Gå til innhold

Kjøpe Canon EOS 5D Mark II - objektiver?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på å spare penger til Canon EOS 5D Mark II, og har noen spørsmål i forbindelse med dette.

Nå har jeg

Canon EOS 450D

Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM

Canon EF 70-200mm f/4.0L USM

Sigma 50mm 2.8 DG Macro

Jeg skal beholde 70-200-objektivet og muligens sigma 50mm også. Etter hva jeg har lest, så anbefaler veldig mange Canon 50mm f 1.4. Jeg har lyst på den linsen, men føler det blir litt dumt, siden jeg allerede har Sigma 50mm… Er det et smart valg å kjøpe en f 1.4, og eventuelt selge den andre…? Jeg synes det virker så spennende å utforske med f 1.4…

Jeg liker å ta bilder av byer (gater, bygninger), mennesker, natur, skumringsbilder, og ellers ting jeg får øye på. Jeg elsker å reise nye steder, gå rundt med kamera rundt halsen og finne fine motiver.

Jeg har lest om diverse objektiver, blant annet Canon EF 24-70mm f/2.8L USM. Den linsen har jeg egentlig bestemt meg for å kjøpe når jeg får penger. Ellers frister det litt med et vidvinkelobjektiv (supervidvinkel kanskje?). Noen å anbefale?

For å få råd til alt dette, så bør jeg selge Canon 450D. Hva kan jeg ta for dette? Kamerahus + 17-85 (med vanlig filter), og Japan Fotos superforsikring i 4 år (jeg kjøpte kameraet i august, så det er enda noen år igjen…).

OPPSUMMERING:

1. Er det verdt å kjøpe Canon 50mm f 1.4, selv om jeg har Sigma 50mm 2.8 DG Macro fra før?

2. Er 24-70mm et bra kjøp til mine behov?

3. Et vidvinkelobjektiv(super?) å anbefale?

4. Hva kan jeg ta for mitt Canon 450D med objektiv, filter og superforsikring…? (Evt sigma 50mm)

Jeg vil kjøpe skikkelig utstyr når jeg først skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OPPSUMMERING:

1. Er det verdt å kjøpe Canon 50mm f 1.4, selv om jeg har Sigma 50mm 2.8 DG Macro fra før?

4. Hva kan jeg ta for mitt Canon 450D med objektiv, filter og superforsikring…? (Evt sigma 50mm)

Jeg vil kjøpe skikkelig utstyr når jeg først skal kjøpe.

1. Både ja og nei. Du har et bra lærret å fylle hva optikk og dertil kostnader angår, så jeg vil si nei - at du heller bør bruke Sigmaobjektivet som en normal inntil du får spart opp nok til å kjøpe en 1.4 50mm. Sånn at du ikke ender opp med en komprimissløsning på de andre objektivene du tenker på - som du igjen vil angre på.

2. Om du er konfortabel med vekt og pris vil jeg si klart ja. Den er dyr, men ikke minst tung. 1 kg optikk er mye. Til gjengjeld er den meget god optisk og god lysstyrke.

3. Er du på budsjett er 17-40L zoomen et av de beste valgene, men vil du ha det beste er det 16-35L II zoomen som gjelder. Du får la lommeboka avgjøre. Det finnes lite fastoptikk i supervidvinkel-området.

4. 450d med kitzoomen din ligger på 8000-8500,-. Dvs du kan forsøke å selge din for ca 5500,- (70% av nypris +/-). Angaglig får du mer for utstyret ved å selge det hver for seg. Filter og slikt er lite verd.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
OPPSUMMERING:

1. Brennvidden er den samme, men blender 1.4 sammen med 5DII`s gode høyiso-egenskaper gir deg muligheten til å fotografere i lite lys uten blitz. Du kan jo teste litt med Sigmaen først for å se om du trives med brennvidden

2.24-70 er meget bra, men personlig foretrekker jeg 24-105 4.0 IS både pga IS og de ekstra mm i den lange enden,

3. 17-40 som Ragamuffin sier eller Sigma 12-24. Sistnevnte er det videste zoom-objektiv du får og tilnærmet helt rettegnende.

4. 5000 - 6000,- kanskje (uten 50mm`en)

Lenke til kommentar
2.24-70 er meget bra, men personlig foretrekker jeg 24-105 4.0 IS både pga IS og de ekstra mm i den lange enden,

Hvis man først kjøper 5D2, og har mulighet for det, så kan man jo samtidig få en 24-105 4L IS til en rimelig penge som kitobjektiv - ikke en dum pakke.. :)

Lenke til kommentar

jeg ville byttet ut sigmaen, om ikke du trenger makro funksjonen. canon 50 1.4 har raskere af, intern fokus (litt usikker paa om sigmaen din har det, finnes flere versjoner) og er betydlig mer lyssterk.

ellers ville jeg ha kjopt sigma sin 12-24 og canon 24-70 eller 105. vurderer sigma sin 12-24 selv, men tviler litt paa sigma sin kvalitetskontroll (har litt daarlig erfaring med sigma...)

Lenke til kommentar

Selv Sigmaen og kjøp Canon 50/1.4. 70-200 kan du beholde. Om du trenger mer lysstyrke bør du vurdere å bytte den ut med en 70-200 f/2.8L i stedet.

Hva gjelder normalzoom må du bestemme deg for enten Canon 24-104/4L IS eller 24-70/2.8L. Velg den som passer ditt bruk best.

Hvis du skal ha en vidvinkelzoom er det vel EF 16-35/2.8L II som gjelder..

Lenke til kommentar

Canon EOS 5DII

+

Zoom

EF 17-40/4

EF 24-105/4 IS

EF 70-200/4 (IS)

f/4-utgavene er mindre, lettere og billigere enn f/2.8-utgavene. Optisk og byggmessig er de jevngode.

Hurtig

EF 50/1.4

Makro

Sigma 70/2.8, eller Tamron 90/2.8, eller EF 100/2.8, eller ...

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill :)

Jeg vurderer å kjøpe japan foto sin pakkeløsning med EF 24-105mm f/4L IS for 29000, og se om jeg er fornøyd med det objektivet. (Noe jeg helt sikkert blir.. Men har bare lest mye bra om 24 - 70)... Siden EF 24-105mm f/4L IS koster 10 000 kr sparer jeg jo ca 3000 kr ved å kjøpe denne pakkeløsningen.. Da taper jeg ikke så mye hvis jeg bestemmer meg for å selge det om noen måneder...

Tror kanskje jeg kommer til å selge Sigma-objektivet, selv om jeg sikkert ikke får så mye for det...

Det skal ikke være lett.. Er jo snakk om mye penger. Jeg vil gjerne ha flere meninger. :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for innspill :)

Jeg vurderer å kjøpe japan foto sin pakkeløsning med EF 24-105mm f/4L IS for 29000, og se om jeg er fornøyd med det objektivet. (Noe jeg helt sikkert blir.. Men har bare lest mye bra om 24 - 70)... Siden EF 24-105mm f/4L IS koster 10 000 kr sparer jeg jo ca 3000 kr ved å kjøpe denne pakkeløsningen.. Da taper jeg ikke så mye hvis jeg bestemmer meg for å selge det om noen måneder...

Tror kanskje jeg kommer til å selge Sigma-objektivet, selv om jeg sikkert ikke får så mye for det...

Det skal ikke være lett.. Er jo snakk om mye penger. Jeg vil gjerne ha flere meninger. :)

Hei! Jeg solgte for ikke lenge siden mitt 450D m/Sigma 30mm F1.4 for å kjøpe meg 5D Mark II. Gled deg! Når det gjelder objektiver så kjøpte jeg et 24-105mm F4 IS L objektiv som såkalt alround objektiv. I tillegg har jeg nå kjøpt 70-200mm F4 IS objektivet, i tillegg til Sigma 50mm F1.4 HSM, som jeg bruker innendørs og for å leke meg litt med bokeh o.l.

Du bør nok velge et L-objektiv som det objektivet du antar du vil bruke mest. Dette fordi du fortjener å ha minst ett høyklasse objektiv til det kameraet (for å utnytte det). Skal du ta mye innebilder, velg et F2.8 eller raskere objektiv. Skal du ta mye utebilder eller uansett bruker blits inne, kan du jo velge 24-105mm objektivet. Du kan også droppe L-objektiv fokuset og kjøpe deg Sigma 50mm F1.4 objektivet - det er utrolig skarpt og bra!

Vil du ha et bra objektiv til 5D til "budsjettpris" ville jeg startet med Sigma'en! Det koster ca. 3.300.- tror jeg.

Endret av Grado225
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei :) Jeg har den første 5 d , å med den kjøpte jeg 24-105 som ett kit .

Så jeg vil bare fortelle litt om mine erfaringer med det objektivet ,

Jeg har tatt omtrent 10 tusen bilder med det , så det står ofte på mitt kamera .

Siden det går fra 24 -105 så dekker det mye , å når man i tilegg har 100-400 så overlapper det .

Problemet med 24 -105 er att fra 24 til 35 mm ca , så blir hjørnene mørke , å det er ikke superskarpt .

På en solskinnsdag er ikke dette ett problem , men det er kjipt å se på alle de mørke hjørnene når man har vært ute å har tatt bilder av en solnedgang feks ...

Jeg for min del har planer om å selge det , å siden alle tester viser att Sigma 24 -70 2/8 er bedre så går jeg for det heller .

Det er laget av plast , å koster rundt 4000 kr .

Forøvrig så viser alle tester , att alle Canon sine vidvinkel objektiver har mørke hjørner på full format kamera , selv på topp modellen de har ..

Lenke til kommentar

Nå tramper jeg sikkert både på tær og i salaten, men, men..

Å sette Sigma frempå et EOS 5D Mk II sammenlikner jeg med å sette trehjulssykkelhjul på Lamborghini. ;)

24-105 f/4L har jeg aldri prøvd, men har hørt at det er et bra objektiv. Selv har jeg 24-70 f/2,8L og er strålende fornøyd. Det står skrudd fast frempå kameraet for 90% av bildene. Skal jeg bruke videre eller trangere utsnitt, setter jeg på hhv 17-40 f/4L eller 70-200 f/4L. Nå skal det sies at for mitt vedkommende, og med oppdagelsen av PSE sin panoramafunksjon, så er vidvinkelen blitt nesten overflødig.

Jeg har også en EF 50 f/1,4. Denne er morsom og et meget bra objektiv.

Jeg lot EF 50 f/1,8II følge med 20D'n da jeg solgte det.

f/1,8'n synes jeg ikke klarte å følge med i svingene på 5D Mk II'n.

For å oppsummere:

Selg Sigmaen fort.

For macro, kjøp heller mellomringer og bruk sammen med EF 50 f/1,4 som du blir å kjøpe :)

Siden jeg ikke har prøvd 24-105, kan jeg egentlig ikke uttale meg her, men mitt hjerte banker varmt for komboen 5D/24-70. Som sagt, jeg bruker denne komboen selv 90% av tiden, og selv med iso opptil 25600, så er f/2,8 skikkelig kjekt å ha på et allroundobjektiv.

Jeg har heller aldri hatt IS-objektiver, men jeg har prøvd etpar. Jeg savner ikke IS.

70-200 f/4 har du jo fra før. Det selger du aldri. (Det er en ordre.. ;) ).

Lenke til kommentar

Tja, Canon 24-70 eller 24-105, ikke lett :-). Jeg har brukt begge på 5DII. 24-70 er kanskje biiiitelitt skarpere på 4.0 og litt mindre plaget med mørke hjørner. Jeg har beholdt 24-105 hovedsaklig fordi jeg synes de ekstra 35mm i den lange enden er gode å ha.

Forøvrig er mørke hjørne på 24-105 et bagatellmessig "problem" slik jeg ser det. Dessuten lar det seg enkelt rette opp i etterbehandlingen

Lenke til kommentar
Forøvrig er mørke hjørne på 24-105 et bagatellmessig "problem" slik jeg ser det. Dessuten lar det seg enkelt rette opp i etterbehandlingen

Og så har vel 5D Mark II verktøy i kameraet som fjerner mørke hjørner om jeg ikke husker feil? Mulig jeg dummer meg ut nå? :(

Lenke til kommentar

Og så har vel 5D Mark II verktøy i kameraet som fjerner mørke hjørner om jeg ikke husker feil? Mulig jeg dummer meg ut nå? :(

Neida, det stemmer det, men det påvirker selvsagt bare JPG-filene fra kameraet. RAW-filene påvirkes ikke, og må etterbehandles i konverteringen for å få samme effekten.

PS!

Kameraet kommer pre-loaded med data for 26 ulike objektiver (og evt kombinasjoner av telekonverter + objektiv) mens det totalt er plass til 40. Installerer du programvaren som fulgte med (funker ikke på 64-bits XP, for øvrig) kan du laste opp nye kombinasjoner og objektivdata til kameraet, og tilpasse det selv.

PPS!

Selv kjøpte jeg 24-70 da jeg kjøpte 5D, og 24-105 sammen med 5D MkII, men jeg kommer til å selge 24-105'n. Det var et vanskelig valg, men slik jeg bruker kameraet har jeg mer behov for et blendertrinn mer enn IS og 35mm ekstra i teleenden.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Trådstarter her... :)

Jeg endte opp med å kjøpe et brukt Canon 24-70-objektiv. Veldig fornøyd, bortsett fra at det er litt tungt. Men det er bare en vanesak.

Nå har jeg veldig lyst på Canon 50mm 1.4. Så tror jeg kommer til å selge Sigmaen... Kommer kanskje til å savne macroen, men det er ikke SÅ ofte jeg trenger den...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kommer kanskje til å savne macroen, men det er ikke SÅ ofte jeg trenger den...

Du kan bruke 24-70mm objektivet som macro objektiv sammen med en Extention Tube slik som denne: http://www.japanphoto.no/product/objektive...ion-tube-ef25ii. Da kommer du ganske så nærme. Siden extention tuben ikke er laget av glass blir ikke bilde kvaliteten forringet. Mens du har den på mister du uendlighets fokusen. Hmm.. kanskje jeg burde skrive en test om dette...

Paul

Endret av Super8
Link til brukerens egen komersielle side fjernet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...