Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor mye påvirker krasj av US Dollar her hjemme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at det påvirker oss av ting som vi kjøper fra USA og med den amerikanske dollaren...biler og produkter som går på den amerikanske dollar...

Siden dollaren synker så blir jo den norske krona styrka i forhold...jeg tror det at ting vil bli billigere for oss da...siden krona styrkes...:)

Lenke til kommentar

Komplisert spørsmål. Dollaren er reservevaluta, eller bunnen i pyramiden (egentlig er det gull, men det ble fjernet i 1971), krasjer dollaren helt antar jeg at krona blir verdiløs, det fordi det er et forhold mellom dollaren og råvarespekulasjon som også vil ta med seg krona i dragsuget, når dollaren var 5 kroner, var det et høyt trykk på inflasjon i Norge, går dollaren inn i et fritt fall, eller hyperinflasjon vil det derfor også kunne gi hyperinflasjon i alle land som bruker papirpenger, som er hakket over dollaren i pyramiden. Når norske møbelprodusenter sier de ønsker å ha en stabil krone, tror jeg det betyr at de ønsker at Norges Bank skal trykke opp penger, slik at dollaren ikke "svekker seg" mot krona, og når dollar er reservevaluta er det dette som vil skje.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Festen, kan du forklare forholdet mellom krona og dollaren, og hvorfor krona vil følge med i dragsuget om dollaren kollapser? Skjønner ikke helt den korrelasjonen...

Har en liten følelse av andre her har rett ang USD...at det er den som er byggesteinen for kursene på verdensbasis...

Lenke til kommentar
Festen, kan du forklare forholdet mellom krona og dollaren, og hvorfor krona vil følge med i dragsuget om dollaren kollapser? Skjønner ikke helt den korrelasjonen...

Forholdet syns best på myke råvarer som sukker. Blir dollaren veldig svak, vil det dramatisk øke spekulasjonen i alt fra sukker til juice, det vil gi signaler til bryggerier om at prisen vil øke i fremtiden, som gjør at de vil hamstre sukker, det vil ytterligere dra opp prisen og øke spekulasjonen. I en sånn spiral kan prisen på sukker øke 20-50 ganger på under 1 år. Det skjedde i 1974. Det er en slik dynamikk som skjer under hyperinflasjon. At etterspørselen blir veldig høy slik at det blir knapphet som skaper persepsjonen om at pengene ikke er verdt noe. Det er de ikke heller.

Det har oppstått en debatt om det skal bli deflasjon. Markedet trodde det en stund. Men det var falske signaler gitt av en kunstig flukt inn i "sikre" papirer.

Se på sukker:

Prisen på sukker er høyere nå enn når prisen på olje var 147 dollar. Det er fordi det er mer penger i omløp og at etterspørselen etter sukker i motsetning til olje, øker i resesjon.

http://www.investmenttools.com/images/wfut/softs/sb.gif

Endret av festen
Lenke til kommentar
Euroen har jeg ingen tro på. En forferdelig valuta, sammenlignet med dollaren.

jeg vil da påstå at euro er en mer stabil og sikker valuta enn dollar. hva skjer om eks; USA går konk og dollaren er verdiløs, vel siden verden bruker dollar som sin valuta vil hele verdensøkonomien få et sikelig smell. derimot om eks; polen går dukken vil ikke euroen få den samme smellen som dollaren siden det trengs flere land for å gjøre valutaen verdiløs

Lenke til kommentar
Euroen har jeg ingen tro på. En forferdelig valuta, sammenlignet med dollaren.

jeg vil da påstå at euro er en mer stabil og sikker valuta enn dollar. hva skjer om eks; USA går konk og dollaren er verdiløs, vel siden verden bruker dollar som sin valuta vil hele verdensøkonomien få et sikelig smell. derimot om eks; polen går dukken vil ikke euroen få den samme smellen som dollaren siden det trengs flere land for å gjøre valutaen verdiløs

Den største svakheten jeg ser med Euroen, er at det som først var tyske mark, senere har blitt en fellesvaluta og felles styringstrente for ulike land med helt forskjellig kultur og økonomisk situasjon. PIGS, portugal, irland, hellas og spania er halveis bananrepublikker, mens tyskland og frankerike er mer seriøse i sin pengepolitikk. Noen får en "free ride", og lavere inflasjon enn de egentlig skulle hatt. PIGS f.eks hadde nesten vært som Island nå, om det ikke hadde vært for støtten i euroen. Kanskje Florida og California er noe av det samme i USA, men over lang tid er jeg ikke sikker på at Euroen er noen trussel for dollaren.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Forholdet syns best på myke råvarer som sukker. Blir dollaren veldig svak, vil det dramatisk øke spekulasjonen i alt fra sukker til juice, det vil gi signaler til bryggerier om at prisen vil øke i fremtiden, som gjør at de vil hamstre sukker, det vil ytterligere dra opp prisen og øke spekulasjonen. I en sånn spiral kan prisen på sukker øke 20-50 ganger på under 1 år. Det skjedde i 1974. Det er en slik dynamikk som skjer under hyperinflasjon. At etterspørselen blir veldig høy slik at det blir knapphet som skaper persepsjonen om at pengene ikke er verdt noe. Det er de ikke heller.

Det har oppstått en debatt om det skal bli deflasjon. Markedet trodde det en stund. Men det var falske signaler gitt av en kunstig flukt inn i "sikre" papirer.

Se på sukker:

Prisen på sukker er høyere nå enn når prisen på olje var 147 dollar. Det er fordi det er mer penger i omløp og at etterspørselen etter sukker i motsetning til olje, øker i resesjon.

http://www.investmenttools.com/images/wfut/softs/sb.gif

Takk for forklaringen :) Et siste spørsmål: Hvorfor øker spekulasjonen i råvarer når dollaren blir svak?

Lenke til kommentar

Når flere penger jager en begrenset vare, fordi det er fler dollar i omløp, burde prisen stige. Men det er også rasjonelt å spekulere, eller kjøpe harde gjenstander når dollaren devalueres, derfor kan råvare stige mer enn det pengemengden øker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...