Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Slike grafer kan en dessuten få til å vise akkurat det en vil.

Hvordan det? Om så var tilfelle, kan ikke grafer like godt manipuleres av klimaforkjempere?

Den du viser til viser blant annet sykluser på rundt 150 000 år, ut fra iskjerner i Vostok. For det første lite representativt for å kunne snakke globalt....

Hvorfor ikke det? Denne grafen fant jeg på wikipedias sider under stikkordet 'klimaendring'. Dette er Antarktis, som har blitt regnet som en slags 'verdens navle' hva klimaendringene angår. Da bør det holde som en pekepinn.

Kommentar utover det er at du ikke ut fra den grafen kan lese inn i framtiden de neste 50-100 år og forutsi CO2-nivået i atmosfæren og global temperatur.

...Noe man uansett ikke kan forutsi, fossilt Co-2-utslipp eller ei. Kan hende det stiger noen tusen år til, for så å gå nedover i 20.000 år. Ingen vet. Dette er egentlig ikke et motargument.

Det er ikke de naturlige svingningene jeg er bekymret for, det er det faktum at vi enkle, dumme mennesker driver rovdrift på planeten vår og står i fare for å være skyld i en forsterking av disse naturlige svingningene.

Man bruker det av ressurser man har, til man går tom. Vi lever alle godt som følge av industri; dette ser jeg ingen grunn til å bekjempe eller forby. Eventuell rovdrift på planeten kommer snarere inn under vårt økende globale overbefolkningsproblem, spør du meg. Ikke noen sportsbiler eller SUV'er med høyere Co-2-utslipp.

Mye strides de lærde stort om ennå, og siden de med peiling ikke er enige velger jeg å heller satse på føre var enn brent barn, noe jeg synes langt flere også burde.

Hvorfor ta sjansen?

*Sukk* Ser egentlig ikke den helt store risikoen.

Og hvis ikke du ser problemet med global oppvarming, så bør du virkelig sette deg ned og lese litt om konsekvensene av økt global temperatur.

Av grunner nevnt tidligere, har mennesket liten påvirkningskraft fra eller til på dette.

Uansett er klimadebatten way off topic i tråden her, det er bilavgiftene det gjelder.

Det er jeg i grunnen enig i. Vil også bare nevne at jeg ikke er en type som går inn for å sløse og forsøple mest mulig. Det er det egentlig svært få av oss som er. Så kan vi kanskje si oss enige på halvveien.

 

Peace out.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selskapet som driver lokalbussene i Bodø har bestemt seg for å kutte ut månedskort.

Normalt er det fylkeskommunen som bestemmer priser på bussreiser, månedskort etc. De legger driften av rutebussene ut på anbud, og vurderer prisen etter det. Det høres rart ut at selskapet deretter har myndighet til å fjerne månedskort uten fylkeskommunens velsignelse. Har du noen kilde til dette?

Det varierer sannsynligvis fra by til by. Enkelte steder er det fylkeskommunen som eier busselskapet, andre steder er det et privateid selskap. Selskapet kuttet ut månedskort fordi det var for dyrt og ulønnsomt å drive. Resultatet av dette var at kommunen sørget for noe greier så studenter får gratis buss eller noe slikt til og fra skolen. Jeg bor ikke i Bodø selv, så vet ikke nøyaktig hvordan det fungerer.

 

Jeg har ikke noen kilde, men jeg hørte noe slikt av en venninne av meg som bor i Bodø og tar buss hver dag til og fra skolen.

Lenke til kommentar

Ser man det. Med sikre biler kan man altså få kjempesammenstøt hvor innvolverte parter kommer uskadd fra det. Hadde jeg gjort det samme med min bil fra starten av 90-tallet (skryter fra meg noen år, men folk flest har nyere bil enn meg..) ville jeg vært flat uansett.

Lenke til kommentar
Ser man det. Med sikre biler kan man altså få kjempesammenstøt hvor innvolverte parter kommer uskadd fra det. Hadde jeg gjort det samme med min bil fra starten av 90-tallet (skryter fra meg noen år, men folk flest har nyere bil enn meg..) ville jeg vært flat uansett.

Tror du det er tilfeldig at det var en sportsbil involvert i kollisjonen?

Lenke til kommentar
Ser man det. Med sikre biler kan man altså få kjempesammenstøt hvor innvolverte parter kommer uskadd fra det. Hadde jeg gjort det samme med min bil fra starten av 90-tallet (skryter fra meg noen år, men folk flest har nyere bil enn meg..) ville jeg vært flat uansett.

Tror du det er tilfeldig at det var en sportsbil involvert i kollisjonen?

 

Helt sikkert ikke. I Norge hadde derimot denne personen kjørt på en gammel Toyota samtidig som han fikk en Polo fra 1990 i baken. Resultat 3-6 døde. Her ser det ut til at alle bilene hadde stålbjelke m.m. og kom fra ulykken med materielle skader.

Lenke til kommentar

Ja! :thumbs: Og fartssperren burde vært koblet opp mot GPS slik at man aldri kunne kjøre fortere enn 40 i 40-sonen, 50 i 50-sonen osv.

 

 

 

[/ironi]

 

Typisk SV-mentalitet. Hvorfor tillate at noen har noe som ikke alle har råd til? Alle burde kjøre elbil, eller til nøds en VW Polo med hamsterhjul-motor.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke fordi ikke alle har råd, for de fleste biler kan bryte 100 km\t fartsgrenser, det var vel heller fordi at å bryte fartsgrensen er ulovlig så hvorfor tilrettelegge? Det er greit at dyre biler har god akselerasjon, men i Norge har det ingen hensikt å kunne kjøre i 300km\t, for det har du ganske enkelt ikke lov til. Når det da kan forhindres så enkelt så skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke plomberer enhver bil.

 

GPS-biten var ikke dumt du, det burde vel egentlig gjøres med alle nyere biler.

Lenke til kommentar

Men hvor mye? Alle biler som importeres til Norge burde vel plomberes til 100 km\t. Eller legge inn en elektronisk sperre som ikke lar deg kjøre fortere en 100km\t i Norge siden de fleste nyere biler er halvveis motor og halvveis pc. Da kan du få sperren oppdatert om du drar til et land med høyere grenser.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man ha behov for å kjøre forbi om den forran deg holder fartsgrensen?

 

Ambulanser og andre utrykningskjøretøy må selvfølgelig være untatt. Ang syketransport med personbil, om alle bilene var plombert til 110 km't så hadde vi ikke trengt så mye syketransport. Er det noen som har sett statistikk for hvilke "fartssoner" er mest utsatt for ulykker? Jeg mener, er det flere ulykker under 110 kmt eller over?

Lenke til kommentar
Men hvor mye? Alle biler som importeres til Norge burde vel plomberes til 100 km\t. Eller legge inn en elektronisk sperre som ikke lar deg kjøre fortere en 100km\t i Norge siden de fleste nyere biler er halvveis motor og halvveis pc. Da kan du få sperren oppdatert om du drar til et land med høyere grenser.

 

Det er sjåførene som er problemet, ikke bilene. Åpn' opp øya.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man ha behov for å kjøre forbi om den forran deg holder fartsgrensen?
Hvem snakker om å kjøre forbi noen som holder fartsgrensen?
Ang syketransport med personbil, om alle bilene var plombert til 110 km't så hadde vi ikke trengt så mye syketransport. Er det noen som har sett statistikk for hvilke "fartssoner" er mest utsatt for ulykker? Jeg mener, er det flere ulykker under 110 kmt eller over?
Vil du påstå at færre blir gravide om vi blomberte alle biler? Om det skjer ulykker andre steder enn i trafikken.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...