Subzero245 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har en venn som skal kjøpe seg ny PC, Det jeg tenkte var å setteopp et coreI7 build for han, Krav han satt til meg var at den skall kunne spille nyeste spill på max og vare en god stund framover. Han har skjerm, tastatur og mus, spiller på 1680x1050( er det oppløsningen på en 22"?) Så her er oppsettet jeg har https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95150. Det jeg trenger hjelp med er å gjøre den litt billigere. Kommer sikkert ikke til å OC, så har ikke valgt noen CPU kjøler. Er 750W for mye? billigere ram og hovedkort en løsning? Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Viss han ikkje skal overklokke så synes eg 3k for hk er litt i overkant, dyrere kort er ofte mynta på nettopp overklokkere.. Ikkje heilt orientert i i7 jungelen, men trur nok du kan spare litt der. Kabinett er ein ting sjølvsagt, Antec Three Hundred eller den klassiske Cooler Master Centurion 534 får du for rundt 4-500 kr.750W PSU er ikkje for mykje nei, må uansett tett opp under 1000 kr meiner eg for ein god psu som skal tåle ein oppgradering eller to. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Istedet for å sløse bort pengene på et Core i7 setup, hvorfor ikke kjøpe et billig hovedkort for DDR3 og Core 2 duo E8400 eller lignende? Fatter ikke hva folk tenker på når de kjøper hovedkort eller prosessor til 3.000kr. Core i7 yter ikke noe bedre i spill, i tillegg er det dårlig støtte for quad core for øyeblikket. Oppgrader heller oftere, gir mer for penga. Skal du spare noe sted så ville jeg spart på hovedkort og litt på prosessor, med annet det er noen spesielle funksjoner du må ha på hovedkortet. Deretter bruke penga du har spart på et skikkelig kraftig skjermkort istedet, GTX 295 for eksempel. Så utrifra det oppsettet du har der så vil du spare ca 2000kr på å kutte ut Core i7, du kan spare rundt 500kr på annet kabinett og du kan spare et par hundrelapper på minnet. Så si du kan spare ca 2700kr. Legg til 1000kr mer i skjermkort og det er fortsatt 1700kr billigere enn oppsettet du har satt opp, altså nærmere prisen du har i topic. CPU Hovedkort Minne Skjermkort Endret 21. mars 2009 av fUsiOn Lenke til kommentar
Subzero245 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Hvis jeg ikke kan få coreI7 ned til ca 12-13k så vil jeg heller velge et C2D build. Lenke til kommentar
formann Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvis jeg ikke kan få coreI7 ned til ca 12-13k så vil jeg heller velge et C2D build. Du sparer noen kroner om du bytter ut RAM-brikkene med disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=393852 kjøper dette hovedkortet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428330 og går ned til denne strømforsyningen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360210 Lenke til kommentar
-LarsLR Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Istedet for å sløse bort pengene på et Core i7 setup, hvorfor ikke kjøpe et billig hovedkort for DDR3 og Core 2 duo E8400 eller lignende? Fatter ikke hva folk tenker på når de kjøper hovedkort eller prosessor til 3.000kr. Core i7 yter ikke noe bedre i spill, i tillegg er det dårlig støtte for quad core for øyeblikket. Oppgrader heller oftere, gir mer for penga. Skal du spare noe sted så ville jeg spart på hovedkort og litt på prosessor, med annet det er noen spesielle funksjoner du må ha på hovedkortet. Deretter bruke penga du har spart på et skikkelig kraftig skjermkort istedet, GTX 295 for eksempel. Så utrifra det oppsettet du har der så vil du spare ca 2000kr på å kutte ut Core i7, du kan spare rundt 500kr på annet kabinett og du kan spare et par hundrelapper på minnet. Så si du kan spare ca 2700kr. Legg til 1000kr mer i skjermkort og det er fortsatt 1700kr billigere enn oppsettet du har satt opp, altså nærmere prisen du har i topic. CPU Hovedkort Minne Skjermkort Så klart lønner det seg og kjøpe I7 oppsett. I7 CPU og X58 hovedkort sammen med spenstig ddr3 ram vil holde lengre sammenlignet med et skjermkort. Gå for det og velg og kjøpe et bedre skjermkort om et halvt år eller et år du, nvidia 285 skjermkortet er veldig bra og vil holde lenge Bedre og gå for det en og bruke mye penger for en 2 kjerneprocessor, hovedkort og ram og oppgradere til I7 oppsett om et år. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 HD 4850 x 2 2 GB får du til 2500,-. Sparer litt på det også og det er kjempebra. . Trenger minst 650W så hva med denne strømforsyningen? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) HD 4850 x 2 2 GB får du til 2500,-. Sparer litt på det også og det er kjempebra. . Trenger minst 650W så hva med denne strømforsyningen? En mer realistisk pris på det kortet er vel 2800-2900kr da Pixmania er en butikk man burde holde seg langt unda. Og skal det vare litt fremover ville jeg heller valgt et annet kort. Endret 21. mars 2009 av fUsiOn Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Så klart lønner det seg og kjøpe I7 oppsett. I7 CPU og X58 hovedkort sammen med spenstig ddr3 ram vil holde lengre sammenlignet med et skjermkort. Gå for det og velg og kjøpe et bedre skjermkort om et halvt år eller et år du, nvidia 285 skjermkortet er veldig bra og vil holde lengeBedre og gå for det en og bruke mye penger for en 2 kjerneprocessor, hovedkort og ram og oppgradere til I7 oppsett om et år. Hvordan vil du si at det lønner seg når i7 ikke er noe bedre i spill med annet alle spill innen 1-2 år støtter 4 kjerner? Innen den tid kan han eventuellt bytte til quadcore istedet og fortsatt holde seg oppgradert, uten å ha brukt så ufatterlig mye penger på et system som i7 som tilsier at det skal yte dobbelt til den prisen, som det så definnetivt IKKE gjør. Lenke til kommentar
Subzero245 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Oki handleliste updated. Hva tenker dere om å ikke kjøpe vista nå, men å bruke Windows 7, og så kjøpe det når det kommer ut ? Lenke til kommentar
-LarsLR Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Så klart lønner det seg og kjøpe I7 oppsett. I7 CPU og X58 hovedkort sammen med spenstig ddr3 ram vil holde lengre sammenlignet med et skjermkort. Gå for det og velg og kjøpe et bedre skjermkort om et halvt år eller et år du, nvidia 285 skjermkortet er veldig bra og vil holde lengeBedre og gå for det en og bruke mye penger for en 2 kjerneprocessor, hovedkort og ram og oppgradere til I7 oppsett om et år. Hvordan vil du si at det lønner seg når i7 ikke er noe bedre i spill med annet alle spill innen 1-2 år støtter 4 kjerner? Innen den tid kan han eventuellt bytte til quadcore istedet og fortsatt holde seg oppgradert, uten å ha brukt så ufatterlig mye penger på et system som i7 som tilsier at det skal yte dobbelt til den prisen, som det så definnetivt IKKE gjør. Du tar så feil. De fleste nye spill tar nytte av 4 kjerner og de fleste spillene kjører glatt på I7. Det vil lønne seg i og kjøpe I7 oppsett og et greit skjermkort og heller oppgradere skjermkortet om eksempel 1 år. Det må du være enig i right? Anbefaler deg xfx 285 skjermkortet sammen med I7 oppsett. I7 vil du ha i mange år, og det er mye enklere og oppdradere skjermkort eventuelt benytte deg av SLI om 285 skjermkortet skulle bli for dårlig om en god stund. Og når starteren av tråden skal ha en pc til 12-13.000 så regner jeg med at han kommer til og spille litt krevende spill som tar nytte av 4 kjerner og ikke simple spill com eks CS og sånt. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Alt mas om at i7 koster mer enn det smaker er bare tull, spør dere meg. -LarsLR har noen kloke ord der om at man burde peise på med i7 nå, slik at man heller kan bruke pengene på grafikk-kraft i fremtiden. Ett av kravene til kompisen din var jo at det skulle vare lenge. Bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden vil jeg si oppfyller det kravet. Man vil ha stor glede av å sitte på socket 1366 om ett år or so.. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Ja jeg sier meg enig i det at et i7 system vil gi god mulighet for oppgradering også og i tillegg til å yte bra. Men skal man tenke på oppgraderings faktoren vel så mye som ytelse/pris så vil jeg gjerne nevne AM3 som et alternativ også. Lenke til kommentar
Subzero245 Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Takker for all svar, blir mest sansynlig coreI7 skal diskutere det med han som skal kjøpe. Jeg personlig er for et core i7 som mange sier, det kommer til å vare, han kan oppgradere letter i framtiden samt flere spill vil ta nytte av 4cores framover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå