Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva blir navnet?

Anbefalte innlegg

Eg heiter Bjørnar [Mamma] [Pappa]

Tvillingbroren min heiter Runar [Pappa] [Mamma]

Det er mange som har blitt forvirret av det :p Men eg tenker aldri over det, og syns det egentlig er ein god løsning ;)

Tja, hørtes litt rart ut. Selv vil jeg ha det sånn her når jeg får unger

Sønn: navn [morsetternavn] [farsetternavn]

Datter: navn [farsetternavn] [morsetternavn]

Og om jeg gifter meg vil jeg beholde mitt etternavn og la kona beholde sitt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

huff, dette navngreiene, det virker som om absolutt alle har to etternavn. jeg har da ett, som jeg fikk fra pappa. mamma sitt blei borte. jeg har hatt kjæreste en stund, og hvis vi får unger så skal unngen ha det etternavnet som er finest. Og bare 1, Dama har to etternavn, og vi er ganske enige at vi velger det ene som hu har, fordi det er finest.

Jeg syntes et blir for dumt at ungene skal ha ørten etternavn, man må bare bli enige om å velge et som ungen skal ha, også beholde sitt eget.

Btw, det var mitt forslag, jeg er ikke tøffel :p

Lenke til kommentar

jeg blir så provosert over navnedebatter!!

Hvorfor er det gitt at det er mannens etternavn som skal "regjere" hele familien? Kjæresten min er eneste mannen i søskenflokken og han er overbevist om at søstrene hans vil skifte etternavn med en gang de får muligheten.

Så da hvis vår evt familie skal ha samme navn, så må det bli hans??

Hva med at jeg har en identitet med det navnet jeg har? Alle kjenner meg jo som det, skal jeg måtte bytte bare fordi det er tradisjon at mannfolka har fått førsteretten på hvem som skal hete hva!!

Nå er jeg og kjæresten uheldigvis like sta, så hvis vi gifter oss (ikke at jeg har lyst til det heller) blir vi å beholde navnene som det er..

Vi har faktisk brukt timesvis på å krangle på dette her, patetisk, I know..

Lenke til kommentar

Jo, det er absolutt til å diskuteres.(..) Det er vel derfor vi får så mange kommentarer, min kjære og jeg, på akkurat dette. Vel, vi kunne ikke brydd oss mindre egentlig, fordi det er ikke noe andre har noe med. ;) Men samtidig synes jeg det er bra folk er bevisst på det, og gjør et bevisst valgt rundt det.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Nei, han har jo to allerede to etternavn, så det blir vel strengt tatt ikke den helt store forandringen. Dessuten synes vi det er gammeldags om jeg skulle vært den eneste til å ta hans navn, og han ikke skulle tatt mitt tilbake. Vi gjør det som en fin gest mot hverandre, ikke fordi vi må. Vi kunne like godt latt være å bytte etternavn også sånn sett.

Det er vel bare jeg som er litt gammeldags på det området. ;)

Lenke til kommentar
Nei, han har jo to allerede to etternavn, så det blir vel strengt tatt ikke den helt store forandringen. Dessuten synes vi det er gammeldags om jeg skulle vært den eneste til å ta hans navn, og han ikke skulle tatt mitt tilbake. Vi gjør det som en fin gest mot hverandre, ikke fordi vi må. Vi kunne like godt latt være å bytte etternavn også sånn sett.

Det er vel bare jeg som er litt gammeldags på det området. ;)

Og så lenge man blir enige om det og begge samtykker, så må det jo være greit. Min mor tok pappas etternavn, og jeg dømmer ingen av dem for det, men personlig foretrekker vi å gjøre det på vår måte. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Og så lenge man blir enige om det og begge samtykker, så må det jo være greit. Min mor tok pappas etternavn, og jeg dømmer ingen av dem for det, men personlig foretrekker vi å gjøre det på vår måte. ;)

Det er sant. Jeg har bare fått litt noia etter noen år i barnehage der barna kommer med 4 - 5 navn hver. Tar jo tre år å lage navnelapper etc. :!:

;)

Lenke til kommentar
Regner med at du har en tøffel til kjæreste, men syns bare det blir tullete om man ender opp med 3-4 etternavn for å tilfredstille alle.

Øh, nei, det er hans forslag. Han har allerede to etternavn, han ønsker å ta mitt. Om du synes det er tullete, så deg om det, det blir vel jeg i såfall som er tøffel, som tar hans to etternavn. :roll: Men du kan jo si det til ham personlig, han er her på forumet. ;)

Det er sant. Jeg har bare fått litt noia etter noen år i barnehage der barna kommer med 4 - 5 navn hver. Tar jo tre år å lage navnelapper etc. :!:

;)

Joa, jeg ser den, men så er det ikke snakk om mange fornavn her da, sånn strengt tatt (for det får jeg mer noia av, hehe). :!:

Lenke til kommentar
Jeg heter Mats <mammas etternavn> <pappas etternavn>. :whistle:

Samme her. Bare at jeg heter Emil istedenfor Mats :)

Samme her. Bare at jeg heter Mikael isteden for Emil :)

Samme her. Bare at jeg heter Marcus istedenfor Mikael :)

Samme her. Bare at jeg heter Birger isteden for Marcus :)

Lenke til kommentar

Tradisjonelt sett så tar dama i forholdet mannens etternamn med sitt pikenamn som mellomnamn.

Om det er ueinigheit så er det enklast å bruke bindestrek å lage eit nytt langt etternamn.

Det er også forholdsvis vanlig at begge tar det mest skjeldne namnet som etternamn uavhengig av kven som har det frå før. Er ikkje mange som har eit stprt behov for å halde på etternamnet Olsen eller Hansen.

Personleg synest eg det er ein uting å ha for mange etternamn, det er greit å tenke litt på kva som skjer når ungen din skal gifte seg og eventuellt ta endå eit etternamn. Det du då endar opp med er at ungen din må velge om h*n skal stryke fars eller mors etternamn. Spesielt jenter skal ha berre eit etternamn slik at det nåværande etternamnet blir mellomnamn når ho giftar seg.

Einaste untaket for mange etternamn er om alle namna danner eit artig akronym :p

Lenke til kommentar
Tradisjonelt sett så tar dama i forholdet mannens etternamn med sitt pikenamn som mellomnamn.

Om det er ueinigheit så er det enklast å bruke bindestrek å lage eit nytt langt etternamn.

Det er også forholdsvis vanlig at begge tar det mest skjeldne namnet som etternamn uavhengig av kven som har det frå før. Er ikkje mange som har eit stprt behov for å halde på etternamnet Olsen eller Hansen.

Personleg synest eg det er ein uting å ha for mange etternamn, det er greit å tenke litt på kva som skjer når ungen din skal gifte seg og eventuellt ta endå eit etternamn. Det du då endar opp med er at ungen din må velge om h*n skal stryke fars eller mors etternamn. Spesielt jenter skal ha berre eit etternamn slik at det nåværande etternamnet blir mellomnamn når ho giftar seg.

Einaste untaket for mange etternamn er om alle namna danner eit artig akronym :p

Hvorfor må det være sånn? Du begrunner det i hva som er tradisjonelt, men hvorfor skal det være normen? Er det noen som sier at det er best for samfunnet? Hvordan overlevde min kjære med sine to etternavn? Hvorfor skal det være slik at jeg skal føye meg etter mannen og la hans etternavn komme etter mine, slik at mitt etternavn blir etter mellomnavn? Hvorfor kan det ikke være omvendt?

Just because something is tradition doesn't make it right.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Hvorfor må det være sånn? Du begrunner det i hva som er tradisjonelt, men hvorfor skal det være normen? Er det noen som sier at det er best for samfunnet? Hvordan overlevde min kjære med sine to etternavn? Hvorfor skal det være slik at jeg skal føye meg etter mannen og la hans etternavn komme etter mine, slik at mitt etternavn blir etter mellomnavn? Hvorfor kan det ikke være omvendt?

Er vanskelig å gi nokon betre argumentasjon en at det er slik tradisjonen har vært.

Sjølv om din kjære har klart seg heilt fint med to etternamn så betyr ikkje det at blir enkelt framover. Skal ikkje meir til en at to personer med to etternamn kvar møtest og bestemmer seg for at barnet skal få alle fire etternamna. Kva skjer då når dette barnet veks opp og møter eit anna barn som også har fire etternamn, skal deira barn igjen ha 8 etternamn? Blir mange initialer det.

Samfunnsmessig så hadde det beste vært at alle hadde vilkårlige etternamn slik at ingen hadde hatt nøyaktig det samme namnet som ein anna person.

I moderne tid så har mykje av funksjonen til etternamnet forsvunnet. Før gav etternamnet ganske nøyaktig informasjon om kvar slekta di var ifrå og kva slags familie du tilhøyrde. Slik det er no så er det veldig få etternamn som berre ei familie har.

Så i dag ville eg lagt meir vekt i at namnet skal være unikt og lett å bruke. Du skal kunne signere eit papir utan å få skrivekrampe. Det idielle slik eg ser det er: [fornamn] [mellomnamn] [etternamn] der mellomnamne kun blir brukt i offisielle samanhengar og normalt sett ikkje brukt eller eventuellt berre første bokstaven blir brukt.

Lenke til kommentar

Vel, for min kjæres del tror jeg neppe det blir veldig vanskelig for han å signere ett ekstra etternavn i tillegg til de to han allerede har.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis blir lettvint, men er man innstilt på det er det fullt mulig å få til. Og allerede har vi funnet ut hvordan vi vil gjøre det i forhold til underskrifter, så akkurat det tror jeg skal gå fint.

Om jeg ser på min bestevenninne, som har to fornavn og to etternavn (ergo hun har fire navn), så klarer hun seg veldig bra, det virker bare som om de som selv ikke har opplevd situasjonen er de som skaper problemer ut av noe som egentlig ikke er et problem. Til dags dato kjenner jeg ingen som egentlig har opplevd nevneverdige problemer med å ha såpass mange navn.

Nå sier ikke jeg at det er idéelt nødvendigvis, men det fungerer for oss, så da blir det vel det mest idéelle for oss, sånn strengt tatt. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Joda så lenge det fungerer så er det greit. Er berre litt synd om barna etterkvart må bestemme seg for kven av besteforeldra sine etternamn dei skal stryke. Dette valget burde foreldra ta for dei.

Ellers så er det alltid festlig med foreldre som lagar artige akronym til barna sine, slik som:

Bernt Anders Lie Larsen Eiken og Olivia Kjellset Sørensen Eriksen. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Joda så lenge det fungerer så er det greit. Er berre litt synd om barna etterkvart må bestemme seg for kven av besteforeldra sine etternamn dei skal stryke. Dette valget burde foreldra ta for dei.

Ellers så er det alltid festlig med foreldre som lagar artige akronym til barna sine, slik som:

Bernt Anders Lie Larsen Eiken og Olivia Kjellset Sørensen Eriksen. :mrgreen:

Nja, men det får bli opp til dem. Kanskje går de videre med et av navnene som er mer sjeldent, hva vet jeg, men det må bli helt opp til dem. Vi gjør det som en gest mot hverandre, så får barna våre ta stilling til det når den tid kommer. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...