Spinner109 Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Jeg har problemer med å bruke X-Win32. Hvilken kommando må jeg kjøre i putty for å få opp det grafiske grensesnittet til Linuxen? Har kun installert RedHat 9 på linuxboksen. Får koblet meg opp med putty, og får kjørt programmer som kommer opp på windowsmaskinen. (F.eks kabal fra linuxboksen). Hvordan får jeg opp slik at jeg kan se desktopen og slikt? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 La meg se om jeg forstår dette: 1) Du har startet X-win32 2) Du koblr deg til en linux-boks med putty, og får startet program som vises på windows-boksen Right? MEN, du kan jo også koble deg opp med x-win32 (ved å kjøre xconfigurator under X-win32). Da kan du sette opp sessions der ett av alternativene er å kjøre i full-screen modus eller noe slikt (XDCMP, tror jeg). Tror til og med dette kan gjøres over ssh, om jeg ikke tar helt feil. Det er mulig du må konfe litt å linux-boksen for å få dette til... Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 Du har helt rett. Men jeg har prøvd alle mulige saker og ting under xconfig, men får ikke til. Får på det beste "connection refused". Hakke peiling på hva som må gjøres på boksen, har verken tastatur eller skjerm på den i skrivende stund, og ville helst holde det slikt. Det er grunnen til at jeg vil ha "Linux desktoppen" over til windows maskina. Er det ingen kommandoer man kan kjøre under putty? Man kan jo kjøre programmer derfra som startet i x-win32. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 Noen andre som vet? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Kjører gdm (Display Manager) på linux-boksen? Test med "ps -ef | grep gdm" (mulig du må bytte gdm med xdm eller kdm, men gdm er default). Om ikke, stopp X på linux-boksen, og skriv "telinit 5" som superuser. Nå skal display manageren bli startet... Prøv å koble til igjen med Xwin32. Det er også mulig at brannmuren blokkerer for deg... I Linux, prøv "service iptables stop" som superuser, Prøv å koble deg til med Xwin32 igjen. (Det er mulig dette er problemet, siden putty kan bruke ssh, mens Xwin32 må ha ekstraprogram (F-secure ssh) for å kjøre ssh, slik var det sist jeg prøvde i alle fall). Om du kjører gdm, kan det hende du må editere /etc/X11/gdm/gdm.conf. Søk fram til xdmcp, og om der står "Enable=false" bytter du den til "Enable=true". restart X, og prøv igjen :-) Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 Har testet det meste nå, men ikke noe funket. Men takk for svar. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Legg windows-maskina inn i /etc/hosts. Det gjorde susen for meg... Lenke til kommentar
guom Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 MEN, du kan jo også koble deg opp med x-win32 (ved å kjøre xconfigurator under X-win32). Da kan du sette opp sessions der ett av alternativene er å kjøre i full-screen modus eller noe slikt (XDCMP, tror jeg). Tror til og med dette kan gjøres over ssh, om jeg ikke tar helt feil. Det er mulig du må konfe litt å linux-boksen for å få dette til... Hvordan kjører man ssh? :oops: Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 jeg har selv skjekket det win32 -x eller.no hva det heter men likte det ikke og det er ganske knotete.. kan anbefale deg å bruke vnc www.realvnc.com det er oxo mye lettere å sett opp og starte.. Lenke til kommentar
connect Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Hmm... X-Win32 er en X server for windows, rigjht? Det du gjorde for å få opp kabal etc, var å kjøre en ssh-sesjon (putty) til linux-boksen, der du valgt X11-forwarding i tunnels? (oppsettet før du kobler til) Hm, det du kan prøve er rett å slett å starte window-manageren din når du har kommet så langt.... Om du prøver å kjøre startkde om du kjører kde, eller gnome-wm (? correct me) om du kjærer gnome. Hmm... hjalp dette noe? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Har testet det meste nå, men ikke noe funket. Men takk for svar. Her er noe mer du kan prøve: I /etc/X11/xdm/xdm-config, sjekk at "DisplayManager.requestPort: 0" er kommentert ut: ! DisplayManager.requestPort: 0 prøv også følgende i /etc/X11/xdm/Xaccess, kommenter inn * #any host can get a login window Fant disse to tipsene i denne, som du kanskje vil lese: http://www.tldp.org/HOWTO/XDMCP-HOWTO/intro.html Les også sikkerhetsbiten om XDMCP :-) Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Prøver RealVNC først, har lastet ned og installert på Windows maskin. Lastet ned rpm filen til linuxboksen og har installert den, men hvor i ..... blir det av de filene som jeg skal starte? Jeg dobbeltklikket på pakken og den fullførte "operasjonen", men kan nå ikke finne noen filer å starte, slik at jeg kan starte VNC-serveren. :x (Er meget "n00b" når det gjelder linux, prøvde det for første gang på torsdag denne uka.) Lenke til kommentar
connect Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Prøver RealVNC først, har lastet ned og installert på Windows maskin.Lastet ned rpm filen til linuxboksen og har installert den, men hvor i ..... blir det av de filene som jeg skal starte? Jeg dobbeltklikket på pakken og den fullførte "operasjonen", men kan nå ikke finne noen filer å starte, slik at jeg kan starte VNC-serveren. :x (Er meget "n00b" når det gjelder linux, prøvde det for første gang på torsdag denne uka.) Hmm... prøv å kjør "vncserver" i konsollet ditt (eller putty/telnet/ssh whatever) .. om det ikke funker kan du prøve Xvnc vncserver skal være et skript som setter opp serveren for deg, du må bare svare på et par spørsmål... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Hvorfor kjøre VNC når du kan bruke X? X gir en bedre oppkobling, ting går raskere o.l. Som sagt ovenfor, så legger du til windowsmaskina i /etc/hosts, du gjør det som ibrotha skrev, og du er i gang. Det funker iallefall phett hos meg.. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Fikk det til å funke nå, valgte "broadcast" istede for "query" i Xconfig på windows maskina. Fant linuxboksen og koblet meg til. Tusen takk for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå