Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiske lidelser i Norge?

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Me2_*

Jeg har flyttet til Norge fra en annen land.

Jeg har en inntrykk av at her i Norge er utrolig mange sliter med angst og depresjon. Dette er uforståelig for meg pga. her i Norge ligger alt til rette for en flott oppvekst. Arbeidsledighet er også lavere enn fleste land og folk i Norge har en langt bedre privatøkonomi/økonomisk frihet!

Har noen andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en inntrykk av at her i Norge er utrolig mange sliter med angst og depresjon. Dette er uforståelig for meg pga. her i Norge ligger alt til rette for en flott oppvekst. Arbeidsledighet er også lavere enn fleste land og folk i Norge har en langt bedre privatøkonomi/økonomisk frihet!

Først og fremst er angst og depresjon et svært misforstått ord.

Personlig tror jeg dette har en sammenheng med den amerikanske kulturen og medisinindustriet.

Alle kan ha angst og depresjon.

Alle kan være deprimert av og til, men det betyr ikke at det er en medisinsk diagonose. I dette tilfellet har medisinindustriet klart å fremstille en innstilling på folk, at de som har depresjon og angst må ha behandling.

Selvfølgelig finnes det folk som trenger hjelp mot alvorlige depresjonsanfaller, men, dette betyr ikke at vi skal behandle alle som "sliter med angst og depresjon."

Når allmenn har forstått at angst og depresjon er vanlig, så vil de ikke fremhever det som at de "sliter".

Lenke til kommentar

...og så er det faktisk slik at du kan ha åtte biler og fem hus og likevel ha en tragisk psykisk helse! Man kan et godt liv med mange venner og god familie og likevel ha psykiske problemer.

Heldigvis begynner det å bli mindre og mindre tabu å snakke om psykiske problemer og at folk sliter, men fy så mange det er som skammer seg! Hvis man tenker det som rører seg oppe i hodet - det er jo ikke sååå annerledes fra det å ha en vond arm eller smerter i korsryggen? Men det er sikkert noe som henger igjen fra tidligere, hvor folk ble behandlet som forsøksdyr og attpåtil lobotomert. Psykisk sykdom var før i landet nesten likestilt med fengselsdom...VI har ingen god fortid når det gjelder behandling av psykisk syke. Se bare for eksempel på historiene fra gamle nedlagte Lier mentalsykehus. Skremmende at folk kan ha behandlet mennesker på den måten!

Og så det med at det er så flaut å nevne at man sliter psykisk, slik som det tidligere var flaut og tabu å innrømme at man masturberte. Det er meget godt mulig at det kan henge sammen med det tabuet som lenge har vært knyttet til psykisk helse. Men forhåpentligvis lønser det litt etter litt, og folk kan få pratet ut. Forhåpentligvis kan bare det være en hjelp for dem som føler seg isolert med problemene sine. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor måler alle lykke ved hjelp av penger og jobb?

Mer med livet enn disse 2 tingene. Eller?

Kanskje det har litt med klima vi har her oppe? Mørke vintertider, mye regn og drittvær. Jeg merker ihvertfall det på meg.

Og kulturen.. Vi er ett ganske "lukket" folk. Paranoid befolkning, utenom når alkoholen flommer over i helgene. Da tørr folk å prate med ukjente. Ellers føler jeg folk har en merkelig innstilling ovenfor hverandre i mange tilfeller.. Kanskje det spiller en liten rolle i det store bildet. :p

Men er enig med vaio.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Flott oppvekst? Det er mange som sliter pga akkurat det der. Oppveksten.

Mhm. Så jævla typisk å si at alle som har vokst opp i Norge har det bra.

Lenke til kommentar

Ordene angst og depresjon er noe som brukes mye av folk, fordi alle kan ha det. Men det betyr ikke at de har en psykisk lidelse.

En psykisk lidelse ma vare over lang tid og som regel ga hardt utover livsfunksjon og velvaere.

Man kan vaere deppa eller ha angst en dag pga en prove eller fordi man har blitt dumpa, det er helt normalt.

Men ja, det har blitt mindre tabu med psykiske problemer i Norge, men nar det kommer til alvorligere sykdommer sa er det fortsatt ganske tabu..

Endret av coax
Lenke til kommentar
...og så er det faktisk slik at du kan ha åtte biler og fem hus og likevel ha en tragisk psykisk helse! Man kan et godt liv med mange venner og god familie og likevel ha psykiske problemer.

Heldigvis begynner det å bli mindre og mindre tabu å snakke om psykiske problemer

Problemet er ikke Tabuet, problemet er innstillingen: at folk "tror" de lider av noe.

Jeg har en anelse at dette er menneskeskapt.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på DSM-IV som brukes i psykriatrien så har jo hver bidige person i Norge minst 2-3 lidelser som må behandles med medikamenter. Sykeliggjøringen skjer jo nesten momentant hvis man ligger utenfor et nærmest uoppnåelig målbide av et perfekt menneske.

Man kan jo spørre seg om det er det vanlige menensket eller denne industrien som er mest syk.

Lenke til kommentar

Hei.

Dette beviser vel egentlig at penger ikke automatisk gir lykke. Når man har det kjempefint og ikke trenger å bekjymre seg for en eneste ting så trur jeg folk har en egenskap til å lage problemer for seg selv. Man vokser gjerne også opp uten å ha en eneste bekymring, og da kan det hende at man blir dårlige til å takle motbakker når det først kommer.

Også har man dette med mørket, Kjæresten min merker at jeg forandrer meg veldig om vinetern, jeg blir litt inneslutta og rar, mens om sommeren så er jeg helt på topp, ikke at jeg merker det så mye selv, men jeg reagerer antagelig på mangelen på sol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Det blir jo fort mørkt om vinteren. Ikke godt å si hva som gjør det, har merket det jeg også.

Lenke til kommentar

Jeg tror, av en eller annen bisarr grunn, at det fremdeles i dag er tabu i Norge å være schizofren eller muligens ha bipolar lidelse (tidligere kalt manisk depressiv lidelse). Men når det gjelder depresjon og angst, er jo disse blitt mye mer "aksepterte" i dag enn hva de var tidligere!

Skulle ønske det bare ikke var flaut og tabu med psykiske lidelser. Hvorfor er de så mye verre enn lungebetennelse eller influensa?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Jeg tror, av en eller annen bisarr grunn, at det fremdeles i dag er tabu i Norge å være schizofren eller muligens ha bipolar lidelse (tidligere kalt manisk depressiv lidelse). Men når det gjelder depresjon og angst, er jo disse blitt mye mer "aksepterte" i dag enn hva de var tidligere!

Skulle ønske det bare ikke var flaut og tabu med psykiske lidelser. Hvorfor er de så mye verre enn lungebetennelse eller influensa?

Det er ikke tabu å være schizofren.

Folk med schizofren kan ikke maske sine lidelser, før og eller senere kommer de ut. Dette gjelder også for bipolar med sine depressive og hypomaniske symptomer.

Depresjon og angst er noe annet. Der et tver-egget sverd, som er ofte misforstått.

Lenke til kommentar

Det er ikke tabu å være schizofren.

Folk med schizofren kan ikke maske sine lidelser, før og eller senere kommer de ut. Dette gjelder også for bipolar med sine depressive og hypomaniske symptomer.

Depresjon og angst er noe annet. Der et tver-egget sverd, som er ofte misforstått.

Det er mange som har plenty av fordommer mot folk som er innlagt på Blakstad og Dikemark da, og dette er blant annet folk som er alvorlig schizofrene og psykoser. Heldigvis er ikke behandlingen av psykosepasienter i dag så forkastelig og brutal som den var før(stikkord: prøvekanin), men det er vanligere - og mer "akseptert" - å ha en depresjon i dag enn å ha psykoser og schizofreni. Det finnes dog ulike grader av depresjoner...

Poenget er at det er synd det henger igjen tabu rundt psykisk sykdom (og seksualitet, for den saks skyld, selv om begge er begynt å løsne.)

Lenke til kommentar
Poenget er at det er synd det henger igjen tabu rundt psykisk sykdom (og seksualitet, for den saks skyld, selv om begge er begynt å løsne.)

Du synes det er henger igjen, jeg synes folk roper litt for mye på ulv ulv..

Hvem har rett Madame?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Synes ikke det er tabu, jeg da. Har heller ikke på følelsen av at det er tabu her hvor jeg bor, men heller kanskje at folk ikke har allverden av kunnskap når det gjelder dette temaet, at man kanskje ikke har helt innsikt på en måte. Men dette er vel såklart forskjellig alt etter person :)

Lenke til kommentar

Det er tabu å være innlagt på psykiatrisk fremdeles, men det å ha en depresjon er noe minst 5 % av befolkningen har til enhver tid. Men, hørte senest i går noen spøke med folk på Blakstad, så det er, iallfall noen steder, fremdeles tabu med sinnssykehus og denslags.

Ja, jeg tror kanskje folk mangler kunnskaper og at fordommer osv. dermed oppstår. Samtidig er det blitt mer opplysning rundt depresjon osv. i dag, så folk kjenner etter om dette også kan gjelde dem, altså "ulv, ulv". FOlk tror at det å få en 2 på en prøve, utløser en depresjon, men det er feil!

Lenke til kommentar
Det er tabu å være innlagt på psykiatrisk fremdeles, men det å ha en depresjon er noe minst 5 % av befolkningen har til enhver tid. Men, hørte senest i går noen spøke med folk på Blakstad, så det er, iallfall noen steder, fremdeles tabu med sinnssykehus og denslags.
Ja, jeg tror kanskje folk mangler kunnskaper og at fordommer osv. dermed oppstår. Samtidig er det blitt mer opplysning rundt depresjon osv. i dag, så folk kjenner etter om dette også kan gjelde dem, altså "ulv, ulv". FOlk tror at det å få en 2 på en prøve, utløser en depresjon, men det er feil!

Jeg tror du peker ut et viktig poeng som motsier det siste argumentet... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror du peker ut et viktig poeng som motsier det siste argumentet... ;)

Vel, det at mange har en depresjon som går utover hvordan folk fungerer i hverdagen, er ikke analogt med det at folk kaller det depresjon å få en dårlig karakter. Det er to ulike ting! Hadde man derimot regnet alle de "deppa" personene med i denne prosentandelen, ville den jo vært mye, mye høyere! Bare tenk på alle de som var deppa over at bensinprisene var så høye. :p

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...