Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lurer litt på ang fond og aksjer

Tuxrn

Anbefalte innlegg

Hei, 2 dager etter jeg var fylt 11 år døde pappa av kreft og dermed ble noe av arven satt på meg.

Da jeg fylte 18 var vi i møte i banken og det ble satt penger på Odin Aksjer, noe i fond og noe på sånn jeg husker het garantisparing(Om jeg ikke tar helt feil, var med 100% sikkerhet)

Beløpene er urellevant i denne saken føler jeg, fyller 20 år nå og lurer på hvordan det er med at jeg må skatte av det jeg har stående i fond og aksjer? Har vel noe med den krisa at aksjene i Odin har falt og hvor lang prospekt må jeg sette meg for at disse skal kunne øke?

Jeg er kunde hos Sparebank1

Mvh

Tobias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du realiserer verdiane (dvs. den dagen du tek ut det som står i fondet) vil du få evt. tap som frådrag i inntekta di, dvs. at du kan dra frå inntektskatten tilsvarande 28% av det du har tapt. Dersom du i staden har hatt gevinst vil du måtte betale 28% inntektskatt på gevinsten.

Lenke til kommentar

Hvis du har fond og/eler aksjer må du betale formueskatt om du har mer enn et visst beløp innestående. Skatt på gevinst/tap kommer til beskatning/fradrag den dagen du selger. I tillegg er det et lite fradrag om du har hatt fond/aksjer i flere år. Det er ikke så latt å forstå seg på, men det vil komme fram på realisasjonsoppgaven fra VPS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...