Gå til innhold

Trukket 5 tenner på en dag!

lovstad

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. Første gangen jeg tar meg tid til å skrive her.

Men sitter igjen nå med en ekstrem smerte etter å ha trukket 5 tenner samtidig. I narkose vel og merke.

Uansett, så var planen at jeg skulle rotfylle 2 tenner, og trekke en. Men tannlegen jeg fikk under narkose valgte å trekke 5 stk samtidig. Noe som medfører at jeg hverken kan spise. Vet ikke hvorfor han trakk så mange, fikk ikke noe godt svar. Det var jeksler han trakk.

Det jeg lurer litt på nå er rett og slett er det lov?

Jeg var ikke klar over at han gjorde dette, da jeg lå i narkose. Og nummer 2; Kan det ikke være ganske farlig å trekke så mange tenner samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 tenner på en tanlegge time? omg stakkar deg xD

Trodde bare de trakk maks to hvertfall? Kan jo ikke være helt etter boka vell, høres bare ut som han ville bli ferdig eller no, des han spør deg under narkose og burde skjønne at du ikke er ved dine full fem...

Joda, forstår da at han ikke kan spørre meg når jeg er i narkose. Men samtidig så har en journalen fra min faste tannlege, med røntgen og slikt. Så da kunne han vel snakket med meg om det på forhånd?

Lenke til kommentar

Husker jeg skulle trekke 4 tenner, tok enten 2 eller 1 om gangen husker ikke, men hvertfall første tanlegen var en mann som virka rik på kunnskap og jeg merka ikke at han trakk tanna en gang, han sa han skulle kjenne bare og . . Plopp :)

Så neste gang var det et jævla skræl av et kvinnemenneske som brukte nesten 45 min på EN tann. Ble hoven i kjeven etter på etter all den rare dra måten hennes. Aldri hatt så vondt etter en trekke time før. Alrdi vært mer forbanna på en sånn komplett inkompetent tanlege heller... :wallbash:

Men en annen ting er jo at det og trekke 5 jeksler på en gang gjør så du ikke kan få i deg mat på en skiggelig måte? Går vell ikke ann og tygge på kjøttet heller, kommer du borti det er det ekkelt og du blør deg i hjel. Så tanlegen har i så fall vist hvor tardish tanke gangen hans er. Men joda, norske leger har vel ikke så mye kunnskap at det gjør noe uansett. Gå og opperer en vond arm og jeg garanterer deg at den blir værre :p

Endret av zibiri
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva som har gitt deg så dårlige tenner?

Er enig i at det burde vært tatt opp med deg først, men hva som egentlig er lov og ikke, det vet jeg ikke.

Du får prøve å holde deg til yoghurt, suppe og andre flytende saker (husker jeg tok stavmikseren og moste en spaghettimiddag en gang, det ble lite vellykka :p )

For øvrig ser det ut til at en del andre her inne mangler peiling på at en tann ikke er en tann. Noen røtter er faktisk utrolig vanskelige å ha med å gjøre, og det blir ofte helvete hvis feil del knekker. Greit nok med ei hjørnetann der man har bare én, bein rot, men det blir straks verre om det er en seksårsjeksel som skal ut, med tre røtter (og to av dem "holder fast" kjevebeinet mellom seg).

Lenke til kommentar
Men en annen ting er jo at det og trekke 5 jeksler på en gang gjør så du ikke kan få i deg mat på en skiggelig måte? Går vell ikke ann og tygge på kjøttet heller, kommer du borti det er det ekkelt og du blør deg i hjel. Så tanlegen har i så fall vist hvor tardish tanke gangen hans er. Men joda, norske leger har vel ikke så mye kunnskap at det gjør noe uansett. Gå og opperer en vond arm og jeg garanterer deg at den blir værre :p

Ja, det er det som er problemet. Jeg får ikke i meg mat. Prøvde å spise litt nå, men det fungerer ekstremt dårlig. Gjør bare vondt. Blir nok suppe på meg de neste dagene :p

Da jeg snakket med han etterpå, sa han ikke hvorfor han hadde trukket så mange, eller hvorfor han hadde gjort det samtidig. Han var rett og slett en drittsekk som ikke tok seg tid til å spørre hvordan jeg følte meg en gang. Takk og lov for snille turnus-leger, som passet på med i det jeg våknet opp :p

Kan jeg spørre hva som har gitt deg så dårlige tenner?

Har aldri hatt noe vondt, så har egentlig ikke sett noen grunn til å oppsøke tannlegen da. Har også problemer med kalsium. Tas ikke opp så bra.

Endret av lovstad
Lenke til kommentar

hehe:P

Uansett når du har trukket tenner så er tannkjøtet så sårbart, ømt og ekkelt at ikke noe er gøy :( Ikke engang suppe, og hvertfall ikke når du skall ha reggis. Husker jeg trakk for og så gå med gomm, og hver gang jeg svelga spytt så ble det så stor suge kraft i gommen at jeg starta og blø og det var så ekkelt tannkjøtt. Hater og trekke tenner !

Ønsker deg bare lykke til. Og skal du ha plastikk tenner eller noe sånt etter hvert? Regner ikke med at du skal bite med tannkjøtet? Hvem vet med dagens leger her i landet hehe :p

Lenke til kommentar
Ønsker deg bare lykke til. Og skal du ha plastikk tenner eller noe sånt etter hvert? Regner ikke med at du skal bite med tannkjøtet? Hvem vet med dagens leger her i landet hehe :p

Takker så mye!

Har ikke fått noe tilbud om det, men jeg må da nesten få det. Eller noen kroner av noe slag. Så jeg skal ta kontakt med min faste tannlege og høre litt rundt om hvilke muligheter jeg har :p

Lenke til kommentar
Har aldri hatt noe vondt, så har egentlig ikke sett noen grunn til å oppsøke tannlegen da. Har også problemer med kalsium. Tas ikke opp så bra.

Ja, ok. Jeg forstår bare ikke hvordan noen greier å leve med store hull osv (selv om de ikke gjør vondt). Men det er vel kanskje bare jeg som går og kjenner på tennene med tunga hele tiden.

Har selv hatt store problemer med tennene pga medfødt emaljefeil, og jeg forstår ikke hvordan folk som har helt normale tenner kan greie å la dem forfalle slik som enkelte gjør.

Men du er heldig, kunstige tenner kan jo i dag fungere minst like godt som de ekte, så du får nok orden på det etter hvert :)

Pass på at du ikke får matbiter ned i tannkjøttet der tennene har vært. Jeg fikk betennelse pga en matbit som jeg ikke fikk opp igjen som kapslet seg inn, og det var grusomt vondt.

Endret av sandydandy
Lenke til kommentar

Ja, ok. Jeg forstår bare ikke hvordan noen greier å leve med store hull osv (selv om de ikke gjør vondt). Men det er vel kanskje bare jeg som går og kjenner på tennene med tunga hele tiden.

Har selv hatt store problemer med tennene pga medfødt emaljefeil, og jeg forstår ikke hvordan folk som har helt normale tenner kan greie å la dem forfalle slik som enkelte gjør.

Men du er heldig, kunstige tenner kan jo i dag fungere minst like godt som de ekte, så du får nok orden på det etter hvert :)

Pass på at du ikke får matbiter ned i tannkjøttet der tennene har vært. Jeg fikk betennelse pga en matbit som jeg ikke fikk opp igjen som kapslet seg inn, og det var grusomt vondt.

Vel, tror mye har med latskap også. Og at folk ikke er så glad i besøke tannlegen. Jeg angrer ekstremt på at jeg ikke gjorde noe før. Og velger selvfølgelig derfor å gi alle andre som sliter med tennene et råd om å oppsøke tannlegen asap. Blir dyrere desto lenger du drøyer. Og vondere å fikse opp i ;)

Ja, jeg håper det blir noen ordning etterhvert :p

Er faktisk veldig flink til å skylle munnen nå. Er ekstremt ekkelt å ha matrester der. Og samtidig etter å ha trukket så mange tenner er det meget store sjangser for at en betennelse kan forekomme.

Du må jo mekke bling-bling da :p

Nå som du har muligheten til og "velge" åssen tenner du skal ha. Ta gull tenner eller noe hehe :mrgreen:

Hah! Hadde kanskje vært greit det, men synd ingen ser dem. Er jo jeksler det er snakk om. Og dyrt er det også :p

beklager skrivefeilene, er nok litt omtåket etter narkosen

Endret av lovstad
Lenke til kommentar
[

Vel, tror mye har med latskap også. Og at folk ikke er så glad i besøke tannlegen. Jeg angrer ekstremt på at jeg ikke gjorde noe før. Og velger selvfølgelig derfor å gi alle andre som sliter med tennene et råd om å oppsøke tannlegen asap. Blir dyrere desto lenger du drøyer. Og vondere å fikse opp i ;)

Ja, jeg håper det blir noen ordning etterhvert :p

Er faktisk veldig flink til å skylle munnen. Er ekstremt ekkelt å ha matrester det. Og samtidig etter å ha trukket så mange tenner er det meget store sjangser for at en betennelse kan forekomme.

Tro meg, jeg er også flink til å skylle munnen:p

Den biten trodde jeg at jeg hadde fått bort (kunne ikke kjenne eller se den), men de hullene er forbaska dype..

Lenke til kommentar

Husker en gang for noen år siden. Hadde altid vært flink med tenna og null hull. Mens så en gang jeg spiste sånn corn flakes i sjoko, så på morran neste dag så var hele tanna "etsa" bort? Hvertfall så var all innmaten i tanna borte og det var bare litt av "rundt" tanna som var igjen.

Så der ser du hvor lett du kan ødellege tenna hvis du spiser sukker ting :p Så vær forsiktig med tenna. Du har de bare en gang :)

Lenke til kommentar
Husker en gang for noen år siden. Hadde altid vært flink med tenna og null hull. Mens så en gang jeg spiste sånn corn flakes i sjoko, så på morran neste dag så var hele tanna "etsa" bort? Hvertfall så var all innmaten i tanna borte og det var bare litt av "rundt" tanna som var igjen.

Så der ser du hvor lett du kan ødellege tenna hvis du spiser sukker ting :p Så vær forsiktig med tenna. Du har de bare en gang :)

Sant det. Skal så og si ingenting til. En venn av meg hadde det slik at tannen bare falt fra hverandre. Uten hull og slikt. Bare rett og slett smuldret bort

Endret av lovstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...