Gå til innhold

Om livet etter døden / helvete: Hva om dere tar feil?


Anbefalte innlegg

Siden livet etter døden er en ikke-eksisterende problemstilling for ateistene, er dette spørsmålet rettet mot de kristne eller troende på forumet:

 

Hva om dere tar feil? Hva om det viste seg at Kristendommen bare var bullshit, mens en annen religion var den rette? Hva om det viste seg at alle som ikke trodde på Odin havner i Helheim?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Livet etter døden er bare menneskets forsøk på å gi mening til en ellers "meningsløs" tilværelse. Med dette at det ikke finnes noen gudommelig mening til hvorfor vi er her. Desutten en eventuell gud som skapte et menneske så lett påvirkelig av omgivelser kan ikke dømmen en person fordi de ikke valgte en religion som var på andre siden av jordkloden. Hvis dette er tilfellet burde man skifte navn fra Gud til Djevel da denne tingen ville være en ufattelig kald og kanskje ond ting, nesten byråkratisk :). Men siden dette er nesten garantert bare religionenes gulerot for å få deg med inn i lureriet så er dette antageligvis ikke en faktor å ta alvorlig. Religion er og vil alltid være menneskets livsløgn.

Lenke til kommentar

Jo, som oftest gjør religiøse mennesker det.

 

Er enig med trådstarter, dette må jo være en litt sketchy tanke for dere som hengir dere til Gud. Men vi kan sette hele problemstillingen på hodet. Hva om vi ateister alltid har tatt feil, hva om Gud er mye mer enn det han noen gang har gitt seg ut for å være og faktisk eksisterer. Rett og slett en liten tøysekopp som ville teste hvor blindt mennesket kan hengi seg. Da står vi der på dommens dag da: "Uhm, skal jeg ned ditt?" *Peker skeptisk på et veeeldig stort og djupt lava hull*

Lenke til kommentar
Jo, som oftest gjør religiøse mennesker det.

 

Er enig med trådstarter, dette må jo være en litt sketchy tanke for dere som hengir dere til Gud. Men vi kan sette hele problemstillingen på hodet. Hva om vi ateister alltid har tatt feil, hva om Gud er mye mer enn det han noen gang har gitt seg ut for å være og faktisk eksisterer. Rett og slett en liten tøysekopp som ville teste hvor blindt mennesket kan hengi seg. Da står vi der på dommens dag da: "Uhm, skal jeg ned ditt?" *Peker skeptisk på et veeeldig stort og djupt lava hull*

 

Hvorfor skal "Gud" teste oss? Er han ikke allvitende?

Lenke til kommentar

Om Gud(enne), om det eksisterer, ikke slipper inn andre en de som har vært troende så hvet jeg ikke om jeg har lyst til og komme inn. En slik gud ville jeg ikke hatt. Alle relativt gode mennesker som har lysst burde komme inn, om det ikke er tilfelle så kan gud gå å henge seg, for en slik gud er ikke vert ett brukt do papir.

Lenke til kommentar
Om Gud(enne), om det eksisterer, ikke slipper inn andre en de som har vært troende så hvet jeg ikke om jeg har lyst til og komme inn. En slik gud ville jeg ikke hatt. Alle relativt gode mennesker som har lysst burde komme inn, om det ikke er tilfelle så kan gud gå å henge seg, for en slik gud er ikke vert ett brukt do papir.

 

Amen

 

Jeg er ateist, men jeg er da søren ikke noe ondt menneske. Jeg er snill og grei, jeg gleder folk og jeg prøver å gjøre min del for å gjøre verden til et litt bedre sted.

 

Så hva hadde jeg gjort, dersom jeg tar feil, og står ovenfor gud og han sier jeg blir pælma ned i helvete fordi jeg ikke var troende.

 

1. Jeg tar ikke feil

2. Da hadde jeg dratt fram min kverulante og meget kritiske side og fortalt gud at han trenger et saftig spark i ræva, fordi hans er liksom "kjærlighetens" religion, men allikevel fordømmer de de som er snille, men som ikke tror. Og hadde han ikke hørt etter, hadde han ikke vært noen gud. Hvilket ingen er.

Lenke til kommentar
Siden livet etter døden er en ikke-eksisterende problemstilling for ateistene, er dette spørsmålet rettet mot de kristne eller troende på forumet:

 

Hva om dere tar feil? Hva om det viste seg at Kristendommen bare var bullshit, mens en annen religion var den rette? Hva om det viste seg at alle som ikke trodde på Odin havner i Helheim?

 

Ville i så fall rettet på feilen, så utfallet blir riktig :)

Lenke til kommentar
***

 

Hva om dere tar feil? Hva om det viste seg at Kristendommen bare var bullshit, mens en annen religion var den rette? Hva om det viste seg at alle som ikke trodde på Odin havner i Helheim?

 

Ville i så fall rettet på feilen, så utfallet blir riktig :)

 

Aha! Knappen du skal innstalere i kistelokket?

 

 

 

Håper på Vallhall jeg... Høres ut som en fornuftig gud som vil at fanklubben hans skal tilbringe evigheten mer eller mindre børst hele tiden :) med en ny villig kvinne på fanget hver kveld! Fi**e, øl og hornmusikk danker ut en trist kristen himmel der alle er kledd i en hvit fotsid kjortel og jesus tøfler og hører på gudjammerlig kjedelig harpe musikk og all sex og annen gøy er tabu... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg har forklart i noen andre innlegg at jeg forstår godt hvorfor folk er kritisk til religion. Hvordan kan det være flere tusen religioner, der medlemmene av de forskjellige hevder at kun deres er den riktige, og alle andre tar feil? Jeg skal ikke gjenfortelle min historie, min kort sagt handler den om at jeg en gang var ateist, eller i hvert fall en ikke-troer, men siden den gang har jeg utviklet min tro og blitt kristen. "Hvorfor kristendommen?" har folk ofte spurt meg, og vet du hva - jeg har rett og slett ikke et direkte svar. Noen har antydet at min oppvekst i Norge og at kristendommen er den nærmeste religionen meg kan ha noe med det å gjøre. Jeg har fortalt mine venner og nærmeste og presten min at jeg har hatt en møte med den hellige ånd, og jeg kan ikke forklare hvordan jeg vet det. Ja, det virker ulogisk, men etter opplevelsen/møtet jeg hadde klarer jeg ikke å få meg til å tro noe annet.

 

Så tilbake til temaet. Hva om vi tar feil?

Ja, hva så? Synd for oss? Dere mener kanskje vi har kastet bort livet vårt? Jeg snakker ikke på vegne for andre kristne, men jeg føler en sikkerhet gjennom min tro. Den gir meg ikke noe mening for livet, for en mening for livet har jeg ikke behov for. Er det ikke nok å bare leve så godt man kan?

 

Jeg har vært i en god del av disse diskusjonsforumene, ikke mange norske, men alikevel mange nok til å vite at dette er et tema som ikke vil ha noen ending --> Når Jesus returnerer selvsagt :)

 

Jeg vet at ved å skrive den siste setningen der, så vil dusinvis av spørsmål poppe opp i hodene deres. Når kommer han? Hva venter han med? Hvorfor lot han seg dø? Hvorfor kom han ikke tilbake med en gang? Disse spørsmålene har jeg selvsagt ikke klar over, men vet at de vil komme når tiden er rett. Enda flere spørsmål oppstår.

 

Jeg skulle ønske at Gud kunne åpenbare seg til alle mennesker i verden på samme måte som han åpenbarte seg for meg. Hvorfor gjorde han det ikke? Jeg vet ikke - skulle bare ønske at han gjorde det. Kanskje han tester oss - kanskje vi ikke er klare for det nye paradiset. Kanskje vi ikke fortjener det -->> Og det gjør jo vi heller ikke??

 

Jesus vil komme, et nytt paradis vil oppstå. Om dere tror eller ikke vil ikke spille noen rolle. Dere vil ikke innom skjærsilden, for den eksisterer ikke (Jo, i den katolskekristendommen, men ikke i den lutherske). Skjærsilden ble "utviklet" på 300-tallet i Romerriket, og dette var starten på den katolske retningen innenfor kristendomen. Etter luther-reformen var vi nærmere tilbake der vi startet.

 

Må Gud være med dere alle, og jeg håper at han vil åpenbare seg for dere.

Lenke til kommentar

Er det virkelig mer sannsynlig at du ble besøkt av en mann på en magisk sky ovenfor at du, i din traumatiserte tilstand, "kokte" opp noe som førte til at du nå tror på "den hellige ånd"? Som du var så vidt innom så handler det veldig mye om kulturell tilhørighet. Hvis du var muslim ville du sagt at du hadde blitt besøkt av Allah, for 1100 år siden ville du sagt at du var blitt besøkt av Tor eller Odin, i antikkens Hellas ville du sagt du var besøkt av Zeus eller Apollon, hadde du vært en alien-konspirasjonsteoretiker ville du trodd at aliens hadde tukla med hjernen din. Det finnes haugevis av slike dokumenterte tilfeller over hele verden så for min del sitter jeg, fra et objektivt standpunkt til alle religioner, igjen med to alternativer:

1. Alle (eller mesteparten) har hatt en overnaturlig opplevelse med et guddommelig/utenomjordig vesen.

2. Alle har blitt utsatt for at hjernen spiller dem et puss og de tar rett og slett feil.

 

Ingen religion kan forklare opprinnelsen og utviklingen av verdenen, artene eller mennesket bedre enn det virkelighet gjør selv. Det er ingenting guddommelig med Bibelen, det er en masser av eventyr som du tilfeldigvis har en kulturell tilhørighet til. Når du da blir utsatt for noe forferdelig og hjernen din "klikker i vinkler" tyr du til den kulturelle tilhørigheten for å forklare det. Beklager, men det er virkelig slik jeg oppfatter det.

 

Mvh...

Lenke til kommentar

Ligger ganske greit ann i de fleste verdensreligioner hvis jeg holder meg til kristendommen. Det er jo den samme Gud i både judaisme, islam og kristendom. Og ved å følge den kristne læren så vil jeg jo få en forbedret karma og slippe å bli gjenfødt som en meitemark i mitt neste liv, hvis jeg tar hensyn til hinduisme og buddhisme. Og om jeg skulle gå glipp av å spise gris, drikke mjød og havne i slåsskamp med døden til følge hver eneste kveld resten av evigheten, så er vel heller ikke det noen tragedie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...