CellularDude Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Kjøpte for noen måneder siden Steinberg Sequel, som både har sequencer og muligheter for audio-innspillinger, i tillegg til en bråte lyder. Dessverre er minneforbruket høyt, i alle fall låser programmet seg titt og ofte. I tillegg er det for mye forsinkelse mellom tangentanslag og når anslaget vises på skjermen. Har prøvd Sequel på to Acer-maskiner med hhv Windows Vista og 4 GB minne og Windows XP og 2 BG minne. Bruker et Casio keyboard med USB-overføring til PCen. Noen som kan anbefale et sequencerprogram de har gode erfaringer med, og som ikke er så ressurskrevende. Fint om det følger med en del lyder i tillegg. Prisen bør ligge under 3000 kr. EDIT: Glemte å skrive at programmet hakker nå jeg prøver å ta opp musikk. Har et eksternt lydkort (Creative). Kanskje dette ville hjelpe. Lydkortene på bærbare PCer er vel ikke de beste for musikkinnspilling Kunne egentlig tenkt meg en Mac med Garageband, men det blir nok en altfor dyr måte å kjøpe sequencer på, for å si det slik... Endret 21. mars 2009 av CellularDude Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Du trenger nok et dedikert lydkort til lydproduksjon. De som sitter i vanlige maskiner er nok litt for trege hva forsinkelse angår. Tror det ville løst mange av problemene dine, men er redd for at det creativekortet ikke er bra nok, selv om det sikkert er bedre enn det innebygde. Har ikke prøvd sequel, men kjører cubase 4, også fra steinberg, jeg har 1gb minne og er har aldri vært borti minneproblem, har vel hatt max 20 spor. Kan også legge til at vista ikke er godvenner med musikkprogrammer, hvertfall når det gjelder cubase. Det er også et par småting du kan gjøre for å forbedre maskinen til musikkbruk. Skru av alt som heter systemlyder, ta bort alt av programmer du ikke bruker, og sett maskinen til å prioritere bakgrunnsoppgaver. (kontrollpanel->system-> avansert->ytelser,innstillinger) Men strengt tatt skulle ikke dette være nødvendig med en sprek maskin. Lydkortet er nok flaskehalsen er jeg redd Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Du trenger nok et dedikert lydkort til lydproduksjon. De som sitter i vanlige maskiner er nok litt for trege hva forsinkelse angår. Tror det ville løst mange av problemene dine, men er redd for at det creativekortet ikke er bra nok, selv om det sikkert er bedre enn det innebygde. Har ikke prøvd sequel, men kjører cubase 4, også fra steinberg, jeg har 1gb minne og er har aldri vært borti minneproblem, har vel hatt max 20 spor. Kan også legge til at vista ikke er godvenner med musikkprogrammer, hvertfall når det gjelder cubase. Det er også et par småting du kan gjøre for å forbedre maskinen til musikkbruk. Skru av alt som heter systemlyder, ta bort alt av programmer du ikke bruker, og sett maskinen til å prioritere bakgrunnsoppgaver. (kontrollpanel->system-> avansert->ytelser,innstillinger) Men strengt tatt skulle ikke dette være nødvendig med en sprek maskin. Lydkortet er nok flaskehalsen er jeg redd Hadde jo mine klare mistanker med hensyn til lydkortet, så jeg får i alle fall først prøve med Creative-kortet. Det beste hadde jo vært en stasjonær PC, men det har jeg ikke. I alle fall ikke en som er laget etter 2005. Takk for godt og utførlig svar! Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Har installert Sequel igjen på maskinen med Win Vista og 4 GB minne, og denne gangen hakket det ikke særlig. Ikke vet jeg hvorfor. Men forsinkelsen mellom keyboard og program er fremdeles ikke bedre, noe som ikke er motiverende. Det blir mye bruk av quantize-funksjonen. Etter mye leting og styring på nettet, fikke jeg vite at man kunne installere et lite program som skal forbedre dette; ASIO4ALL. Så får vi se hvordan det går. Men uansett er ikke Sequel ideelt for meg. Det har blant annet ikke note-funksjon, og jeg får ikke høre lydene på forhånd før jeg velger å bruke dem i et spor. Dessuten vet jeg ikke hvordan man endrer instrument på et allerede opprettet spor. Da blir det tungvint! Derfor vurderer jeg Cakewalk Sonar Home Studio 7, som også har note-funksjon. Kan bestille det på nettet, men har ikke funnet ut om det går an å laste det ned etter kjøp, slik at jeg kan bruke det med en gang. EDIT: Det kunne ikke lastes ned, nei... Får høre med en forhandler. EDIT 2: ASIO4ALL gjorde virkelig underverk!! I tillegg til å installere denne, slo jeg av systemlydene og Aero i Win Vista. Forsinkelsen mellom keyboard og program var mye, mye mindre, og dermed kunne jeg for første gang ta opp musikk. Programmet hverken kræsjet eller hang seg, og det hakket ikke lenger. Eneste gangene jeg måtte restarte det, var nåe noen lyder hang seg, men det har jeg opplevd tidligere når jeg har spilt inn musikk i andre programmer. Endret 29. mars 2009 av CellularDude Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 11. april 2009 Forfatter Del Skrevet 11. april 2009 Har nå bestilt Cakewalk Sonar Home Studio 7, som ser mer brukervennlig ut enn Sequel. Dessuten kan det skrive ut noter. Så får vi se om det lever opp til forventningene. Gleder meg til å få det, rett over påske. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Se det! Ordner seg dette Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Se det! Ordner seg dette Ja, jeg håper jeg har valgt et program som gjør jobben, og som er ålreit å bruke. Noe jeg ikke liker med Sequel (bortsett fra oppstartsvanskene) er at man ikke kan høre insrumentlydene før man har valgt dem i et spor. Det vil si at man skal velge instrument for et spor. Så går man gjennom instrumentlistene for å finne noe som passer. Men man får ikke høre lyden før man velger den. Når den er valgt, dukker det opp et nytt spor på skjermen. Da kan man høre instrumentet. Dersom man ikke vil ha den, går det ikke an å få opp lista i selve sporet. Man må slette det, og begynne på nytt. Tungvint!! Jeg har ikke funnet ut noen annen måte. Jeg har brukt Cakewalk før, og syntes det var veldig greit å bruke. Og det var ikke noe problem å høre instrumenter før man valgte dem. Heller ikke å bytte instrumenter i spor. Jeg tror ikke det skal være noe problem på Sonar heller. Endret 12. april 2009 av CellularDude Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det med at det er en forsinkelse på når du spiller og når du hører lyden har noe med ASIO-drivere å gjøre. Det kan hende innstillingene er satt på feil driver i programmet men mest sannsynling er det som sagt over at det ikke er bra nok. Hvordan funker den asio4all saken? Må jo ha en eller anne dårlig bi-effekt siden lydkortet egentlig ikke er bra nok til å takle liten delay.. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Det med at det er en forsinkelse på når du spiller og når du hører lyden har noe med ASIO-drivere å gjøre. Det kan hende innstillingene er satt på feil driver i programmet men mest sannsynling er det som sagt over at det ikke er bra nok. Hvordan funker den asio4all saken? Må jo ha en eller anne dårlig bi-effekt siden lydkortet egentlig ikke er bra nok til å takle liten delay.. Da jeg hadde installert asio4all ble det ikke lenger forsinkelse å snakke om. Jeg husker ikke lenger hva jeg gjorde etter at asio4all var installert, men det viktigste var at jeg kunne begynne å spille inn musikk. Her er linken: http://www.asio4all.com/ Når det gjelder lydkortet, er det snakk om helt standard bærbar maskin, og lydkortet er noe som er der for at man skal kunne få lyd. Hadde jeg hatt stasjonær PC, hadde jeg jo investert i et skikkelig lydkort. Men neste gang jeg skal ha maskin, kjøper jeg sannsynligvis en Mac. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 http://www.energy-xt.com/ <-- Norsk sequenser http://www.reaper.fm/ <-- sequenser laget av folka bak winamp. Bare sånn at du er klar over det, disse er fullverdige programmer med omtrent all den funksjonaliteten du ønsker + vststøtte. De er veldig enkle i bruk og men samtidig meget kraftige med drøssevis av funksjoner du kan leke deg med, med full ASIO støtte som burde redusere forsinkelsen til det minimale. Syns det var rart at Sequel ikke hadde støtte for VST eller ASIO støtte når det er teknologier som er utviklet av Steinberg. Eneste ulempe jeg ser er at du ikke finner en svær sample pakke ei heller drøssevis med softsynts men du finner meste av slikt gratis på nett. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 http://www.energy-xt.com/ <-- Norsk sequenserhttp://www.reaper.fm/ <-- sequenser laget av folka bak winamp. Bare sånn at du er klar over det, disse er fullverdige programmer med omtrent all den funksjonaliteten du ønsker + vststøtte. De er veldig enkle i bruk og men samtidig meget kraftige med drøssevis av funksjoner du kan leke deg med, med full ASIO støtte som burde redusere forsinkelsen til det minimale. Syns det var rart at Sequel ikke hadde støtte for VST eller ASIO støtte når det er teknologier som er utviklet av Steinberg. Eneste ulempe jeg ser er at du ikke finner en svær sample pakke ei heller drøssevis med softsynts men du finner meste av slikt gratis på nett. Takker så mye for tipsene!! De programmene så interessante ut. Mener Sequel har støtte for VST og ASIO; det fulgte med et program som hadde med ASIO å gjøre, som var med i installasjonen. Det er med samplepakke og softsynths i både Sequel og Sonar, og det er jeg bare glad for, siden det er enklest å bare bruke dem rett fra programpakka. Laget en del musikk med Cakewalk og Cubase for en del år siden. Da hadde jeg stasjonær PC med et Soundblaster-lydkort som hadde de vanlige midi-lydene, men det ble jo litt stusselig med bare dem. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Sonar er et kjempe bra valg syns jeg. har både sonar og cubase men syns sonar er hakket bedre enn cubase. smak og behag, men jeg har aldri manglet noe i sonar. får gjort alt der. Producer edition er best men du kommer langt med home studio og kan oppgradere senere Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Sonar er et kjempe bra valg syns jeg. har både sonar og cubase men syns sonar er hakket bedre enn cubase. smak og behag, men jeg har aldri manglet noe i sonar. får gjort alt der. Producer edition er best men du kommer langt med home studio og kan oppgradere senere Høres lovende ut! Jeg fant ut at det holdt med Home Studio til mitt bruk. Den er jo rimelig godt utstyrt den også. Det blir til hjemmebruk, og noe bakgrunnsmusikk til blokkfløyteundervisning, det er derfor jeg trenger noteutskrift. Jeg kan da sette på en CD med musikken og levere ut notene og håpe at elevene får det til, he he. De synes det er gøy med blokkfløyte, og jeg skal ikke ta den gleden fra dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå