mryia Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hei Jeg sitter og jobber litt med noen Sort/Hvit bilder. Utrolig spennende, men også veldig utfordrerne og få bra til synes jeg. Men jeg oppdager ofte at bildene mine blir veldig "harde" i kantene når jeg gjør dem om til sort/hvit. Jeg har prøvd å lage et "hi-light" layer og blura det, men det så bare teit ut egentlig. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Om det er også noen der som har lyst å dele arbeidsflyten sin når det kommer til sort/hvit er jeg veldig interessert i å høre om den. Jeg har enda ikke funnet en arbeidsflyt på sort/hvit jeg føler jeg kan leve med, så jeg trenger tips. Nå gjør jeg som følger: Behandler bilde som jeg skulle behandlet et fargebilder med kontraster, hue/sat. OSV. Deretter leger jeg på et sort/hvit lag, å finner et "filter" jeg er fornøyd med, for og så ratte litt i spakene for å se hva jeg evt synes om det. Alle svar mottas med stor takk, med ønske om en god helg til alle Akam brukere. Lenke til kommentar
ZeroreZ Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Har du prøvd valget under image->adjustment->black and white her kan du justere RGB kanalene evntuelt CMY Lenke til kommentar
mryia Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Har du prøvd valget under image->adjustment->black and whiteher kan du justere RGB kanalene evntuelt CMY Jepp. Regner med det er samme boksen jeg får opp når jeg legger på et ett black and white layer, så det er egentlig det jeg gjør nå. Men føler fortsatt bilde blir litt "hardt". Kan legge en link til noen bilder jeg har jobbet med idag. Synes lett de kan bli litt for "harde". Jeg skal forske litt i morgen med mindre kontraster for å se om det kan dra meg noe nærmere av det jeg ønsker. Lenke til kommentar
ZeroreZ Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Måten jeg gjør det på er som følger: Henter inn bildet i photoshop Kjører image->adjustment->black and white. Justerer så RGB kanalene til det ser greit ut. Hva jeg så gjør etter på er litt avhengig av hva jeg ønsker. ønsker jeg kun å justere de lyse og mørke partiene bruker jeg image->adjustment->shadow/highlight Vil jeg ta en justering av hele bildet bruker jeg image->adjustment->exposure Det som du muligens vil bruke her er offset denne vil justere bildet mere mot sort eller mot hvit. samtidg som jeg justerer gamma kurven. Det hender jeg bruker image->curves for å justere gamma kurven. Har lagt ved noen bilder som jeg behandlet fort og galt Archive.zip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå