafikkulykker i Latvia også. Det er nok mange årsaker til at de har flere ulykker der enn i Norge, men noen av dem er ganske åpenbare; de er flere mennesker og bruker bilen mer..

 

Se til Sverige, et land vi bør kunne sammenligne oss med på de fleste områder. Likevel et land som er oss overlegen på 'alle områder', men vi kan likevel slå oss på brystet fordi vi sitter med sugerør i Nordsjøen.

 

Hvor mye mer forurenser en bil med mere effekt og hester enn den uten?

 

Og synes du virkelig at Norge er så skremmende dyrt og mye avgifter, så kan du jo prøve å flytte til ett annet land. Skaff deg jobb der, og tjen slik som en normal innbygger i det landet ville ha tjent, så forstår du at Norge er ikke så dyrt som du vil ha det til.

 

Jeg så en eller annen test (ikke vitenskaplig, men likevel - tror den var utført av 5th Gear eller TopGear) hvor de kjørte en M5 eller M3 bak en Toyota Prius på en bane. Fører av Prius skulle kjøre det han var god for, mens M3/M5 skulle bare holde følge. Da de hadde kjørt en stund viste det seg at Priusen var minst miljøvennlig ved den typen kjøring. Som en konklusjon kan vi vel da anta at antall hester har mindre å si enn kjørestil?

 

Ellers er det et kjempelurt tips å be dem som ikke liker landets politiske føringer rømme landet framfor å be dem bruke stemmeretten ved neste valg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...