Gå til innhold

Høyre nede i 11,5 (!) prosent på ny meningsmåling. Krise i partiet? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Må gud forby at Høyre samarbeider med FrP, det vil bli like fruktbart som deres samarbeid med KrF (noe som satte punktum for dem til slutt også).

Det Høyre trenger er ikke å vri seg til en innvandringsfiendtlig politikk eller lovnader om økonomisk statslig selvmord. Det man må er å få satt dagsorden i flere og flere saker. De må med andre ord markere seg i media i langt større grad enn det de gjør i dag.

Viruset som herjet politiet var et godt eksempel, her kunne man godt inn i en bred diskusjon om blant annet finansiering og effektivisering av politiet ved hjelp av nye hovedservere. Her kunne de også tatt med punktene om fornying og modernisering.

Betryggende at personinformasjon om alle innbyggerne i norge ligger på NT servere, he he.

Personlig mener jeg at de burde sette Foss som statsministerkandidat, som finansminister så viste han at han i det minste hadde kontroll.

Innen helse har de også viktige saker, blant annet effektivisering. her er det mye å spille på. Helsekøene har garantert ikke blitt noe bedre etter at Ap tok over makten, selv om de skulle satse sterkt på dette.

Selv om taktikken og målrettingen ikke er på plass, så trenger man ikke beskylde d efor å ha dårlig politikk,

Det er 36000 flere i kø nå enn det var når AP regjeringen ble satt inn for snart 4 år siden. Sist høyre satt i regjering ble helsekøen senket med 84000 mennesker.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krimnaliteten over hele landet har holdt seg rimlig stabilt de siste 10-20 årene. Derimot, i Oslo har krimnaliteten økt, det har jeg sett blitt kommentert før. Vi må også huske på at noen krimnalitet går ned bare fordi at vi får bedre sikringsutstyr og vi vet også at færre anmelder lovbrudd. Dermed kan vi konkludere med at krimnaliteten har gått opp i Oslo, spesielt på østkanten.

Nei, "vi" kan ikke konkludere med at kriminaliteten har gått opp i Oslo, og spesielt på østkanten. Ut fra det som er lagt fram hittil kan "vi" konkludere med at du tror dette men at du ikke har lagt fram noen tall som viser om det er riktig eller ikke.

Det er jo ikke vannskelig å fortstå at kriminaliteten i Oslo har økt siden 1970 tallet, da den massive innvandringen startet. Tenk nå bare hvor lite problemer det var med narkotika før dette. Oslo var en gang en trivelig og hyggelig by der folk ferdet fritt på gatene. Nå er det mer hverdagskriminalitet og vold enn det var før. Man trenger ikke noe tall for å bevise det. Vi hadde heller ikke noe problemer med narkotika før folk startet å ta med seg driten fra Afghanistan og Pakistan.

Nå blir jo folk banka opp ute på natterstid, fordi det ikke er noe politi som er der og fanger dem opp.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke vannskelig å fortstå at kriminaliteten i Oslo har økt siden 1970 tallet, da den massive innvandringen startet. ... Nå er det mer hverdagskriminalitet og vold enn det var før. ... Vi hadde heller ikke noe problemer med narkotika før folk startet å ta med seg driten fra Afghanistan og Pakistan.

Den økte bruken av narkotika på slutten av 60 tallet og starten av 70 tallet er vel heller koblet opp mot hippie-kulturen snarere enn innvandring?

Generelt sett er også samfunnet blitt hardere de siste 40 årene - dette er heller ikke nødvendigvis koblet opp mot innvandring, da vi har samme problemer i ekvivalente samfunn som ikke har opplevd stor innvandring.

Lenke til kommentar

90% av alle som selger stoff på plata er jo innvandrere. Såklart er det ikke oss nordmenn som har skylda i det! Hippiene røyka hasj og milde former for narkotika. De tok ikke overdose på heroin og amfetamin. Ikke kom å si at de 4000 folka som ligger på gata idag ligger der fordi de en gang var hippier. Derfor må vi opprette et narko-politi som sørger for at det ikke selges stoff på offentlige plasser, som plata. De må ransake alle selgere og kartlegge dem, for så å finne ut hvor de skal sendes tilbake til.

Mye av kriminaliteten ER knyttet opp mot asylsøkere, og da ofte de som ikke har gyldig ID.Det ER et stort problem. Det er klart at folk som kommer fra så fattige land er mye mer risikofylte enn oss som bor her fra før av. Derfor er det ikke våres oppgave å ha sympati med disse gjerningsmennene, men derimot å verne våre norske statsborgere fra dem.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Såklart er det ikke oss nordmenn som har skylda i det!

Hvem kjøper narkotikaen?

Derfor må vi opprette et narko-politi som sørger for at det ikke selges stoff på offentlige plasser, som plata.

Så vidt meg bekjent har dere et narko-politi i Oslo.

Det som er spesielt i Oslo kontra andre storbyer er at innbyggerene i byen har akseptert kriminalitet i sentrum. Ser en på andre storbyer, er det en fryd å gå rundt i dem - selv om de ofte har større problemer enn Oslo, men da henvist til forstader eller strøk i byen utenfor sentrum.

Edit:

Legger til litt statistikk også:

http://www.ssb.no/emner/00/aar2000/ttab-1999-09-01-01.html

Forbrytelser etterforsket fra 1968-1998.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Når det gjelder hvem som kjøper narkotikaen, så kjøper narkomanene den fordi de er avhengige. En narkoman er ikke narkoman frivillig.

Jeg tror ingen i Oslo aksepterer all kriminaliteten i sentrum. Problemet er at staten ikke vet hva de skal gjøre med den, og det er ikke nok tiltak for å forhindre at folk solger stoff.

Ingen partier på stortinget vet hva som skal til for å redde de narkomane fra å ta overdose. Vi snakker om gratis heroin, sprøyterom osv. Jeg derimot, har svaret.

Det vi må gjøre er å bygge egne institusjoner utenfor hovedstaden som skal være ment for de narkomane.

Alle som ligger ute på gata skal plukkes opp av egne politipatruljer og sendes bort, med all den makt som måtte være nødvendig.

Deretter skal de være innesperret på institusjonen helt til de er rusfrie. De skal ikke få noe stoff, bortsett fra nødvendig med mat og næring. Etter de har blitt rusfrie, må de få tilbud om et arbeid og en omsorgsbolig, så de kan komme seg på beina igjen og starte et normalt liv.

Mange vil sammenligne dette med oppsamlingen av jøder som ble sendt i tog til konsentrasjonsleir. Forskjellen er at dette er en verdig måte å hjelpe mennesker på, og de kommer til å takke oss senere i livet sitt for at vi tok det nødvendige steget :)

Tigging skal også forbys. Grunnen til dette er at ingen skal være nødt til å tigge for å få sitt daglige vann og brød i dette landet. Alle tiggere som er kjent i politiets nærvar, som bor på gata, skal taes med til et sted der de får rene klær, dusj og mat. Disse menneskene skal ha den samme muligheten til å leve et normalt liv som oss. Derfor skal de få en bolig å bo i, og et arbeid de kan holde på med :)

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Det er jo ikke vannskelig å fortstå at kriminaliteten i Oslo har økt siden 1970 tallet, da den massive innvandringen startet. Tenk nå bare hvor lite problemer det var med narkotika før dette. Oslo var en gang en trivelig og hyggelig by der folk ferdet fritt på gatene. Nå er det mer hverdagskriminalitet og vold enn det var før. Man trenger ikke noe tall for å bevise det. Vi hadde heller ikke noe problemer med narkotika før folk startet å ta med seg driten fra Afghanistan og Pakistan.

Nå blir jo folk banka opp ute på natterstid, fordi det ikke er noe politi som er der og fanger dem opp.

Well, it's not even wrong...

Oslo har, som alle andre storbyer, hatt et narkotikaproblem i lange tider. Å sette disse problemene i sammenheng med arbeidsinnvandringen vi hadde på 70-tallet er helt urimelig. De startet lenge før "folk startet å ta med driten fra Afghanistan og Pakistan". Når det er sagt: Det er en uforholdsmessig stor andel av de som driver med narkotikakriminalitet som har utenlandsk bakgrunn. Men: Det er ikke automatisk noen grunn til å tro at dette problemet ville vært mindre uten innvandring fra disse landene.

Oslo er fortsatt en trivelig og hyggelig by der folk ferdes fritt på gatene. Det er helt klart noen områder man ikke bør gå i alene på natterstid men sånn har det vært til alle tider (og i alle storbyer). Det farligste stedet å oppholde seg er jo drosjekøer og foran utesteder hvor hvite nordmenn på fylla er den største truslen. Dette problemet er jo noe FrP /ikke/ ønsker gjøre alt for å redusere.

Lenke til kommentar
Men hva hjelper det å nekte muligheten for samarbeid og ignorere en av de viktigste sakene for folk på høyresiden? (Et stort flertall av velgerene på høyresiden støtter strengere innvandringspolitikk). Det at de ignorerer innvandringsaken og ikke legger muligheter for et samarbeid på høyresiden har ført til at de taper stemmer. Ikke at de ikke er nok profilerte i media.

Man skal ikke falle for populismen, uansett hvilken side det er. Det har ingenting å si hva "folk flest på høyresiden" vil, partiet har sine rammer som det skal holde seg innenfor. Hvis Høyre skal gi fra seg prinsippene sine og hoppe på en innvandrerfiendtlig bølge for å sanke stemmer så vil det bare få de siste Høyre-velgerne som ikke allerede har gått over til FrP eller venstresiden til å velge en side. Høyre må, som nevnt i innlegget over ditt, markere seg som et eget parti, framfor å bare hoppe på populariteten til FrP og enkeltsaker.

Lenke til kommentar

Well, it's not even wrong...

Oslo har, som alle andre storbyer, hatt et narkotikaproblem i lange tider. Å sette disse problemene i sammenheng med arbeidsinnvandringen vi hadde på 70-tallet er helt urimelig. De startet lenge før "folk startet å ta med driten fra Afghanistan og Pakistan". Når det er sagt: Det er en uforholdsmessig stor andel av de som driver med narkotikakriminalitet som har utenlandsk bakgrunn. Men: Det er ikke automatisk noen grunn til å tro at dette problemet ville vært mindre uten innvandring fra disse landene.

Oslo er fortsatt en trivelig og hyggelig by der folk ferdes fritt på gatene. Det er helt klart noen områder man ikke bør gå i alene på natterstid men sånn har det vært til alle tider (og i alle storbyer). Det farligste stedet å oppholde seg er jo drosjekøer og foran utesteder hvor hvite nordmenn på fylla er den største truslen. Dette problemet er jo noe FrP /ikke/ ønsker gjøre alt for å redusere.

FrP ønsker selvfølgelig å redusere dette problemet, rett og slett ved å la folk slippe å stå i lange taxikøer og lignende der det hoper seg opp masse dritt. Derfor skal det være 24timers sjenketid i Oslo :)

Vil også tro det blir mindre fyll dersom ølet kan bli billigere (30-40 kr) feks. Da slipper folk å drikke seg drita før du går ut på byen, rett og slett fordi det blir for dyrt å drikke den samme mengden på byen.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
FrP ønsker selvfølgelig å redusere dette problemet, rett og slett ved å la folk slippe å stå i lange taxikøer og lignende der det hoper seg opp masse dritt. Derfor skal det være 24timers sjenketid i Oslo :)

Det er heldigvis bare FrP som har denne ønsketenkningen. Er det noe vi ikke trenger så er det mer tilgjengelighet av alkohol.

Vil også tro det blir mindre fyll dersom ølet kan bli billigere (30-40 kr) feks. Da slipper folk å drikke seg drita før du går ut på byen, rett og slett fordi det blir for dyrt å drikke den samme mengden på byen.

Jeg håper virkelig det er en feilformulering. Logikken her er helt uforståelig slik det fremstår nå.

Ellers ikke overraskende at du hoppet over resten av innlegget. ;)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Det er heldigvis bare FrP som har denne ønsketenkningen. Er det noe vi ikke trenger så er det mer tilgjengelighet av alkohol.

Jeg håper virkelig det er en feilformulering. Logikken her er helt uforståelig slik det fremstår nå.

Ellers ikke overraskende at du hoppet over resten av innlegget. ;)

Først. Mer tilgjengelighet av alkohol vil ikke nødvendigvis øke forbruket. Se nå bare på hvordan de har gjort det i New York. Etter de innførte 24 timers sjenketid med mye mer politi i gatene, har ikke vold vært noe særlig stort problem. Utelivet i Oslo er for dårlig, og jeg tror vi kan være med på å markedsføre Oslo som turistmål dersom vi feks. har flere nattklubber og discotek.

For meg virker det hele logisk at ølet godt kan være billigere, og at dette ikke vil øke forbruket. Tenk deg selv hvor mange som ikke drar ut på byen før de er fulle. Det er tre ganger så billig å drikke hjemme, som det er å drikke ute. Isteden, kan de da dra ut på byen litt tidligere og så ha det hyggelig der og ikke føle det enorme drikkepress som skapes når alkohol er så dyrt som det er. Dette handler om at folk skal kunne beholde litt mer av pengene sine for å kjøpe en helt lovlig drikkevare. Hvem irriterer seg vel ikke over å bruke flere hundre kr hver gang man skal ut på byen. Spessielt meg selv som er ung og har lite penger..

For hvor er det mesteparten av volden skjer? Jo, det er jo ute på gata. Inne på utestedene er det ikke noe problem.

Folket skal ikke lide fordi en liten minoritet absoulutt skal bråke. Oslo skal være et fritt sted og ferdes på natterstid for folk som ønsker å ha det hyggelig.

Lenke til kommentar
Etter de innførte 24 timers sjenketid med mye mer politi i gatene, har ikke vold vært noe særlig stort problem

Jeg tror du vil finne at mye mer politi i gaten er grunnen til at vold ikke er noe problem, og ikke en iberal sjenkeordning.

Når det er sagt, er min erfaring at billig og tilgjengelig alkohol medfører flatfyll for nordmenn (hoisann sydenturer!).

Jeg er dog villig til å si at på sikt håper jeg at dette ikke er tilfelle.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Først. Mer tilgjengelighet av alkohol vil ikke nødvendigvis øke forbruket. Se nå bare på hvordan de har gjort det i New York. Etter de innførte 24 timers sjenketid med mye mer politi i gatene, har ikke vold vært noe særlig stort problem. Utelivet i Oslo er for dårlig, og jeg tror vi kan være med på å markedsføre Oslo som turistmål dersom vi feks. har flere nattklubber og discotek.

For meg virker det hele logisk at ølet godt kan være billigere, og at dette ikke vil øke forbruket. Tenk deg selv hvor mange som ikke drar ut på byen før de er fulle. Det er tre ganger så billig å drikke hjemme, som det er å drikke ute. Isteden, kan de da dra ut på byen litt tidligere og så ha det hyggelig der og ikke føle det enorme drikkepress som skapes når alkohol er så dyrt som det er. Dette handler om at folk skal kunne beholde litt mer av pengene sine for å kjøpe en helt lovlig drikkevare. Hvem irriterer seg vel ikke over å bruke flere hundre kr hver gang man skal ut på byen. Spessielt meg selv som er ung og har lite penger..

Alt dette er i strid med den forskningen som finnes: Økt tilgjengelighet og laverer priser fører til økt forbruk, punktum. Det har vi vært gjennom i dette forumet hundrevis av ganger. Selv om det virker logisk for deg stemmer det ikke med virkeligheten og det er virkeligheten politikere må forholde seg til, ikke ønsketenking og dårlig logikk.

Lenke til kommentar

Jo, selvsagt :)

Det er derfor jeg håper at en liberalisering av alkoholpolitikken vil medføre at vi får litt mer måtehold over tid, og at vi ikke får den gedigne flatfyllen som økt tilgjengelighet medfører i dag.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Hva er logikken bak at økt tilgjengelighet og lavere priser innebærer mindre konsum?

Man ser det i alle andre land som har mer liberal politikk at man ikke opplever den samme vors-mentaliteten vi har her, hvor man blir full før man drar ut på byen slik at man slipper å bruke for mye penger der.

Lenke til kommentar

Har du noen tall som tyder på at det er mer alkoholrelatert vold på byen i Norge enn det er i "alle andre land" som har en mer liberal politikk?

Det vi vet er at skader som skyldes alkohol totalt sett er større i land som har mindre restriktiv politikk og lavere priser enn vi har.

Lenke til kommentar
Etter de innførte 24 timers sjenketid med mye mer politi i gatene, har ikke vold vært noe særlig stort problem

Jeg tror du vil finne at mye mer politi i gaten er grunnen til at vold ikke er noe problem, og ikke en iberal sjenkeordning.

Når det er sagt, er min erfaring at billig og tilgjengelig alkohol medfører flatfyll for nordmenn (hoisann sydenturer!).

Jeg er dog villig til å si at på sikt håper jeg at dette ikke er tilfelle.

Jeg er enig i at "billig" alkohol ikke er noen god idê her i Norge med våres drikkekultur. Det jeg derimot er uenig i, er at alkoholen skal være så utrolig dyr. Jeg mener den skal være på et normalt nivå, noe folk kan akseptere, men samtidig ikke tar altfor mye fra lommeboka. Dette kan gjøres ved å redusere driftskostnadene til utestedene, slik at det feks. kan være litt billigere å ta seg en øl midt på dagen enn på natta feks.

Synes du at 30-40 kr for en halvlitere hadde vært "for" billig? Ville det blitt så mye mer bråk av det enn om den skal koste 70 kr? Vel, jeg tviler.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Hva som oppfattes som dyrt er veldig avhengig av individuell livssituasjon da :)

Jeg pløyde litt statistikk for å se om jeg fant noe om skader på grunn av lett tilgjengelig alkohol, dessverre fant jeg bare statistikk som omhandler leverskader, og altså ikke slagsmål i drosjekø...

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY...8-02-019-EN.PDF (3 siste sidene)

Dette er da statistikk for EU området, og innenfor hvert medlemsland er det så store forskjeller at jeg vil velge å si at det er lokal kultur som har noe å si på skadeomfanget når ting er fritt tilgjengelig. Det er verd å merke seg forskjellen fra Sverige og resten av Nord Europa dog - der skadeomfanget er betraktelig mindre samtidig som de har mye av den samme kulturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...