Gå til innhold

[Løst]Ghost4Linux, skal lage image av disk.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en maskin med ubuntu jeg gjerne skulle laget et image av.

Har lastet ned ghost4linux (G4L), og vet ca hvordan jeg tar det i bruk.

Men når jeg laster over image over til en ftp-server (40GB), så spiser den utrolig mye plass.

Disken som skal ghostes er på ca 250GB.

Kjører RAW-mode. Men ghoster den også de tomme sectorene? Er kjent med ghosting av windows at imagene stopper på ca 4-8GB.

Ubuntu-installasjonen er på 8GB og resten av disken er 'tom'. Er det noen måte jeg kan ghoste disken på uten å måtte skaffe en lik eller større disk for å lagre imaget?

Har frem til nå stoppet ghostinga manuelt, når imaget begynner å bli en smule for stort.

Neon som kan hjelpe meg?

Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raw ghoster nok tomme sektorer også ja. Men hvis du har vært lur og har separat /home så er det jo ikke noe vits i å ghoste hele disken. Det er jo / + MBR som er viktig for systemet sin del :) Innholdet på /home tar du bare backup av i form av å kopiere det til ett eller annet sted.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Ja kunne nok det. Men har endel configs gjort i /etc. kjører forskjellige services, så det blir endel å ta backup av.

Maskinen kjører som en mini-server jeg har gående 24/7.

Hadde nok ikke vært noe problem om det hadde vært en desktop =).

Fant et program som heter 'systemimager', men som behøver en 'imageserver' å jobbe opp mot.

Prøver å se om jeg kommer noen vei med dette ;).

Lenke til kommentar

Bare et lite forslag andre mer erfarne kan kommentere;

Hva med dd? DD er installert på Ubuntu, kan brukes til å lage image av en partisjon, jobber raskt, ypperlig over ssh, og vil skippe tomme sectorer. Du finner masse guider på nett for hvordan det brukes.

Noen som mener dd ikke er en fin løsning - noen med erfaring?

Endret;

Har Ubuntu 9.04 i Virtualbox og testet dd. Parisjonen /dev/sda1 er på

7.5G hvor 3.0G er brukt. DD gav meg en fil som er på 3.9Gig. Men her har jeg ikke brukt komprimering.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Med "skippe tomme sectorer" antar jeg du mener å utelate de delene av partisjonen som ikke er i bruk? For å få til det er dd nødt til å "kjenne til" filsystemet på partisjonen, og det trodde jeg ikke den støttet...?

Og etter det jeg kan skjønne fra div. manpages for dd, så leser den partisjonen/disken i "raw mode" og vet da ingenting om innholdet.

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg har brukt komprimering(gzip) :-/

sudo dd if=/dev/sda1 | gzip > /media/backup/sda1.gz

Partisjon /dev/sda1 med størrelse 7,5gig resulterer da på en fil med størrelse 3,9igg.

Vil Acronis/N. Ghost kunne gi mindre resultat?

Hilsen evig terminal-noob...

Lenke til kommentar
Jeg ser jeg har brukt komprimering(gzip) :-/

sudo dd if=/dev/sda1 | gzip > /media/backup/sda1.gz

Et lite tips: Bruk opsjonen --fast til gzip i denne sammenhengen, så vil den ikke bruke så mye CPU-tid på å komprimere. De datamønstrene som det letes etter her (bare nuller i tomme blokker(?)) finner den nok i raskeste modus også.

Et lite spørsmål: Er man sikker på at de tomme blokkene leses som bare nuller?

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål: Er man sikker på at de tomme blokkene leses som bare nuller?

<ikketeknisk>Hvis du har fylt opp disken tidligere, og deretter formatert den, vil du vanligvis kun slette referansene til dataene på disken, mens selve dataene blir liggende igjen. Når du oppretter et nytt filsystem på disken, vil disse dataene fremdeles ligge der, og kan hentes frem igjen med photorec eller lignende verktøy. Det eneste er at filsystemet ikke tar hensyn til at de ligger der, og derfor overskriver dem ved behov, siden du ikke lenger har referansene til dem.</ikketeknisk>

For å gi et enkelt svar på spørsmålet ditt. Med mindre du på forhånd har kjørt 'dd if=/dev/zero of=/dev/[din_disk]' på disken din, vil de "tomme" blokkene ikke bli lest som null. (tror jeg hvertfall) :)

Lenke til kommentar

Clonezilla fungerte utmerket. Skipper tomme sectorer, og gir meg lav størrelse på image. :)

Must-have tool. Akkurat hva jeg lette etter. Men skulle gjerne sett FTP der som et valg for uploading/downloading av image.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...