Gå til innhold

shell limits

Anbefalte innlegg

jeg har installert ssh2 , og jeg har addet en kammerat... han logger inn og sånn.... men han kan installere og dl'e så mye han vill.... hvordan fikser jeg dette? og hvordan fikser jeg hvor mange prosesser han har låv å kjøre? ;)

thx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke helt hvordan man gjorde dette, men jeg vil tro at løsningen er å ta fra brukeren gruppetilgang til de forskjellige gruppene som tillater han disse sakene...

Ellers så kan du jo lage et loginscript til brukeren:

kommandoersomtarfrahanrettigheter

/bin/bash

Og sette dette scriptet til å være default for denne brukeren...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Det går vel ann å la et eller annet script/program gå i bakgrunnen på server også som "konsant" sjekker hvilke prosseser som blir kjørt på serveren av hvilken bruker...

F.eks vist brukernavnet er OlaNordmann så programmerer du noe slikt inn i et script

if OlaNordmann kjører mer enn 2 programmer kill alle prossesene hans (+ kanskje slette han? :p)

På den måten kan du f.eks også bare la han få lov til å kjøre programmer som du har "godkjent"...F.eks psybnc

if OlaNordmann kjører andre programmer enn psybnc kill alle prosseser

"kodene" mine er ikke programmerings kode ;) Regner med at du forsto det..Men kan fint lages i et perl script eller .no det...

::mads østebøvik::

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids utvikle ditt eget shell :) hehe vist du har interesse av det :) Der får du jo stengt veldiiigt mye (iallefall browsing rundt i systemet)..

Anbefaler UNIX bible, der står det en liten "mini-guide" til shell mekking :) + endel mer da...Veldig kjekk bok å ha :)

::Mads Østebøvik::

Lenke til kommentar

Hmm

logg inn som root og skriv noe følgende...

cd /etc

vi limits

vi er et fil redigerings program, kan like så være vim, pico + + spørs jo bare hva du har :)

Inni der kan du redigere quota (harddisk plass greier...)

Å utvikle et eget shell er derimot litt vanskligere...Kanskje du skal søke rundt på inet og sjekke om det er et ferdig utviklet shell som du kan laste ned å redigere brukeren (kompisen din) og la han bruke det shellet...

Jeg har ikke aning hvor man finner slike shell desverre :( Kanskje noen andre vet?

::mads_østebøvik::

Lenke til kommentar

Hmm

logg inn som root og skriv noe følgende...

cd /etc

vi limits

vi er et fil redigerings program, kan like så være vim, pico + + spørs jo bare hva du har :)

Inni der kan du redigere quota (harddisk plass greier...)

Å utvikle et eget shell er derimot litt vanskligere...Kanskje du skal søke rundt på inet og sjekke om det er et ferdig utviklet shell som du kan laste ned å redigere brukeren (kompisen din) og la han bruke det shellet...

Jeg har ikke aning hvor man finner slike shell desverre :( Kanskje noen andre vet?

::mads_østebøvik::

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...