Gå til innhold

Høyre nede i 11,5 (!) prosent på ny meningsmåling. Krise i partiet? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Erna Solberg er for ydmyk og forbeholden når hun uttaler seg i pressen. Helt klart et tegn på tankevirksomhet, og lovende for hva som foregår innad i partiet, men langt ifra stemmesankende. En politiker kan ikke innlede alle svar med "tja, joo, det er jo ikke enkelt, da".

Lenke til kommentar
Jeg synes Erna Solberg er for ydmyk og forbeholden når hun uttaler seg i pressen. Helt klart et tegn på tankevirksomhet, og lovende for hva som foregår innad i partiet, men langt ifra stemmesankende. En politiker kan ikke innlede alle svar med "tja, joo, det er jo ikke enkelt, da".

"Jern-Erna" for ydmyk og forbeholden? Mulig det er noe i det, men like fullt en karakteristikk jeg ikke har sett før.

Har aldri stemt høyre, men kan gjerne innrømme at jeg ønsker de var større enn FrP.

Lenke til kommentar

Man kan kritisere Høyre for mye i disse dager - de fremstår ikke som et sterkt parti, de har ingen god leder og de har mistet en god del velgere til FrP pga av dette og faktorene som nevnes i denne tråden. Det jeg derimot ikke vil kritisere dem for er at de nekter å samarbeide med FrP og at de ikke har endret på politikken sin for å få flere stemmer. Jeg vil ha politikken inn, ikke politikerne - hvis de plutselig blir som FrP når det gjelder innvandring og de danner regjering sammen så blir det bare FrP og FrP Light. Det tror jeg virkelig ikke er det Høyre-velgere er ute etter.

Lenke til kommentar

Dorian Gray: Det er store forskjeller mellom FRP og Høyre utenom innvandringspolitikken. Høyre vil følge handlingsreglen, de har en annerledes skolepolitikk, de har en annerledes utenrikspolitikk, en annen klimapoltikk, de er for EU og mye mer. Hadde Høyre sagt at de vil samarbeide med FRP ville jeg helt klart ha stemt på Høyre, men nå er jeg usikker.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Den er grei, selvfølgelig er det større forskjeller. Men hvis Høyre begynner å bli som FrP når det gjelder innvandring så blir ikke partiet aktuelt for meg lenger.

Jeg sier ofte "heller FRP politikk enn ingen politikk". Helst vil jeg at Høyre kommer med sine egne løsninger på problemet istedenfor å late som at problemet ikke eksisterer.

Høyre skal ikke bli som FRP og skape fremmedfiendlighet, men de skal annarkjenne at innvandrerproblemene ikke går den riktige veien og vi må gjøre noe med problemet. Når jeg leser programmet deres her http://www.hoyre.no/temaer/innvandring_og_asyl savner jeg faktiske fungerende tiltak.

En annen grunn til at jeg vil at Høyre skal samarbeide med FRP er fordi at jeg vil at høyresiden skal ha et godt alternativ til de rødgrønne. Ok, man kan være uenig om så mangt, men det er da bedre med litt FRP poltikk og høyrepolitikk enn politikken som de rødgrønne viderefører?

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker den rødgrønne politikken som er nå, som jeg anser som relativt stabil, framfor det en eventuell FrP-regjering velger. Jeg sier heller ingen politikk enn FrP-politikk, men det er vel mest fordi jeg ikke ser så forferdelig mye galt med hvordan ting er akkurat nå. Jeg bor ikke i Oslo så jeg kjenner svært få innvandrere av typen pøbel. Her i Bergen er pøblene våre hvite og fattige, ikke mørke og fattige. Hvis vi finner en løsning slik at de svarte pøblene og de hvite pøblene forsvinner, evt blir til produktive medlemmer av samfunnet - vel da snakker vi en løsning jeg kan stå bak.

Lenke til kommentar

Men da er det ikke noe rart. Det er få innvandre i Bergen og dermed har dere ikke noe problem med de dere har. Hver tolvte innbygger i Bergen er innvandrer. I Oslo er hver fjerde innbygger innvandrer og du må også tenke litt på hvor stor Oslo er også, og sammensettingen er også forskjellig. Dere har flere innvandre som ikke skaper problemer, f.eks. tyske innvandre. Vi har 82% som er ikke vestlige innvandre, dere har 67%.

Men tenk litt på hvordan situasjonen er i Oslo. Vi har flere bydeler som nesten bor i isolasjon og hvor nordmenn flytter ut og innvandre flytter inn. Dette er bydeler som kommer til å ligne på Rosengård i Sverige i fremtiden. I disse bydelene finner man helt klart de verste skolene og folk jobber ofte lite. Vi har en del skoler hvor over 90% er innvandre, og det er ikke gode skoler. Det har blitt mer krimnalitet i oslo de siste årene, spesielt i de områdene. Intigreringen fungerer dårlig og mange av dem lever som om de skulle ha bodd i sitt hjemland. I tilegg øker rasismen, spesielt blandt hvite ungdom på østkanten. Dette er ikke en positiv trend og vi løser ikke problemet med å la enda flere muslimske innvandre komme til Norge og si at alt er bra.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Det har blitt mer krimnalitet i oslo de siste årene, spesielt i de områdene.

Siden når? Kilder? SSBs statistikker for "de siste årene" viser en klar nedgang i antall anmeldte lovbrudd (spesielt når justerer for befolkningsøkning), inkludert voldskriminalitet, for Oslo (og landet som helhet). Om "innvandrerområdene" har opplevd en økt kriminalitet vet jeg ikke, men jeg har til gode å se noen sterke indikasjoner på at kriminaliteten i Oslo som helhet har økt i det siste.

Lenke til kommentar
Det har blitt mer krimnalitet i oslo de siste årene, spesielt i de områdene.

Siden når? Kilder? SSBs statistikker for "de siste årene" viser en klar nedgang i antall anmeldte lovbrudd (spesielt når justerer for befolkningsøkning), inkludert voldskriminalitet, for Oslo (og landet som helhet). Om "innvandrerområdene" har opplevd en økt kriminalitet vet jeg ikke, men jeg har til gode å se noen sterke indikasjoner på at kriminaliteten i Oslo som helhet har økt i det siste.

Anmeldte lovbrudd er ikke begåtte lovbrudd. På grunn av resursmangel i Politiet er det mye vanligere å ikke anmelde lovbrudd, fordi det er ikke noe vits. En del områder i Oslo er forsatt trygge, men det er spesielt i noen områder at krimnaliteten har økt.

Lenke til kommentar
Har du noe tall på dette? Det virker litt som løse påstander, frem til man viser til tall.

Hadde jeg hatt noen tall skulle jeg ha brukt dem, men jeg kan dra logiske slutninger. Finner ikke tallene for Oslo en gang.

Krimnaliteten over hele landet har holdt seg rimlig stabilt de siste 10-20 årene. Derimot, i Oslo har krimnaliteten økt, det har jeg sett blitt kommentert før. Vi må også huske på at noen krimnalitet går ned bare fordi at vi får bedre sikringsutstyr og vi vet også at færre anmelder lovbrudd. Dermed kan vi konkludere med at krimnaliteten har gått opp i Oslo, spesielt på østkanten.

Lenke til kommentar

Min drøm er at hovedstaden vår skal bli nesten fri for kriminalitet. Per dags dato er det altfor mye hverdagskriminalitet som politiet ikke klarer å ta seg av. Vi hører stadig om branner, innbrudd og gjengoppgjør osv. På nattetid i helgene blir folk slått ned og banka opp, uten at det er politi til stedet. Vi kan ikke lenger akseptere at bråmakere går fri fordi de er i alkoholpåvirket tilstand.

Folk skal kunne gå på gata uten å være redd for å bli stukket ned av en asylsøker, eller å bli svindla av en taxisjåfør.

Situasjonen idag er helt håpløs, og mye av grunnen er alt det kriminelle vi drar med oss inn her i landet.

Nå må vi snart få en stopp i antall flyktninger som reiser til Oslo. Det er mange nok der fra før av, og folk skal slippe å måtte bli pressa ut fra sin egen hovedstad..

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Må gud forby at Høyre samarbeider med FrP, det vil bli like fruktbart som deres samarbeid med KrF (noe som satte punktum for dem til slutt også).

Det Høyre trenger er ikke å vri seg til en innvandringsfiendtlig politikk eller lovnader om økonomisk statslig selvmord. Det man må er å få satt dagsorden i flere og flere saker. De må med andre ord markere seg i media i langt større grad enn det de gjør i dag.

Viruset som herjet politiet var et godt eksempel, her kunne man godt inn i en bred diskusjon om blant annet finansiering og effektivisering av politiet ved hjelp av nye hovedservere. Her kunne de også tatt med punktene om fornying og modernisering.

Betryggende at personinformasjon om alle innbyggerne i norge ligger på NT servere, he he.

Personlig mener jeg at de burde sette Foss som statsministerkandidat, som finansminister så viste han at han i det minste hadde kontroll.

Innen helse har de også viktige saker, blant annet effektivisering. her er det mye å spille på. Helsekøene har garantert ikke blitt noe bedre etter at Ap tok over makten, selv om de skulle satse sterkt på dette.

Selv om taktikken og målrettingen ikke er på plass, så trenger man ikke beskylde d efor å ha dårlig politikk,

Lenke til kommentar

KVTL: Og hvordan skal dette hjelpe. FRP snakker også om mer bevilgninger til politiet og å kutte i sykehuskøene. De la oss veldig mye fokus på sykehuskøene, men det hjalp ingenting.

Men hva hjelper det å nekte muligheten for samarbeid og ignorere en av de viktigste sakene for folk på høyresiden? (Et stort flertall av velgerene på høyresiden støtter strengere innvandringspolitikk). Det at de ignorerer innvandringsaken og ikke legger muligheter for et samarbeid på høyresiden har ført til at de taper stemmer. Ikke at de ikke er nok profilerte i media.

Lenke til kommentar
Krimnaliteten over hele landet har holdt seg rimlig stabilt de siste 10-20 årene. Derimot, i Oslo har krimnaliteten økt, det har jeg sett blitt kommentert før. Vi må også huske på at noen krimnalitet går ned bare fordi at vi får bedre sikringsutstyr og vi vet også at færre anmelder lovbrudd. Dermed kan vi konkludere med at krimnaliteten har gått opp i Oslo, spesielt på østkanten.

Nei, "vi" kan ikke konkludere med at kriminaliteten har gått opp i Oslo, og spesielt på østkanten. Ut fra det som er lagt fram hittil kan "vi" konkludere med at du tror dette men at du ikke har lagt fram noen tall som viser om det er riktig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...