Gå til innhold

Kjøpe Canon EOS 5D Mark II - objektiver?

Anbefalte innlegg

Nå tramper jeg sikkert både på tær og i salaten, men, men..

Å sette Sigma frempå et EOS 5D Mk II sammenlikner jeg med å sette trehjulssykkelhjul på Lamborghini. ;)

24-105 f/4L har jeg aldri prøvd, men har hørt at det er et bra objektiv. Selv har jeg 24-70 f/2,8L og er strålende fornøyd. Det står skrudd fast frempå kameraet for 90% av bildene. Skal jeg bruke videre eller trangere utsnitt, setter jeg på hhv 17-40 f/4L eller 70-200 f/4L. Nå skal det sies at for mitt vedkommende, og med oppdagelsen av PSE sin panoramafunksjon, så er vidvinkelen blitt nesten overflødig.

Jeg har også en EF 50 f/1,4. Denne er morsom og et meget bra objektiv.

Jeg lot EF 50 f/1,8II følge med 20D'n da jeg solgte det.

f/1,8'n synes jeg ikke klarte å følge med i svingene på 5D Mk II'n.

For å oppsummere:

Selg Sigmaen fort.

For macro, kjøp heller mellomringer og bruk sammen med EF 50 f/1,4 som du blir å kjøpe :)

Siden jeg ikke har prøvd 24-105, kan jeg egentlig ikke uttale meg her, men mitt hjerte banker varmt for komboen 5D/24-70. Som sagt, jeg bruker denne komboen selv 90% av tiden, og selv med iso opptil 25600, så er f/2,8 skikkelig kjekt å ha på et allroundobjektiv.

Jeg har heller aldri hatt IS-objektiver, men jeg har prøvd etpar. Jeg savner ikke IS.

70-200 f/4 har du jo fra før. Det selger du aldri. (Det er en ordre.. ;) ).

Det er merkelig mange som kjører med små hjul da.

Det er rett og slett bare feil og tull det du sier.

Det er utrolig mange som er enig i at Sigmas 50mm tegner langt bedre enn Canon sin. Sigma er skarpere og gir bedre farger. Sigma sine makroer er også like gode som Canon sine, og mellomringer er litt billig for en 5d. Du kjører jo tross alt Lamborghini. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...