Gå til innhold

Er evolusjonsteori bare en teori?


Anbefalte innlegg

Dessuten, så er det meningsløst å prøve å forklare alt hva Gud gjør, dersom Han virkelig er Gud, dvs. uendelig klokere og større enn mennesker. Det sier seg selv. Det er dette som plager mennesker, at de ikke kan forstå og forklare alt ved troen, Bibelen og Gud og skapelsen. Og bare fordi vi ikke forstår alt ved første smaksprøve, avfeier vi det hele med én gang... Rett og slett fordi vi ikke har lyst til å tro, og ikke vil tro at det finnes en Gud.

Det vanlige kristne sludderet dette...

 

Nei mennesket, det plager ikke meg det minste at vi ikke forstår guden din :)

 

Og jeg har, til motsettning til deg, VÆRT kristen engang, jeg trodde så det røyk av meg men så begynte jeg å tvile... og når jeg tvilte leste jeg bibelen, fra perm til perm og nå ble tvilen til visshet, for jeg hadde allerede som tretten- fjorten åring innsikt nok til å forstå at dette var det reneste sludder, men det gikk enda mange år før jeg forsto at gud IKKE kom til å slå meg død, som han ofte har gjort med tvilere, fordi det ikke finnes noen gud :)

 

... men må få tillegge, når du sier det, at HVIS han er så stor og klok som dere vil ha ham til da har han gjort en ELENDIG jobb med den såkalte skapelsesverket sitt.... Så han kan ikke være rare guden.

 

Jeg også lurer på en masse ting men i motsetning til deg prøver jeg å finne det ut isteden for å peke fingeren på en gud og si at han gjorde det.... Det gir meg ingenting å skylde på andre... hverken for godt eller ondt... Synd vet jeg ikke hva er, for det er bare å leve etter hva samfunnet syntes er riktig, noe du og de fleste andre rundt oss faktisk allerede gjør!!, så slipper du å "synde"... Synd er babbel fra bibelen, dogmer som vi, gudskjelov, for lenge siden er gått vekk i fra og godt er det, for ellers hadde lørdags underholdningen bestått i å steine utro kvinner og barn som sa i mot oss....

 

 

Tror ikke du tenker en dritt over hvor mye dritt kristendommen har ført med seg i lidelse og grusomheter, du hører kun om det fine, kjærlige og gromme med troen din, men en trenger ikke å reise så veldig langt tilbake i tid så var kristendommen og bibelen det som faktisk dømte folk på grunnlag av de sinnsvake dogmene som står der. Bare ta en titt på kristenfolket i dag angående homo saken... Det eneste de klarer å fokusere på når de hører, leser eller ser en som er homoseksuell er hva den personen gjør i sengen bak lukkede dører. Ikke en eneste stopper opp og tenker på hva slags MENNESKE de har foran seg, kun på hvor gale steder vedkommende har tissemannen sin! For en kvalm, selvforherligende gjeng av ignorante idioter! Hadde de heller brukt tiden til å ransake seg selv og sine meninger hadde verden blitt et langt bedre sted...

 

Og dette støtter du med din ekstreme "bibelen er sann" tro... :no: Skamme deg skulle du! Og homo saken er bare en av mange saker der dere heller burde begynt å tenke på MENNESKER isteden for hva slags sludder det står om i bibelen....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikkje lest heile tråden, but here goes: Evolusjon er ein teori, men det har blitt bevist utallige ganger og det er ein av dei mest underbygde teoriane nokonsinne.

 

Isaac Asimov:

"Creationists make it sound like a 'theory' is something you dreamt up after being drunk all night."

Evolusjon er utvikling.

Evolusjon er forklaringen av hvordan det foregår og hvordan det har foregått.

 

Evolusjon er ikke en teori.

 

Og kvifor heitter det då ; "The Theory of Evolution"? Og korleis kan du kalla deg kristen om du inrømmer at evolusjon har pågått over millionar av år? Menneskene i bibelen blei jo skapt for nokre tusen år sidan. Smooth moving.

Endret av Frusci
Lenke til kommentar
Dessuten, så er det meningsløst å prøve å forklare alt hva Gud gjør, dersom Han virkelig er Gud, dvs. uendelig klokere og større enn mennesker. Det sier seg selv. Det er dette som plager mennesker, at de ikke kan forstå og forklare alt ved troen, Bibelen og Gud og skapelsen. Og bare fordi vi ikke forstår alt ved første smaksprøve, avfeier vi det hele med én gang... Rett og slett fordi vi ikke har lyst til å tro, og ikke vil tro at det finnes en Gud.

Det vanlige kristne sludderet dette...

 

Nei mennesket, det plager ikke meg det minste at vi ikke forstår guden din :)

 

Og jeg har, til motsettning til deg, VÆRT kristen engang, jeg trodde så det røyk av meg men så begynte jeg å tvile... og når jeg tvilte leste jeg bibelen, fra perm til perm og nå ble tvilen til visshet, for jeg hadde allerede som tretten- fjorten åring innsikt nok til å forstå at dette var det reneste sludder, men det gikk enda mange år før jeg forsto at gud IKKE kom til å slå meg død, som han ofte har gjort med tvilere, fordi det ikke finnes noen gud :)

 

... men må få tillegge, når du sier det, at HVIS han er så stor og klok som dere vil ha ham til da har han gjort en ELENDIG jobb med den såkalte skapelsesverket sitt.... Så han kan ikke være rare guden.

 

Jeg også lurer på en masse ting men i motsetning til deg prøver jeg å finne det ut isteden for å peke fingeren på en gud og si at han gjorde det.... Det gir meg ingenting å skylde på andre... hverken for godt eller ondt... Synd vet jeg ikke hva er, for det er bare å leve etter hva samfunnet syntes er riktig, noe du og de fleste andre rundt oss faktisk allerede gjør!!, så slipper du å "synde"... Synd er babbel fra bibelen, dogmer som vi, gudskjelov, for lenge siden er gått vekk i fra og godt er det, for ellers hadde lørdags underholdningen bestått i å steine utro kvinner og barn som sa i mot oss....

 

 

Tror ikke du tenker en dritt over hvor mye dritt kristendommen har ført med seg i lidelse og grusomheter, du hører kun om det fine, kjærlige og gromme med troen din, men en trenger ikke å reise så veldig langt tilbake i tid så var kristendommen og bibelen det som faktisk dømte folk på grunnlag av de sinnsvake dogmene som står der. Bare ta en titt på kristenfolket i dag angående homo saken... Det eneste de klarer å fokusere på når de hører, leser eller ser en som er homoseksuell er hva den personen gjør i sengen bak lukkede dører. Ikke en eneste stopper opp og tenker på hva slags MENNESKE de har foran seg, kun på hvor gale steder vedkommende har tissemannen sin! For en kvalm, selvforherligende gjeng av ignorante idioter! Hadde de heller brukt tiden til å ransake seg selv og sine meninger hadde verden blitt et langt bedre sted...

 

Og dette støtter du med din ekstreme "bibelen er sann" tro... :no: Skamme deg skulle du! Og homo saken er bare en av mange saker der dere heller burde begynt å tenke på MENNESKER isteden for hva slags sludder det står om i bibelen....

 

Jeg skjønner at du kan oppfatte det som overlegenhet, men det er ikke det det er. Jeg er allerede overbevist, det er bare det. Bibelen hjalp meg å ta en litt bedre kikk på meg selv, og jeg lærer stadig litt mer om hvor avmektig jeg selv er og håpløst bundet til synd og alt vondt, men samtidig hvor ufattelig gavmild, snill, tålmodig, hensynsfull, trofast og kjærlig Gud og Hans Sønn er, både overfor troende og ikke-troende.

 

Saken er den at Bibelen varsler om straffedommer over de vantro, og ifølge Bibelen er disse rett rundt hjørnet. Før disse straffedommene, vil naturkatastrofer øke i omfang, hyppighet og antall. Dette er for å vekke de gudløse og gi dem en sjanse til å se ting med litt andre øyne. Gud vil ikke at noen skal dø, men at alle skal få et herligere, evig liv i fullkommen glede og frihet, sier Bibelen.

 

Den varsler også om en kommende dom, der alle (onde og gode) skal gjengjeldes for sine gjerninger på jorden. Når alle ser de sjansene de har fått i løpet av livet, og hvor tålmodig Gud har vært med de vantro når de spottet, latterliggjorde og hånte de troende, står det faktisk at alle -- både gode og onde, og Satan selv -- vil innrømme Guds godhet og rettferdighet i det Han har gjort, gjør og vil gjøre:

 

"I Jesu navn skal derfor hvert kne bøye seg, i himmelen, på jorden [levende] og under jorden [døde], og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, Gud vår Far til ære!" - Fil 2,10-11

 

Dette er jeg overbevist om, og det er derfor jeg deler så åpent med min tro. Hvem som helst kan dø når som helst, og da er løpet kjørt. Det neste man våkner opp til, ved denne verdens ende, er enten evig liv eller evig død, ifølge Bibelen -- alt ettersom om man har trodd på Jesus og levd sitt liv i tjeneste for Ham og sine medmennesker, eller om man har levd for seg selv og nytt synden.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar
Saken er den at Bibelen varsler om straffedommer over de vantro, og ifølge Bibelen er disse rett rundt hjørnet. Før disse straffedommene, vil naturkatastrofer øke i omfang, hyppighet og antall. Dette er for å vekke de gudløse og gi dem en sjanse til å se ting med litt andre øyne.

 

Dette er tragisk lesning. Det verste er at du virker som en ærlig og oppriktig person, men takket være at du er totalt hjernevasket av troen din så sprer du hat og fordømmelse på denne måten. Hadde man bare kunne vist hvordan du ser ut utenfor denne tvangstroen din, så hadde du kanskje sett det selv. Du sprer hat.

 

"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."

- Steven Weinberg

 

S,

Lenke til kommentar
Har ikkje lest heile tråden, but here goes: Evolusjon er ein teori, men det har blitt bevist utallige ganger og det er ein av dei mest underbygde teoriane nokonsinne.

 

Isaac Asimov:

"Creationists make it sound like a 'theory' is something you dreamt up after being drunk all night."

Evolusjon er utvikling.

Evolusjon er forklaringen av hvordan det foregår og hvordan det har foregått.

 

Evolusjon er ikke en teori.

 

Og kvifor heitter det då ; "The Theory of Evolution"? Og korleis kan du kalla deg kristen om du inrømmer at evolusjon har pågått over millionar av år? Menneskene i bibelen blei jo skapt for nokre tusen år sidan. Smooth moving.

 

Fordi han leker med deg. Evolusjon er ikke en teori, det er fakta. Evolusjon er forandring over tid i den biologiske verden, og det er empirisk observert.

 

Evolusjonsteorien er en vitneskapelig teori, og Ozi vet dette også. Så her har Ozi helt rett.

 

Altså, en må skille mellom evolusjon som fakta, og evolusjonsteorien som forklarer evolusjon.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Synd at du ikke ser selv at dette er skremmsels propaganda fra ende til annen :no:

 

Du vet det sikkert ikke, men dommedag har FOR alle kristne vært rett rundt hjørnet... Vi har bare LITT igjen å leve ble det sagt da og det blir det sagt nå.... og du, hjernevasket som du er, TROR faktisk at dommedag er rett rundt hjørnet og der vi andre vil forsøke å demme opp og gjøre noe vil du fly rundt å bælje at nå kommer slutten... :no: En trist dommedags sekt du er medlem i og VELDIG trist at du ikke ser hvordan disse truslene virker på deg.

 

Jeg har sagt det før men jeg kan gjerne gjenta: HVIS den guden din endag skulle vise seg og han er akkurat slik han er fremstilt i bibelen, vel, da er han rett og slett ikke verdt min tilbedelse! Sorry, men det er en dårlig gud du tilber...Og ikke vil jeg ha evig liv heller.. :)

Sitte å kjede seg i evigheter uten å kunne gjøre noe gøy i frykt for å synde..? No thanks, I'll pass!!!

Lenke til kommentar

Skummelt at det finnes slike folk i norge, en ting er i usa, der mange bor i små byer som sikkert er laget opp av en stor familie der alle er gift med alle og alle er fettere og kusiner og brødre og mødre osv. Ingen har noe utdannelse osv.

 

Men norge er ikke så stort og vi har heldigvis ikke den innavlen, så i norge er det ingen undskylding for slike ideer og hat

Lenke til kommentar
og samtidig underslå at det er mange feil og mangler ved samme litterære kilde.

Samme litterære kilde? De er totalt forskjellige og ble skrevet i forskjellige årtusener mann!

 

Her tar jeg utgangspunkt i bibelen helhetlig som den ene kilden den er. At de individuelle tekstene i den er skrevet av forskjellige forfattere og på forskjellige tider, er ikke et godt motargument til utsagnet som følger av min tekst: "Dersom det er blitt dårlig kildekritikk av de endelige forfatterene(eller sammensettere), så kan en ikke forvente at tekstene er sanne." - Dette gjelder for bibelen, den bærer ikke store kredibiliteten til å forkynne sannhet.

 

Off topic: Jeg så nå hvor du påpekte at det var en spøk. Jeg fikk det ikke med meg i første omgang, og selv når jeg så det tok det meg en liten stund før jeg kunne sikkert si at jeg så sammenhengen. Kan vel ta den på egen nakke. :p

Lenke til kommentar
Andre motbevis kan jeg ikke forklare, men jeg velger å fortsatt å tro nemlig fordi det er så mye som tyder på at Bibelen er troverdig og sann.

 

På denne måten, har jeg utviklet en tro der hele verden kan ta feil, men Bibelen har rett (tro det eller ei). Man kan kalle det hva man vil, ekstremisme, blindhet, dårskap, osv., men det er så mye som jeg har opplevd i livet som tyder på at den Bibelens Gud er der og får med seg alt som foregår på jorden.

 

Du skjønner kanskje at dette hører hjemme i en annen tråd; det du skriver her er ikke noe relevant argument mht. evolusjonen.

 

Men det er jo lett å peke på at den subjektive oppfatning du her legger frem har liten verdi ut over hva den mått bety for deg personlig.

 

Det vil føre for langt og hører helelr ikk til her, å ta for seg dette og hva som åtte peke i en annen retning...

 

Når det så gjelder Gud og det som foregår her på jorden, tyder alt på at han ikke får med seg noe. Hvis det er han som har stelt det istand så har han gjort en ussel jobb.

 

Til å begynne med kan du jo bortforklare grusomheten som ligger i alle parasitter han slipper løs på både menensker og dyr. Ikke mye nåde og kjærlighet der nei. Vet du hva snyltehveps er? Hvorfor skapte Gud dem? Det finnes en rekke arter av dem.

 

Anatomi. Det er så mye i anatomien som motsier at vi skulle være skapt av noen med et minstemål av vett, som å la sædlederen sno seg slik i kroppen slik den vitterlig gjør. Det gir imdlertid mening når vi skjønner at den har den banen den har fordi vi har en fortid som firbente vesener, og at det er vår utvikling til å gå på to bein som har medført denne besynderlige arkitektur.

 

Det finnes haugevis av slike merkverdigheter som finner sin naturlige forklaring i evolusjon, men som bare er bevis for en mentalt tibakestående skaper, hvis man vil holde på at det er skapt av noen. Selv vi mennesker ville ikke skape noe så dumt.

 

Det vi vet om naturen viser med all tydelighet at det ikke står noen skaper - hverken med eller uten intelligens bak. Bare en natur som funker slik det naturlig for naturen å funke. Vis meg nå at jeg tar feil og at du vet bedre.

Endret av rofl
Lenke til kommentar
Har ikkje lest heile tråden, but here goes: Evolusjon er ein teori, men det har blitt bevist utallige ganger og det er ein av dei mest underbygde teoriane nokonsinne.

 

Isaac Asimov:

"Creationists make it sound like a 'theory' is something you dreamt up after being drunk all night."

Evolusjon er utvikling.

Evolusjon er forklaringen av hvordan det foregår og hvordan det har foregått.

 

Evolusjon er ikke en teori.

 

Og kvifor heitter det då ; "The Theory of Evolution"?

Fordi det er teorien som forklarer fenomenet evolusjon.

 

Og korleis kan du kalla deg kristen om du inrømmer at evolusjon har pågått over millionar av år?

Det er overhodet ingen innrømmelse. Jeg kaller meg kristen av samme grunn som alle andre som gjør det: Fordi jeg tror Jesus, sendt fra Gud, døde på korset for syndene våre og stod opp igjen.

 

Menneskene i bibelen blei jo skapt for nokre tusen år sidan. Smooth moving.

Skapelsen er skrevet billedlig slik jeg ser det og hele historien blir mye mer elegant når man ser den slik.

Lenke til kommentar
Det er overhodet ingen innrømmelse. Jeg kaller meg kristen av samme grunn som alle andre som gjør det: Fordi jeg tror Jesus, sendt fra Gud, døde på korset for syndene våre og stod opp igjen.

 

Altså, du er ein kristen som velger det du liker med religionen. Du trur ikkje på alt. Som eg snakka om tidligare, og som du sa var tull. Latterlig.

Endret av Frusci
Lenke til kommentar
Altså, du er ein kristen som velger det du liker med religionen. Du trur ikkje på alt. Som eg snakka om tidligare, og som du sa var tull. Latterlig.

Som jeg sa var tull?

 

Hyggelig av deg å kalle det latterlig.

 

Og hvorfor ta noe billedlig bokstavelig, og hvorfor ta alle bøkene i bibelen over en kam? Skal man ta salmene og klagesangene bokstavelig også? For hvis ikke tror man ikke på religionen sin.

 

Religionen kristendom går ut på at Gud sendte JEsus til jorden for å frelse menneskene. Alt det andre er bare historier rundt prosessen.

Lenke til kommentar
Og hvorfor ta noe billedlig bokstavelig, og hvorfor ta alle bøkene i bibelen over en kam? Skal man ta salmene og klagesangene bokstavelig også? For hvis ikke tror man ikke på religionen sin.

 

Religionen kristendom går ut på at Gud sendte JEsus til jorden for å frelse menneskene. Alt det andre er bare historier rundt prosessen.

Ikke at det har noe med evolusjon å gjøre. Noen kunne kanskje flyttet bibelpraten over i en annen tråd? Kanskje den om at kristendommen er på vikende front.

Lenke til kommentar
Og hvorfor ta noe billedlig bokstavelig, og hvorfor ta alle bøkene i bibelen over en kam? Skal man ta salmene og klagesangene bokstavelig også? For hvis ikke tror man ikke på religionen sin.

 

Religionen kristendom går ut på at Gud sendte JEsus til jorden for å frelse menneskene. Alt det andre er bare historier rundt prosessen.

Ikke at det har noe med evolusjon å gjøre. Noen kunne kanskje flyttet bibelpraten over i en annen tråd? Kanskje den om at kristendommen er på vikende front.

Godt poeng. Hold deg til temaet Frusci.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...