Gå til innhold

Høyre nede i 11,5 (!) prosent på ny meningsmåling. Krise i partiet? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

På en måling gjennomført av Synovates for Dagbladet får Høyre en oppslutning på 11,5 prosent! Partiet har også gjort det svært svakt på andre meningsmålinger de siste månedene. Må ikke dette være en ganske katastrofal måling for et parti som hadde godt over tredve prosents oppslutning noen få tiår tilbake? Spesielt i nedgangstider der partiet normalt burde gjort det ganske bra svir vel dette ganske så kraftig? Blir vel ikke lett å lede noen borgelig regjering med denne oppslutningen? Frp er jo nesten tre ganger så store på enkelte målinger! Tror dere partiet er villige til å sitte i noen regjering med Frp med denne oppslutningen? De ville vel ikke fått særlig mere makt enn det SV har i dagens regjering?

For å lede en regjering trenger de vel minst dobbelt så mange stemmer som de ligger an til å få nå? Kan det være aktuelt med et leder skifte allerede før valget kanskje?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krisen er at de ikke vil (eller vil de) samarbeide med FrP. Velgerne rømmer og partiet blir lite. Erna har seg selv og takke, makan til tvetydighet skal man lete lenge etter.

Enig, og det er synd for høyre..

Men vet at min stemme og mange fler går til frp istedenfor høyre pga kun en ting, innvandringspolitikken.

Lenke til kommentar

Høyre taper stemmer fordi de ikke klarer å være tydelige i saker der FrP markerer seg sterkt. Innvandringspolitikken til Høyre er for snill, og for liberal. Det norske folk vil ha innvandringspolitikken til FrP.

Det Høyre bør gjøre nå er å hive seg på FrP sin økonomiske politikk, eller ihvertfall ha en grundig diskusjon om de kan bli enige i noe der.

De andre borgelige partiene fremstår jo som de eier FrP i alle saker, men saken er at FrP eier dem så til de grader.

Tror også folk er jævlig lei av høyre politikere som skal skjelle ut Frp for alt de er uenige i, eller samenligne politikerne med Hitler.

Lenke til kommentar

Hvis Høyre "hiver seg på FrP sin økonomiske politikk" så opphører vel partiet Høyre å eksistere. Slik jeg kjenner Høyre-folk, så står de faktisk for det de mener, de endrer ikke bare oppfatning sånn uten videre for å score lettjente velgerpoeng på det.

(Og det var vel Siv Jensen selv som påsto at P.K. Foss hadde sammenlignet henne med Hitler; såvidt jeg vet var det fler enn Hitler, både i og utenfor Tyskland, som hadde mer enn kritiske bemerkninger til jøder på 30-tallet.)

Lenke til kommentar

Saken må ikke være å score lettjente vagpoeng, men å få en forandring av det politiske systemet i Norge. Høyre og FrP er enige i de grunleggende verdiene. Frp sine velgere står også for det de mener, og er også de mest trofaste velgerne. Hvis Frp og Høyre noen gang skal kunne samarbeide, er det klart at Høyre må være villige til å gi fra seg saker når dt ikke engang er halvparten så store.

Ellers kan jo alltids FrP selv styre landet, om ingen andre vil bli med.. For sannheten er jo den at om ikke Frp vinner dette valget, så vil de vinne i 2013. Det er snart for sent å rydde opp i asylpolitikken..

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Ellers kan jo alltids FrP selv styre landet, om ingen andre vil bli med..

Ja, hvis en DJ kan ta makten på Madagaskar, så ...

For sannheten er jo den at om ikke Frp vinner dette valget, så vil de vinne i 2013. Det er snart for sent å rydde opp i asylpolitikken..

Ah, "sannheten" ....

Sannheten er vel at FrP aldri har oppnådd valgresultater som ligner på det meningsmålingene skulle tilsi, og det er vel fortsatt slik at man må ha et Stortingsflertall bak seg for å kunne danne regjering - og bli sittende.

Men denne tråden skulle vel egentlig handle om Høyre ...

Lenke til kommentar

Høyre har vært veldig usynlige i det siste. Eneste saken jeg har hørt ifra dem er at dem har vært imot Frp sine saker, hvor er sakene til høyre. Også har vi sett Jan Tore Sanner dummet seg ut gang på gang på mediene.

Er ikke glad i Frp men de har vært faktisk det eneste reelle opposisjonspartiet til regjeringen og faktisk går du ut kritiserer dem og kommer med forslag til endringer og løsninger. Hvor er venstre, høyre?

Lenke til kommentar

Selv jeg som har stemt SV og AP tidligere ønsker ikke Høyre så vondt. De burde ha sparka Erna Solberg som partileder for lenge siden. Hun ikke klart å markere høyre i noen saker, med et lite unntak av utdanningspolitikk. Når det gjelder økonomi har partiet ikke klart å stable et godt nok alternativ til den sittende regjering (med en SVer som finansminister!). Det samme med helse og omsorg. Riktignok hender det at de kremter om at de private må mer på banen, men dette drukner i FrP sin hyling.

Jeg savner ledere som Willoch og Syse. Kanskje ikke de mest karismatiske ledrene, men de var tydelige for det de stod for og de var flinke og kunnskapsrike ledere som stod for et verdikonservativt parti. Jeg var sjeldent enig med dem, men jeg visste alltid hvor jeg hadde dem. Det Høyre driver med nå er stort sett gneldring.

Jeg vil ha Foss som partileder.

Lenke til kommentar

Det som er merkelig er hvis to småpartier som KrF og Venstre skal sitte i en regjering, selv om flertfallet i Norge ikke ønsker noen av disse partiene. Det samme gjelder SV. At de skal ha så stor politisk makt som de har..

Før eller siden kommer jo FrP til å få maken i Norge. Byråkratiet kommer til å fortsette å vokse, og flere Ap og Høyre velgere vil gå over til FrP.

En grunn til at høyre mister velgere kan være at politikerne i FrP er lettere å identifisere seg med enn konservative høyre-politikere. Ikke at det er noe galt med dem, men Høyre er jo et part man forbinder med velstående mennesker, mens FrP på en måte tar tak i hverdagsproblmene til folk flest..

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Saken må ikke være å score lettjente vagpoeng, men å få en forandring av det politiske systemet i Norge. Høyre og FrP er enige i de grunleggende verdiene. Frp sine velgere står også for det de mener, og er også de mest trofaste velgerne. Hvis Frp og Høyre noen gang skal kunne samarbeide, er det klart at Høyre må være villige til å gi fra seg saker når dt ikke engang er halvparten så store.

Ellers kan jo alltids FrP selv styre landet, om ingen andre vil bli med.. For sannheten er jo den at om ikke Frp vinner dette valget, så vil de vinne i 2013. Det er snart for sent å rydde opp i asylpolitikken..

Vil Høyre virkelig forandre hele det politiske systemet i Norge? Partiet har jo sittet i regjering i en rekke år og vært med på å forme landet slik det er i dag. De gjorde jo ikke så veldig mye sist de satt i regjering? Er vel heller Frp som ønsker å forandre mye, mens Høyre vil gjøre små endringer? Og hvorfor "må" Frp komme i regjering til slutt? Fordi de har gjort det bra på meningsmålinger de siste årene? Er det ikke slik at de pleier å gjøre det mye dårligere ved valg enn på målinger? Fikk ikke mer enn 22% ved forrige valg, noe som var rekord for partiet. Hvordan skal de da klare å få flertall alene? Tar vi utgangspunkt i valget 2005 ble faktisk Venstre, Krf og Høyre samlet, større enn Frp.

Lenke til kommentar

Er jo utrolig kjedelig at Høyre har blitt så små med tanke på at det er dem jeg er mest enig med i de aller fleste saker, men det er jo helt klart at vi har fått oss selv opp i denne suppa. Alltid likt Erna Solberg men tror kanskje ikke hun er rette person for partileder jobben lengre.

Lenke til kommentar
Høyre taper stemmer fordi de ikke klarer å være tydelige i saker der FrP markerer seg sterkt. Innvandringspolitikken til Høyre er for snill, og for liberal. Det norske folk vil ha innvandringspolitikken til FrP.

Nå er det en ganske basant påstand å hevde at det norske folk vil ha innvandringspolitikken til FrP. Det er interessant å observere hvordan det å påpeke hvor farlig noe kan være - og samtidig sitte på løsningen - faktisk gir økt oppsluttning. Dette så en ganske klart i 2004 valget i USA, hvordan populariteten til Bush korrelerte med trusselnivået av terrorisme:

Officials in government and law enforcement also can have an effect on the public's perception of terror risk when their statements are magnified by the media.

In February 2003, for example, the percentage of people saying they were very worried about a terror attack "soon" stood at 18 percent. One month later, after the alert had been raised and lowered, it stood at 34 percent.

The official with the greatest ability to shift opinion on terrorism, the researchers found, is Bush, whose statements in the media about terrorism correlated highly with increases in the public's perception of terrorism as a major national problem -- and with increases in his approval ratings.

http://www.alternet.org/waroniraq/41367/?page=entire

Jeg vil driste meg i å trekke samme sluttning om FrPs oppsluttning, eller iallefall deler av den. Det er ikke uten grunn at FrP gang på gang får økt oppsluttning når de snakker ut om de store ikke-vestlige farene vi trues av til stadighet her i Norge. Forskning fra 2007 (Carlsen, F. og Langset, B. (2007), Betydningen av registrert kriminalitet, innvandrere, asylsøkere og partipolitiske sympatier for befolkningens frykt for kriminalitet, Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift 23/4) viser også at FrP-velgere overvurderer hvordan innvandrere påvirker kriminalstatistikken, og at denne overvurderingen av risiko faller jo lengre til venstre partiet er (RV/SV-velgere hevder at antall innvandrere ikke utgjør noe på hvor trygge de er på å ferdes i sine kommuner). Det samme så vi under finanskrisen på sin største "hype", hvordan velgerene bevegde seg lengre til venstre og hvordan partiene på høyresiden slet med oppsluttningen.

Nå skal jeg ikke postulere hva den norske befolkningen ønsker av innvandringspolitikk, da jeg ikke tror det finnes noe entydig svar i dette. Ei tror jeg noe flertall klarer å komme frem til én felles politikk. Men at FrPs økte oppsluttning skyldes økt fokus på innvandring - det tror jeg på. Men at den politikken FrP står for er den politikken den norske befolkningen faktisk ønsker? Jeg håper ikke det.

Tror også folk er jævlig lei av høyre politikere som skal skjelle ut Frp for alt de er uenige i, eller samenligne politikerne med Hitler.

Blir du ikke lei av at Jesen refererer den rød-grønne regjeringen som "sosialister", når de egentlig ikke er noe annet enn gode gamle sosialdemokrater? :)

Lenke til kommentar

Hmm, nå er ikke jeg så veldig oppdatert på politikk, men har ikke høyre mere til felles med frp enn med ap, sv, krf og venstre? Så lange høyre ikke er i stand til å sitte alene med makten, så burde de vel prøve å inngå et samarbeid med det/de partie(t/ne) som de får mest av sin egen politikk frem med.. Så hvis høyre og frp er enige om 35% av politikken mens de bare er enige i 20% av ap's politikk så burde de vel samarbeide med frp?

Det virker logisk for meg, men det virker ikke alltid som at det er slik det fungerer. Også har jeg mye mere sans for Per Kristian Foss enn hu Erna Solberg. Er heller ikke noe begeistret for Jens Stoltenberg, han må være den norske politikeren jeg noen gang har opplevd som klarer å si minst mulig med flest mulige ord. snakker bare rundt grauten han syntes jeg...

Lenke til kommentar

Høyre er vel redd for å gå samarbeide med FRP fordi de ikke vil bli assosiert med et parti som er så til de grader stempla som lavpanna og useriøst... Og prøver vel å vinne velgere ved å si at de "fordømmer" FRP. For man blir jo regelrett spytta på av media og av andre politikere om man er FRP-er, er enig i det de sier, eller på andre måter assosierer seg med de. Vet ikke hvilken side av politikken som er mest useriøs...

Lenke til kommentar

Nå er det en ganske basant påstand å hevde at det norske folk vil ha innvandringspolitikken til FrP. Det er interessant å observere hvordan det å påpeke hvor farlig noe kan være - og samtidig sitte på løsningen - faktisk gir økt oppsluttning. Dette så en ganske klart i 2004 valget i USA, hvordan populariteten til Bush korrelerte med trusselnivået av terrorisme:

Jeg tror ikke det er mye tvil om at folk flest er lei av asylmottak som skal bygges i kommunen deres, eller hvordan pengene deres brukes på alt annet enn velferd for norske statsborgere.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er mye tvil om at folk flest er lei av asylmottak som skal bygges i kommunen deres, eller hvordan pengene deres brukes på alt annet enn velferd for norske statsborgere.

Asylmottak er litt som skatt, alle er enige at vi bør ha det, men ingen vil ha det personlig.

At norske skattekroner brukes på "alt annet enn" velferd for nordmenn syns jeg er en påstand du enten bør underbygge med fakta, eller holde den for deg selv, da det rett og slett er galt.

Lenke til kommentar

Ble litt missforstått med dette her. Det jeg mente er at EN DEL norske skattepenger går til andre ting enn velferd for norske statsborgere.

Hvorfor skal vi feks. bruke millioner av kr på innvandrere i norske fengsler, samtidig som eldre mennesker i dette lanet ikke får offentlig plass og må betale for en privat eldreomsorg?

Mitt poeng er at skattebetalernes penger skal gå til norske statsborgere. Ja, vi har en utrolig bra velferdsstat, men mye kan også forbedres.

Innvandrere som begår kriminelle handlinger eller menneker som forøker å utnytte skattesystemet og trygd, skal ikke ha tilgang til landet.

Det er klart at eldre mennesker må prioriteres i langt større grad enn det de gjør idag, fremfor at kommunen de bor i skal bygge asylmottak.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...