Matsols Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Hei! Har Telenor Turbo med medfølgende Thomson SpeedTouch ST780 WLT multimodem. Dette har fungert helt greit, men unntak av ustabilt internett og nogenlunde svak wlan-dekning. Nå har det seg sånn at jeg har en Ubuntu filserver som per dags dato er koblet til rutermodemet med kabel. Mitt ønske er at jeg skal kunne se/streame HD-video fra serveren over det trådløse nettverket til min MacBook Pro. (Utrolig kjekt å slippe å drege rundt på en ekstern HD over alt.) Problemet er at SpeedTouchen ikke greier å kjøre det trådløse nettverket raskt nok til at video ikke hakker som bare det. Er klin umulig å streame HD-video over nettverket. Har en Siemens Gigaset Se366 WLAN (ruter) liggende (av en eller annen grunn). Denne har mulighet til å sende 300 Mbit/s i motsetning til speedtouchen med sine 54Mbit/s. Siemensen har også bedre rekkevidde, noe jeg har erfart. Det står til og med på pakken til Siemensen at den duger til streaming av HD-video. Det jeg ønsker er å sette SpeedTouchen i bridge(?). DVS jeg ønsker at den kun skal funke som et modem, og så vil jeg at Siemensen skal være ruteren. Tildele alle IPer og handle den trådløse tilkoblingen etc. Hvordan skal jeg sette det opp på SpeedTouchen, og hvordan skal jeg koble Siemensen til? På forhånd takk, Mats Olsen (PS: Serveren min har fått egen IP i dag på lokalnettet. Må denne endres når jeg skifter ruter?) Endret 21. mars 2009 av Matsols Lenke til kommentar
madmats Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Gå inn på http://10.0.0.138 klikk på speedtouch øverst til venstre(rød knapp) klikk setup under pick a task velg Bridged i setup ta en kabel fra speedtouch og inn på internet/wan porten på gigaset. så må du sette opp siemensen i pppoe eller dhcp (sjekk hva speedtouchen var satt i før du bridger hvis du ikke vet hva du skal bruke) så tar du kabelen til serveren inn på en av siemens gigaset sine lanporter, så får den en lokal-ip som før, bare med en annen adresse Lenke til kommentar
Matsols Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Fantastisk, takk. Når SpeedTouchen blir satt i Bridge, vil dens Wlan automatisk bli slått av? Edit: er vel ikke noen som holder på med SSH som kan fortelle hvordan jeg endrer IPen til serveren? Endret 21. mars 2009 av Matsols Lenke til kommentar
Matsols Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Hei igjen. Nå har trafikken ut mot internett blitt tregere enn den var kun gjennom SpeedTouchen.. Hvordan fikser jeg dette? *Løst* Endret 21. mars 2009 av Matsols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå