frank331 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Til høsten skal jeg og min samboer gifte oss. Sammen har vi en sønn som har fått navnet til begge foreldrene. Min samboer vil ikke ta mitt etternavn. For lenge siden gikk jeg med på at vi skulle gjøre det på samme måten som med vår sønn, som altså har begges navn. Jeg hadde da også foreslått at vi skulle beholde våre navn, og la sønnen vår ha dobbelt etternavn, men dette likte hun ikke. Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt nøye nok gjennom hva jeg sa meg enig i da.. Er dette noe som er "vanlig"..at begge tar hverandres etternavn? Jeg kjenner nemlig ingen andre som har gjort det på denne måten. Har i det siste tenkt litt på dette, og nå vet jeg faktisk ikke hva jeg synes lenger. Jeg kunne forsåvidt godt tenkt meg å bare beholdt våre etternavn som de er, men hun sier det ikke er aktuelt at hun skal hete noe annet enn vår sønn. Og hun vil ikke ta mitt, om jeg ikke også tar hennes. Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg trodde ikke jeg brydde meg så mye om dette, men føler også at det blir litt dumt når jeg faktisk har sagt meg enig i forslaget tidligere. -Frank Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Navn er navn tenker jeg. Kjipt å skape sur stemning over noe så betydningsløst. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Det å ha begges navn var en god ide. Lenke til kommentar
Candle Jack Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har etternavnet så mye å si? bare unødvendig å starte en krangel over en så liten bagatell. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Syns ikke det er en fillesak, vet dama skal ta mitt navn itillegg til hennes og jeg skal beholde mitt. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg vet om flere par som har tatt hverandres navn, så det ikke helt uvanlig, det. Jeg har forresten etternavnene til begge foreldrene mine, selv om de ikke deler hverandres. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 husk å tenke praktisk også da. Fortsetter trenden med navn fra begge ender man opp med barnebarn med 4 etternavn. Litt kjipt å være ungen som heter "hans petter andersen hansen dyvik lien" elns men hva med å finne et nytt etternavn til dere begge elns da? Kan jo argumentere for at det da ikke er mitt og ditt navn, men vårt navn. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg heter Mats <mammas etternavn> <pappas etternavn>. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg heter Mats <mammas etternavn> <pappas etternavn>. Samme her. Bare at jeg heter Emil istedenfor Mats Lenke til kommentar
Capria Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvis jeg gifter meg kommer jeg ikke til å bytte etternavn, men jeg kan gjerne slenge hans etternavn inn som mellomnavn. Nå bruker jeg pikenavnet til bestemor, i motsetning til hele resten av familien :!: Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har flere venner med to etternavn, de klinger godt i noen av tilfellene, kanskje ikke to -land etternavn etter hverandre. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg heter Mats <mammas etternavn> <pappas etternavn>. Samme her. Bare at jeg heter Emil istedenfor Mats Samme her. Bare at jeg heter Mikael isteden for Emil Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 -Frank Frank.. Hva slags etternavn snakker vi om? Hvis det er snakk om Hansen, Olsen og Pedersen... Da er det like greit.. Et annet alternativ er å ta et steds navn der du bor.. Da er problemet løst. Lenke til kommentar
pwned Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg heter Mats <mammas etternavn> <pappas etternavn>. Samme her. Bare at jeg heter Emil istedenfor Mats Samme her. Bare at jeg heter Mikael isteden for Emil Samme her. Bare at jeg heter Mari isteden for Mikael Tror jeg kommer til å ta hans etternavn når jeg gifter meg, uten at han trenger å ta mitt. Litt gammeldags syn der kanskje? En eventuell unge får et navn fra hver. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Man kan jo alltids få to eller fire barn, og dele ut bare ett av etternavnene til hver. 50-50. Høres rettferdig ut, spør du meg Lenke til kommentar
pwned Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Synes det er teit å ha barn med forskjellig etternavn :/ greit at det er lett og skjønne at de er søsken + at den ene kanskje da liker den andres etternavn bedre, og ville hatt de selv:P Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg hadde aldri gitt fra meg etternavnet mitt og sannsynligvis ikke tatt et nytt til meg. Jeg er litt sta sånn sett. Men så hadde jeg vært klar på dette tidligere enn det du har vært. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Man kan jo alltids få to eller fire barn, og dele ut bare ett av etternavnene til hver. 50-50. Høres rettferdig ut, spør du meg Det har foreldrene til ei venninne av meg gjort. Hun har morens etternavn mens broren hennes har fått farens etternavn. Selv har jeg, som flere lenger opp i tråden, [mors etternavn] [fars etternavn], hvor min mor heter det samme som meg og min far har kun sitt eget etternavn. Hadde, forøvrig, min mors etternavn vært et vanlig norsk et, hadde nok ikke vi barn fått det, men vi fikk det slik at vi slapp en eventuell søkningsprossess for å få det utenlandske navnet som etternavn i ettertid. For trådstarter syns jeg det høres rimelig ut om dere begge tar hverandres navn, slik som hun ønsker. Men da står dere også overfor spørsmålet om dere vil ha det i samme rekkefølge, og i så fall hvilket som skal komme først. Det som for meg virker mest naturlig for navneskifte ved ekteskap er at hun tar navnet til mannen, eventuelt også å beholde sitt eget, og han beholder kun sitt eget. Er nok litt gammeldags her jeg. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg har kun etternavnet til min mor, men mellomnavnet mitt er jo mer i norrøn tradisjon, så begge foreldre er representert. Veit for øvrig om et par gifte par som har tatt hverandres etternavn. Et par jeg kjenner til har satt dem sammen med bindestrek, til og med. Lenke til kommentar
i93 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg heter Mats <mammas etternavn> <pappas etternavn>. Samme her. Bare at jeg heter Emil istedenfor Mats Samme her. Bare at jeg heter Mikael isteden for Emil Samme her. Bare at jeg heter Marcus istedenfor Mikael Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå