Gå til innhold

"Nå kommer heldagsskolen" - bedre ting å bruke penger på?


Anbefalte innlegg

Når jeg kommer heim etter en 8-timers dag er jeg drit sliten, hadde det plutselig blitt 10 eller 12 timer skole hadde jeg skulka de siste timene! Også lærerene mine sier at de er slitne i siste timen.

 

Bruk heller pengene på VARM MAT! slik som nesten ALLE ANDRE LAND HAR!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Samme sier jeg alle norske skoler burde tilby varm mat !!!

 

Det hadde vært fint om skolen kunne servert varm mat vær dag mitt på skole dagen !! :D

Lenke til kommentar

Noe jeg er sterkt i mot er en forlenging av skoledagen, derimot så bør skolen bli mer åpen på studietid så ikke elever må sitte med en haug lekser etter skoletid. Man kunne rett og slett fått valget om å enten ha samfunnsfag (eksempel) eller studietid, ikke fritid.

 

Han kan ta den forlenga skole dagen å stappe'n så langt opp i toer'n at han kiler seg bak øyet!

 

Skoledagen er allerede alt for lang, det han heller burde bruke penger på er å korte bort ubrukelig drit fra pensum. Som for eksempel dikt tolkning.

 

Og nynorsk? Noe mer ubruklig drit skal man lete utrolig lenge etter. Forøvrig syntes jeg at det brukes ALT for lite tid på rettskrivning.

1+ på nynorsk! La de som har nynorsk få lov til å skrive/lese det, men ikke press det på andre! Det er det samme som å presse norsk på en utledning.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du kommenterer lurer jeg på. Det jeg sier er at skolen bør legge opp til mer studietid. En naturlig ting da er at mer oppfølgning automatisk blir en del av det.

Med andre ord: Heller et frivillig studietilbud til elevene med full lønn til lærere i denne perioden enn at elevene skal tvinges igjennom enda mer skole som et resultat av disse ekstrabevilgningene.

Lenke til kommentar
Hvorfor er du imot at ungene skal få mer kunnskap og få mer oppfølging? Jeg ser seriøst ikke negative sider ved det.

 

Jeg har mye mer lyst til å forstå og mestre den kunnskapen jeg jobber med nå, enn å få ny kunnskap når jeg ikke har mestret eller forstått det andre.

 

Forøvrig synes jeg at å forlenge skoledagen ikke gjør noe så veldig bedre. kl 15:20 så starter jeg å bli sliten i huet av å ha jobet siden kl 8:00.

 

Også synes jeg det er teit at yrkesfagene ikke får almennfag som er knyttet opp mot den linja man går på. Jeg har heldigvis det (vi som går salg service og sikkerhet har "business" engelsk), men blant annet på Mekken så lærer de dikt analyse, men de lærer ikke nødvendigvis hva bildeler o.l. heter på engelsk.

 

Desutten så burde det være mulighet for å spesialisere seg tidligere i skolen + at man burde ha mer praktiske fag.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Haha, når noe først gjøres så blirre' klaging. Heldigvis tilhører misnøyen den yngre garde, tydeligvis.

For det er faktisk ikke den yngre garde man burde høre på i dette tilfellet eller? Det er vi (går siste året på vgs nå) som faktisk vet noe om hvor dritt det er å sitte der hele dagen i de råtne klasserommene og høre på udugelige lærere, slik som det er blitt til. Lengre skoledag hjelper IKKE om ikke lærerne og innholdet blir strammet inn og får høyere kvalitet. Det kan jeg nesten garantere. Kommer bare til å bli mer skulking og MANGE flere misfornøyde elever som mister all motivasjon til å gå på skole videre.

 

Det er nå jeg lurer på hva du selv gjør for at skoledagen din skal bli bedre?

Det kommer ikke som et sjokk på meg om du gir totalt faen, og tror hverdagen blir bedre av at du syter ...

 

Skolen i dag skaper tapere. Ikke fordi den er så forferdelig dårlig, men fordi den tolerer at enkelte ødlegger hverdagen for andre og ikke er tydelig nok på at det faktisk er et visst ansvar for egen læring.

Lenke til kommentar

Jeg gir ikke totalt faen, men er skolelei og helt umotivert til å egentlig gå på skolen i det hele tatt. Mesteparten av den skylda legger jeg på at store deler av pensumet er ting jeg ikke kunne brydd meg mindre om og lærere som kjører karakterene mine i grøfta fordi de faktisk ikke klarer å lære bort det de skal. Jeg er helt enig i at tidligere spesialisering og større valgfrihet ville vært en god tid fra tidligere av, slik at man kan sile ut mye av den unyttige kunnskapen man får/egentlig ikke får.

Lenke til kommentar

Dere har helt rett i at man har ansvar for egen læring. Men for hver time dere forlenger skole dagen vil flere og flere elever gi mer og mer faan i det ansvaret. Skal noe gjøres så er det å ta alle de dårlige lærerne i nakkeskinnet og gjøre om fellesfagene for yrkesfag. Det er latterlig at man må kunne analysere dikt på engelsk når man går mekk, men ikke kan ta imot en bestilling fra en turist.

Lenke til kommentar
Dere har helt rett i at man har ansvar for egen læring. Men for hver time dere forlenger skole dagen vil flere og flere elever gi mer og mer faan i det ansvaret. Skal noe gjøres så er det å ta alle de dårlige lærerne i nakkeskinnet og gjøre om fellesfagene for yrkesfag. Det er latterlig at man må kunne analysere dikt på engelsk når man går mekk, men ikke kan ta imot en bestilling fra en turist.

 

Jepp, og de elevene som da gir faen, lar det gå utover resten av oss. Ved å bråke og bare skape en negativ holdning. og man blir påvirket av klassens miljø, uansett hva man sier.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

At det går utover resten er skolen og staten sin feil, ikke enkelt elevene for at de ikke har like mye energi som alle andre til å stå på. Noen har dårlig råd, må jobbe ved siden av skolen. Noen får juling hjemme, noen blir mobba på skolen, ikke alle lever i et glansbilde hvor skoledagen bare kan gi avkastning ved å bli lenger.

Lenke til kommentar
At det går utover resten er skolen og staten sin feil, ikke enkelt elevene for at de ikke har like mye energi som alle andre til å stå på. Noen har dårlig råd, må jobbe ved siden av skolen. Noen får juling hjemme, noen blir mobba på skolen, ikke alle lever i et glansbilde hvor skoledagen bare kan gi avkastning ved å bli lenger.

 

Nei, det er det jeg mener. Hvis de har det dårlig hjemem o.l. så går det ikke bare utover dem, det går utover oss også, og hvis vi da skal gjøre dagen enda lenger, så blir det ikke så veldig mye bedre ;)

Lenke til kommentar

Må si meg enig med mange andre her. Bedre skole er vel og bra og jeg er helt for det, men en lengre skoledag vil ikke automatisk gjøre ting bedre. Hva med å ha en like lang skoledag og bare fjerne alt pisset som er i pensum? I den nye læreplanen er det jo stappa så mye stoff man kan få inn i en liten dag. Ingen skal komme å fortelle meg at jeg faktisk trenger alt det jeg blir satt til å lære på VGS studiespesialiserende. Skjønner at jeg skal lære litt om alt der, men det for da for faen ha en viss nytteverdi. Jeg sier nei til lengre skoledag helt til de har økt kvaliteten på lærerne og fiksa opp i pensum. Når alt det er på plass så kan vi snakke om lengre skoledager om det fortsatt er behov for det.

Lenke til kommentar

jeg mener dette er en dårlig ide uten sidestykke. Som elev synes jeg selv at jeg blir veldig trøtt og ukonsentrert de siste timene og jeg tror ikke at det kommer til å bli så mye bedre me enda flere timer og ekstra gym i tillegg. Det de heller kan bruke penger på er høyere lønn til lærere slik at det blir mer attraktivt å blir lærer noe som igjen fører til at det blir mindre lærermangel, noe som er et større problem enn at skoledagen er for kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...