Jotun Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Var aldri aktuelt for meg å ta min kones pikenavn. Hun stod helt fritt til å gjøre hva hun ville med mitt, endte med at hun flyttet pikenavnet inn som mellomnavn og tok mitt etternavn. Beholdt pikenavnet fordi faren var litt giret på det. De er kun søstre. Men avtalen er at våre unger ikke skal ha begge navnene. Har nok av venner som har både 3-4 og 5 navn. Da blir det for mye synest eg. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Man er jo egentlig ikke nødt til å beholde noen av navnene. Da blir det jo likt for alle Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Nei, dama skal ta navnet mitt. Enten hun vil eller ei. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 jeg heter terje [mors etternavn] [fars etternavn] når jeg gifter meg er det likegyldig om min kone vil ha mitt navn, jeg skal uansett beholde mitt. ang mine barn, så kan kona få bestemme fornavn, men de skal uansett ha mitt etternavn. kan gjerne ha både mitt og min kones etternavn, men mitt skal være det som "teller" Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 når jeg gifter meg er det likegyldig om min kone vil ha mitt navn, jeg skal uansett beholde mitt. ang mine barn, så kan kona få bestemme fornavn, men de skal uansett ha mitt etternavn. kan gjerne ha både mitt og min kones etternavn, men mitt skal være det som "teller" Haha, akkurat sånn tenker jeg og, bortsett fra at hun helst skal ta mitt navn. Nå kan jo jeg dessverre ikke bestemme sånt helt selv. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 jeg heter terje [mors etternavn] [fars etternavn] når jeg gifter meg er det likegyldig om min kone vil ha mitt navn, jeg skal uansett beholde mitt. ang mine barn, så kan kona få bestemme fornavn, men de skal uansett ha mitt etternavn. kan gjerne ha både mitt og min kones etternavn, men mitt skal være det som "teller" Hva regner du da som ditt etternavn? Din fars, din mors, eller begge to? Som nevnt tidligere har jeg også begge mine foreldres etternavn, men regner egentlig min fars som etternavn og min mors som et mellomnavn. Signerer ofte med kun initial på mellomnavnet. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) jeg heter terje [mors etternavn] [fars etternavn] Hva regner du da som ditt etternavn? Din fars, din mors, eller begge to? Et navn i Norge er jo bygget opp slik: Fornavn Mellomnavn Etternavn Man kan kun ha ett etternavn. Skal man ha to navn som etternavn må de skilles med - Eksempel: Fornavn Etternavn1-Etternavn2 Uten bindestreken (Fornavn Etternavn1 Etternavn2) så blir Etternavn1 et mellomnavn. Slik fikk vi beskjed om at det var da kona skulle skifte navn når vi giftet oss. Husker det var litt styr, for kona trodde hun kunne ha pikenavnet som en del av etternavnet, men ønsket jo ikke noen streker. Så da ble det et mellomnavn. Og oftest får hun brev fra offentligheten der mellomnavnet kun er Initialet. Blir like skuffet hver gang Endret 22. mars 2009 av Jotun Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Men jeg har fire navn, jeg. To fornavn og to etternavn, uten bindestreker. Betyr det at jeg i teorien har et fornavn, to mellomnavn og et etternavn? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jepp. Ikke i teorien, men i praksis... Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Aww. Det suger. Jeg vil heller ha to fornavn og to etternavn, jeg. Teite regler Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Her er et forslag. Bytt etternavnet til: Værsågod takkskalduha Endret 23. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Huff, sånne kvinnfolk som absolutt skal ha det på sin måte når det gjelder navn går meg på nervene. DU skal selv bestemme hva du skal hete, ikke bøy deg etter å ta inn hennes pikenavn. At begge har sine ekte navn er et godt forslag. Om hun absolutt skal hete det samme som ungen så kan ho får gjøre det, men hun kan ikke kreve at du skal gjøre det. Selv har jeg etternavnet til begge foreldrene, og dem har bare hvert sitt (som ditt forslag) og om hun sier det er for barnets beste, så får HUN ta det samme navnet, barn bryr seg ikke om etternavnet kommer fra familien bare det inneholder far og mors etternavn Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min kjære og jeg skal ta hverandres etternavn. Vi får altså likt etternavn, i den forstand at jeg tar hans to etternavn (ene er strengt tatt egentlig regnet som et mellomnavn) + mitt etternavn, og han gjør det samme. Dermed blir jeg hetende Yxxx + hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn, og han blir hetende Sxxx + hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn. Vi gjør dette som en fin gest mot hverandre, og liker vår måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
ViktorBravo Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Vis jeg skal noengang gifte meg så håper jeg hun tar mitt etternavn, fordi jeg er den siste i familien som har den, og jeg vil ikke at den skal dø sammen med meg. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Min kjære og jeg skal ta hverandres etternavn. Vi får altså likt etternavn, i den forstand at jeg tar hans to etternavn (ene er strengt tatt egentlig regnet som et mellomnavn) + mitt etternavn, og han gjør det samme. Dermed blir jeg hetende Yxxx + hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn, og han blir hetende Sxxx + hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn. Vi gjør dette som en fin gest mot hverandre, og liker vår måte å gjøre det på. Er det ikke et kav med så mange navn? Edit: Hvis jeg gifter meg tar jeg nok kjæresten sitt etternavn. Burde vel egentlig beholdt mitt siden det er veldig få som heter det, men siden jeg ikke liker det noe særlig så blir det nok til at jeg dropper det. Meeen... bryllupet blir det ikke med det første, så ikkeno stress. Endret 25. mars 2009 av Mirann Lenke til kommentar
Malteaser Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 husk å tenke praktisk også da. Fortsetter trenden med navn fra begge ender man opp med barnebarn med 4 etternavn. Litt kjipt å være ungen som heter "hans petter andersen hansen dyvik lien" elns men hva med å finne et nytt etternavn til dere begge elns da? Kan jo argumentere for at det da ikke er mitt og ditt navn, men vårt navn. Jeg har et etternavn (pappa's) + fornavn og mellomnavn. Det blir veldig langt navn hvis jeg en gang i fremtiden skal legge til enda et etternavn, så jeg kommer nok til å ta hans etternavn eller som en annen skrev: lage vårt eget etternavn. Å lage et eget etternavn syns jeg er utolig stilig, for du kan finne på noe som ingen andre har! Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min kjære og jeg skal ta hverandres etternavn. Vi får altså likt etternavn, i den forstand at jeg tar hans to etternavn (ene er strengt tatt egentlig regnet som et mellomnavn) + mitt etternavn, og han gjør det samme. Dermed blir jeg hetende Yxxx + hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn, og han blir hetende Sxxx + hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn. Vi gjør dette som en fin gest mot hverandre, og liker vår måte å gjøre det på. Er det ikke et kav med så mange navn? Edit: Hvis jeg gifter meg tar jeg nok kjæresten sitt etternavn. Burde vel egentlig beholdt mitt siden det er veldig få som heter det, men siden jeg ikke liker det noe særlig så blir det nok til at jeg dropper det. Meeen... bryllupet blir det ikke med det første, så ikkeno stress. Nei, han har jo to allerede to etternavn, så det blir vel strengt tatt ikke den helt store forandringen. Dessuten synes vi det er gammeldags om jeg skulle vært den eneste til å ta hans navn, og han ikke skulle tatt mitt tilbake. Vi gjør det som en fin gest mot hverandre, ikke fordi vi må. Vi kunne like godt latt være å bytte etternavn også sånn sett. Lenke til kommentar
hrmpf Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Mamma og pappa tok inn ett eldre etternavn fra min mors side som hadde nådd veggen. Så nå har mine foreldre sine gammle etternavn som mellomnavn, og nye etternavnet som etternavn. Oss barna har fått bare det nye etternavnet. Det blir sånn: xxxx Ruud Thorkildsen xxxx Zivkovic Thorkildsen og meg: xxxx Thorkildsen Grei ordning, spør du meg. VI FØRER THORKILDSEN VIDERE! *heise flagg*. Hvis noen lurte, Ruud og Zivkovic er sikret fremtid fra onkler og tanter Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Eg heiter Bjørnar [Mamma] [Pappa] Tvillingbroren min heiter Runar [Pappa] [Mamma] Det er mange som har blitt forvirret av det Men eg tenker aldri over det, og syns det egentlig er ein god løsning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå