Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

En annen ting jeg har lyst til å nevne angående FRPs alternative transportplan, er at de ønsker med denne å flytte store mengder persontrafikk fra fly til vei. Dette får kraftig hets fra AP-politiker Reinert Eidshaug.

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article3557921.ece

 

Hvor er miljøforkjemperne i denne debatten??

 

 

SPs logikk forstår jeg ikke:

http://www.senterpartiet.no/article52582.html

 

De sier at FRPs flytte av trafikk fra fly til ny og bedre vei vil nedbygge næringslivet i fylket. Hvorfor det, fordi de plutselig har en vei de kan kjøre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vei standarden er fortsatt som 100 år siden, beregnet vei for hest og kjerre som skal "forestille" en vei for bil.

Dette er, mildt sagt, det reneste vås. Har du i det hele tatt sjekket hvordan veistandarden var for 100 år siden? Hvor mange kilometer asfaltert vei var det i 1909? Hvor mange planfrie kryss og rundkjøringer var det i 1909? I dag kan man holde en snittfart på minst 70 km/t med vogntog (40-50 tonn) på de fleste stamveiene, hvordan var dette i 1909?

 

Det har skjedd ekstreme forandringer med veiene de siste årene, og standarden har blitt svært mye bedre. Rundt Oslo er det motorvei 6-10 mil i alle retninger, og veien er stadig under utbygging. I fjor ble staten ferdig med å bygge ut 4-feltsvei til Svinesund, på andre siden av fjorden har man kommet til Tønsberg, det bygges i høyt tempo fra Kristiansand og nordøstover, fra Tønsberg og sørover, og fra Gardermoen og nordover mot Hamar. De norske motorveiene har kanskje verdens beste standard, blant annet har de gatelys hele veien, noe som blir oppfattet som en ekstrem luksus i de fleste andre land.

 

Mellom Bergen og Oslo fikk vi for noen år siden Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel som gjør at det sjelden er problemer å komme mellom Øst-og Vestlandet. E134 mellom Drammen og Haugesund har gjennomgått store forbedringer de siste 10 årene, reisetiden er forkortet med rundt en time og veistandarden har blitt svært mye bedre.

 

Jeg synes det er mye syting om veistandarden i Norge, men hva er det egentlig folk forventer seg? Noen debattanter minner meg om en figur av Bård og Harald, han som ville ha leddbuss i Finnmark. Husk at det ikke er særlig samfunnsmessig forsvarlig å bygge 160 mil 4-felts motorvei til de 72 000 (!) finnmarkingene for at de skal kunne komme seg på Ikea i Trondheim litt raskere.

 

Til dere som klager over dårlig veistandard: Hvilke veier mener dere burde bygges ut (ikke nevn veier der utbygging allerede er planlagt), og hva slags samfunnsmessige konsekvenser mener dere at dette vil få, som rettferdiggjør at MINE PENGER brukes på denne veien?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan dere sosialister tror at bussene deres skal komme seg frem når det ikke vedlikeholdes veier. Også, dere må faktisk innse at det er mange her i landet som har bil som hobby. Skal vi bare flytte da eller? Forøvrig syntes jeg at, om man ønsker bedre buss- eller togtilbud, så får de som tar det betale for seg. Jeg gidder ikke betale for at folk skal kunne ta toget.

Helt enig! Skal veiene bare brukes til transport midler, bus og taxi osv mens vi som liker å kjøre bil må lide? Det føles så man ikke er velkommen her når man liker bil. Og det med at de krever bompenger fordi de skal skryte at de har bygd ny vei er jo helt latterlig. Vi har nok utgifter som dekker de kostnadene de bruker på de få veiene de bygger. Nok et eksempel, Sverige har ikke bompenger, men alikavel har de ordentlige veier.

Lenke til kommentar

de som snakker om dårlig E6 er sikkert de som bor i nordland og oppover, om du har kjørt hele E6 vil du legge merke til at strekningen Trondheim --> Fauske minner meg om at noen har brukt en passer når de tegnet veien. kom det en stein skulle man ikke gjennom steinen men rundt og etter den svingen kom det en stein til som man skal gå rundt.

 

har faktisk sett hele E6 fra Svinesundbruen til svergie til Ballangen utfor Narvik, men faktisk der jeg har kjørt er Trondheim - Fauske grusom

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Dette er, mildt sagt, det reneste vås. Har du i det hele tatt sjekket hvordan veistandarden var for 100 år siden? Hvor mange kilometer asfaltert vei var det i 1909? Hvor mange planfrie kryss og rundkjøringer var det i 1909? I dag kan man holde en snittfart på minst 70 km/t med vogntog (40-50 tonn) på de fleste stamveiene, hvordan var dette i 1909?
Nei, du kan ikke holde en snittfart på 70km/t på ikke-4feltsveier som de alle fleste veier i Norge er, du må nemlig hele tiden stoppe pga kø, dårlig veistandard, kryss, rundkjøringer, osv, spesielt med vogntog.

 

Det har skjedd ekstreme forandringer med veiene de siste årene, og standarden har blitt svært mye bedre. Rundt Oslo er det motorvei 6-10 mil i alle retninger, og veien er stadig under utbygging. I fjor ble staten ferdig med å bygge ut 4-feltsvei til Svinesund, på andre siden av fjorden har man kommet til Tønsberg, det bygges i høyt tempo fra Kristiansand og nordøstover, fra Tønsberg og sørover, og fra Gardermoen og nordover mot Hamar. De norske motorveiene har kanskje verdens beste standard, blant annet har de gatelys hele veien, noe som blir oppfattet som en ekstrem luksus i de fleste andre land.

Selv E6 rundt Oslo er mange steder ikke klassifisert som motorvei men som vanlig 4 felts veg med 60-sone om vinteren. Alle disse veiene rundt Oslo er underdimensjonerte i forhold til trafikkmengden. Du kan ikke si at norske motorveier har høyest standard i veien, der man kan regelrett møte hull i veien, krappe svinger og 60-soner. Har du i det hele tatt kjørt på store motorveier rundt i Europa?

 

Mellom Bergen og Oslo fikk vi for noen år siden Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel som gjør at det sjelden er problemer å komme mellom Øst-og Vestlandet. E134 mellom Drammen og Haugesund har gjennomgått store forbedringer de siste 10 årene, reisetiden er forkortet med rundt en time og veistandarden har blitt svært mye bedre.
2-felts...

 

Jeg synes det er mye syting om veistandarden i Norge, men hva er det egentlig folk forventer seg?

Når vi betaler astronomiske summer i avgifter hvert år? Vannvittig mye MER!

Til dere som klager over dårlig veistandard: Hvilke veier mener dere burde bygges ut (ikke nevn veier der utbygging allerede er planlagt), og hva slags samfunnsmessige konsekvenser mener dere at dette vil få, som rettferdiggjør at MINE PENGER brukes på denne veien?

 

Sammenhengende Motorvei kl. A:

Sandvika-Hønefoss-Bergen

Hønefoss-Gjøvik-Lillehammer

Lillehammer-Trondheim

Drøbak/Vinterbro-Hvam/Lillestrøm.

Bergen-Stavanger-Kristiansand.

Trondheim-Bergen

Trondheim-Fauske

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
De norske motorveiene har kanskje verdens beste standard, blant annet har de gatelys hele veien, noe som blir oppfattet som en ekstrem luksus i de fleste andre land.

Jeg tror problemet er at de som mener veiene her er bra, ikke har vært i andre land og sett hvordan veiene er der iforhold til her. Verdens beste standard på vei i Norge tror jeg hadde kommet på siste plass når folk hadde fått se hvordan veien er andre steder. Hva får deg til å tro at det er mangel gatelys andre steder i europa enn her når de allerede har bedre veier?

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Sammenhengende Motorvei kl. A:

Sandvika-Hønefoss-Bergen

Hønefoss-Gjøvik-Lillehammer

Lillehammer-Trondheim

Drøbak/Vinterbro-Hvam/Lillestrøm.

Bergen-Stavanger-Kristiansand.

Trondheim-Bergen

Trondheim-Fauske

 

 

Utrolig enig i den. Dette er absolut noe vi kunne brukt oljepengene på, istedet for å hive dem i dass på wallstreet.

Lenke til kommentar
i disse tider er det plutselig blitt så populært med kultur og kulturhus i hele Norge mens veier er litt nedprioriter etter min mening :ermm:

 

 

Ja, og hva fan skulle vi med oprahus? har vært på det en gang, og var ikke særlig imponert, men det har vel kansje en sammenheng med det jeg sett fra før uansett er det mye annet vi har brukt penger på:

 

Koran-skoler i pakistan(!) for å ........? Ja det er faktisk snakk om veldig mange millioner kroner. Dette har enten vært skoler for opplæring av radikal islamisme, eller så har de rett og slett aldri eksistert.

 

Hvorfor bruker vi penger på koran skoler i ett land på ett annet kontinent? Selv har vi jo en annen statsreligion. Det er sykehus kø, dårlig eldreomsorg, dårlige veier og skoler. Helt tragisk.

Lenke til kommentar
vi har brukt penger på:

 

Koran-skoler i pakistan(!) for å ........? Ja det er faktisk snakk om veldig mange millioner kroner. Dette har enten vært skoler for opplæring av radikal islamisme, eller så har de rett og slett aldri eksistert.

 

Hvorfor bruker vi penger på koran skoler i ett land på ett annet kontinent? Selv har vi jo en annen statsreligion. Det er sykehus kø, dårlig eldreomsorg, dårlige veier og skoler. Helt tragisk.

 

Hva i svarteste h...?? Kilde?

Lenke til kommentar
vi har brukt penger på:

 

Koran-skoler i pakistan(!) for å ........? Ja det er faktisk snakk om veldig mange millioner kroner. Dette har enten vært skoler for opplæring av radikal islamisme, eller så har de rett og slett aldri eksistert.

 

Hvorfor bruker vi penger på koran skoler i ett land på ett annet kontinent? Selv har vi jo en annen statsreligion. Det er sykehus kø, dårlig eldreomsorg, dårlige veier og skoler. Helt tragisk.

 

Hva i svarteste h...?? Kilde?

 

Kilde til den forbanna galskapen:

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article316005.ece

 

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article516804.ece

 

http://www.abcnyheter.no/node/52756

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.3568674

 

150 millioner norske kroner til det tullet, mens norske skoler forfaller. Tenk på hvor mange nye pulter og stoler man får, eller nye bøker!!! faen ta.

 

Oppretter ny tråd om dette i morgen, dette må folket få vite mer om. Helt latterlig. Med en hånd kriger vi mot terror med den andre fremmer vi den, forbannat.

Lenke til kommentar
Sammenhengende Motorvei kl. A:

Sandvika-Hønefoss-Bergen

Hønefoss-Gjøvik-Lillehammer

Lillehammer-Trondheim

Drøbak/Vinterbro-Hvam/Lillestrøm.

Bergen-Stavanger-Kristiansand.

Trondheim-Bergen

Trondheim-Fauske

 

Sandvika-Hønefoss er under utbygging. Hønefoss-Bergen er under utbygging.

 

 

Hønefoss-Gjøvik? Veien er jo helt OK, hva er problemet her?

Gjøvik-Mjøsbrua er OK, ikke noe behov for 4-feltsvei slik jeg ser det.

Mjøsbrua-Lillehammer går stort sett greit, ikke noe stort behov for motorvei

Lillehammer-Trondheim: Tja, er nok bedre å bygge ut Elverum-Trondheim til 2-feltsvei med midtdeler og forbikjøringsfelt

Vinterbro-Lillestrøm: Er 80% 4-feltsvei i dag, og resten er under utbygging og snart klar

Bergen-Stavanger-Kristiansand: Ser ikke problemet. Det er gjort flere store utbygginger de siste årene, og det er flere på gang, det er fortsatt et par ferger, men forventer du 4-felts fergefri motorvei hele veien, så overvurderer du de samfunnsøkonomiske fordelene.

Trondheim-Bergen: 4-felts motorvei? Nå får du slutte å tulle. Hvis du har statistikk for trafikkgrunnlaget som underbygger dette, vil jeg gjerne at du poster det her.

Trondheim-Fauske: Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner denne veien særlig godt, men er det virkelig grunnlag for 4-felts motorvei på denne strekningen? Hva er årsdøgntrafikken?

Lenke til kommentar
Bensinprisen her til lands er lav i forhold til lønna.

 

Bensinavgiften burde vært tre ganger høyere enn den er nå, for å hjelpe med å få bukt med klimaendringene. Politikken som føres nå er uforsvarlig, korttenkt og egoistisk.

 

En slik politikk ville knust den norske velferdsstaten. Kollektiv-trafikken vil dø. Flytrafikken vil dø. Transportnæringer vil dø.

 

Vi kommer i tillegg til å se en utflagging av en annen dimensjon. Tror jeg er glad for at du ikke har noe makt. ;)

Lenke til kommentar
Sammenhengende Motorvei kl. A:

Sandvika-Hønefoss-Bergen

Hønefoss-Gjøvik-Lillehammer

Lillehammer-Trondheim

Drøbak/Vinterbro-Hvam/Lillestrøm.

Bergen-Stavanger-Kristiansand.

Trondheim-Bergen

Trondheim-Fauske

 

Sandvika-Hønefoss er under utbygging. Hønefoss-Bergen er under utbygging.

 

 

Hønefoss-Gjøvik? Veien er jo helt OK, hva er problemet her?

Gjøvik-Mjøsbrua er OK, ikke noe behov for 4-feltsvei slik jeg ser det.

Mjøsbrua-Lillehammer går stort sett greit, ikke noe stort behov for motorvei

Lillehammer-Trondheim: Tja, er nok bedre å bygge ut Elverum-Trondheim til 2-feltsvei med midtdeler og forbikjøringsfelt

Vinterbro-Lillestrøm: Er 80% 4-feltsvei i dag, og resten er under utbygging og snart klar

Bergen-Stavanger-Kristiansand: Ser ikke problemet. Det er gjort flere store utbygginger de siste årene, og det er flere på gang, det er fortsatt et par ferger, men forventer du 4-felts fergefri motorvei hele veien, så overvurderer du de samfunnsøkonomiske fordelene.

Trondheim-Bergen: 4-felts motorvei? Nå får du slutte å tulle. Hvis du har statistikk for trafikkgrunnlaget som underbygger dette, vil jeg gjerne at du poster det her.

Trondheim-Fauske: Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner denne veien særlig godt, men er det virkelig grunnlag for 4-felts motorvei på denne strekningen? Hva er årsdøgntrafikken?

 

Dette er forslag. Med Vinterbro-Lillestrøm mener jeg utenom Oslo. De andre er også forslag for å styre mellombystrafikken utenom Oslo. Skal du f.eks. fra Kristiansand til Trondheim, må du innom Oslo med påfølgende køer, piggdekkavgifter, svevestøv og f*nskap.

Går an å tenke på framtidig trafikkgrunnlag også. Bare tenk hvor stor nytte dette har om 15-20 år. På tide at noe bygges for framtiden og ikke bare for å fikse noe som skulle vært gjort for 30 år siden. Jeg mener den store innenlands flytrafikken vi har i Norge er unødvendig med de relativt små avstandene mellom byene.

Lenke til kommentar

(merk sarkasme) Norge er jo verdens sosial kontor. så de må få inn penge fra et sted hvorfor ikke bilister? (slutt)

 

NTP med 10 års ramme? bygge noen små veier, gjør det på 5 år max

faen ta jeg stemmer FRP dritt lei av kommunister som ikke bryr seg om norge

Lenke til kommentar

Og jeg er lei av rånere som ikke bryr seg om annet enn veier, muslimer og alkohol.

Om dere vil ha bil som hobby så får dere betale for det også.

Når det er sagt så vet jeg at det er mange ute på bygdene som er helt avhengige av bil til/fra jobb, men å klage på at veiene er for dårlige når man ikke kan ligge i gjennomsnitt 70km/t blir for dumt. Da har du tydeligvis aldri regnet faktisk gjennomsnittshastighet.

Hvor mye skal det koste? Hvorfor bruke så ufattelig mye penger på at folk kan spise frokost 5min senere?

Lenke til kommentar
Når det er sagt så vet jeg at det er mange ute på bygdene som er helt avhengige av bil til/fra jobb, men å klage på at veiene er for dårlige når man ikke kan ligge i gjennomsnitt 70km/t blir for dumt. Da har du tydeligvis aldri regnet faktisk gjennomsnittshastighet.

Hvor mye skal det koste? Hvorfor bruke så ufattelig mye penger på at folk kan spise frokost 5min senere?

 

Rundt 70km/t er faktisk den mest drivstofføkonomiske hastigheten for mange biler. Skulle gjerne hatt veier der man kunne holde 70-80km/t hele veien, og slippe å måtte bremse hele tiden for alle mulige krappe svinger, trafikklys, rundkjøringer, og annet tull. Dette hører ikke hjemme på en RIKSVEI. Og hva mener du med faktisk gjennomsnittshastighet?

 

Hvor lenge skal vi ha veier som regelrett er farlige, som koster mange liv hvert år, mange millarder i sykehus og trygdeutgifter? Og som i tillegg koster privatpersoner og bedrifter store mengder tid og penger pga, tapt tid, større vedlikeholdskostnader på bilene?

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Med faktisk gjennomsnittshastighet så mener jeg hele veien, fra punkt a i garasjen, til punkt b på jobb. Fra start til stopp. Det er så og si umulig å gjennomføre og skulle man det så kommer det til å koste astronomiske summer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...