Salt kjeks Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Båter vil alltid bruke mer drivstoff enn biler, uansett hvor gode motorene skulle bli. Når du kjører over fjorden pløyer du opp mye bølger. Båtene bruker mye energi på å skyve vann til sidene. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Båtmotorer og MC/Moped motorer må da også ha vesentlig høyere giftig utslipp per mengde drivstoff forbrukt en dagens bilmotorer. Det regelrett stinker drivstoff av utslippene til disse motorene. Endret 7. november 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
kadett Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvordan lå gasshendelen på den yamarin båten din iløpet av de 5 dagene? Nå vet ikke jeg årsmodellen på motoren din men nye firtaktere er ikke noe miljøsvin ihvertfall men, at det kan gå en del bensin er naturlig siden utenbordsmotorer gjerne blir pressa litt ekstra Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Den lå stort sett på 70-100% gass, da holdt jeg en fart i underkant av 40 knop. Det var en totakter, men dog avlikevel. Har nå en 210hk diesel på en 21 fot skjærgårdsjeep med 190L tank. Bruker betraktelig mindre enn gamle Yamarinen, men sluker en god del den også. Den er kun 2 fot større og har nesten dobbelt så mye kraft, men klarer bare såvidt det er å bryte 40knop med spaken på full gass. Jeg tenkte bare at det kunne være en litt artig sammenligning båtmotorer kontra bil. Endret 7. november 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Det er jo så enkelt som at aerodynamikk er litt enklere å hanskes med enn hydrodynamikk. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Båtmotorer og MC/Moped motorer må da også ha vesentlig høyere giftig utslipp per mengde drivstoff forbrukt en dagens bilmotorer. Det regelrett stinker drivstoff av utslippene til disse motorene. Totaktere brenner smøringsoljen sammen med bensinen. Det gjør ikke firetaktere. Denne oljen avgir i større eller mindre grad både røyk og lukt. Dette gjelder særlig eldre totaktere med forgasser. Angående forbruk er de moderne totakterne på et like bra nivå som firtakterne. Det finnes naturligvis mange forskjellige båtmotorer, hvor noen er bedre og noen er dårligere. Den som vel regnes som den minst tørste (av de store som ble diskutert her) er Mercury Verado. Det er en high-tech moderne firetakter med kompressor og turbo, og som i tillegg er veldig rolige, så det er tydelig at det er utvikling også på den fronten. Og siden du nevner moped/mc, så kan jeg si at jeg har en lett mc 4-takt (15 hk) som knapt bruker bensin. Det er en moderne motor med elektronisk innsprøytning og to katalysatorer, så den er ikke noen miljøbombe. 0,2 liter mila faktisk forbruk (blandet, kanskje mest bykjøring) er heller ikke så forferdelig. Det er 2-takterne som er synderne der. De har forgasser og slipper ut en del røyk, støy og stank. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Regn ut bilavgiftene på utslipp og ikke motor. Vi skal forkusere på miljø men myndighetene gjør ikke mye. Hvorfor har vi ikke mer biodiesel i Norge? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Fint å høre Theo ---- Én faktor kan være at man bruker matjord til å dyrke planter til drivstoffproduksjon, som gir mindre mat på markedet, og høyere matvarepriser. Vi i de rike landene har råd til å betale et par kroner ekstra for en kilo ris, men det er de fattigste i verden som får problemene ved liten mattilgang. Dette har ført til en del motstand mot biodiesel. Endret 10. november 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå